Ga naar inhoud
  • 0

Fluitend geluid...?


appe1300

Vraag

Als ik gas geef met m'n Passat 3c 2.0 TDI van 2006 dan "fluit"er sinds een poosje iets mee. In het zelfde toerengebied als waar je normaal de "turbofluit" hoort.

 

Je hoort dus de turbo en nog een extra "fluitend"geluid. Volgens een kennis(monteur) klinkt het alsof de turbo, of een slang erna, ergens lekt.

 

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn en wat er aan te doen is en of het kwaad kan....

 

Gr. Wim

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn en wat er aan te doen is en of het kwaad kan....

 

wat kan het zijn: Het is een lekke slang of een slechte slangverbinding.

wat er aan doen: Vervangen slang of verbinding weer herstellen

Of het kwaad kan: De scheur wordt steeds groter of de verbinding schiet los. Dan krijgt de motor niet voldoende lucht en dat merk je. Het gaat niet gelijk kapot maar ik zou er morgen gelijk even laten kijken. Meestal is het de slang van of naar de intercooler. Je kunt het ook elf onderzoeken als je iemand anders gas laat geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb zojuist even weer gekeken/geluisterd en volgens mij komt het geluid(helaas) bij de turbo vandaan. Er is mij nog niet eerder een turbo kapot gelopen dus weet ik niet hoe dat moet klinken. De auto heeft ook nog maar 110.000 km gelopen.

 

Als je vanaf stationair toeren gas geeft komt het geluid gelijk met de "turbofluit" op en als de toeren oplopen en de "turbofluit" verdwijnt verdwijnt het geluid ook.

 

Is het niet zo dat wanneer een lager van de turbo stuk is, je over het hele toerengebied het lager hoort?

 

Gr. Wim

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik heb, toen ik mijn 3c net gekocht had, ook last gehad van mee fluiten..... Het was bij mij een veel aanwezigere toon dan het fluiten van de turbo zelf.

Ze hebben toen het turbo systeem schoongemaakt en volgens mij ook een slang vervangen. (ik woon in Duitland en zo technisch Duits spreek ik ook nog niet echt).

 

Het probleem is wel opgelost na de reparatie...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Goeie tip, bedankt.

 

Ben wel even bij de VW dokter in Dieverbrug geweest maar de baas was nog op vakantie. De collega die wel aanwezig was heeft even gekeken en een proefritje gemaakt. Hij dacht misschien een pakking die lekt........of de turbo zelf.

 

Ik ga volgende week nog een keer en hoop dan meer te weten te komen.

 

Gr. Wim

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb dit ook sinds een tijdje en met ongeveer dezelfde kilometerstand. Ik ben er al mee bij de garage geweest hier in Duitsland maar daar zeggen ze gewoon dat het de turbo is en heel normaal is. Ik vind het vreemd omdat hij van de een op de andere dag dat geluid maakt en daarvoor was het er niet. Ik heb vorige week ook nog iets anders gehad (misschien heeft het een met het ander te maken) maar toen ik in de 3e versnelling flink doortrapte begon hij opeens even te haperen. Lag bijna met mijn snufferd op het stuur trouwens maar daarna heeft hij het nog niet meer gedaan. Moet wel zeggen dat dat gefluit bij een koude motor erger is dan dat hij op temp. is. Ik heb nog garantie dus ik ga volgende week weer naar de garage en kijken wat ze er nu van zeggen. Vind het geen fijn gevoel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn 2.0 TDI tje heeft bijna 200.000 kilometers gelopen en de enige die fluit dat ben ik.

Zeker omdat je aangeeft dat het van de ene op de andere dag een ander geluid afgeeft moet er iets aan de hand zijn.

Toch even de slangen nakijken want het inhouden komt ook van een lekke slang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden