Ga naar inhoud
  • 0

15"-17" overstap?


Max1966

Vraag

Ik kan een mooie set 17" alu velgen en banden overnemen van de eigenaar Profile garage.

 

Zien er onmiskenbaar mooi uit.

 

Alleen noemde hij behalve de voordelen (o.a goede wegligging) ook dat ik wel in ga leveren op comfort.

 

Wel zo eerlijk vind ik.

 

Ik rij nu op staal 15".

 

Wat zijn de negatieve verschillen die ik ga merken?

 

Ervaring is welkom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0
stoeprandjes etc is helemaal afhankelijk welke band/velg combi je hebt.

ik kan met mijn 7,5J breede velg (17 inch)en 235 breede band rustig per ongeluk er tegen aan rollen zonder schade.

maar heb je een 6J velg(15 inch) met 195 breede band kun je best brokken krijgen.

alsje het zo stelt heb je gelijk maar in de regel zitten er geen 235 bandjes op 17 inch toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Los van het feit dat het mooier oogt vrees ik dat de overstap van 15" naar 17" me ook nadelen gaat opleveren waar , als ik mezelf goed ken , me aan ga ergeren.

 

Ik hou van een rustige wagen en hoef geen extra getril , gehobbel en strammere sturing.

 

En dat gaat er wel van komen als ik jullie ervaringen als reactie op mijn vraag , de ervaringen op dit forum en op het internet lees.

 

Op mijn 15" glij ik over de snelweg , zelden gehobbel en ik zie mezelf al naar Antwerpen rijden en reken er op dat ik daar hele stukken zal denken "Oh waarom heb ik dddddddddd-de overstap geddddddddd-daan??!!" ;-)

 

 

Daarbij komt (ben ik nu pas achter) dat het benzineverbuik ook hoger ligt bij een grotere velg.

 

Daarom denk ik maar eens te gaan uitzoeken wat een set 15" alu-lm velgen kosten.

 

Mijn dank voor het advies en de tips.

 

Stel ik zeer op prijs! :thanks:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Jongens, wat een wankers hier. Alsof je dat zo enorm voelt. Het is alsof volgens sommigen de auto begint te kloppen en bonken op een slechte baan ofzo...

Je zal het wat merken, maar zolang je een normale 225/45 band neemt zal dat niet enorm zijn. Leg er een 205/40 rond en het zal harder rijden.

Ik reed op 18" met getrokken banden en hard verlaagd, en ik reed ook door "antwerpen" en nog veel slechtere stukken. DAN voel je dat.

Nu op 17" op een sterk verlaagde passat en die putten hier voel ik evengoed dan in mijn vader zijn standaard toledo met 16" wielen.

Dat je putten/richels of whatever harder voelt hangt vooral van je ophanging af, zoals al enkere hier vermeld is.

Dat het verbruik veel hoger zou liggen is ook iets te verwaarlozen.

Als je denkt dat die 17" er mooier onder staat, gooi die er gewoon onder.

Ben je gierig, of geef je gewoon niet graag geld uit aan je wagen, hou het bij 15".

Want een 17" of 15"-band vernieuwen met een deftig merk gaat je ook meer kosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Weet niet wat een wanker is maar ik denk niet dat het erg zinvol is iedereen hier daarvoor uit te maken :wink:

Max1966 heeft op basis van de verschillende verhalen in dit en andere topics een keuze gemaakt om toch niet naar 17" te gaan. Ik denk op basis van juiste info. Het leuke van keuzes is dat ieder die voor zich mag maken, zelf heb ik wel voor 17" gekozen maar mis wel af en toe de koersvastheid van mijn 15" winterbandjes. Voor mij waren de looks echter ook belangrijk.

 

Je hebt volgens mij wel een punt met je stelling over prijzen. Ook ik ben van mening dat je beter goede merkbanden kunt kopen dan een goedkoop kauwgomballenmerk. Liever 15" Michelin of Conti dan 17" Wanli of zo :-P

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

wankers..... betekend rukker in het Engels/Amerikaans....

 

De wankers zijn hier op vwpassat.nl te vinden...

viewtopic.php?f=115&t=34618

 

Ik vind het comfort verlies te verwaarlozen... rij 18" 235-40 18" 3-3,5 cm verlaagd....... als je wilt, moet je maar een proefritje maken, comfort is nog steeds meer als genoeg!

 

idd wel een punt wat betreft banden... de SC3's in deze maat kosten officieel nieuwe iets van 230 euro's..... dan moet je al een flinke 15" band hebben :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wij gebruiken dat woord gewoon algemeen als er gezeurd wordt, niet persoonlijk op iemand gericht hoor :-)

 

Zelf wil ik gewoon grotere velgen, puur voor het zicht en dat het mooi is.

 

Voor de winter liggen er gewoon 15" highline wielen op, met bridgestone blizzaks.

Veiligheid voor alles.

 

Dus gewoon 17" er onder gooien, in de winter originele met winterbanden. Zo ben je veilig in de winter, en intussen slijten je zomerbanden niet en kan je gerust enkele jaren met je 17" rijden zonder banden te vernieuwen.

Te zien wat het aantal km's per jaar is natuurlijk ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik kreeg mijn A4 ooit op 16" winterbanden/velgen omdat de originele velgen compleet aan schroot waren gereden. Later een ori 18" set gekocht en ja, dan merk je het verschil wel. Overigens wel een sportonderstel. Hoe meer wang, hoe meer comfort...

 

Ik denk dat je naar 17" wel wat zal merken, maar als dit al het geval is, zal dit hooguit te merken zijn in woonwijken en andere wegen dan asfalt. Gewoon doen, na een paar dagen weet je niet beter en geniet je van een beter stuurbare auto...8-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mij een wanker (rukker,sukkel , of zeuren , zoals Mario het noemt) noemen omdat ik me van te voren goed laat inlichten (ook via dit forum) voordat ik nieuwe velgen/ banden koop.

 

Vervolgens me gierig noemen als ik voor 15" ga.

 

Vind je dat normale taal?

 

Mijn dank voor Arjen die even duidelijkheid verschaft.

 

Overigens was ik vandaag bij Profile om mijn piepende remprobleem op te laten lossen (remmen gereinigd , ruim half uur werk , gratis gedaan!!) en heb me nogmaals goed laten voorlichten.

 

De nadelen : minder zuinig , last bij spoorvorming, veel minder grip in de winter (gevaarlijker werd zelfs genoemd) , meer trillingen via wagen en stuur wegen bij mij zwaarder dan de voordelen : ligt strakker op de weg en oogt mooier.

 

Dus ik hou het in de nabije toekomst bij nieuwe 15" lm velgen en banden en ga niet naar 17".

 

Dat is mijn keuze.

 

Elkaars keuze respecteren en handelswijze begrijpen is wellicht moeilijk voor sommige onder ons. Vervolgens meteen etiketten gaan plakken , dat lijkt me toch echt ongewenst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik heb niemand persoonlijk aangevallen he, ik nooit jouw zo genoemd, jij was de laatste waar ik het op had. het was ALGEMEEN.

En gierig heb ik je ook niet genoemd he man, het waren veronderstellingen die allemaal kunnen meespelen in een keuze.

Als je dat allemaal niet mag op een forum, ...

 

on topic: last bij spoorvorming bij 17"???? Laat me niet lachen. Minder grip in de winter - volledig akkoord, zal ook de reden zijn dat er winterbanden onder de meesten hier hun passat liggen dan.

Meer trillingen? Dan toch bij slechte banden hoor. Nog nooit last van gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

hoi max1966:

 

Ik kocht mijn 1.8T - Sportline met 16" road america / sportcontact 2. Super stelletje en geen gehobberdebonk of wat dan ook. Ik wilde overstappen naar 17" om de doodeenvoudigen reden dat dat mooier stond. meer niet. En 18"" durfde ik niet aan omdat die snel beschadigen als je parkeert bijvoorbeeld. Althans, dat zou mij overkomen denk ik en ik zou het het dan zonde vinden van zulke mooie 18"velgen. Een velgen dealer vertelde mij ooit een keer : hoe groter de velg, des te minder comfort. het comfort komt ook uit het rubber natuurlijk. Dus ik heb daarom geen 18"" genomen.

 

ik moet zeggen, ik merk met 17" geen ene r****T :lol: van meerverbruik, hobbels, of weet ik veel. En ik rij met een verlaagd (OEM) onderstel. Ook heb ik diverse banden gehad om de 16" en 17" en ik blijf bij conti want die maken geen herrie, en grippen gewoon lekker. Conti zijn volgens mij iets duurder, maar dat is de keuze die ik heb gemaakt.

 

in de winter rij ik met snowtrack3 15" lelijke zwarte stalen wielen :) . zo spaar ik mijn alu-velgen en doe wat langer met mijn zomerbanden, en sneeuwkettingen in wintersportgebieden leg je er gewoon makkelijker omheen omdat je meer ruimte in de wielkast heb.

 

Waarom neem je geen 16" OEM ? ik vind persoonlijk 15"" te klein onder z'on auto. 16" vind ik mooier.

maargoed, kwestie van smaak.

 

hoop hiermee bij kunnen dragen aan je keuze.

 

 

gr

Raymond

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
last bij spoorvorming bij 17"???? Laat me niet lachen. Meer trillingen? Dan toch bij slechte banden hoor. Nog nooit last van gehad.

Toch heb ik beide problemen meer bij mijn 17" wielen als bij mijn 15" winterwielen. Moet ik wel direct bij zeggen dat mijn LM-velgen een 10mm lagere ET-waarde hebben dan mijn staaltjes (ik denk echter dat dit voor de meeste 3B's op dit forum geldt), ook dat zal verschil maken. Desondanks zit 'm dat ook simpelweg in het verschil 15" en 17". Hoe groter de velg, hoe platter de band. En hoe platter de band, hoe minder hij bol/rond staat. Hoe ronder een band, hoe minder de grip op droge weg, maar ook hoe minder last van richels en spoorvorming.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ben zelf in het bezit van Dezent M velgen in de maat 16"... Het verschil in comfort van 15" naar 16" voelde ik al...

Ik zeg nogmaals dat ik 2 dagen met 18" RS6 velgen heb gereden en het comfort was gewoon weg...

Volgens mij ben je zoals ik. Eerst comfort en dan de look :)

 

Mijn velgen waren 100eur/stuk + zomerbanden aan 100eur/stuk (40% korting, dus eigenlijk 60eur/stuk).

Ik kan je alleen maar aanraden, als je echt comfort wil behouden, dan moet je naar max 16" gaan. Verschil zal je al voelen.

 

Die 18" velgen hadden natuurlijk 225 banden waardoor je nog harder door de bochten kon scheuren... Heel leuk maar liever comfort:)

Optrekken ging ook langzamer (74kw/100pk)...

En ik heb op die 2 dagen tijd een stoep geraakt met krassen op de velgen als gevolg (nochtans was ik voorzichtig).

Met de 16" velgen hoef ik daar geen schrik voor te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden