Ga naar inhoud

Erelijst

Populaire inhoud

Toont de inhoud met de hoogste reputatie sinds 01-05-24 in Berichten

  1. Wij hadden vorig jaar al met de vakantie maar nu helemaal een probleempje. (Auto B8 1.6 TDI 2016). Het begon allemaal met niet genoeg warmte in het interieur. Heel langzaam op temperatuur komen van de binnenruimte terwijl de motortemperatuur goed is. Ik merkte vorig jaar met de vakantie van Utrecht naar Brabant dat de auto (met caravan) soms niet wilde trekken. Geen foutmeldingen in het display maar na het uitlezen op plaats van bestemming ook geen enkele indicatie te verkrijgen via VCDS. Solo was gene probleem. Ik kreeg soms wel een foutmelding van de electrische waterpomp dus die hebben we van het voorjaar vervangen (beide zowel de V188 kachelondersteuning als de V488 laadluchtondersteuning omdat je niet precies op krijgt welke het niet doet). Kachelradiateur vervvangen en gelijk een beurt met verse koelvloeistof en nieuwe olie en we dachten hiermee het probleem verholpen te hebben. Maar bij het ophalen van de caravan bij de stalling kwam ik niet verder dan 10 km. Er was niet meer mee te rijden. Wegenwacht kon ook niets vinden maar die hebben ons netjes thuisgebracht. Symptomen zijn als je met caravan rijdt en je geeft gas het motorvermogen langzaam wordt beperkt (in tegenstelling tot noodloop waarbij hij ineens beperkt) dat in dit geval ik nog 55 km/h reed op de snelweg. Enige wat me opviel is dat de olietemperatuur wel oploopt naar 120 graden+ en dat voor in een vlak Nederland met matige buitentemperaturen. er is dus iets niet goed maar wat dan. Dus op zoek naar wat kan dat zijn. In samenspraak met Matthijs @Vdub garagist te Vorden (gespecialiseerd in VAG) op zoek gegaan. Nu ben ik ook in het bezit van ODB11 pro VAG en dat werkt via bluetoothdongle op je telefoon. Ik kwam daar in engine-01 de meetblokken van engine protection tegen en die hebben we aangezet en zijn gaan rijden zonder caravan maar de motor wel flink belast. Uiteindelijk kwamen we erachter dat de motor werd beschermd voor een te hoge inlaatluchttemperatuur. Deze B8 heeft een watergekoelde inlaadluchtkoeler die werkt met een radiateur. In de grille zitten drie radiateuren, 1- voor de airco ( de condensor), 2 de laadluchtkoeler en 3 de normale waterradiateur voor de motorkoeling. Met deze wetenschap, we waren inmiddels met een huurbus op de camping terechtgekomen, ben ik op de camping gaan zoeken. Slangen van het koelsysteem los (wel de beschikking over de schema's van de auto dank Matthijs) en dat zoekt wel makkelijker. Wat een slangen en electra bende is dat onder de kap. Tuinslang gepakt en met slangen en slangenklemmen aan het rommelen geweest om zo alles door te spoelen. Eerste keer direct een probleem, er kwam niets doorheen en de tuinslang schoot steeds van de kraan af. Dag twee maar naar een garage gereden om te vragen of ik de motorplaat mocht verwijderen anders kom je van onderen nergens meer bij. Uiteindelijk het hele laadcircuit (paars op het schema) doorgespoeld (waterkoud, waterwarm, azijn en soda), er kwam veel rommel uit en het zag eruit als kalkdeeltjes. en weer schoongespoeld en afgevuld met warm (80 graden water uit de boiler van de camping) water. En toen gaan proefrijden en jawel, de laadlucht na de koeler was beduidend lager. We krijgen de auto (solo) met gekke capriolen nu niet meer boven de 50 graden waar het eerst tegen de 85 aan was. Probleem lijkt dus gevonden en verholpen. Ik heb ook een hoge olietemperatuur en dat zal ongetwijfeld te maken hebben met de grote hoeveelheid rommel dit nog in de wisselaar zit. Ik heb een flesje coolant reiniger erin gedaan en ga even een weekje rijden zo om te kijken of het schoon blijft. Heeft u dus verwarminggsproblemen in het interieur EN begrenzingsproblemen en geen foutmelding? op naar de meetwaardeblokken motor protection om te kijken wat er aan de hand is. Binnenkort maar weer koelvloeistof erin doen bij Matthijs die heeft een speciaal apparaat om te ontluchten en dat is wel nodig bij deze auto's je bent anders weken verder voordat de lucht er helemaal uit is als het al lukt.
    4 punten
  2. Hij doet het er gewoon om hoor, boekt een hotelletje of een camping als ie hier komt sleutelen.. alles om maar niet op zn echte werk te zijn
    3 punten
  3. Een dag verlaat maar belofte maakt schuld! De problemen zijn eindelijk opgelost. Na veel zoeken kijken, testen en proberen is het volgende gebleken: De benzinelucht kwam van een kleine lekkage bij de koppeling van de benzineleiding naar de drukrail. Dit gebeurde alleen bij 3/4 gas of meer. Ik kan wel eens stevig doorrijden maar over het algemeen rijd ik normaal. Door een ander bij stationair gas te laten geven (max 3.800 rpm) heb ik het lek kunnen vinden. Leiding losgemaakt, koppelingen schoongemaakt, druppeltje olie er op en weer (goed) vastzetten. Helemaal top, dacht ik. Lekkage was weg. Toen bleek er nog steeds een probleem op cylinder 4 te zijn, ook daar was benzinelucht. Besloten om het spruitstuk er af te halen en de o-ringen van de injectors na te kijken. En ja hoor, scheurtje bij 4. Spruitstuk helemaal vervet en vol roet dus besloten een nieuwe te plaatsen en de o-ringen te vervangen. Kan nu bijna met m'n ogen dicht alles vervangen en terugzetten. Tevens de kleppen schoongemaakt en nieuwe bougies er in. Eindelijk benzine lucht weg en liep vele malen beter. Echter de Readiness "end of line" test kon niet worden voltooid. Heel soms ook nog een overslag. De moed zonk me steeds verder in de schoenen. Zoals al eerder geschreven zocht ik het toch bij de katalysator of Lambdasonde. Die laatste was nieuw. Uiteindelijk zat de oplossing toch daar. De nieuwe Lambda sonde heeft hetzelfde OEM nummer bij zowel Autodoc als Winparts en ETKA voor verschillende soorten. Sprong-, regel- of meetsonde. Nu bleek dat bij navraag bij Delphi zelf, de sonde die er in zat een regelsonde voor een diesel was. En dat werkt niet. Het staat echt nergens vermeld of wordt duidelijk aangegeven. Nieuwe Bosch meetsonde besteld (zelfde OEM nummer als de Delphi) deze er onder gezet en voila, Alles doet wat het moet doen. Readiness goed, geen overslag meer en een aanzienlijk lager verbruik. Moet nog vermelden dat ik ook de MAP sensor nog heb vervangen want die bleek ook niet 100%. Het heeft veel tijd, ellende en denkwerk gekost maar het is wel opgelost. Enige wat nu weer opspeelt (was al veel eerder ook soms aanwezig) is een zoemende benzinepomp. Zal die ook nog vervangen want als ik dan toch bezig ben......... Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken en voor de adviezen. Stel het zeer op prijs. Groet, Stan
    3 punten
  4. Maar wel weer een goed geïsoleerd huis, je kan niet alles hebben he.
    1 punt
  5. Krijg meer en meer de indruk dat je graag klust op de camping 😎, maar alweer netjes opgelost met de voorafgaande doordachte foutenanalyse 👌🏼🤘🏼
    1 punt
  6. Je ben wel weer aan de beurt zeg, maar goed dat je handig ben, maar blijven fijne auto`s he Volkswagens
    1 punt
  7. Goed dat het opgelost is, en de goede uitleg van het probleem met de oplossing, stellen wij erg op prijs. daar wordt ik nu blij van, daar kunnen er een hoop wat van leren.
    1 punt
  8. Nou... Het lijkt gelukt 😀 uit en inbouwen van de abs unit was echt bijna onmogelijk zonder de motor en/of wielophanging deels uit te bouwen, maar na het loshalen en verwijderen van alle ABS pomp beugels kon ik hem net bovenlangs halen.. Met het originele roetfilter en de EGR koeler nog ingebouwd was dit anders niet gelukt... Echt bizar dat je de halve motor ruimte moet demonteren om bij de ABS te kunnen. Ook aangezien deze wat sneller defect gaan/problemen geven dan de rest, maar goed.. 🫠 Met de complete unit ingebouwd (1K0614517EJ/1K0907379CC) heb ik de stappen doorgelopen zoals aangegeven in het youtube filmpje van Rosstech Ik heb de code uit de oude computer/logfile gekopieerd in de nieuwe module.. Eerst nog meldigen van EPS storing etc maar na de basic settings waren deze verdwenen. Na kort stukje rijden gingen uiteindelijk het stuurbekrachtiging lampje en het bandenspannings lampje ook uit. Met het wissen van alle fault codes daarna, staat er geen enkelen foutmelding meer in de modules! 😁 Het lijkt dus allemaal gelukt en werkend. Volgende week ga ik een wat langer stuk rijden. Hopelijk wordt het kerstverlichting in het dashboard 😅
    1 punt
  9. Beste leden, in het weekend krijgen jullie volledige update. Probleem is (bijna) helemaal opgelost. Loopt al weer perfect maat klein ander probleempje bij gekomen. Verstuurd vanaf mijn SM-G990B2 met Tapatalk
    1 punt
  10. Volgende keer voor een 2.5 TDI met 174pk gaan. Dan heb je vermogen zat in de bergen. Op de heenweg naar mijn familie in Turkije kon ik met gemak een bergop rijden met 200km/h en het beestje kon gerust nog een stuk harder 😆
    1 punt
  11. Dat zijn indrukwekkende cijfers. Vooralsnog heb ik kunnen vinden dat de motor die ik heb vrij identiek is aan de 150pk versie. Met dat verschil dat deze laatste ook een variable kleptiming op de uitlaatslag heeft. En de mijne (czca - 125pk) enkel op de inlaatslag. Softwarematig lijken ze idd vlot te tunen met weinig impact op de motor. Ik begrijp dat de aandrijflijn dit ook dan wel goed kan verwerken bij matig rijden. Misschien moet ik het toch maar eens overwegen. Ik twijfel nog.
    1 punt
  12. In het buitenland gaat men nog verder dan 230pk zelfs. Ook dat lijkt goed te gaan tot zover.
    1 punt
  13. Dat is toch echt een ‘grote’ vermogenswinst. Kan alles wat daar rond hangt dat hebben?
    1 punt
  14. Euhm, het is een TSI en ligt in een B8 en dat is toch wat u vroeg ? Alles is goed voelbaar (althans in het begin tot je het wat gewoon begint te worden😊) en ook in elk toerentalgebied wat ook te zien is op de tuningsgrafiek. Grootste impact kwam van de DSG optimalisatie .
    1 punt
  15. Dit zijn vooral diesels. Ook ervaring met de TSI motoren uit de 2015 B8 reeks? Ik duizel toch altijd van de mogelijke resultaten: "Van 125pk naar 170pk, Van 200nm naar 300nm..." Ik frustreer me soms aan het gebrek aan vermogen, zeker wanneer we op pad zijn met hele gezin (5 personen). Wat extra trekkracht in zijn 4de of 5de zou aangenaam zijn. Maar zijn de winsten niet vooral te halen in de hogere toeren? Met andere woorden, ondanks de tuning blijft het een slome auto in hoge versnellingen? Ik ben sowieso wel een rustige chauffeur met veel respect voor de mechanische onderdelen in de wagen. Ik zal niets zot doen met koude motor, schakel niet onnodig elektrische verbruikers in en dergelijke. Met warme motor wil ik wel daarentegen de motor graag eens laten werken. Daarom overweeg ik toch om de software te laten aanpassen. Maar ik ben bang dat ik mijn wagen dan sneller naar de eeuwige jachtvelden zal in rijden. Ik heb nu 60.000 km (bj 2015).
    1 punt
  16. Ik heb een paar weken geleden mijn Passat laten tonen bij J.D Enginering in Lochem. Perfect gedaan het is een B7 uit 2014 met een 1.6 TDI met 105 PK. Heeft nu 140 Pk en 320 NM. Wat mij opvalt de auto is veel flexibeler reageert beter op het gas en loopt vlot naar de 200 km toe en daarna wil hij nog wel maar duurt het wat langer. Ook het brandstofgebruik is gunstig beïnvloed. Op korte afstanden zat ik meestal tegen de 1:15 nu na de tuning met zelfde rijstijl op korte afstanden tegen de 1:17,5. Op lange afstanden met 100 km/u haal ik de 1:20. Voor het Tunen zat ik rond de 1:17 op lange afstand. Maar ga ik het extra vermogen echt gebruiken dan loopt hij niet zuiniger maar bij gelijk gebruik is het goed merkbaar. Hiervoor heb ik een Passat 2.0 TDI gehad uit 2006. Deze had 140 pk en heb ik ook laten tunen bij J.D. Engineering naar 175 pk maar deze auto reed gemiddeld rond de 1:14 op korte afstanden en op lange afstanden met 100 km/u op crusecontrol tegen de 1:17. De 2.0 was inderdaad dorstige maar ook een fijne auto. Dus de 1.6 TDI is wel een stukje zuiniger dan de 2.0 TDI. Groetjes van George
    1 punt
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden