Ga naar inhoud

  • 0

Xenon verlichting vanaf 1 mei 2009


JPstyle

Vraag

Zo... ik zal weer eens een nuttige bijdrage doen ;)

 

Weet niet of er veel mensen hier zijn zonder sproeiers omdat jullie passats veel nieuwer zijn. Maar er zijn er ongetwijfeld. Lees en baal dan!

 

---------------------------

 

Per 1 mei zal ieder auto met xenon koplampsproeiers moeten hebben! Anders is het APK afkeur.

 

Citaat uit het vandaag verschenen door RDW uitgegeven blad "keurmeester" speciale bijlage nummer 44:

 

LICHTEN:

Gasontladingslichten (Xenonlichten)

 

Als de dimlichten gasontladingslampen (Xenonlichten) hebben, dan moeten deze lichten een goedwerkende koplampsproei-installatie hebben. Ook mag het dimlicht niet uitgaan als er wordt overgeschakeld van dimlicht naar grootlicht. Reden is dat het soms even duurt voordat een lamp met gasontlading op volle sterkte is. Bij overschakelen van groot- naar dimlicht, moet het dimlicht eerst nog op sterkte komen, waardoor er korte tijd weinig licht is. Als na het inschakelen het dimlicht steeds feller wordt, is te zien dat het gasontladingslampen zijn. Dit is ook te zien aan de spanningstransformator voor de gasontladingslampen. Hierop staat een waarschuwingssymbool voor hoge spanning.

 

einde citaat.

 

Geen woord meer over bouwjaren etc, zoals in de vorige regelgeving wel het geval was.

 

---------------------------

 

Te belachelijk voor woorden natuurlijk, maar het is echt geen te vroege 1 april grap! Dus dat zal of bumper verbouwen worden of swappen voor de keuring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 247
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Aanbevolen berichten

  • 0
Zojuist terug van de APK.

Goedgekeurd, lichtbeeld was ok dus geen probleem.

 

Kijk dat zijn berichten!!!

 

Ik had alleen een probleem met de koplampverstelling, deze moest electrisch regelbaar zijn (had een vage stekkerverbinding, dus binnen 2min. verholpen). :mrgreen:

 

Als ik handmatige koplampverstelling had (dus niet van binnenuit regelbaar) was de xenon AFKEUR.

De (automatische of electrische) hoogteregeling voor xenon is per 1 Mei WEL een APK-regel geworden.

 

Volgens mij is het alleen afkeur als de auto van na 31-12-2006 is. Daarvoor veranderd er niks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@Lince;

 

Helaas, was dat maar waar;

De nieuwe APK geeft expliciet aan dat als zo'n duimwielschakelaar aanwezig is, dat het ook moet werken.

Het gaat dan natuurlijk om de hoogte-verstelling (bijv. als je een mut aardappelen o.i.d. in de kofferbak hebt liggen), dan moet je deze schakelaar kunnen gebruiken om het (tijdelijk) hoge niveau aan te passen.

 

Is de schakelaar aanwezig maar functioneerd niet (defect of niet aangesloten, etc) is het een APK-afkeur punt.

 

Ongeacht van welk jaar de auto is. Punt. (helaas).

 

Zie ook de eerdere postings in deze thread.

En ik kan het op persoonlijke ervaring 100% bevestigen, mijn auto is van 2004 en werd hierop afgekeurd, ware het niet dan onze garagist tijdelijk ff de bewuste schakelaar-joenit vervangen heeft (door een model met dashbord-dimmer maar zonder duimwiel-schakelaar voor de handmatige hoogte-regeling) opdat dit voor APK geen keur- en dus ook geen af-keur punt meer kon zijn.

 

Waar Nederland af en toe klein in kan zijn.

 

Kom op mannen, we steken nog ff een sigaret op in onze buurt-kroeg! (geintje)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Passat is vandaag APK gekeurd en nog niet goedgekeurd, volgens de keurmeester moet er een koplampsproeiinstallatie aanwezig zijn bij orgineel xenon, ongeacht bouwjaar dus. Het ontbreken van de automatische hoogteregeling was geen issue.

 

Ik kan dus zometeen de orginele set er weer op gaan zetten en morgen er weer naar toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@DM;

 

Ik heb er verder nog niet uitgebreid naar gekeken, maar Pilot verkoopt een retro-fit koplamp-sproei installatie voor 46 pleuri. :idea:

 

http://www.pilotxenon.com/?id=59&title= ... nstallatie

 

BTW, dan is blijkbaar de eis/bepaling "vervallen" dat de reinigingsinstallatie pas op auto's hoeft te zitten na een bepaalde datum kenteken/tenaamstelling, (2006 of 2007 op kentenken o.i.d) :?:

 

Dit gaat helemaal nergens over, wat een onzin :angry: , ik proef het, het wordt tijd voor een protest-stem en nog meer burgelijke ongehoorzaamheid. :evil: Ik steek er niet 1, maar een heel pakje op in mijn buurt-café :twisted:

 

Terwijl mijn bolide, met OEM Xenon, maar zonder auto-leveling en zonder koplamp-pies installatie weldegelijk APK goedgekeurd werd (nadat we de hoogte-duimwielschakelaar verwijdert hadden :embarassed: )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Passat is vandaag APK gekeurd en nog niet goedgekeurd, volgens de keurmeester moet er een koplampsproeiinstallatie aanwezig zijn bij orgineel xenon, ongeacht bouwjaar dus. Het ontbreken van de automatische hoogteregeling was geen issue.

 

Ik kan dus zometeen de orginele set er weer op gaan zetten en morgen er weer naar toe.

Maar dat komt omdat jij dus origineel xenon hebt gestoken of begrijp ik het nu verkeerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ja, in beide links in de 2de post staat niks over een auto voor/na 2006 wat betreft de sproei-installatie terwijl dat voorheen wel het geval was.

 

 

Inhaarnaat, RDW heeft blijkbaar "tussentijds" (maar wel voor 1 mei) de regels aangescherpt.

 

Ik vindt het toch vreemd dat mijn dame wel goedgekeurd is.

 

@DM;

 

Ik zou de navolgende link uitprinten en meenemen naar jou keurings"meester";

http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/a ... seisen.htm

 

Er is inderdaad een "tussentijdse" wijziging geweest in de eisen.

 

Maar er staat heel duidelijk;

 

De eisen zijn nu als volgt:

 

--- knip ---

Als de personenauto of bedrijfsauto is voorzien van dimlichten met xenonlampen of gasontladingslichtbronnen en voor het eerst in gebruik is genomen na 31 december 2006, moet het voertuig zijn uitgevoerd met:

 

een automatisch werkende niveauregeling, zodat de hoogteafstelling van de dimlichten bij wisselende belading wordt aangepast; een koplampreinigingsinstallatie, zodat de koplampen kunnen worden gereinigd en hierdoor het strooilicht wordt beperkt; de dimlichten moeten zodanig zijn geschakeld, dat deze blijven branden in combinatie met de grote lichten.

--- knip ---

 

Kortom, als jou auto voor de aangegeven datum (31-12-2006) niet voor het eerst in gebruik genomen is, heeft jou keurmeester het fout :!::!: (de schobbejak)

 

Suc6 en houdt ons op de hoogte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb orgineel xenon, dus met D2S fitting voor dimlicht, dus dat zit wel goed.

 

Ik heb net de zaak omgewisseld met de standaard lampen, was gelukking zo gebeurd maar het klopt idd niet wat op de website van de RDW staat en die PDF's die ik poste.

 

De PDF onderaan de pagina van midiman zegt ook niks over 2006 trouwens, lekker tegenstijdig is dat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik denk, gebaseerd op de info van onze lokale stealer, dat de initieele regels die gepland stonden, zijn aangepast.

Er is, een maand of wat geleden, aantoonbaar iets heel anders gesteld door RDW dan dat ze nu doen voorkomen.

 

Maar, ik zou zeker ook niet je keurmeester zo maar "geloven", hij heeft conflicterende info gekregen in het verleden, en speelt het nu op safe.

 

Terwijl de RDW degene is die de onduidelijkheid geschapen heeft, mag je bij twijfel zeker vragen aan de keurmeester dit ff met RDW te overleggen.

(hebben ze in mijn geval ook gedaan, binnen 30 minuten was er duidelijkheid vanuit de RDW)

 

E.e.a. natuurlijk wel afhankelijk hoe goed jou relatie met je stealer is alwaar de keurmeester resideert.

 

En er hoeft echt niet gefoefeld te worden, het is gewoon erg onduidelijk allemaal. (cq. conflicterend).

 

De RDW heeft inhernaat weinig tot geen "harde" data in de PDF's staan, maar website is m.i. heel duidelijk.

 

(daar komt nog bij dat daar waar RDW in eerste instantie aangaf iets als een APK-keurpunt te zien, zij dit nu weer aangegeven als "op vrijwillige basis" etc.)

 

Maar, ik zet er een rondje bier op, dat aanstonds (da's medio volgend jaar) er geen sprake meer zal zijn van vrijwilligheid, en er veel meer regelingen rond Xenon (etc) zal zijn bij de APK.

 

Mijn gevoel zegt mij, kijkende naar de schokken die de RDW nu doorloopt, ze geprobeerd hebben e.e.a nu al te regelen als zijnde wet/apk-keuringspunt, maar dat vooralsnog niet tijdig gelukt is.

 

En zal het dus een kwestie van tijd zijn voordat de teugels rond retro-fit Xenon nog strakker aangetrokken zullen worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Op dit moment is het een onterechte afkeur in mijn ogen gezien. Koplampsproeiers is nog niet nodig voor een auto van voor 31-12-2006. Het is onzin om onderscheid te maken tussen aftermarket en OEM xenon inbouwen in een niet-met-xenon-affabriek-uitgevoerde auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Jah, net de auto weer opgehaald nadat ik gisteren de orginele halogeentjes er weer in had gezet. Kom ik daar zegt de garagehouder dat de keurmeester onterecht heeft gehandeld en dat idd na 2006 koplampsproeiers noodzakelijk zijn, de keurmeester werd even door de RDW op de vingers getikt hierover want die kwam ook nog even langs voor een inspectie, zodoende. Kan ik weer de zaak terugzetten en met de OEM xenons gaan sturen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Niet alleen de keurmeester maakt fouten. Politieagenten ook. De regels zijn nu zo krom, dat je al niet meer weet, wat het precies moet zijn.

 

Maar goed, van fouten leer je...en die keurmeester zal het bij de volgende goed doen :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb het verhaal niet helemaal gevolgd maar heb gister de apk regelgeving er nog eens op nageslagen.

Daar staat duidelijk in dat de verscherpte regels (sproeiers en automatische hoogteregeling en xenon blijven branden bij grootlicht) alleen gelden voor auto,s in gebruik genomen na 31 december 2006. Voor auto,s voor die tijd geld alleen dat de dimlicht afstelling in orde moet zijn en dat de eventuele aanwezige handmatige hoogteregeling moet werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Zijn er nog meer verhalen met bekend van APK keuringen?? I.v.m. de xenon verlichting. Ben wel benieuwd!

 

 

Morgen gaat mijn auto voor de keuring bij De koning te capelle aan den ijssel.

Heb zelf OEM xenon units zonder sproeiers, danny die daar werkt gaat mij bellen als er iets afgekeurd word???

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Voor de APK is er niets aan de hand, het KAN echter zijn dat je door de politie gecontroleerd wordt of je de juiste armaturen hebt voor het gebruik van Xenon lampen. Het gebruik van de juiste armaturen geldt voor iedere auto, dus ook auto's van voor 31-12-2006.

Persoonlijk denk ik dat wanneer je alles netjes voor elkaar hebt en niemand verblind, je daar ook niet voor gepakt gaat worden, tenzij je wellicht in een grote verkeerscontrole terecht komt. Deze regel lijkt me eerder een nieuw handvat om de aso's aan te pakken die wel de lampen de lucht in draaien (alhoewel die regel voor armaturen al veel langer bestaat)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een goeie agent die mij een bekeuring gaat geven voor rijden met xenon verlichting die perfect staat afgesteld en apk goedgekeurd (keur hem zelf :cool1:) is. Ze willen juist dat je beter wordt gezien in alle weersomstandigheden. Dan bouw je xenon in voor meer lichtopbrengst, zodat je beter gezien wordt en dan is het weer niet goed. Koos Spee moet eens echte boeven gaan vangen, zoals die eikels die tot 2 of 3 keer toe je rns uit je auto jatten en dan vrolijk te koop aanbieden op zwarte marktplaats.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

We zullen wel zien. Je moet ook eerst aangehouden worden voor je een bekeuring kunt krijgen. Ik rijd al 12 jaar auto en ben 1 keer gecontroleerd bij een alcohol controle (had toen zwarte ramen maar had mn linker raam opengedraaid dus oom agent had niets in de gaten). Verder nog nooit een controle gezien of staande gehouden. Pas als je echt de aandacht trekt maak je kans om staande gehouden te worden. Dus voor iedereen die zich zorgen maakt. Ga eens na hoe vaak je al eens "gecontroleerd" bent door oom agent. En dan zul je zien dat het allemaal best mee valt. Als je dan 1 keer in je leven een bekeuring krijgt voor een xenon lamp die niet in je auto mag zitten, dan kan je de rest van de tijd lekker blijven toeren met je xenon. Je mag ook niet te hard rijden en dat doen ook heel veel mensen zonder daarvoor bekeurd te worden.

Dus het zal allemaal wel loslopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Da's uiteraard ieder's eigen keuze. Het gaat er nu even om om duidelijk te krijgen wat de regelingen zijn want dat blijkt nogal lastig te zijn. Ik denk dat de essentie is dat het inderdaad gewoon niet mag wanneer je geen daarvoor goedgekeurde koplampunits hebt. Bouwjaar is niet (meer) relevant.

Wat uiteindelijk de doorslag geeft is wat er in dat voertuigreglement staat, als een agent jou met verwijzing naar dat reglement een prent geeft ben je gewoon de klos, wat je er ook van vindt.

 

En je hebt gelijk: te hard rijden mag ook niet, en toch doet vrijwel iedereen dat wel eens (inclusief ondergetekende). Maar dan is het risico ook bewust voor mij en zul je mij (over het algemeen) niet horen als ik een prent krijg :-)

 

Ik vind dit topic trouwens wel een mooi staaltje teamwork, langzamerhand kennen wij hier de regeling beter dan de 'deskundigen' :mrgreen:

Chapeau!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Had het er zaterdag nog met mn zwager over, betrokkene werkt bij het KLPD.

Ten eerste wist hij er niks van en ten tweede vond hij het achterlijk om daarvoor een prent te geven, mist de lichtbundel niet storend voor andere weggebruikers zou zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden