Ga naar inhoud
  • 0

Controle lampje olieniveau


MichelvdM

Vraag

Hoi,

 

Ik kreeg vanmiddag de schrik van mijn leven toen het oliecontrolelampje begon op te lichten. Na controle bleek inderdaad dat het niveau onder het minimum stond. Enigzins in paniek (bij al mijn vorige auto's nog nooit meegemaakt) heb ik toen bij het eerstvolgende tankstation olie bijgevuld (0W-40 synthetisch).

Ik heb begrepen dat er momenteel 0w-30 longlife olie inzit.

 

Vragen:

 

1.kan dit kwaad?

2.kan iemand mij vertellen wat de bdoeling is van deze longlife olie?

3.is deze alleen bij de VW dealer te krijgen?

4.is het verontrustend dat na zo'n 10.000 km het olieniveau zodanig gezakt is?

 

Bedankt,

 

Michel

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Longlife olie zegt het eigenlijk al; deze gaat langer mee, dus langere onderhoudsintervallen tot wel 50dkm afhankelijk van de rijstijl en belasting. Je ECU bepaalt dat, dus het lan zijn dat je de 50dkm niet haalt en dat de auto eerder meld voor een servicebeurt

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ok geel betekend een melding. Niet van: nu meteen aan de kant etc.

 

Long life is niet overal te koop, maar bij de grotere tankstations is het veelal wel te verkrijgen.

 

Als advies zou ik meegeven de olie tzt te laten vervangen.

 

En na 10.000 km olie bijvullen is niet ongewoon!

 

Ik moest met m'n Skoda (VW motor!!) elke 4000 km bijvullen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Geel lampje is inderdaad de olie niveau melding.

Niets ernstigs. Gewoon een waarschuwing dat het oliepeil de minimumstand heeft bereikt. In dat geval gewoon zsm bijvullen zoals je gedaan hebt.

Longlife olie is zeker wel te verkrijgen en 10.000km is geheel niet verontrustend. Mijn motor (de bekende olieverslinder nl de 2.0) moet om de 5000 km een liter hebben..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ondanks dat een motor dus meer dan 50dkm bij de garage weg kan blijven is het natuurlijk niet de bedoeling als je bijv. maar 25dkm per jaar rijdt maar 1x per 2 jaar naar de garage gaat. Slijtage aan overige onderdelen zoals remmen etc. zullen anders niet tijdelijk worden opgemerkt

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

KIJK uit.

Niet alle olie-en zijn mengbaar met elkaar.

Je hebt ernu een syntheet in gedaan, dat is alleen verstandig als er

een syntheet in zit, of een halfsyntheet.

 

Zit er slechts een minerale olie in, en je gooit daar een volsyntheet bij in.

Dan mengen deze niet.

Een syntheet mengt allen met zich zelf, of met een half syntheet.

 

Heb op die manier mij Porsche motor naar de kloten geholpen. :(

Dus voorzichtigheid is geboden.

Olie is niet zomaar olie.

 

Peter-GS :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik moet ongeveer 1 liter erbij doen op 2.500 á 3000 km, is dat normaal... :?:

 

Persoonlijk vind ik het aan de hoge kant :oops:

Is idd aan de hoge kant. De fabrieksgrens is echter 1 liter op de 1500 km. Ik heb een aantal jaren terug een A4 tdi gehad, die nam ook 1 liter op de 4000 km.

 

Bij mijn huidige Passat (km stand 321.000) heb ik recentelijk een halve liter bij gegooid. Dit was 7000 km na de laatste beurt. Het kan dus wel beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden