Ga naar inhoud
  • 0

[Passat '98] Dashboard verlichting 'knippert'


Paradise

Vraag

Vandaag heb ik m'n 'nieuwe' Passat Trendline uit '98 opgehaald. Hij rijdt als een zonnetje en ik ben erg blij mee! Ben 1, lichtelijk vervelend probleempje tegen gekomen. De dashboard verlichting achter het linker gedeelte van de toerenteller en achter de cijfertjes 220 en 240 op de snelheidsmeter branden veel zachter en knipperen soms iets op tot normale sterkte. Het lijkt op een los contact, maar misschien is het iets anders. Iemand een idee hoe ik hier achter kan komen en wat ik er aan kan doen, liefst zonder het hele dashboard uit te bouwen? Want ik werd al bang van manuals over 'stuur loshalen' e.d. ;)

 

Het is overigens het oude type, dus het dashboard zonder boordcomputer.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Update: Hier een (slechte) foto van hoe de tellers eruit zien. Het knipperen gebeurt niet meer, het licht is nu constant zwakker aan de linker kant.

 

3849171677_e2b8011618.jpg

 

Van de toerenteller is alleen de '60' helder verlicht, en van de snelheidsmeter is alles goed verlicht behalve '220' en '240'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Van de reactie van de Volkswagen garage word ik in ieder geval niet heel erg vrolijk:

 

Helaas is de verlichting van uw instrumenten paneel niet los te vervangen door ons.

 

Optie 1: instrumenten paneel vervangen. Geschatte kosten ongeveer 560 euro zal liggen.

 

Optie 2: Instrumenten paneel aanbieden voor reparatie. Geschatte kosten 340 euro

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb inmiddels de foto van Jee13 ook gevonden, alleen heb ik de onderste SMD van deze pagina:

 

http://www.passatplus.de/umbauten/beleu ... /index.htm

 

Het namelijk rood/blauwe verlichting. Zie dat de verlichting van de toerenteller bestaat uit een serie leds, waarvan er dus een aantal niet werken. Dat lijkt dan inderdaad op een storing in het SMD.. :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Misschien een stom idee, maar je hebt bijv. in Noord-holland op de Beverwijkse bazaar van die typetjes zitten die mobiele telefoons repareren, door o.a. SMD te solderen. Misschien dat je dat soort handigerts 's kunt vragen of ze e.e.a. solderen voor je? Zou goedkoper moeten zijn dan een nieuwe tellerunit...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Misschien een stom idee, maar je hebt bijv. in Noord-holland op de Beverwijkse bazaar van die typetjes zitten die mobiele telefoons repareren, door o.a. SMD te solderen. Misschien dat je dat soort handigerts 's kunt vragen of ze e.e.a. solderen voor je? Zou goedkoper moeten zijn dan een nieuwe tellerunit...

 

Dat vind ik toch wel een aardig risico. Moet eerlijk bekennen dat ik daar nog nooit geweest ben, maar als het mis gaat...

 

Heeft iemand misschien ervaring met dit bedrijf? http://www.actronics.nl/ Zij lijken 't ook te kunnen doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Heeft iemand misschien ervaring met dit bedrijf? http://www.actronics.nl/ Zij lijken 't ook te kunnen doen.

Vraag me af hoeveel je dan goedkoper uit gaat zijn...

Heb je geen plaatselijke electro winkel in de buurt? Zo'n winkel die ook diodes etc allemaal verkoopt. Meestal zijn de mensen die daar werken helemaal thuis in printplaten en het solderen ervan.

Misschien dat hun dan voor een kleine prijs het voor je kunnen doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat vind ik toch wel een aardig risico. Moet eerlijk bekennen dat ik daar nog nooit geweest ben, maar als het mis gaat...

Ging niet zozeer dat je helemaal naar Beverwijk zou rijden hoor, maar meer eigenlijk zoiets als wat mivida voorstelt (en als je zelf handig bent, VDub's oplossing) :)

 

EDIT: Wat dat bedrijf betreft, neem gewoon contact met ze op om te kijken of 't wat voor je is (als in 'vertrouw je ze en klinkt 't bonafide') zou ik zeggen... Ken ze zelf niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb het bedrijf trouwens ff bekeken en komt bij mij wel professioneel over.

Zijn denk ik geen mensen die zomaar hun kunstjes verkopen.

ze hebben namelijk wel dure apparatuur staan en dat gaat niet zomaar iedereen even doen.

Maar die dure apparatuur, mooie pand etc heeft wel afschrijvingskosten... En 3x raden wie dat mag betalen...

Juist ! Jij... ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

:idea: Grootste uitdaging voor mij zou zijn om de juiste ledjes te kunnen kopen en het zaakje uitbouwen. Als je dan een beetje handig bent met een soldeerbout moet je vlgs. mij een heel eind kunnen komen :blink:

Kapot is-ie nu eigenlijk toch al :shock:

In het verleden al eens dat soort grappen uitgehaald met een Toyota en een Fiat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
:idea: Grootste uitdaging voor mij zou zijn om de juiste ledjes te kunnen kopen en het zaakje uitbouwen. Als je dan een beetje handig bent met een soldeerbout moet je vlgs. mij een heel eind kunnen komen :blink:

Kapot is-ie nu eigenlijk toch al :shock:

In het verleden al eens dat soort grappen uitgehaald met een Toyota en een Fiat.

 

Verschil met de Toyota en Fiat van toen is wel dat in de huidige units meer elektronica zit. o.a. een deel van je wegrij blokkering. Mocht je de unit helemaal stuk hebben na uitbouwen, heb je dus wel een probleem. Dus zomaar lukraak aan t solderen slaan lijkt me niet slim.

Kun je toch beter over laten aan iemand t vaker heeft gedaan of die er minimaal feeling voor heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het probleem zit 'm ook nog een beetje in of ie eigenlijk wel stuk is. In het begin knipperde hij nog, een tijdje -en een paar bultjes en hobbels- later helemaal niet meer. Doet mij eigenlijk ook een beetje denken aan een losse stekker. Zou er nog ergens binnen handbereik een stekker zijn die ik vrij eenvoudig kan controleren? Het zou natuurlijk helemaal een blunder zijn als ik die complete SMD uitbouw en opstuur en vervolgens blijkt dat ie helemaal niet stuk is. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wat je zou kunnen proberen is om de kap onder je stuur los te schroeven.

ook de ombouw van je stuur kolom. daarna kun je met enige moeite bij de achterkant van de tellerunit.

Je zou evt de stekkers (zitten vergrendeld met een hefboom) een paar keer loshalen en terug plaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Wat je zou kunnen proberen is om de kap onder je stuur los te schroeven.

ook de ombouw van je stuur kolom. daarna kun je met enige moeite bij de achterkant van de tellerunit.

Je zou evt de stekkers (zitten vergrendeld met een hefboom) een paar keer loshalen en terug plaatsen.

 

 

als je er al zoveel af hebt gehaald kunnen die 2 schroefjes van de unit er ook nog wel uit.. dan kun je de hele unit eruit halen..

 

 

De SMD(-led) zelf hoef je niet op te sturen.. alleen de juiste vervanger vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Het probleem zit 'm ook nog een beetje in of ie eigenlijk wel stuk is. In het begin knipperde hij nog, een tijdje -en een paar bultjes en hobbels- later helemaal niet meer. Doet mij eigenlijk ook een beetje denken aan een losse stekker. Zou er nog ergens binnen handbereik een stekker zijn die ik vrij eenvoudig kan controleren? Het zou natuurlijk helemaal een blunder zijn als ik die complete SMD uitbouw en opstuur en vervolgens blijkt dat ie helemaal niet stuk is. ;)

 

Lijkt mij sterk dat door een losse stekker één of meerdere lampjes uitgaan. Ga er maar vanuit dat er iets op de print stuk of los is.

 

Een soldeerpunt op zijn eind heeft in eerste instantie ook een soort van loscontact symptomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden