Ga naar inhoud
  • 0

Achterruitenwisser probleempje


R van Lune

Vraag

we hebben de laatste tijd wel vaker dat de achter ruitenwisser gek doet. Wanneer we hem aanzetten gaat hij gewoon goed heen en weer. Wanneer je hem aanzet en gelijk weer uit (zodat hij 1 beweging maakt) dan gaat hij schokkerig weer terug naar de rust positie. Vanmiddag na het wassen van de auto wilde hij in eerste instantie niet uit gaan. Toen is de schakelaar weer uit had gezet bleef hij schokkerig door bewegen.

 

Kent iemand dit verschijnsel?

Waar moet ik het zoeken? het relais? de schakelaar? de motor?

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Hey Jeroen, Hoe is het met je badkamer? Is hij al klaar?

 

Dus het zit hem echt in de motor? Ik vind het namelijk zo gek dat hij door bleef gaan terwijl ik de schakelaar weer in de UIT stand had staan. Vandaar dat ik aan de schakelaar of aan het relais ging denken....

 

Is er geen mogelijkheid de motor te reviseren?? ff openmaken en smeren?

 

Zowieso zullen de volgende ruitenwissers aerotwins worden. Maar ik wil eerst wachten tot deze slecht zijn. Deze zijn bij de aanschaf 3 maanden terug door de garage vervangen bij de afleverbeurt en werken nog perfect. Vind het op dit moment even zonde van me centen om er nu al nieuwe op tekopen.

 

Gr.

 

Remco

 

motor zelf in de achterklep

 

scoor er 1 van een golf4 op de sloop en je hebt gelijk een rechtsliggende

doe dan gelijk de aerotwin mod

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je kunt hem openmaken en de koolborsteltjes omdraaien, dan doetie het wellicht nog een tijdje.

Maar zo'n motortje kost een tientje-of-4 bij een demontagebedrijf, een armpje en een wisserbladje zijn ook niet zo duur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
motor zelf in de achterklep

 

scoor er 1 van een golf4 op de sloop en je hebt gelijk een rechtsliggende

doe dan gelijk de aerotwin mod

 

Wat bedoel je trouwens met 1 van een golf? Waarom niet van een passat? en heeft een passat een linksliggende dan of ook een rechtsliggende?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

jep passats met knipperlichten in de spiegels zijn afgeleverd met een rechtliggende wisser, daarvoor over het algemeen links

 

naar mijn weten kost een g4 achterwissermotor 20 a 25 euro op de sloop, ik heb ooit wel eens een nieuwe op ebay.de gescoord voor 35 euro incl verzenden

 

openmaken kan altijd, maar euvel zit vaak in de motor zelf

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Toevallig afgelopen zaterdag een exemplaar gemaakt.

Ben vergeten even fotoreportage te maken, jammer.

 

Dat ze kapot gaan is eigenlijk een constructiefout, het stotteren is ook niet op te lossen door de borstels te wisselen, de borstels zijn eigenlijk altijd nog wel goed. Zo'n motor loopt niet veel, die koolborstels kunnen veel langer mee.

 

Wil anders nog wel keer zo'n motortje maken, want moeilijk is het niet, dan maak ik meteen fotoreportage ervan.

Zo 1, 2, 3 uitleggen gaat 'm denk ik niet worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Maar ik heb geen knipperlichten in mijn spiegels. Dan moet ik toch juist een linksliggende motor hebben?

Het gaat om een passat variant uit 1999.

 

Standaard is inderdaad de links liggende wisser, maar er zijn mensen die een exemplaar monteren waarbij de wisser rechts komt te liggen. Gewoon optisch zeg maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

nee Bouma850, niet kaduuk.

Die motortjes hebben het probleem dat er vocht in kan komen. Beetje roestvorming binnenin, beetje rotzooi, en ze gaan vastlopen.

Was bij die van mij vorig jaar ook zo, precies zelfde verhaal als jij schetst.

Kwestie van open maken, schoonmaken, wat nieuw vet erin en hij gaat weer.

Hoeft je geen cent te kosten.

 

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als je in die pdf kijkt zie je dat blauwe tandwiel zitten (soms ook wit of geel).

Het tandwiel er ook uit pakken, aan de onderkant van het tandwiel zit een koperen contactplaat.

Hier drukken vanuit de wisser een tweetal contactpennen tegen.

Deze plaat draait rond en door die pennen wordt de schakeling 'actief' gehouden. 1 rondje tandwiel is precies 1x wissen.

 

Vaak komt er ook vet hier tussen, even die plaat en de contactpunten schoonmaken. Eventueel de contactpunten iets uittrekken waardoor ze meer druk tegen de plaat uitvoeren.

Nu draait je motor weer rond zonder te stotteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden