Ga naar inhoud
  • 0

15"-17" overstap?


Max1966

Vraag

Ik kan een mooie set 17" alu velgen en banden overnemen van de eigenaar Profile garage.

 

Zien er onmiskenbaar mooi uit.

 

Alleen noemde hij behalve de voordelen (o.a goede wegligging) ook dat ik wel in ga leveren op comfort.

 

Wel zo eerlijk vind ik.

 

Ik rij nu op staal 15".

 

Wat zijn de negatieve verschillen die ik ga merken?

 

Ervaring is welkom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

De overstap van 15" naar 17" kan ik je niet vertellen, wel heb ik ervaring met de overstap van 16" naar 17" en 18".

 

Qua comfort verlies je met 17" niet veel, niet uit verhouding dat je qua wegligging een stuk strakkere wagen krijgt. Bij de overstap naar 18" merk je het verschil meer vind ik.

Heb niet echt ervaring met een 3B, maar met een jetta (2007). Daar ben ik ook van 16" naar 18" over gestapt en vond ik het verschil beter te merken dan mijn huidige 3c.

 

Persoonlijk denk ik dat je geen spijt krijgt als je naar 17" overstapt.

 

Is mooier voor het oog en qua comfort verlies valt het echt reuze mee.

 

Succes iig en natuurlijk pics plaatsen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ben van 15" (winterbanden) staal naar 18" gegaan. Ik heb ze er 2 dagen onder gehad en heb ze dan meteen terug op ebay gezet...

Omdat ik er nog geen ander had, heb ik terug op de 15" gereden (winterbanden).

 

Na enkele weken gezocht te hebben, heb ik 16" alu gemonteerd. Het verschil tussen 15 en 16 is al redelijk...

Comfort wil ik nooit meer inboeten voor esthetiek... Die 18" velgen zagen er echt HEEL mooi onder...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

17 inch is iets stugger, maar als je bijv. een afwijkende bandenmaat neemt kun je weer compenseren

standaard is voor de passat 225/45 x 17

ik heb nu 235/45 x 17 en hiervan is de wang iets hoger dan van de 225. dus heb je net wat meer comfort.

Als ik 15 inch winterbanden rijd heb ik vooral last van de wegligging die minder strak wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
17 inch is iets stugger, maar als je bijv. een afwijkende bandenmaat neemt kun je weer compenseren

standaard is voor de passat 225/45 x 17

ik heb nu 235/45 x 17 en hiervan is de wang iets hoger dan van de 225. dus heb je net wat meer comfort.

Als ik 15 inch winterbanden rijd heb ik vooral last van de wegligging die minder strak wordt.

Dat bedoelde ik eigenlijk.... thanks voor je aanvulling... ahum :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

de grootste invloed op het comfort zijn niet je banden, maar je onderstel.

 

In de winter rijd ik op 15" en in de zomer op 18". Ik merk echt totaal geen verschil in comfort (er zit een Koni Sportkit -35mm onder), qua wegligging in de bochten wel, maar dat komt omdat de 15" smaller zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
de grootste invloed op het comfort zijn niet je banden, maar je onderstel.

 

In de winter rijd ik op 15" en in de zomer op 18". Ik merk echt totaal geen verschil in comfort (er zit een Koni Sportkit -35mm onder), qua wegligging in de bochten wel, maar dat komt omdat de 15" smaller zijn.

dat komt vooral omdat de banden platter zijn en daardoor de wagen minder overhelt :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn dank voor de reacties en de tips!

 

Mijn huidige 15" banden-velgen bevallen me op zich goed. D.w.z het rijcomfort. Rijd lekker , stuurt heerlijk.

 

De banden gaan denk ik nog een jaar mee maar dan moeten ze vervangen worden. In oktober gaan de winterbanden er weer onder.

 

Het oog wil natuurlijk ook wat maar comfort gaat bij mij toch wel voor.

 

Mijn Pa had ooit een Sharan met verlaagd sportonderstel en hele brede speciale banden. Gekocht als sport showmodel met heel veel extra's voor een leuke prijs.

 

Wat reed die vreselijk , heel stug en achterin echt een ramp. Vond hij zelf ook achteraf.

 

Ik ben er nog niet uit.

 

Wat ik hier lees vermoed ik dat ik wellicht niet naar 17" moet gaan.....

 

Zat vandaag achter een golf met idioot brede velgen-banden. Zag er niet uit.

 

Ging ik weer twijfelen...het moet wel smaakvol blijven natuurlijk ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
de grootste invloed op het comfort zijn niet je banden, maar je onderstel.

 

In de winter rijd ik op 15" en in de zomer op 18". Ik merk echt totaal geen verschil in comfort (er zit een Koni Sportkit -35mm onder), qua wegligging in de bochten wel, maar dat komt omdat de 15" smaller zijn.

dat komt vooral omdat de banden platter zijn en daardoor de wagen minder overhelt :wink:

 

dan zeggen we toch allebei hetzelfde, alleen heb ik het over 15"en jij over 18"....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
17 inch is iets stugger, maar als je bijv. een afwijkende bandenmaat neemt kun je weer compenseren

standaard is voor de passat 225/45 x 17

ik heb nu 235/45 x 17 en hiervan is de wang iets hoger dan van de 225. dus heb je net wat meer comfort.

Als ik 15 inch winterbanden rijd heb ik vooral last van de wegligging die minder strak wordt.

Dat bedoelde ik eigenlijk.... thanks voor je aanvulling... ahum :wink:

 

 

ik geloof nooit dat je het verschil in comfrot merkt bij 235/45/17 of 225/45/17

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
de grootste invloed op het comfort zijn niet je banden, maar je onderstel.

 

In de winter rijd ik op 15" en in de zomer op 18". Ik merk echt totaal geen verschil in comfort (er zit een Koni Sportkit -35mm onder), qua wegligging in de bochten wel, maar dat komt omdat de 15" smaller zijn.

dat komt vooral omdat de banden platter zijn en daardoor de wagen minder overhelt :wink:

 

dan zeggen we toch allebei hetzelfde, alleen heb ik het over 15"en jij over 18"....

oke :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

mm nou ik heb afgelopen weekend 18 inch onder mijn 3b gehad en nu weer 15 inch omdat de 18 inch opgelapt moeten worden maar ik wil z.s.m de 18 inch er weer onder het comfort wordt echt niet veel minder je voelt het iets meer als je op een klinkerweg rijdt maar de weg ligging daarintegen is zoveel beter.

en ik zou niet te veel op internet kijken want negative dingen zijn ar altijd meer te vinden als positief.omdat de mens nu eenmaal graag klaagt.

 

mijn mening neem 17 inch comfort wordt niet veel minder, wegligging beter,en idd de looks zijn beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

haha

 

je voelt idd de hobbels wat beter omdat er minder (lucht/band )tussen de velg en het wegdek zit.je wegligging wordt er strakker van en de auto reageerd directer op het stuur. de auto helt tevens minder over op de banden in de bochten. de vering vande auto wordt er niet stugger van natuurlijk.

 

met de 15 in wielen die er nu bij op liggend merk ik gewoon dat hij meer zwaberig op de weg ligt als met de 18 inch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Met 18" velgen en dus plattere banden merk je dwarsrichels op de snelweg vooral een heel stuk beter en het afrolgeluid van de banden zal een stuk harder zijn. Een voordeel is het preciezere stuurgedrag en de looks (o ja een nadeel stoeprandschade krijg je veel sneller :wink: )

 

 

ik heb dan een weekend op 18 inch gereden en het geluid van richels valt me heel erg mee

en die stoeprandschade krijg je niet sneller door 18 inch maar door een slechte chauffeur(of je vrouw)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik kan met mn 15"wieltjes gewoon tegen een stoeprand aanrijden met parkeren zonder de velg te beschadigen,dat hoef je met 18"niet te doen.Kan je nog zo'n goede chaufeur zijn vroeg of laat gebeurd het een keer. en ik heb niet gezegt dat je dwarsrichels meer hoort maar meer merkt (voelt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ook met je 15 inch wieltjes moet je niet tegen de stoep rijden.en licht er ook aan wat voor banden je op de wielen moteerd.maar goed het was meer als grapje bedoeld

sorry voor mijn verkeerde woordkeuze(komt denk ik omdat je ook iets schreef over afrolgeluid wat ook wel meevalt) ik voelde de richels nauwelijkt beter.

al met al wil ik zeggen dat de wegligging erg veel goedmaakt en dat je aan comfotd weinig hoeft in te leveren.(de vrouw merkte geen verschil)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
ook met je 15 inch wieltjes moet je niet tegen de stoep rijden.en licht er ook aan wat voor banden je op de wielen moteerd.maar goed het was meer als grapje bedoeld

sorry voor mijn verkeerde woordkeuze(komt denk ik omdat je ook iets schreef over afrolgeluid wat ook wel meevalt) ik voelde de richels nauwelijkt beter.

al met al wil ik zeggen dat de wegligging erg veel goedmaakt en dat je aan comfotd weinig hoeft in te leveren.(de vrouw merkte geen verschil)

:thumb::mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

stoeprandjes etc is helemaal afhankelijk welke band/velg combi je hebt.

ik kan met mijn 7,5J breede velg (17 inch)en 235 breede band rustig per ongeluk er tegen aan rollen zonder schade.

maar heb je een 6J velg(15 inch) met 195 breede band kun je best brokken krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden