Ga naar inhoud
  • 0

V6 4Motion.. Torsen / Haldex / Permanente aandrijving?


sequence

Vraag

**EDIT BY MOD**

In het topic van keek over zijn verbruik van zijn V6 4Motion ging het al snel over 4Motion / Torsen / Haldex / Permanente aandrijving? Dus dat topic gesplit en het lijkt me handig als we hier verder gaan. :D

 

Grtz, SilverBullet

--------------------------------

 

 

Van de week heb ik min of meer voor de gein eens uitgeprobeerd, hoe zuinig mijn auto kan rijden.

 

's avonds van mijn werk naar huis ( schiphol - Grootebroek ) heb ik niet harder dan 95 gereden, rustig opgetrokken bij stoplichten en de clima tronic uitgeschakeld.

 

Het resultaat was 1 : 21. ( 4,7 liter / 100 km. )

 

Niet onaardig voor V6 TDI 4motion dacht ik.

Het ging om een traject van 70 km en ik heb nog een deel met verlichting aan gereden en ik rij op winterbanden.

 

Dat is bijna mijn gemiddelde verbruik.... ;)

 

 

Edit: overigens, een 4-motion heeft een Haldex koppeling toch ? Dus geen permanente 4-wielaandrijving. Maar waarom rijd je in hemelsnaam nu nog op winterbanden ?

 

Lekker zuinig idd..

Met mijn V6 benzine kan ik ook 1:9 rijden en soms zelfs 1:10.. Daarom twijfel ik of ik wel een 1.8T wil.. die zitten ook rond dit verbruik..

 

sequence, geen Haldex, maar een Torsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0
Wordt er nog aan deze beschrijving gewerk of is het toch te veel werk om het uitteleggen? Ik ben nog steeds benieuwed hoe dit systeem werkt.

 

Ik ben namelijk nog steeds opzoek naar een geod technisch boek over de passat 4 motion

 

Ik heb sinds de zomer eindelijk eens 2 weken vakantie en idd ik ga er binnen kort aan werken. Of het engels of nederlands wordt ben ik nog niet uit. Vrijwel alle bron informatie is engels, dus of ik alles ga vertalen weet ik nog niet. In ieder geval zal ik het proberen zo eenvoudig mogelijk te houden aangezien een groot deel van m'n informatie van een stevitg (HTS/Universitair) niveau is.

 

Dit stuk zal dan over de Passat 4Motion (model 3B(G)/B5) gaan met de 'quattro'-aandrijving. Als ik er tijd voor heb zal ik ook een stukje over de Haldex-aandrijving schrijven die in het laatste model Passat zit (model 3C/B6)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

toen ik afgelopen meeting mijn oor te luisteren legde en naar Keek keek ;) ;) ving mijn luisterende oor op dat de Haldex-koppeling voornamelijk gebruikt werd/word bij auto's met het blok dwars voor in de auto zoals de a3, golf4 en de nieuwe Passat(3C).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
toen ik afgelopen meeting mijn oor te luisteren legde en naar Keek keek ;) ;) ving mijn luisterende oor op dat de Haldex-koppeling voornamelijk gebruikt werd/word bij auto's met het blok dwars voor in de auto zoals de a3, golf4 en de nieuwe Passat(3C).

 

Zie ook overzicht dat ik eerder in dit topic geplaatst heb. ;)

 

En ik ben zo juist begonnen met de uitleg van de werking van Syncro/4Motion op de Passat 3B. 't wordt hoofdzakelijk in nederlands (met uitzondering van wat engelse termen waar ik geen goed nerdelands woord voor kan krijgen). Ik ga het proberen zo te schrijven dat het ook voor mensen met wat minder technische aanleg te begrijpen is. Dus er staat ook een stukje over de werking van een gewoon differentieel in, om uit te leggen wat het verschil is met het torsendifferentieel. Ik heb gelukkig wat mooie illustraties kunnen vinden, dus het wordt zeker geen droge lap tekst :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ff een update: Ik ben ondertussen al een heel eind met het stuk over het Torsen-4Motion. Het is nu al 12 A4tjes, dus het gaat hier niet als een post verschijnen. Als ik alles in BBCode moet zetten kost me dat nog een extra dag denk ik :P, plus dat zo'n lange post niet eens prettig leest. Het geheel is denk ik af zo rond 31-12, misschien wat eerder. Het stukje over 4Motion met Haldex ga ik daarna schrijven.

 

Nog ff geduld dus!

 

Btw, mocht het artikel in de Knowledge Base geplaatst worden wil ik het wel ombouwen in BB-code.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Daar is het dan! Een uitleg van de werking van het Syncro / 4Motion systeem van de Passat 3B & 3BG. Ik heb het geprobeerd zo eenvoudig mogelijk te houden zodat het voor iedereen begrijpelijk zou moeten zijn. Als er vragen zijn, opmerkingen of verbeteringen dan hoor ik dat graag! Een uitleg van het 4Motion systeem van de Passat 3C hoop ik binnenkort hier te plaatsen.

 

Ik ben niet zo'n ster in d'tjes en t'jes dus mijn excuses als er wat van zulke fouten in staan.

Volkswagen Passat Syncro&4Motion.doc

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Grote klasse V6-4motion.

Heb het hele (interessante) verhaal gelezen.

 

Even een vraagje over de noodzakelijke gelijke omtek van de wielen.

 

Natuurlijk zijn alle banden van dezelfde maat maar er is wel enig verschil in profieldiepte van de voorbanden t.o.v. de achterbanden.

Geeft dit verschil van een paar mm al overmatige slijtage aan het torsen-differentieel of luistert het zo nauwkeurig nou ook weer niet ?

 

Is het dus verstandig om alle 4 de banden tegelijk te vervangen of kan het voor en achter om de beurt ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Jammer dat de 1.8T (althans dat ben ik nog steeds van mening) niet in NL als Syncro/4Motion is geleverd. Ik weet dat deze variant wel in de VS bestaat.

Het zou een hele mooie configuratie zijn.

 

@V6-4Motion,

Leuk stuk(je) over 4wd. Ik ben er nu even diagonaal door jou stuk gelopen, maar ik ga het nog even goed lezen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Grote klasse V6-4motion.

Heb het hele (interessante) verhaal gelezen.

 

Even een vraagje over de noodzakelijke gelijke omtek van de wielen.

 

Natuurlijk zijn alle banden van dezelfde maat maar er is wel enig verschil in profieldiepte van de voorbanden t.o.v. de achterbanden.

Geeft dit verschil van een paar mm al overmatige slijtage aan het torsen-differentieel of luistert het zo nauwkeurig nou ook weer niet ?

 

Is het dus verstandig om alle 4 de banden tegelijk te vervangen of kan het voor en achter om de beurt ?

 

Dat weet ik niet precies. Heb nog nooit een dergelijke situatie gehad bij m'n auto. Op de zomerbanden van m'n auto zit er nu wel een verschilletje tussen voor en achter qua profieldiepte (ca. 2mm). Als het zover is dat er wat vervangen moet worden ga ik wel eens bij een dealer informeren, misschien weten die hoe en wat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
k zal em KB-gereed maken

 

 

... en hij staat erin..

 

Ik zie dat je deze afbeelding toe gevoegd hebt. Op zich geen probleem, daarvan heb ook een aantal afbeeldingen samengesteld. Alleen ben ik niet helemaal happy met de plaats waar die staat. Als je die zou kunnen verplaatsen zodat die afbeelding net voor paragraaf 3.3.4 terecht komt, past hij wat beter in het verhaal. :)

 

en natuurlijk bedankt voor 't plaatsen in de KB! :thumb:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Grote klasse V6-4motion.

Heb het hele (interessante) verhaal gelezen.

 

Even een vraagje over de noodzakelijke gelijke omtek van de wielen.

 

Natuurlijk zijn alle banden van dezelfde maat maar er is wel enig verschil in profieldiepte van de voorbanden t.o.v. de achterbanden.

Geeft dit verschil van een paar mm al overmatige slijtage aan het torsen-differentieel of luistert het zo nauwkeurig nou ook weer niet ?

 

Is het dus verstandig om alle 4 de banden tegelijk te vervangen of kan het voor en achter om de beurt ?

 

Dat weet ik niet precies. Heb nog nooit een dergelijke situatie gehad bij m'n auto. Op de zomerbanden van m'n auto zit er nu wel een verschilletje tussen voor en achter qua profieldiepte (ca. 2mm). Als het zover is dat er wat vervangen moet worden ga ik wel eens bij een dealer informeren, misschien weten die hoe en wat.

 

Ik ben ook wel benieuwd hoe precies je hier in moet zijn. Verder een super stuk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Daar is het dan! Een uitleg van de werking van het Syncro / 4Motion systeem van de Passat 3B & 3BG. Ik heb het geprobeerd zo eenvoudig mogelijk te houden zodat het voor iedereen begrijpelijk zou moeten zijn. Als er vragen zijn, opmerkingen of verbeteringen dan hoor ik dat graag! Een uitleg van het 4Motion systeem van de Passat 3C hoop ik binnenkort hier te plaatsen.

 

Ik ben niet zo'n ster in d'tjes en t'jes dus mijn excuses als er wat van zulke fouten in staan.

 

Hoi ik ben zojuist nieuw hier op het forum. Na dit topic gelezen te hebben vond ik dat ik mij eens moest aanmelden en hier op reageren. Als volleerd VW technicus en 4X4 specialist en liefhebber vond ik een grove fout in je uitleg over de 4X4 systemen met Haldexkoppeling. Je geeft aan dat deze een verdeling van 100%voor ook naar 100% achter kan. Dit ben ik technisch gesproken niet met je eens. Ook bij de syncro met viscokoppeling is niet volledig juist. Deze beidde systemen noemen ze permanent omdat je hem niet zelf hoeft in te schakelen maar indderdaad is het niet echt een permanent systeem. Dus zoals je ook aangeeft rij je in de meeste omstandigheden 100% - 0% bij Haldex en 90% - 10% bij Visco. Nu komt het waar het bijna altijd bij iedereen fout gaat. Zodra de voorwielen doorslippen ontstaat er een toerentla verschil tussen de voor en achteras. Op dit moment beginnen beidde koppelingen te werken de ene sneller als de ander. De visco heel simpel 100% - 50%. Hier zou je zeggen dat kan niet want dan heb je in totaal 150%. Dat klopt. De Visco kan alleen werken als er toerental verschil is tussen voor en achter. Dus de voorwielen hebben dan mischien nog maar 50% grip en de achterwielen 100%. Oftewel een overbrengng van 100% voor en 50% achter. Vw claimt zelfs tot 80% achter te kunnen overbrengen. Dat kan maar de voorielen slippen dan maximaal. je voorwielen zitten nu eenmaal vast aan het Kroonwiel van je Bak en deze kunnen niet varieren dus de hoeveelheid slip op de voorwielen bepalen hoeveel aandrijving er op de achteras is. Dit systeem vond VW dus ook niet allerhandigst. Dus hebben ze wat nieuws ontdekt. Haldex. Wat is het verschil tussen Visco en Haldex? Als volgt. Ook deze heeft een koppeling met vloeistof maar dit word elektronisch geregeld met kleppen en een oliepompje. Er zit een mechanisch oliedruk opbouwend systeem in en een Elektrisch. De mechanische doet hetzelfde als de visco zodra er toerental verschil is zal er doormiddel van een schijf oliedruk opgebouwd worden en de achterwielen mee gaan draaien. Maar dan heb je nog steeds hetzelfde als bij de Visco dat de voorwielen moeten slippen. Dus hebben ze bij Vw er ook een elekttrische pomp opgezet. Deze word aangestuurd door het Haldex regelapparaat die signalen van het ESP/ABS- en motorregelapperaat krijgt. Zodra de pomp aangestuurd word is ook de Haldexkoppeling gesloten. Dus kan deze ook werken zonder dat de wielen slippen. Oftewel een 50% - 50% aandrijving kan creeeren. 100% achter en 0% voor is nooit mogelijk want ook bij de Haldex systemen zijn de voorassen star verbonden met het Kroonwiel. deze kunnen dus niet losgekoppeld worden. Maar Volkswagen beweert dit wel. Dat klopt en is eigenlijk net als met het Visco systeem. Dit is eigenlijk allemaal verkooppraat. Als je dus ook bij de Haldex 100% aandrijft op voor maar hier 100% slip hebt dan heb je dus 0% aandrijving op het wegdek. Hebben de achterwielen dan 100% grip dan heb je dus praktisch gezien een 0% op 100% aandrijving. Dus Praktisch gezien heb je gelijk maar moet je dit ook bij de Viscokoppeling zetten want daar geld hetzelfde. Technisch gezien is dit dus niet zo. Volgen jullie het nog???? Een Torsen diff kan er dus voor zorgen dat de aandrijving verdeelt word(het quattro systeem). Een Haldex en Visco kan alleen bijschakelen en de ene doet dit beter als de ander(het syncro en 4motion systeem). Als je nog vragen heb wil ik die graag beantwoorden. Ik las dat je een artikel over Haldex wil maken neem dan even contact met me op. Ik heb veel materiaal hierover en wil je graag helpen het artikel simpel en duidelijk te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik snap nu er de ballen niet meer van! Ik heb een 2.5TDI 4-Motion is deze nu permanent 4x4 of alleen wanneer het nodig is????? (bv. gladheid, sneeuw ed.)

 

Ik hoor nu verschillende verhalen!

 

Je hebt een Passat 3B toch? Dan heb je een AWD systeem met Torsendifferentieel. Dat is permanent AWD. Werking van dit systeem staat in het stukje wat ik hierboven geplaatst heb (word doc) of in de KB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Daar is het dan! Een uitleg van de werking van het Syncro / 4Motion systeem van de Passat 3B & 3BG. Ik heb het geprobeerd zo eenvoudig mogelijk te houden zodat het voor iedereen begrijpelijk zou moeten zijn. Als er vragen zijn, opmerkingen of verbeteringen dan hoor ik dat graag! Een uitleg van het 4Motion systeem van de Passat 3C hoop ik binnenkort hier te plaatsen.

 

Ik ben niet zo'n ster in d'tjes en t'jes dus mijn excuses als er wat van zulke fouten in staan.

 

Hoi ik ben zojuist nieuw hier op het forum. Na dit topic gelezen te hebben vond ik dat ik mij eens moest aanmelden en hier op reageren. Als volleerd VW technicus en 4X4.....

....

... Ik las dat je een artikel over Haldex wil maken neem dan even contact met me op. Ik heb veel materiaal hierover en wil je graag helpen het artikel simpel en duidelijk te maken.

 

Ik heb idd ergens gezegt dat Haldex een vermogens verdeling van 0% voor en 100% achter kan krijgen. Dat is idd niet helemaal correct. Ik ben nog bezig met maken van dat stuk, al staat het even op een laag pitje om dat ik het weer druk met andere zaken heb.

 

Het verschil tussen Haldex en een viscokoppeling is groter dan je denkt. Visco koppeling heeft continue slip nodig om voldoende vermogen naar de achteras over te kunnen brengen. Door de frictie krijgt de achteras wat vermogen mee als er een snelheids verschil is.

Haldex is een systeem dat slip limiteerd. Die koppeling is continue bezig het verschil in rotatiesnelheid tussen vooras en achteras te minimaliseren. Het systeem heeft namelijk altijd een minimaal verschil (ca. 0,5 km/h) tussen voor- en achteras als het in werking is.

De opdruk van olie gebeurd door 2 zuigers die geactiveerd worden zodra er een verschil in rotatie snelheid tussen voor en achter, of electronisch (dat is de Haldex met PreX). De oliedruk van deze 2 zuigers wordt gebruikt voor het opbouwen van druk in de 3e zuiger die de het pakket koppelingsplaten samendrukt en zo de vooras en achteras met elkaar verbind. Verder werkt de koppeling met informatie van de CAN-bus van de auto. (ESP,ABS, EDL, Motor ECU, stuuruitslag, etc. etc.)

 

Kortom, Visco staat slip toe, Haldex eigenlijk niet.

 

Haldex met PreX is een doorontwikkeling van de koppeling van Haldex Traction AB dat jij hier omschrijft als de Haldex met de electronischepomp die ook werkt zonder verschil in snelheid tussen vooras en en achter as. Met dit systeem heb je in feite wel een echt permanent systeem AWD.

overigens is Volkswagen AG niet het enige merk dat Haldex toe past. ;) (andere merken zijn Ford, Volvo, Mercury en Land Rover) Haldex is dan ook niet van VW. VW was wel de eerste fabrikant die het toegepast heeft in productie auto's.

 

Ik heb in principe genoeg informatie om een correct stuk te schrijven over de werking van de Haldex-koppeling. Wat ik nog wel wil weten is welke informatie de Haldex koppeling van de CAN-Bus in de Passat 3C gebruikt. Als ik nog vragen heb dan hoor je die zeker!

Waar ik in ieder geval wel meer info over zou willen hebben is het 'vernieuwde' quattro systeem met assymetrische vermogensverderling (van de Q7 en RS4) en over het systeem wat in de VW Touareg gebruikt wordt. Ik weet niet of jij daar wat info over hebt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Als je dan even wilt aangeven waar de fouten staan, dan kunnen we deze aanpassen in de Kennisbank.. alvast bedankt..

 

Bij de voor en nadelen in het stuk in de KB:

Het brandstofverbruik is hoger dan bij een auto met Haldexvierwielaandrijving. De Haldexkoppeling treedt namelijk alleen in werking bij wielspin op de voorwielen. In normale situaties is een auto met Haldexvierwielaandrijving een voorwielaangedreven auto, de achterwielen krijgen geen aandrijfvermogen.

 

dit moet zijn:

 

"Het brandstofverbruik is hoger dan bij een auto met Haldexvierwielaandrijving. De Haldexkoppeling treedt namelijk alleen in werking bij wielspin op de voorwielen. In normale situaties is een auto met Haldexvierwielaandrijving eigenlijk een voorwielaangedreven auto, de achterwielen krijgen maar 10% van het aandrijfvermogen."

 

Het 0%-100% verhaal staat daar niet in, dat staat in een eerder overzicht van alle Quattro/4Motion/Syncro/4/4x4 voertuigen van Volkswagen AG.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden