Ga naar inhoud
  • 0

Homokineet Vraag


ED_PASSAT

Vraag

Goedemiddag.

 

Als ik rijd met mijn wagen geeft hij het geluid net alsof je over de witte streep aan de zijkant van de weg rijd.

 

Nu heb ik mijn wagen even op de brug gehad en vernomen dat de hoes die om de homokineet zit kapot is.

Is het verstandig om alleen de homokineet te vervangen of de complete aandrijfas, wat is overigens het makkelijkst te vervangen? Nu weet ik wel dat alleen de homokineet vervangen een stuk aantrekkelijker is qua prijs :wink:

 

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Goedemiddag.

 

Als ik rijd met mijn wagen geeft hij het geluid net alsof je over de witte streep aan de zijkant van de weg rijd.

 

Nu heb ik mijn wagen even op de brug gehad en vernomen dat de hoes die om de homokineet zit kapot is.

Is het verstandig om alleen de homokineet te vervangen of de complete aandrijfas, wat is overigens het makkelijkst te vervangen? Nu weet ik wel dat alleen de homokineet vervangen een stuk aantrekkelijker is qua prijs :wink:

 

Groetjes

 

Nee alleen de homokineet vervangen is voldoende.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Correctie, vergiste me. Hoes vervangen is niet iets dat je even doet. As moet uit homokineet en er moet nieuw, duur, vet in.

 

 

Dat dure vet valt heel erg mee, want dat wordt standaard meegeleverd met de nieuwe homokineet(-hoes), maar je moet wel enige sleutelervaring hebben en voldoende gereedschap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

hoes + vet en klemmen kost rond de 30 euro. Vervangen is goed zelf te doen MITS de bout uit de fussee wil komen. Wel inderdaad zorgen dat je het juiste gereedschap hebt om de as aan de bakzijde los te maken.

Al met al een klein uurtje werk, tenzij je de bout uit moet boren.

Wat ik wel vreemd vind is dat je dat geluid hebt tijdens het rijden. klinkt meer als een kapot wiellager. Alleen een kapotte hoes zou geen geluid mogen maken.

Als je de homokineet moet vervangen, kan het wel een stuk aantrekkelijker zijn om een gereviseerde aandrijfas te plaatsen, kostentechnisch

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

bedankt iedereen voor de reacties.

 

hoes + vet en klemmen kost rond de 30 euro. Vervangen is goed zelf te doen MITS de bout uit de fussee wil komen. Wel inderdaad zorgen dat je het juiste gereedschap hebt om de as aan de bakzijde los te maken.

Al met al een klein uurtje werk, tenzij je de bout uit moet boren.

Wat ik wel vreemd vind is dat je dat geluid hebt tijdens het rijden. klinkt meer als een kapot wiellager. Alleen een kapotte hoes zou geen geluid mogen maken.

Als je de homokineet moet vervangen, kan het wel een stuk aantrekkelijker zijn om een gereviseerde aandrijfas te plaatsen, kostentechnisch

 

Dit zou natuurlijk ook nog kunnen, misschien als ik meer info geef dat je dan zegt ja dit is eigenlijk echt het wiel lager.

Het geluid is hoorbaar vanaf 50 km/ph tot ......

Als ik een bocht naar links heb dan is het geluid weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vreemd,.

 

Homokineten laten zich vaak als eerste in bochten horen.

Ik denk eerder een defect wiellager of een vlak stuk op je band. Homokineet is bijna uit te sluiten.

 

Heb je onlangs toevallig je band van een prop laten voorzien ivm lekke band (of zit er een prop in?) Deze willen ook nog wel eens geluid maken...........

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als het echt je homokineet is dan zou je het bij heel scherp in/uitsturen tijdens het draaien op een parkeerplaats ook moeten horen.

 

Een wiellager kun je ook horen als je de auto even opkrikt en het wiel met de hand draait.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vlak stuk opp je band kan ook, heb net een achterband laten vervangen omdat die niet meer mooi rond was, geeft hetzelfde geluid als een kapot wiellager / over de streep rijden, alleen dat komt dan continu voor (was linksachter bij mij)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het kan ook de homokineet zijn. Deze kunnen snel kapot gaan als er geen vet meer in zit door een gescheurde hoes.

Ik heb het laatst bij mijn eigen passat ook gehad.

In het begin hoef je hem niet altijd te horen in de bochten. Kijk even of je hem vooral hoort als je gas geeft en zo dus de homekineet belast. Maar controleer ook altijd even het wiellager.

Alleen de homokineet vervangen is voldoende. Je kunt het beste ook gelijk de hoes aan de andere kant vervangen, want deze is waarschijnlijk net zo oud en de kans is groot dat deze het binnenkort ook begeeft.

 

Gr Jerry

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

......... en als de boel dan toch los is zou ik meteen de binnenste hoes goed controleren op haarscheurtjes of andere beschadigingen.

Die gaat over het algemeen niet zo snel stuk. Meevervangen kost je 3 tientjes extra in aanschaf en een halfuurtje extra werk maar je bent er dan wel weer een hele tijd vanaf.

Die asmoer is een rotzak. Heb ik laten los en vastzetten bij een naburige garage. Moet met 190 Nm + 180 graden extra vastgezet worden... Volgens voorschrift moet je die bout ook vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden