Ga naar inhoud
  • 0

Dumpvalve Tdi


jeroen

Vraag

Ik heb hier al gezocht maar kan er niks over vinden (of ik heb niet goed gezocht)

 

Wat is het voordeel of nadeel van een dumpvalve op een Tdi?

En is dit slecht voor de motor of turbo?

 

Ik ben niet alleen op zoek naar het geluid, maar wil eigenlijk het turbo gat opvangen..

 

Heeft er iemand hier ervaringen mee (zovel goede als slechte uiteraard)

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Hey jeroen,

 

ik heb zelf ook een dumpvalve op mijn tdi gemonteerd, en eerst het antwoord op je vraag.Het helpt motorisch helemaal NIKS dus als je het wilt kopen voor motorisch effect is het zonde geld. Het is alleen maar puur voor het pssstttt geluidje.

 

Heb hem er dan ook alleen maar boot het pssst geluidje opzitten is wel grappig haha als al die mensen kijken en er een dikke passat variant voor bij komt haha.

 

dus hopelijk je vraag beantwoord.

 

cheers

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Het was me idd duidelijk dat er qua vermogen geen winst te behalen valt.

En idd het geluidje is wel geinig, maar waar het mij eigenlijk om gaat is het turbogat op te vangen die je tijdens het schakelen hebt.

 

Turbogat tijdens het schakelen?

Daar heb ik nooit iets van gemerkt is het wel echt een gat wat je bedoelt?

Groet,

Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij een diesel merk je dat je toerental enorm hard terug loopt bij het overschakelen. Dit komt omdat je turbo druk opvoert bij het gasgeven. Als je overschakeld zit die druk nog in je turbo welke daar op af remt en dus je toerental flink omlaag helpt. Heb je nu een dumpvalve dan word bij het overschakelen de druk geloosd alvorens deze je turbo kan afremmen. Zo behoud je je toeren meer bij het overschakelen. Dat is het gat dat hij wellicht bedoeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Bij een diesel merk je dat je toerental enorm hard terug loopt bij het overschakelen. Dit komt omdat je turbo druk opvoert bij het gasgeven. Als je overschakeld zit die druk nog in je turbo welke daar op af remt en dus je toerental flink omlaag helpt. Heb je nu een dumpvalve dan word bij het overschakelen de druk geloosd alvorens deze je turbo kan afremmen. Zo behoud je je toeren meer bij het overschakelen. Dat is het gat dat hij wellicht bedoeld.

 

 

Dat zou zo maar eens zo kunnen zijn :wink:

 

Ik bedoel dat het voor mijn gevoel een gat ontstaat met turbo druk na het schakelen, oftewel de turbo moet na het schakelen weer druk opbouwen oid.

 

Ik heb hier zelf weinig verstand van vandaar dat ik het vraag.

Zou er iets zijn wat ervoor zorgt dat tijdens het schakelen de turbo op druk blijft en je dus ten alle tijden maximaal van je turbo gebruik kan maken. Zonder deze uiteraard naar de klaute te helpen :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Jeroen,

 

Voor zover mij bijstaat is er zo'n constructie in jouw motor. wanneer jij van het gas afgaat zou de turbo in theorie tegen een dichte pers aanblazen. er is een omloop zodat de turbo toch zijn opbrengst houdt. het moment dat jij weer gas geeft sluit de omloop zodat er toch gelijk weer druk is op je inlaat kanaal.

Ik weet het niet 100% zeker dus alvast sorry als ik er naast zit.........

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hmmz dan vraag ik me af hoe ik dan van dat gat afkom....

Ik ga anders binnenkort wel ff een bakkie bij VVT doen, misschien dat Johan met wat leuke ideeen op de proppen komt.

 

Maar voor de kenners onder ons: Dv heeft dus geen zin?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

heren, heren... een DV voor een diesel heeft 0,0 nut, tevens is er iets mis met je TDI als je last hebt van een Turbogat..

Ik kan er ook niet bij, dat als je 420nm hebt dat je dan uberhaubt nog last hebt van een tekort aan trekkracht.. je moet dan haast wel 250nm hebben bij 1000tpm

 

Een DV heeft alleen nut bij een benzinemotor met een gasklephuis.. omdat bij overschakelen/gas los de kep dicht gaat en de lucht ergens anders naar toe moet..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

dan moet je terug naar je tuner.. op de bank zetten, loggen van 1e tot laatste versnelling en kijken of er idd een dip in zit.

 

Je kunt ook een turbodrukmeter monteren.. dan zie je het (probleem) vanzelf

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden