Ga naar inhoud
  • 0

wie weet


Tiefleger

Vraag

Mijn kameraad wou vandaag tegen 15.30 nog even mijn ashoes(bestuurderskant) vervangen, maar nou bleek hij zo vast te zitten dat we hem met de luchtsleutel niet los konden krijgen, en om nou rond die tijd met een beetje meer kracht een lange pijp erop te zetten met het risico dat het afbreekt en ik dan niets meer kan heb ik dat maar niet gedaan.

Nu mijn vraag heeft iemand dit ook wel eens gehad en zo ja hoe heb je hem los gekregen, en was er nog schade?

 

René (Tiefleger)

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Dat was eigenlijk mijn volgend vraag, ik heb een andere kameraad die in een garage werkt voor vrachtwagens, zou het met zo'n luchtsleutel wel willen of zou dat te grof gaan.

Maar het antwoord heb ik dus al. :mrgreen::mrgreen:

Maar wat zouden jullie nu adviseren om nu met een lange pijpsleutel of truck luchtsleutel te proberen?

 

René (Tiefleger)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wel even een nieuwe bout halen want eenmaal los moet ie vervangen worden....

Als je het draad van de oude bout aan het einde over een lengte van ongeveer 32 mm geheel afslijpt kan je die gebruiken om de as uit je homokineet te drukken/tikken. Tevens het einde van de bout in een punt (~150 graden) slijpen. Even goed strak erin draaien en een tik op zijn kop. Bout wel goed schoonmaken voordat je 'm hiervoor gebruikt. Je wil geen slijpsel in je homokineet krijgen....

Daarna ook het borgringetje van de as vervangen natuurlijk.

Volgens ETKA gaat de bout er met 190 Nm weer in en 180 graden extra.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou vanmiddag was het zover, eerst nog even de gewone luchtsleutel geprobeerd maar dat ging weer niet, toen hebben we de hamerluchtsleutel gebruikt, en hop los was de bout. Ik had nog een keer pech de andere ashoes aan de andere kant was ook compleet doormidden, dus ik kon nog een keer de hamerluchtsleutel gebruiken aan de andere kant.

Ook zijn aan de ene kant de bovenste draagarmen vervangen. De binnenkant van de velgen weer vet vrij gemaakt.

Al met al hebben we de klus geklaard in 2.5 uur.

 

René (Tiefleger)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden