Ga naar inhoud
  • 0

Vonkjes bij aansluiten accu


Ice^

Vraag

gistern wou ik aanzetten met de passie en het schermpje tussen de tellers was maar 1/2 verlicht. dus ik zag het al aankomen.

en ja hoor, auto starte niet enkel het dash ging flikkeren.

een dagje laden en savonds starte hij 20 km gereden en afgelegd en opnieuw strate hij niet

ff de zuurte graad gemeten van de batterij en 1 cel was dood.

 

vandaag heeft schoonvader nieuwe batterij gehaald en ingestoken, auto starte onmiddellijk en heeft 15min stationair staan draaien, wat mijn schoonpa opviel is dat bij het aansluiten van de batterij er vonkjes uitsprongen (hij zegt dat dit op verbruik wijst, onmiddelijk wijst hij met de vinger naar de nieuwe radio (groupsby hier) ik ben er niet zo vanovertuigd gezien de radio er toch al 2 maand zonder problemen in zit)

ik dacht eerder dat 15 min stationair draaien niet genoeg is om een nieuwe start van stroom te voorzien.

wie o wie heeft gelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

ik sluit idd eerst plus aan en dan pas min

dacht ik ook dus van het toeren tal, radio zou me verwonderen zit er reeds van midden februari in. en nog geen last gehad

voor het moment ligt de batterij aan de lader tot ze vol is dan gaan we even starten of laat ik hem staan tot morgen vroeg en start ik dan eens.

ook zal ik vanavond even meten of er verlies is tijdens parkeren ff multi meter er tussen

+ even meten wanneer de auto draait of ze wel bij laad (heb hier en daar al gelezen dat een kappotte dynamo soms de batterij leeg trekt door open te blijven staan.

 

heb geen zin alle zekeringen en t zijn er veel in de passat 1 voor 1 te lossen.

 

de auto is nog in garantie tot eind augustus dus laat de kost maar komen nu :)

hoewel liever niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat hij vonken trekt bij het aansluiten is normaal, ook in rust verbruikt de Passat altijd wel wat stroom. Meten is weten in dit geval, je zou de stroomsterkte eens moeten meten in rust, dat zegt al vaak wat meer. Zomaar op goed geluk wat zekeringen lostrekken en dan hopen dat 'ie de volgende dag niet leeg is is nogal een project :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

heb je een alarm?

als een cel kapot is kan zelfs een klein verbruik op ten dure je accu leeg trekken.

is ook 1 van de eigenschappen van een slechte cel, accu is snel vol en snel leeg.

 

hoe oud is de accu?

voorheen deden we op het werk veel werk in de camper en carvans. de accu handelaar zei altijd dat 1 cel stuk binnen een jaar is negen van de tien keer een productie fout en een hele accu met allemaal stukken cellen in plat getrokken door slecht gebruik

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dat hij vonken trekt bij het aansluiten is normaal, ook in rust verbruikt de Passat altijd wel wat stroom. Meten is weten in dit geval, je zou de stroomsterkte eens moeten meten in rust, dat zegt al vaak wat meer. Zomaar op goed geluk wat zekeringen lostrekken en dan hopen dat 'ie de volgende dag niet leeg is is nogal een project :wink:

 

was vanplan verlies te meten deze avond en dan zekering per zekering uit te trekken en zien of het verlies stopte gaat iets sneller.

 

 

 

heb je een alarm?

als een cel kapot is kan zelfs een klein verbruik op ten dure je accu leeg trekken.

is ook 1 van de eigenschappen van een slechte cel, accu is snel vol en snel leeg.

 

hoe oud is de accu?

voorheen deden we op het werk veel werk in de camper en carvans. de accu handelaar zei altijd dat 1 cel stuk binnen een jaar is negen van de tien keer een productie fout en een hele accu met allemaal stukken cellen in plat getrokken door slecht gebruik

 

accu is 1 dag oud (zie eerst post) :lol:

 

als schoonvader deze avond vroeg genoeg gedaan heeft komt hij langs, en meten we even spanning in rust indien deze goed dan is het even meten wanneer hij draait of hij wel nog bijlaad indien niet

is er een diode in de alternator stuk.

dan is het garantie geval

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vonken is heel normaal hoor.

 

Er zijn diverse verbruikers die tijdens het aansluiten waarschijnlijk stroom verbruiken

- binnenverlichting als deur open staat

- standby autoradio

- comfortmodule

- boordcomputer?

als hij op contact staat:

- ventilator

- evt spiegelverwarming

- dashboardverlichting

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

de accu was als ik thuis was opgeladen, even auto gestart toerke gereden

in garage gezet en opnieuw gestart zonder problemen.

2 uur laten staan en dan even gemeten er zat een verbruik van 0.54 ampere op en is na 1 minuut gezakt naar 0.12 ampere (normaal dus)

nogmaals gestart zonder problemen, ook deze morgen niet

 

ergo.

de nieuwe batterij was zogoed als leeg en heeft dus maar genoeg jus voor 1 start

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

niet start accu's (dikkeplaat of licht accu's) worden vaak verkocht met als minimum 70% van de cap.

(bij een goede accu handelaar) weet alleen niet of dit voor startaccu's ook geldt. (start accu heeft wel een grotere zelf ontlading)

 

Maar mooi dat je verder geen problemen heb, wat betreft de leeg accu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden