Ga naar inhoud
  • 0

Continental Sportcontact 3, hoge slijtage


mvdput

Vraag

Hi,

 

ik heb vorig jaar februari 2 nieuwe Continental Sportcontact 3 banden op m'n voorvelgen laten leggen in de maat 225-45-17.

Het zijn lekkere banden qua weggedrag, maar nu na +/- 20.000 km zijn ze al bijna aan vervanging toe en ik rijd meestal niet echt als een dolle... Ik vindt 20.000 a 25.000 km veel te snel om ze dan al te moeten vervangen.

Rechtsvoor lijkt ie zelfs nog wat sneller te slijten dan linksvoor. Bandenspanning controleer ik elke paar weken.

Ligt het aan het bandenmerk + type dat ze zo hard slijten?

 

Ik ben sterk aan het denken om er Dunlop of Bridgestone op te leggen en te kijken hoe dat rijdt qua weggedrag en slijtage.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik zal vanavond nog eens goed kijken of ze wel netjes recht zijn afgesleten, maar in het eerste opzicht leek het er wel op. In ieder geval waren de middenbanen ongeveer gelijk afgesleten. Heb alleen de buitenste randjes nog niet goed bekeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

heb al meer gelezen dat SC3 behoorlijk slijten

 

vaak zo met banden die veel grip hebben, zachter rubber = snellere slijtage

 

heb je t alleen over voorbanden ?

hoeveel profiel heb je nu nog? Ik vind 25000 met sportieve rijstijl wel schappelijk voor 2 banden

 

Meestal wissel ik regelmatig met achter (ook om cuppen wat te voorkomen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb het alleen over de voorbanden, achter liggen er nog Bridgestone op. Qua profiel zit ie rechtsvoor op een halve milimeter na op het "meet-streepje" (hoe noem je zoiets? ;) ). Linksvoor zal het iets van een 1 a 1,5 millimeter boven het "meet-streepje" zijn.

 

Ik rij over het algemeen normaal, met af en toe een keer wat extra gas-geven bij inhalen of optrekken o.i.d., maar dat is gemiddeld misschien 1 of 2 keer per week. Ook in de bochten rij ik op normale bochtensnelheid. Gezien mijn rijstijl vindt ik de slijtage niet in verhouding met het aantal km's dat ik er mee heb gereden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb op me vorige auto vredenstein banden gehad, heb daar ongeveer 85.000km op gereden, en toen de auto verkocht met nog 3mm aan profiel.

Is best netjes.

Een bandenboer heeft mij ooit is verteld dat met normaal rij gedrag een goede band 100.000km mee moet kunnen gaan.

25.000km vindt ik persoonlijk behoorlijk rap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb dit wel vaker gehoord over de sportcontacts.

 

Maar het is zoals velen reeds schreven: een sportieve band slijt sneller door de andere rubbersamenstelling. In jouw geval vind ik het wel redelijk normaal. Wil je een band die wat langer meegaat, dan moet je wellicht wat kleverigheid op de weg inleveren.

 

Dat je rechterband sneller slijt is wel normaal. Komt door de rotondes en klaverbladen.............

 

Mocht je een band willen die wat langer meegaat en ook erg goede eigenschappen heeft, ga dan voor Michelin.

Maar goed, een band is persoonlijk. Zelf ben ik gewoon erg fan van Michelin (rijmt, haha)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Een bandenboer heeft mij ooit is verteld dat met normaal rij gedrag een goede band 100.000km mee moet kunnen gaan.

Ik denk dat dat voor de moderne band helaas niet meer geldt. Moderne banden slijten (onder andere vanwege comfort en milieu) sneller en een ton zul je dan ook echt niet meer kunnen halen. (misschien achterop een autoambulance :P )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb in de schuur nog een "gewone" Sportcontact liggen die ooit geplakt is met nog flink wat profiel. Zal er nog wel eentje bijzoeken en die voor erop leggen. Eens kijken hoe snel die op zijn.

Achter zitten er nu Bridgestone Potenza's op, waarvan er eentje ook zo goed als op is, de ander is blijkbaar veel jonger want die heeft nog best veel profiel. Ook daar er eentje van bijzoeken en dan kan ik weer even vooruit (hopelijk)

 

Voor mij in ieder geval geen Sportcontact 3 meer, elke 20.000 km 350,- Euro voor 2 bandjes neerleggen gaat wat te ver. Kan dat geld ook wel in andere dingen steken :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Een bandenboer heeft mij ooit is verteld dat met normaal rij gedrag een goede band 100.000km mee moet kunnen gaan.

Ik denk dat dat voor de moderne band helaas niet meer geldt. Moderne banden slijten (onder andere vanwege comfort en milieu) sneller en een ton zul je dan ook echt niet meer kunnen halen. (misschien achterop een autoambulance :P )

Ik rij zelfs meer dan 100.000 km. met m'n banden. Maar ik rij bijna alleen maar snelweg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Een bandenboer heeft mij ooit is verteld dat met normaal rij gedrag een goede band 100.000km mee moet kunnen gaan.

Ik denk dat dat voor de moderne band helaas niet meer geldt. Moderne banden slijten (onder andere vanwege comfort en milieu) sneller en een ton zul je dan ook echt niet meer kunnen halen. (misschien achterop een autoambulance :P )

Ik rij zelfs meer dan 100.000 km. met m'n banden. Maar ik rij bijna alleen maar snelweg.

Hoe komt het toch dat ik deze reactie al verwachtte? Hoe doe je dat toch? :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Met mijn vorige banden div A merken reed ik zo'n 80.000 km, nu met de sc3 30.000 km. Ik merk dat het nu opeens erg hard gaat < 2mm. Maar.....heb meer grip dan met de 4motion op maxxis ma-z1! (nu 17" tov toen 16"). Slijtage is zeer netjes en gelijkmatig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@Sanne, welke A-merken reed je hiervoor mee en wat waren de ervaringen?

 

De SC3 heeft inderdaad veel grip, ook op nat wegdek. Mijn banden lijken bij weinig profiel ook nog sneller te slijten dan ze al deden, maar wel netjes gelijkmatig afgesleten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb er 38.000 op zitten met 16 inch contipremiumcontact 2.

De voorbanden zijn gelijkmatig afgesleten. Er zit nog maar ca. 2,5 mm op.

Mijn broer rijdt Leon, heeft dezelfde banden en doet er ca. 60.000 km mee.

Gezien de verhalen hier, blijkt dit "normaal." Ikzelf vind dat ze best snel slijten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Rij zelf op Michelin energy saver, 70.000km bij gemengd gebruik en 100.000 km bij alleen snelweg is geen uitzondering......

 

Maar goed, totaal andere eigenschappen dan een sportcontact 3.........

 

Heb me ook eens laten vertellen (of het zo is weet ik niet) dat hoe hoger de snelheidscategorie hoe sneller de band slijt. Sportcontacts in een dikke maat zijn vaak W-serie banden (uit mijn hoofd tot 240 km/u). Is dus wat overdreven voor de gemiddelde Passat..........

Misschien kun je daar ook eens op letten: kies een snelheidscategorie die bij je auto past.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zitten hier nu wel appels met peren te vergelijken je kunt een 195/65/15 premium contact of energy saver niet vergelijken met een 225/40/18 sportcontact of pilot sport. Bij de eerste (195) is belangrijk zuinig en lange levensduur en bij 225 is grip en goed weggedrag belangrijk. brede en platte banden slijten nu eenmaal sneller en het is echt onzin dat bv een michelin onder gelijke omstandigheden veel meer kms meegaat dan bv een conti. en 20.000 tot 30.000 is voor een 225/45/17 heel redelijk.

Heb zelf 235/35/19 conti sc3 en vind het slijten juist erg meevallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden