Ga naar inhoud

  • 0

Xenon aftermarket knippert...


Brambo

Vraag

1e post voor mij, ik lees al een tijdje mee en was hier enthousiast geworden over Xenon. Ben dat nog steeds trouwens :)

 

Dus een setje gekocht voor de Passat Variant (modeljaar 2006, 115 pk FSI).

Ingebouwd, lichtschakelaar aan en... Perfect!!!

 

Toen de motor gestart om eens lekker te testen, gaan de beide Xenons waanzinnig knipperen :shock:

Misschien komt iemand dit bekend voor?

 

Dit heb ik getest:

- motor uit -> branden netjes

- motor aan -> stroboscoop effect

- motor aan -> direct aangesloten op accu -> branden netjes

 

Het is dus een setje dat direct na de H7 stekker gemonteerd wordt, dus zonder aparte voedingsdraad naar de accu. Het lijkt erop dat de H7's gepulseerd gevoed worden, misschien voor 'defecte lamp' meting??

 

Oplossing lijkt me een relais + aparte voeding vanaf de accu, maar dat geeft mogelijk weer problemen met de 'defecte lamp' indicator...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 100
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Aanbevolen berichten

  • 0
massa probleem.

Inderdaad een relaisbox monteren, en het probleem is verholpen.

Vreemd dat de 3C dit probleem heeft? Ik kende dit alleen van de 35i serie...

Massaprobleem: is mogelijk, maar de spanning die ik meet op de ingang van de starters/ballast is 13,1 V. Da's ook weer niet extreem laag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zoals Vdub al aangaf, het zou dus een probleem geven aan je CAN-Bus systeem, je schakelaar van je verlichting krijgt volgens mij een flinke opdonder.

Dat zou het knipperen verklaren, want je interne netwerk(lees: CAN-Bus) weet niet wat ie er meer aan moet.

Wat je dan zou kunnen gebruiken is een relais, anders gaat je CAN-Bus roet in je eten gooien.

(ik heb het zelfde probleem gehad met mijn electrische ramen achter)

Het is volgens mij de oplossing.

Neem anders maar een contact op met je Stealer, die verteld waarschijnlijk hetzelfde of zegt dat het helemaal niet kan.

 

Brambo, je hebt een pm

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Zoals Vdub al aangaf, het zou dus een probleem geven aan je CAN-Bus systeem, je schakelaar van je verlichting krijgt volgens mij een flinke opdonder.

Dat zou het knipperen verklaren, want je interne netwerk(lees: CAN-Bus) weet niet wat ie er meer aan moet.

Wat je dan zou kunnen gebruiken is een relais, anders gaat je CAN-Bus roet in je eten gooien.

(ik heb het zelfde probleem gehad met mijn electrische ramen achter)

Het is volgens mij de oplossing.

Neem anders maar een contact op met je Stealer, die verteld waarschijnlijk hetzelfde of zegt dat het helemaal niet kan.

 

Brambo, je hebt een pm

Thx, ja de CANbus kan best rare dingen doen, maar de schakelaar zal er weinig last van hebben denk ik. Die 'zegt' alleen tegen CAN dat de koplampen aan moeten, verder staan ze niet fysiek in verbinding met de lampen, anders zou dat hele CAN spul er ook niet tussen hoeven :D

Of het goed is voor de hardware die de lampen zelf aanstuurt... vast niet.

 

Tenzij er iemand met DE oplossing komt, ga ik denk ik het volgende proberen:

1) dikke weerstand parallel zetten van x ohm, om de CANbus te laten denken dat er een gewone halogeen aan hangt.

2) als dat niet werkt, relais met directe voeding vanaf de accu.

 

De Stealer... deze VW boys zijn van goede wil tot nu toe, maar zodra het over iets elektronisch gaat, is het toch gauw te moeilijk. Carkits en zelfs audio wordt veel uitbesteed, dus ze weten er gewoon weinig van. Mijn vraag hoe het nou zat met de 2 coaxkabels (diversity antennes) achter de radio, werd beantwoord met "Wij gebruiken er altijd maar één...". Werkt wel, maar het hele idee ervan ontgaat ze en da's jammer want het werkt juist zo lekker. Mechanisch kunnen ze je alles vertellen, dat weer wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Misschien iets heel stoms...

 

Maar moet je die het CAN-bus syteem niet gewoon zeggen dat er een xenon in hangt i.p.v. Hallogeen ?

 

Misschien is het een kwestie van ff inleren en klaar.

Houd er rekening mee dat je niet zomaar ergens een weerstand parallel

Parallel optellen van weerstanden is niet zomaar 1+1+1...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Misschien iets heel stoms...

 

Maar moet je die het CAN-bus syteem niet gewoon zeggen dat er een xenon in hangt i.p.v. Hallogeen ?

 

Misschien is het een kwestie van ff inleren en klaar.

Houd er rekening mee dat je niet zomaar ergens een weerstand parallel

Parallel optellen van weerstanden is niet zomaar 1+1+1...

Denk niet dat dat zomaar gaat, want dan wil het systeem vast ook allerlei sensoren voor nivo-regeling e.d. zien. Maar ik weet niet hoe VW dat precies doet natuurlijk.

 

Weerstanden optellen: nee, dat mag alleen als je ze in serie zet, wat hier zeker niet gaat werken. Ik zit zelf al een aardig poosje beroepsmatig in de elektronica, dus dat zit wel snor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik ben van mening dat je het maar moet proberen met een Relais.

Lig niet te prutsen met weerstanden.

Ok dan:

 

- relais gemonteerd, werkt netjes. Maar zoals eigenlijk al verwacht gaat nu de indicatie 'lamp kapot' op het dashboard aan. Vandaar mijn prutsidee met die weerstanden erbij, snap je?

 

- weerstanden parallel met het relais erbij gezet, die zouden de lamp moeten simuleren. Ik kon tot ca. 30 Ohm gaan, waarbij de indicator nog steeds niet genept wilde worden.

Een 55W halogeen is ca. 2,6 Ohm, dus da's best laag. Weet niet of ik nog lager ga, dat is niet echt een lekkere oplossing ivm stroomverbruik en warmte ontwikkeling. Net zoiets als je handrem er half opzetten omdat je gas vast zit :)

 

Wat ik wel raar vind is dat deze indicator gewoon uitblijft als de Xenons gemonteerd zijn. Hij ziet dus dan wel een lamp.

 

Weet nog niet wat ik nu ga doen, alle makkelijke oplossingen zijn nu wel geprobeerd imho. Eerst kijken hoe ik van m'n chaggerijnige bui afkom :evil:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Volgens mij moet er een hogere weerstand in...

 

Jij bent met 2,6 ohm uit gegaan van 12V.

Maar als de motor loopt heb je een hogere spanning.

 

Ik zelf ben ff van 13,8V uit gegaan en dan kom je op een weerstand van 3,5 ohm uit...

En als je met 14V rekent dan kom je op 3,6 uit

(scheelt niks... maarjah.... CAN-bus blijft electronica en die kan heel precies meten.)

 

Ik zal strax ff de meter op een lampje houden kijken wat het precies is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Volgens mij moet er een hogere weerstand in...

 

Jij bent met 2,6 ohm uit gegaan van 12V.

Maar als de motor loopt heb je een hogere spanning.

 

Ik zelf ben ff van 13,8V uit gegaan en dan kom je op een weerstand van 3,5 ohm uit...

En als je met 14V rekent dan kom je op 3,6 uit

(scheelt niks... maarjah.... CAN-bus blijft electronica en die kan heel precies meten.)

 

Ik zal strax ff de meter op een lampje houden kijken wat het precies is.

Bedankt voor het meedenken, maar let op: ik heb alleen 30 Ohm gebruikt voor de test. Lager heb ik (nog) niet met het juiste vermogen.

Dit zijn dikke weerstanden, model kacheltje :)

 

En de weerstand vd lamp is in principe vast, onafhankelijk vd spanning die je erop zet (weerstand zal wel iets varieren met de temperatuur).

Ben benieuwd of je inderdaad ca. 3 Ohm meet.

 

Als ik bv. 3 - 4 Ohm neem zoals jij zegt, gaat het spul wel werken, daar ben ik niet bang voor. Xenons worden dan via relais geschakeld en gevoed vanaf de accu.

Maar er ontstaat ook ca. 50W warmte in die weerstanden en daar ben ik niet blij mee. Heb een paar vermogensweerstanden besteld tussen 6 en 15 Ohm en ik ga kijken wanneer het systeem denkt dat er een lamp aanwezig is. Geen perfecte oplossing, ik weet het, maar zie op dit moment geen betere oplossing helaas...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

kan die indicator straks wel indiceren dat de xenons stuk zijn? if not, dan focus je toch gewoon op het uitzetten van die lamp zoals jee13 zegt.

 

Zal echter wel niet meer een simpel lampje achter het dashboard zijn die je er zo even uittrekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
kan die indicator straks wel indiceren dat de xenons stuk zijn? if not, dan focus je toch gewoon op het uitzetten van die lamp zoals jee13 zegt.

 

Zal echter wel niet meer een simpel lampje achter het dashboard zijn die je er zo even uittrekt.

Ja is op zich niet verkeerd, kan echter op die site zo geen optie vinden om alleen dat lampje uit te schakelen, wel alles tegelijk.

 

Lampje eruit halen: liever niet. Dan gaat de dealer bij iedere servicebeurt vast op zoek naar de storing die ze met VAGCOM uitlezen.

 

Defecte Xenon zal waarschijnlijk nog wel aangegeven worden, zodra je nl. niets aansluit, gaat deze indicator aan. Neem aan dat de ballast vd Xenon vrijwel geen stroom trekt als de Xenonbuis defect is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

denk eigenlijk dat het een printplaat is met wat LEDjes er op en dat je dat er toch niet uit haalt, niks onmogelijk maar wat overdreven.

 

heb ook gezocht maar kom niet echt verder nee, ik zal kennie vragen of hij er eens wat mee gedaan heeft en deze thread leest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
denk eigenlijk dat het een printplaat is met wat LEDjes er op en dat je dat er toch niet uit haalt, niks onmogelijk maar wat overdreven.

 

heb ook gezocht maar kom niet echt verder nee, ik zal kennie vragen of hij er eens wat mee gedaan heeft en deze thread leest.

Ok, heb nog wat gegoogled, zou kunnen dat er op de voeding soort puls staat, daarmee kan de lichtsterkte ingesteld worden wat vooral bij USA modellen nog wel schijnt te gebeuren. Licht gaat altijd aan (ook overdag dus), maar brandt dan iets minder fel dan 's avonds bij het omdraaien van de lichtschakelaar. Misschien dat VW dit principe ook toepast.

Ik moet gewoon ff met een oscilloscoop meten, heb hier zo'n ding staan, maar heb er ook nu eerlijk gezegd geen zin 'an' :)

Zal dit weekend weer moed proberen te verzamelen.

 

Maar alle tips zijn welkom! Hopelijk denk ik veel te moeilijk en is het supersimpel op te lossen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Van dat instellen van de lichtintensiteit dat klopt, ik heb het namelijk op de led-meeting voor de 3C's tig malen gedaan om de ledjes een bepaalde sterkte te geven en om de 'sml-lichten van de USA uitvoering' aan te zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Van dat instellen van de lichtintensiteit dat klopt, ik heb het namelijk op de led-meeting voor de 3C's tig malen gedaan om de ledjes een bepaalde sterkte te geven en om de 'sml-lichten van de USA uitvoering' aan te zetten.

Now we're getting somewhere :)

Moet haast wel dat dit dus ook op de dimlichten wordt gedaan. Dat verklaart waarom die Xenons zo in de stress raken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb een klein schakelingetje gebouwd en... het werkt!

 

Getest op 1 lamp.

Dashboard indicator blijft netjes uit en geen geknipper meer.

 

Helaas wel berg meer werk nu om in te gaan bouwen, moet 2 kleine extra kastjes zien te vinden waar het spul in kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden