Ga naar inhoud

  • 0

1.9 of 2.0


volkswagen105pk

Vraag

Hey jongens,

 

Ik heb 3-4 maanden terug een passatje gehaald met een 1.9 motor 105pk, topsnelheid was 197km/h

Nu zou ik graag willen weten hoeveel sneller die zou kunnen zijn als ik hem chiptune naar 140pk, weet toevallig iemand dit?

 

En zou iemand mij kunnen vertellen, hoeveel sneller een 2.0 is dan een 1.9 als de pk gelijk is, dus zeg maar een 2.0 105pk tegen een 1.9 105pk, hoeveel sneller zou dan die 2.0 zijn?

 

Ik hoop echt dat in het geval ik mijn wagen chiptune naar 140pk dat ie dan even snel kan zijn als die 2.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 51
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Aanbevolen berichten

  • 0
Wat houdt die bakverhouding dan in?

 

verhouding die zit tussen ingaand toerental en uitgaand toerental.

ingaand toerental is dat van je motor en uitgaand toerental is dat wat terechtkomt op de aandrijfas naar de wielen.

daartussen zit de versnellingsbak met bepaalde verhoudingen in 1-2-3-4-5 en misschien ook een 6de

je kant het vergelijken met versnellingen op een fiets.

als je vooraan op het klein blad ligt en achteraan op je grootste blad dan moet je heel snel trappen om vooruit te raken maar je moet zoveel kracht niet zetten om vooruit te raken. Terwijl wanneer je overschakelt naar groot blad vooraan en klein blad achteraan ga je veel kracht nodig hebben om rond te raken maar je gaat veel sneller gaan en minder toeren moeten maken op de kan van de aandrijving.

 

dus nu naar de wagen indien je niets veranderd aan de bakverhouding (tandwielverhoudingen) zal je motor nog steeds hetzelfde toerental maken ook al heb je meer koppel of pk's omdat de overbrenging hetzelfde is gebleven.

stel nu (met fictieve waardes)

je motor draait 3000 toeren --> ongeveer 120km/u

indien je een andere verhouding zou gaan nemen kan je die 120km/u gaan halen met een toerental van bv 2500toeren

dus als je dan 3000toeren zou gaan maken zal dan ook de snelheid toenemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja, voor het overgrote deel, ervanuitgaande dat je nu met 105pk wel je max toerental bereikt

 

Haal je nu met 105pk in de hoogste versnelling bijv maar 4000rpm kan ie met meer pk's misschien nog wel 500rpm meer doen, en dus ook een 5-15kmh harder.

 

http://www.xius.be/index.php?option=com ... &Itemid=61

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

4500rpm is eigenlijk aardig de max van een diesel(ik geloof zelfs dat ze in de hoogste versnelling wel eens begrenst kunnen zijn, 6000rpm hebben ze er alleen op om de schaal mooi te vullen..

 

Ik heb toevallig vanmiddag nog even een stukje geprobeerd met die van mij, bij 3900rpm rijd ik 200kmh op de gps.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

dat is afwijking om te voorkomen dat mensen massal bekeuringen krijgen omdat ze precies of net iets te hard rijden..

 

Je kan dus makkelijk 84 rijden zonder geflitst te worden.. wordt je geflitst voor bij 87kmh(na correctie) dan heb je op je teller harder gereden dan 90

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ah ok, nu begrijp ik het, wel jammer dacht ik net dat ik bij de 200 zit en blijkt het 190 te zijn haha. Bedankt voor uw reacties :)

 

oh ik heb nog een heel domme vraag over, wat niks te maken heeft met de motor, maar de ESP knopje nou bij de passat, als het lampje off brandt betekent dat dat ie aan is of juist uit, heel dom ik weet het maar ik kom er maar niet uit XD

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het is gewoon een nieuwer type motor die de 1.9 heeft vervangen de rest ligt aan het motor management overbrengingen etc etc.

Want als ik nu de 1,4 TSI erbij ga halen snap je er helemaal niks meer van.

Motor inhoud is sowieso een heel ander begrip tegenwoordig.

 

Inhoud zegt niks meer. en 0,1 liter zegt echt niks dat heeft gewoon te maken met vervanging van het 1,9 blok voor een 2.0 type

in werkelijkheid gaat het zelf tussen 1896cc en 1968 dat is dus 0,076 liter :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

dat is weer appels met peren vergelijken.. je hebt nu een 2L 4cyl met een 2,5 6cyl vergleken.. meer cyl levert meestal een soepelere motor op

 

die 2L zal wel bijteriger aanvoelen, de acceleratie zal afhankelijk van het gewicht nagenoeg hetzelfde zijn..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
dat is weer appels met peren vergelijken.. je hebt nu een 2L 4cyl met een 2,5 6cyl vergleken.. meer cyl levert meestal een soepelere motor op

 

die 2L zal wel bijteriger aanvoelen, de acceleratie zal afhankelijk van het gewicht nagenoeg hetzelfde zijn..

 

Dus de acceleratie schiet niet erg omhoog, en de topsnelheid ook niet?

Als dit zo is waarom bestaan er dan verschillende motoren, ik bedoel volkswagen heeft zeker veel geld verspild aan een 2.0, en waarom al dat moeite als er geen verschil in zit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

een 2L 150pk tdi is er niet(in de Passat), een 136pk (in DL)wel, die motor is alleen pas geleverd vanaf 2004(3BG), de 2.5V6 is van 1998 ongeveer geleverd.. de 4cyl diesels deden toen 110pk.

 

Vergelijk je met NU, de 2L 140pk of 2L 170pk en de 2.7V6 180pk of de 3.0V6 225-240pk

 

Er zijn ook mensen die een auto kopen om het geluid/souplesse en niet om de stoplichtsprintjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Er zijn ook mensen die een auto kopen om het geluid/souplesse en niet om de stoplichtsprintjes.

:lol:

 

Ik ging van 115pk/285Nm naar 215pk/490Nm, (tussen)acceleraties gaan inderdaad veel sneller/soepeler nu, echter de top is niet veel toegenomen. Beperking zit 'm m.i. in de ongewijzigde bakverhoudingen en eindoverbrenging :wink:

 

ONtopic

Hey jongens,

 

Ik heb 3-4 maanden terug een passatje gehaald met een 1.9 motor 105pk, topsnelheid was 197km/h

Nu zou ik graag willen weten hoeveel sneller die zou kunnen zijn als ik hem chiptune naar 140pk, weet toevallig iemand dit?

 

En zou iemand mij kunnen vertellen, hoeveel sneller een 2.0 is dan een 1.9 als de pk gelijk is, dus zeg maar een 2.0 105pk tegen een 1.9 105pk, hoeveel sneller zou dan die 2.0 zijn?

 

Ik hoop echt dat in het geval ik mijn wagen chiptune naar 140pk dat ie dan even snel kan zijn als die 2.0

Factoren van invloed

  • Vermogen en koppel(kromme)
  • Gewicht vd auto
  • Merk en type
  • Motorinhoud
  • Bakverhoudingen

 

Uitgaande van een Passat 1.9 en 2.0 TDI en JD chip:

1.9 TDI: 105pk/250Nm met chip 140pk/310Nm

2.0 TDI: 140pk/320Nm

 

Verschil van 10Nm is te verwaarlozen, e.e.a. hangt dus nu af hoe de motor (koppel) dit oppakt - piekt het koppel en zakt daarna in of heeft deze juist een mooie vlakke kromme zodat er lang gebruikt van het koppel gemaakt kan worden - en de bakverhoudingen.

 

daanarl.jpg

De uitdraai van mijn auto. Origineel (ARL blok) 320Nm/1900tpm en dan afbouwend, nu vanaf 1800tpm 400Nm tot 3800tpm. Moet er wel bij vermelden dat het gaat om een grotere turbo en chip op maat :wink:

 

Just my 2 cents....

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden