Ga naar inhoud
  • 0

versnellingsbak olie vervangen 3bg 96kw tdi


moud

Vraag

Goeiemorgen,

 

Ik wil graag mijn versnellingsbak olie vervangen en kwam deze info tegen met de search:

 

Volgens mij werkt dit exact hetzelfde als bij een 5-bak, dwz je haalt de vulopening los bij de linker aandrijfas (inbus 17mm) en dan met een antidiefstal multipoint de afvoer losmaken en de olie afvoeren.

 

Voor vullen eerst de afvoerplug terugplaatsen en dan via de al geopende vulopening de olie erin gieten totdat'ie overloopt. Dit doe je door een aquariumslang (bv 10mm) van 1 meter van boven via de motor naar de bak te laten lopen en bovenaf via een trechter te vullen.

 

Het is dus zaak om de auto goed horizontaal te zetten voor een juist volume. Dit is de tool die ik gebruikt heb

 

Ik heb alleen nog een paar vragen.

 

Weet iemand misschien waar ik de tool kan halen?

 

Hoeveel olie moet erin, en welke?

 

En is dit alles een beetje te doen thuis zonder brug?

 

Alvast bedankt voor de info.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0
Zou je me het dan misschien even uit willen leggen hoe het wel moet?

 

Hoeveel en welke olie kan ik u niet vertellen. Inhoud zal hier wel te vinden zijn. Maar op mijn subaru zit een peilstok

op de boite en er gaat ongeveer een liter of 3, 4 in. (Dacht ik is al een tijdje terug gedaan)

Enne een motor giet je toch ook niet vol! Zou niet goed komen! Olie word warm zet uit..........

 

Groeten Kenneth.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het is best zinvol om de bakolie te vervangen. Het kost niet veel geld en het kan een beter schakelende auto opleveren. Mijn G4 bij 200dkm de bakolie ververst en dat was ook nodig met als resultaat een beter schakelende auto. Bij de G3 met gelijke kilometerstand maakte het weinig uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb geen specifieke ervaring met een Passat maar bijvullen tot het uit de aftapplug stroomt is een vrij gangbare manier van de bakolie op peil brengen, naar mijn weten zijn er weinig auto's met een peilstok voor de transmissieolie.

En als je de olie ruikt die eruit komt kan het zeker geen kwaad deze om de 100k te verversen :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb even lopen zoeken op het internet, kon hem niet vinden op ebay. Maar wel op de site van midlock.

 

TR-XZN-16 Versnellingsbak

oliecarterplug dopsleutel

Voor Audi en Volkswagen.

TR Veeltand 16. Aansl. 1/2”.

Lengte 56 mm. Ø 28 mm.

 

Cartal verkoopt deze ik zal maandag eens bellen wat ze daar kosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mmmmmm ik vond €9,95 geen geld een man uurtje in de garage kost tussen de €60 en €80 euro en als je ze uit het buitenland besteld ben je alleen al aan verzend kosten zoveel kwijt volgens mijn.

 

Ik ben er nog niet aan toe gekomen om de olie te verversen elke avond laat thuis en heb geen garage, dus dat zal wel in het weekend worden. Moet alleen nog even een stukje slang halen en een paar beunen bij een kennis om de auto op te rijden zodat ie wat omhoog komt en ik eronder kan. Zal wel even studderen worden. Maar als het gelukt is meld ik het. Zal ook even proberen foto's te maken van waar alles een beetje zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb mijn versnellingsbakolie (mooi scrabble woord) vandaag laten vervangen tijdens de kleine beurt. Kosten voor de olie waren €28,30 het verwijderen (en afvoeren) en erin pleuren van de nieuwe olie was €24,- voor dat geld hebben ze er ook een nieuwe stuurkogelhoes op gezet. Dit alles tegelijkertijd dus met de kleine beurt (met excellium NF 5W40) kwam weer op €185,-. Net bedrag volgens mij, ik ga het er iig niet zelf voor doen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het word volgende week voordat ik de olie ga vervangen de auto staat nu in de garage ivm dat de turbo geen druk meer geeft. Heb wel even gekeken toen de auto op de brug stond maar volgens mijn heb je die speciale dop geen eens nodig bij mijn zat aan de onder kant een imbus en bij de linker steek as ook een inbus.

 

Helaas had ik de olie al aangeschaft anders kon dit ook meteen gebeuren in de garage was kleine moeite extra geweest maar ja he.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Heb mijn versnellingsbakolie (mooi scrabble woord) vandaag laten vervangen tijdens de kleine beurt. Kosten voor de olie waren €28,30 het verwijderen (en afvoeren) en erin pleuren van de nieuwe olie was €24,- voor dat geld hebben ze er ook een nieuwe stuurkogelhoes op gezet

Merk je verschil?

Is het een aanrader om het te doen?

Wat vond de monteur ervan dat je dit wilde laten uitvoeren?

Welke olie is in de bak gegaan?

 

Groeten,

 

Rob

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zo de versnellingsbak olie vervangen vandaag. Helaas kon ik geen foto's maken accu was leeg.

 

Maar de speciale tool heb je niet nodig hoor gewone inbus bij vulpunt naast de linker steekas en de aftap plug ook.

 

Olie was een beetje troebel. De nieuwe erin was alleen drama moet je echt even de tijd voor nemen, rustig aan gieten ivm de lucht die er weer uit komt.

Ik was druk aan het knijpen in de fles maar dan komt alles er net zo hard weer uit.

 

De auto schakelt lichter nadat ik de olie had vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden