Ga naar inhoud

Ijslandse aswolk ook niet gezond voor onze passie!


Fopperr

Aanbevolen berichten

Hoorde van een vriend die met zijn sprinter bij de mercedes dealer was geweest dat de kleine bruine vlekjes op de lak van je auto, as kunnen zijn uit de aswolk.

 

Dit schijnt de lak behoorlijk te kunnen aantasten en roest en narigheid kunnen veroorzaken...

 

Weet iemand hoe je dit het beste kunt verwijderen? De mercedes dealer had het over goed poetsen. Dit moest voldoende zijn....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is meteen poetsen geen goed idee, vulkanisch as is namelijk zeer klein gesteente. Als je gaat poetsen creeer je enorm veel (microscopisch) kleine krasjes.

 

Als 't as is zou ik eerst beginnen met rustig schoonspuiten met een hogedrukspuit totdat al 't as weg is en dan pas 't normale schoonmaakwerk uitvoeren (zoals poetsen dus).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is meteen poetsen geen goed idee, vulkanisch as is namelijk zeer klein gesteente. Als je gaat poetsen creeer je enorm veel (microscopisch) kleine krasjes.

 

Als 't as is zou ik eerst beginnen met rustig schoonspuiten met een hogedrukspuit totdat al 't as weg is en dan pas 't normale schoonmaakwerk uitvoeren (zoals poetsen dus).

 

leek mij een goed plan, dat doe ik sowieso altijd wel hoor, alleen die vlekjes willen er met de hogedrukspuit niet af..... Dat is dus wel poetsen volgens mij...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn buurvrouw die een witte auto bezit , kwam vanmiddag naar mij toe met de vraag hoe zij deze bruine vlekjes kon verwijderen , ze was al de wagen aan het wassen maar zonder resultaat, zelf ben ik ook effe wezen kijken naar deze vlekjes, het leek alsof het van een bepaalde boom afkomstig was , maar zij vertelde mijn auto staat nooit onder een boom!!

ik heb zelf ook nog geprobeerd om deze vlekjes weg te halen met klei , maar zonder resultaat!! ik heb haar aangeboden om haar auto met te poetsen met mijn dappie , in de hoop da deze dan wel schoon wordt!!

Dus misschien dat deze aswolk inderdaad deze vlekjes veroorzaken.. :?:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me voorstellen dat die as, behalve steen, ook miniscule metaaldeeltjes bevat. Dat zou dus ongeveer het zelfde effect geven als metaalslijpsel op je auto: oxidatie van het metaalstof en als gevolg daarvan roestvlekjes in je lak. En die zijn inderdaad heel moeilijk weer weg te krijgen. (Maar of dit inderdaad het verhaal erachter is weet ik niet) :embarassed:

Link naar reactie
Delen op andere sites

mmmm. En als er in de straat een berg zand ligt en overal zand op auto's waait???

 

denk dat deze aswolk niet meer doet dan stof of zand op de lak

 

In randstad heb ik nog niets schrikbarend op auto's gezien, misschien dat dit elders in het land erger is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

hmm.. valt er wat te halen?

Bij de Ijslanders niet zo veel meer, ben ik bang :lol:

 

Beetje reclame van Autoglym, maar ze hebben hier een lijstje met wat te doen om as weg te krijgen.

 

Heb in A'dam (e.o.) trouwens ook niet zo heel erg meegekregen/gemerkt van die as, behalve dan dat 't 1.5 week heerlijk rustig was :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Paar jaar terug die hagel, nu die aswolkzooi, wat hebben we hier toch verkeerd gedaan :?:

En natuurlijk niet te vergeten de steenmarters, ook iets wat meer in 't oosten des lands voorkomt...

 

De echte zwartkijker begint nu te mompelen dat het einde der tijden nakende is ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb eergisteren allemaal as deeltjes op de auto, maar zat ook op die van een aantal collega's.

Nu is er van het weekend een brand geweest in de buurt van het werk dus vermoed ik dat de boosdoener is. en niet de ijslandse heethoofd.

 

Ik heb het goed kunnen verwijderen door de auto in de spuit cabine te zetten en eerst goed schoon te spuiten met warm water en shampoo.

daarna met de wolle hand schoen de auto na gelopen en binnen 10 minuten was hij weer schoon :) maar een collega met een rode alfa is wel een uur bezig geweest om het weg te krijgen :(

 

denk dat het veel uit maakt of de auto goed in de wax staat.

 

as deeltjes waren on geveer 1 mm groot en op de moter kap zat er een stuk of 20.

(voor de brandweermannen onder jullie, het was de oefen loods (van de brandweer) die de fik in is gegaan. eigenaar is er ziek van, heeft van alles bij elkaar gespaard om verschillende oefeningen te kunnen doen. (normaal zou ik hier wel een opmerking over maken, maar heb liever dat de mannen goed kunnen oefenen. :angel: )

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden