Ga naar inhoud
  • 0

Condensor vervangen


Hugh

Vraag

L.S.

 

In januari is mijn radiateur vervangen; lek! :( Bij deze reparatie viel op dat de condensor van de airco er ook niet meer optimaal uit ziet. De onderste leiding bungelt losgebroken van de koelribben onder de condensor. De vraag is wanneer deze gaat lekken/afbreekt.

 

Mijn vraag is dus; wat is handig om te doen?! Kan ik er zelf een nieuwe condensor in hangen of vergas ik mezelf als ik een leiding loshaal. Is het een bekend probleem en duurt het nog 10 hete zomers voor de condensor het begeeft. Is een tieripje genoeg? Heeft iemand enig idee wat een redelijke prijs is om het te laten doen (en dan ik combi met een verversing van het systeem).

 

Ok, veel vragen; ik hoop dat iemand er iets over kwijt wil

 

henk

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Het losmaken en vervangen van de condensor zal je nog wel lukken indien je wat handig bent. maar dan komt het andere deel en dat is andere koek. Het systeem moet dan terug gevuld worden met de koelvloeistof en dat kan je niet zomaar.

Dan zal je een flesje R134a moeten hebben en een manifold om de koelvloeistof in je systeem te krijgen.

En tegenwoordig met de nieuwe wetgeving is het niet zo gemakkelijk meer om zomaar onopgemerkt koelvloeistof ergens te gaan verbruiken. De erkende koeltechniekers moeten nu alles registeren en hun flesje voor en na afwegen om te weten hoeveel koelvloeistof op het systeem is gestoken.

 

denk dat je dit best aan de garage overlaat of aan iemand die in de koeltechnische sector zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

In het systeem zit freon koelgas meestal R134a. Je gaat er niet dood van maar het is schadelijk voor het milieu.

Zelf vervangen kun je alleen als je speciale apparatuur hebt om het koelgas af te pompen en te recyclen.

 

Als de condensor lek gaat en het koelgas eruit loopt dan komt er lucht (dus met vocht) voor in de plaats. Je compressor kan hier niet tegen en gaat hier uiteindelijk van kapot met nog meer kosten. Indien dit gerepareerd dient te worden dient er ook een filter/droger te worden geplaatst die (als je het goed doet) je na een tijdje weer dient te vervangen.

 

Indien de onderste pijp bungelt zou je kunnen overwegen om op de console waar de condensor inzit een beugeltje te maken die de pijp voldoende ondersteund. Uiteraard niet door de pijpjes heenboren!!

 

Voor de prijs zou ik even bij een koelboer langsgaan zij kunnen je het verschil wel vertellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast TheoStek
En tegenwoordig met de nieuwe wetgeving is het niet zo gemakkelijk meer om zomaar onopgemerkt koelvloeistof ergens te gaan verbruiken. De erkende koeltechniekers moeten nu alles registeren en hun flesje voor en na afwegen om te weten hoeveel koelvloeistof op het systeem is gestoken.

 

Dat klopt, het registreren is al lang verplicht, ze zijn nu nog strenger geworden ivm met de nieuwe F-gassen verordening en het verbruik van R-134a, de vraag naar R-134a is groter dan het aanbod en zijn de prijzen verdubbeld.

De erkende koeltechniekers moeten ook voor 1 juli 2010 in het bezit zijn van de F-gassen diploma, na deze datum mag geen enkel bedrijf nog onderhoud uitvoeren of het koudemiddel terug winnen, als deze niet beschikt over het diploma.

 

Nederland en Europa maken zich nu gereed om een stop te zetten achter het koudemiddel R-134a, vanaf 1 januari 2011 krijgt geen enkele auto de europese goed keuring als het airco systeem R-134a bevat.

Het totaal verbod op dit koudemiddel willen ze sneller dan gepland verkort gaan invoeren (5 jaar).

 

 

Voor een groot gedeelte ga ik met Martijn mee in de verwoording van problemen die kunnen of gaan ontstaan.

 

Het is géén freon koel gas maar koudemiddel R134a.

Freon is een verzamelnaam voor de koudemiddelen wat uit chloorfluorkoolstofverbindingen (CFK's) zijn samen gesteld zoals o.a het oude R12 koudemiddel.

R-134a is een hydrofluorkoolwaterstof (HFK) en bevat geen chloor meer, het koudemiddel is gevaarlijk neemt de zuurstof weg

waardoor je het bewustzijn kunt verliezen en/of door verstikking het leven laat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

En als je dan toch over het materiaal zou beschikken dan nog is het een tijdrovende job omdat er redelijk wat controle aan te pas komt. Als je dan bv de condensor zou vervangen hebben moet je dan eerst een lektest gaan uitvoeren door middel van vacuumeren en dit verschillende malen gedurende en een bepaalde tijd aanhouden. Indien die test okee is kan je koelvloeistof in het systeem gaan trekken. We zeggen wel vloeistof maar in niet alle delen van het systeem is de koelvloeistof een vloeistof. Omdat een compressor geen vloeistoffen aankan is het door Martijn ook al aangewezen dat wanneer er vocht in het systeem kan komen het allezins geen goed doet voor de compressor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

je hebt er ook een grote baco of grote steeksleutels voor nodig, die aircoleidingen hebben betrekkelijk grote wartels.

 

Ook kunnen ze enorm vast zitten door oxidatie van het aluminium.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast TheoStek
Als je dan bv de condensor zou vervangen hebben moet je dan eerst een lektest gaan uitvoeren door middel van vacuumeren en dit verschillende malen gedurende en een bepaalde tijd aanhouden. Indien die test okee is kan je koelvloeistof in het systeem gaan trekken. We zeggen wel vloeistof maar in niet alle delen van het systeem is de koelvloeistof een vloeistof. Omdat een compressor geen vloeistoffen aankan is het door Martijn ook al aangewezen dat wanneer er vocht in het systeem kan komen het allezins geen goed doet voor de compressor.

 

 

Lektest wordt uitgevoerd met stikstof, daarna volgt vacumeren standtijd 30 minuten.

Het is geen koelvloeistof...het is koudemiddel wat in 3 fasen voorkomt.

Als iemand aan mij vraagt moet gas gevuld hebben? is mijn antwoord: rij naar de naft pomp. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt voor alle suggesties/tips en technische uitleg van het systeem. Ik heb inmiddels twee prijzen opgevraagd; bij http://www.erf.nl (aircospecialist) vragen ze € 442.25 voor enkel een nieuwe condensor met hervullen van het systeem, commentaar erbij 'bij passat moet de hele neus eraf, dat duurt wel een paar (!) uurtjes'. Bij een volkswagensgarage (bosch carservice http://www.autobedrijfspaan.nl/) kwam het rond de €450, maar dan werden ook de droge filter en de terugslagklep vervangen.

 

Kortom; dure geintjes voor wat koude lucht :shock: !

Ik ga eerst de loshangende rib vastzetten.

 

Is het trouwens geen optie de losse leiding dicht te knijpen (zie je bv ook bij compressorleiding aan koelkast), of wordt de druk veel te hoog voor zo'n oplossing!?

 

henk

 

ps. van de zomer naar Tjechie; misschien dat een vw-garage daar het voor een redelijk bedrag kan doen (iemand ervaring?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij een koelkast compressor (zwarte potje) is de dicht geknepen leiding de vul poort geweest. (staat in verbinding met de zuig leiding)

maar zou persoonlijk niet te lang blijven rond rijden met een open systeem. kosten lopen dan alleen maar verder op. (als je compressor de geest geeft ben je verder van huis)

 

zou me twijffels hebben over de specalist, filter/droger zou altijd vervangen moeten worden als een systeem open is geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Als je dan bv de condensor zou vervangen hebben moet je dan eerst een lektest gaan uitvoeren door middel van vacuumeren en dit verschillende malen gedurende en een bepaalde tijd aanhouden. Indien die test okee is kan je koelvloeistof in het systeem gaan trekken. We zeggen wel vloeistof maar in niet alle delen van het systeem is de koelvloeistof een vloeistof. Omdat een compressor geen vloeistoffen aankan is het door Martijn ook al aangewezen dat wanneer er vocht in het systeem kan komen het allezins geen goed doet voor de compressor.

 

 

Lektest wordt uitgevoerd met stikstof, daarna volgt vacumeren standtijd 30 minuten.

Het is geen koelvloeistof...het is koudemiddel wat in 3 fasen voorkomt.

Als iemand aan mij vraagt moet gas gevuld hebben? is mijn antwoord: rij naar de naft pomp. :D

 

Maar in de gewone werking van het systeem heeft koudemiddel toch maar 2 toestandsvormen (gas en vloeibaar)

compressor (gas) --> Condensor (overgaan van gas naar vloeibaar) --> door filter en droger --> expansieventiel --> verdamper (overgaan van vloeibaar naar gas) zo terug naar compressor. Denk toch dat het zo zit.

 

even off topic : Waar ik onderhoudtechnieker ben zitten we we NH³ als koudemiddel (zo een kleine 8ton) en dit met lage druk, tussendruk en hoge druk (12bar) en 3 hogedrukschroefcompressoren en 3 lagedruk schroefcompressoren (grasso compressoren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

 

Maar in de gewone werking van het systeem heeft koudemiddel toch maar 2 toestandsvormen (gas en vloeibaar)

compressor (gas) --> Condensor (overgaan van gas naar vloeibaar) --> door filter en droger --> expansieventiel --> verdamper (overgaan van vloeibaar naar gas) zo terug naar compressor. Denk toch dat het zo zit.

 

klopt, maar ik denk dat theo bedoelt dat het in 3 toestanden voor kan komen zoals water. (ijs, damp, vloeibaar)

voor een koelsysteem heb je helemaal gelijk.

 

off topic, leuke werk plek. is wat anders als de installaties die ik in me werk tegen kom.

ga je ook nog naar de ChillVenta in nurnberg (13-15 okt)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden