Ga naar inhoud
  • 0

Bandenspanning


LuyckxWim

Vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

er is niets zo persoonlijk als banden en bandenspanning

 

bij belading mag je hogere bandenspanning hanteren

 

ik heb altijd de volgende gedachten

16 inch 2,6 bar

17 inch 2,7 bar

18 inch 2,8 bar

 

ik zet ze rondom op gelijke spanning en bij vakantie achter 0,3 bar harder

 

hoe slijten je huidige banden? Slijten ze netjes recht af en overal even veel?

indien je banden aan de buitenzijden harder slijten, mag je bandenspanning omhoog

 

probeer je bandenspanning eens op 2,7 rondom en voel dan eens hoe dit rijd in bochten en op rechte eind, maak dan je conclusie mbt grip, comfort, rolgeluid en verbruik en pas dan spanning naar eigen gevoel aan

 

bandenspanning loopt redelijk snel af, dus beter iets te hard dan te zacht

 

sessanta's worden aanbevolen met hoge bandenspanning te rijden, volgens mij meer dan 2,4/2,5 bij 17 "

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vredestein geeft inderdaad adviezen voor -gevoelsmatig- vrij hoge bandenspanning. Ik volg het advies voor mijn banden nu zo'n anderhalf jaar op maar ik moet zeggen dat ik er wel tevreden mee ben.

Vredestein heeft op zijn site een tooltje staan waarmee je de geadviseerde spannign voor de combinatie van jouw banden en jouw auto kunt opzoeken. De Sessanta's geven opvallend hoge waarden aan:

http://www.vredestein.nl/Onlineadvies_Advies_result.asp?AutomerkID=201&AutomodelID=54&AutotypeID=8260&AutouitvoeringID=282474&SearchtypeID=1&UserSessionID=18178523

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
De aanbevolen bandenspanning staat aan de binnenkant van je tankklepje!

Die geldt alleen voor de standaard banden die onder je auto geleverd zijn, andere maat = andere spanning.

Vredestein geeft inderdaad adviezen voor -gevoelsmatig- vrij hoge bandenspanning. Ik volg het advies voor mijn banden nu zo'n anderhalf jaar op maar ik moet zeggen dat ik er wel tevreden mee ben.

Vredestein heeft op zijn site een tooltje staan waarmee je de geadviseerde spannign voor de combinatie van jouw banden en jouw auto kunt opzoeken. De Sessanta's geven opvallend hoge waarden aan:

http://www.vredestein.nl/Onlineadvies_Advies_result.asp?AutomerkID=201&AutomodelID=54&AutotypeID=8260&AutouitvoeringID=282474&SearchtypeID=1&UserSessionID=18178523

Ik zou de adviezen van Vredestein zeker opvolgen, in het verleden zijn er wat problemen geweest met klapbanden en die waren vaak toch gerelateerd aan een te lage bandenspanning (scheuren in de wangen). Dus 2.9 it is :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De meeste bandenmerken adviseren voor iedere band een optimale spanning. Bedenk dat 2,8 bar voor de ene band perfect kan zijn en voor een andere band juist te hoog of te laag. Sommige automobilisten nemen een hoge verbruik of hogere slijtage van de banden voor lief in ruil voor meer comfort of sportiviteit. Zelf experimenteren mag natuurlijk, maar let goed op de slijtage en het weggedrag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De adviesdrukken van de fabrikant worden uitgerekent met een formule, die in zijn basis stamt uit 1928, en bij de introductie van radiaalbanden aangepast is daarop in de macht die er in gebruikt wordt. Later verbeterd in Europa en pas in 2005 ook in Amerika.

Deze formule heb ik eens bemachtigd en ben er mee aan de haal gegaan.

Heb mezelf Excell geleerd om er spreadsheets voor te maken. Onder volgende link kom je op een map op mijn skydrive van hotmail, waarin spreadsheet om de adviesdrukken om te rekenen voor andere dan de originele banden , of om ze te controleren.

http://cid-a526e0eee092e6dc.office.live ... 0omrekenen

van daaruit kun je net als op een forum over mijn hele publieke map navigeren voor meer.

Download en open de spreadsheets in Excell-achtig programma om er mee te kunnen werken, want direct in de browser werkt het niet vanwege beveiliging en data-validatie die ik er in gebruikt heb.

Kom je er niet uit geef dan hier de gegevens en dan doe ik het voor je.

De formule rekent de minimum druk uit voor de belading en snelheid , waarbij geen bandschade optreedt door het rijden, niet meer niet minder.

Door de ingevoerde gewichten hoog genoeg te kiezen , ontstaat een reserve.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Voor je michelin banden met de zelfde afmetingen kun je de zelfde adviesdrukken aanhouden.

De drukken worden namelijk uitgerekend aan de hand van de maximum load en zoals dat heet de referentiedruk.

Deze maximum load wordt door de fabrikant uitgerekent met de bandmaten en soort band, die een gewone autoband zal zijn, en niet XL.

De referentiedruk voor gewone autobanden is vrijwel altijd 2,5 bar.

 

Maar de drukken die vredestein opgeeft zijn altijd veilig , zelfs als je met sterke overbelading voor de auto en dus de maximum load van de band, de maximum toelaatbare snelheid van de band rijdt.

Dus naar mijn mening zwaar overdreven voor normaal gebruik. De druk heeft alles te maken met gewicht op de band en de snelheid waar je mee rijdt.

Dus als je die 2 factoren redelijk nauwkeurig kunt bepalen, kun je ook lagere drukken toepassen, die je dan weer met mijn spreadsheets kunt berekenen. En controleer je dan geregeld je druk met nauwkeurige meter, dan is dat argument van Vredestein, dat die te weinig gecontroleerd wordt , en zo de druk in gebruik te laag kan worden, ook weer van minder waarde.

Zie daarvoor de post voor de jouwe. En als je er niet uitkomt, geef me dan de nodige gegevens,dan doe ik het voor je met een nog betere formule die ik gevonden heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
De adviesdrukken van de fabrikant worden uitgerekent met een formule, die in zijn basis stamt uit 1928, en bij de introductie van radiaalbanden aangepast is daarop in de macht die er in gebruikt wordt. Later verbeterd in Europa en pas in 2005 ook in Amerika.

Deze formule heb ik eens bemachtigd en ben er mee aan de haal gegaan.

Heb mezelf Excell geleerd om er spreadsheets voor te maken. Onder volgende link kom je op een map op mijn skydrive van hotmail, waarin spreadsheet om de adviesdrukken om te rekenen voor andere dan de originele banden , of om ze te controleren.

http://cid-a526e0eee092e6dc.office.live ... 0omrekenen

van daaruit kun je net als op een forum over mijn hele publieke map navigeren voor meer.

Download en open de spreadsheets in Excell-achtig programma om er mee te kunnen werken, want direct in de browser werkt het niet vanwege beveiliging en data-validatie die ik er in gebruikt heb.

Kom je er niet uit geef dan hier de gegevens en dan doe ik het voor je.

De formule rekent de minimum druk uit voor de belading en snelheid , waarbij geen bandschade optreedt door het rijden, niet meer niet minder.

Door de ingevoerde gewichten hoog genoeg te kiezen , ontstaat een reserve.

Interessante spreadsheet!

 

Echter als ik alles invul komt hij voor mij met een adviesdruk van 1.6 bar... (in mn tankdop staat 2.0 bij weinig belasting, en ik rij nu geloof ik met 2.5 - kan dat kwaad?) dat lijkt me toch niet kloppend.. Ik zou me niet prettig voelen bij zo'n lage druk..

 

Hoe zit dat?

 

Ik rij eigenlijk altijd met 2.5 bar voor en achter rond met de zomerbanden: 215/55 R 16.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik neem aan dat die 1,6 voor normaal gebruik is. Maar als je alles goed ingevuld hebt ,zou het toch wel kunnen kloppen.

Na 2005 zijn de adviesdrukken nogal omhoog gegaan, volgens mij als overreactie op de Ford/Firestone affaire in Amerika.

Maar geef eens hier de gegevens of een verwijzing naar je ingevulde spreadsheet, dan kan ik naar de mogelijke verklaring zoeken .

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
De aanbevolen bandenspanning staat aan de binnenkant van je tankklepje!

ja dat klopt,maar alleen voor de orginele maten :wink:

 

235/45/17 is bij mij origineel en dit staat ook in het klepje, 2.3 bar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dus naar mijn mening zwaar overdreven voor normaal gebruik.

Helaas niet. Vredestein heeft de adviesbandenspanningen enkele jaren geleden herzien na een aantal incidenten met klapbanden, dus die hoge adviesdrukken zijn wel degelijk zinvol en aan te bevelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden