Ga naar inhoud
  • 0

vermogensdip en zwarte rook; opgelost!


Thijs

Vraag

Sinds gisteravond doet m'n Passat raar; tussen de 1800 en 2200 toeren is er een duidelijke dip in het vermogen. Dit gaat gepaard met een blazend geluid vanaf de kant van de turbo (het klinkt van binninuit alsof de ventilator van de airco in één keer vol open gaat). Boven de 2200 toeren trekt de auto gewoon door. Na de dip gooit ze in één keer een pluim zwarte rook uit de uitlaat, daarna niet meer.

 

Mijn leken-theorie; een te kleine hoeveelheid aan lucht en een teveel aan brandstof zorgen voor de zwarte walm (= onverbrande diesel), maar wat de oorzaak zou kunnen zijn? Een kapotte turbo slang geeft voor zover ik weet witte rook...

 

wie o wie heeft er nog suggesties mbt de oorzaak?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

ik ben vandaag met de Suzuki Swiffer onderweg (zomaar gemiddeld 1 op 17,8 rijden met dat gekke ding... 8) )

 

ik ga vanavond thuis eens kijken of er inderdaad niet ergens een slang loshangt. Maar elke suggestie mbt de evt oorzaak is welkom!

 

Komend weekend kan ik in Berkel-Enschot terecht om een log te maken, daar worden we sowieso vast wijzer van....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Wat gebeurt er trouwens als je continu met 2000 RPM rijdt? Rookt 'ie dan ook?

 

nee, het is aleen als er turbodruk gevraagd wordt, als je op de cc rijdt is er niets aan de hand

 

Hij rookt sowieso niet op het moment dat de dip er is, pas op het moment dat 'ie er uitschiet komt er een pluim rook uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

het was de IC slang die vanaf de turbo terug naar de IC loopt; er zat een lekkere scheur in dus daar ontsnapte een boel lucht door.

 

Helaas kwam ik er vandaag pas na 12.30 uur achter wat het was, de IC slang is niet bij de automaterialenhandel te bestellen en na de middag is de werkplaats bij de dealer gesloten. Maandag kan ik dus pas een nieuwe bestellen, tot die tijd zit er bijna een rol ducktape omheen die het wel een paar dagen gaat houden.

 

Met dank aan Lucas voor het uitlezen en aan iedereen die mee heeft gedacht!

 

ow ja, als iemand op zou kunnen zoeken wat een dergelijke slang ongeveer kost?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

het valt inderdaad zat mee, ik lach me alleen wel de pleuris nu, ik heb geen turbo-fluit maar een turbo-fiep...

 

De slang is tijdelijk zo goed mogelijk 'gerepareerd' met tape en bij volle druk ontsnapt er lucht via de bovenkant. Dat klinkt net alsof je een ballon leeg laat lopen met een strakgetrokken opening...fiiiieeepp!!!!! :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

maar goed; dit is de nieuwe en luchtdichte IC-buis:

 

[align=center]Afb065.jpg[/align]

 

en hier de oude buis met 'oplap'-tape; deze heeft het krap 300 km weten te houden, de 'fiep' was alweer aardig aan het veranderen in een 'woosh'.

 

[align=center]Afb066.jpg[/align]

 

en dat kwam dus door deze scheur:

 

[align=center]Afb068.jpg[/align]

 

de foto's zijn niet je-van-het, maar ze zijn ff snel genomen met de Nokia, vandaar...

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden