Ga naar inhoud
  • 0

Update: "Zomercheck: duur geintje"


Bink2006

Vraag

Gister de auto weggebracht voor een zomercheck en een aircoservice aangezien we binnenkort op vakantie gaan. En jahoor binnen no-time een belletje met de mededeling dat het stuurhuis vervangen moet worden.

 

Een reparatie van € 1200,!!!- :censor:

 

Een half jaar geleden heb ik de auto voor een grote beurt gebracht en toen was er nog niets aan de hand. 5000 km 'opeens' een dichtring oid lekgeslagen. Volgens de dealer kan dit zo maar/ opeens gebeuren.

 

Nu heb ik een aantal vragen voor de kenners:

 

1) kan dit in zo'n korte periode gebeuren en hadden ze het bij de grote beurt kunnen signaleren

 

2) 2 maanden geleden is mijn vrouw van achter aangereden met een km of 60 en zou het hier iets mee te maken kunnen hebben?

Volgens de dealer kan het hier niks mee te maken hebben, maar ik blijf het raar vinden dat dit probleem zich ineens voordoet?

 

3) Is dit een reparatie die je bij een willekeurige andere bovag-garage kan doen en scheelt dat heel veel in de prijs?

 

4) Is dit een probleem waarop je afgekeurd kan worden voor de APK?

Ik zag in 1 of 2 topics dat sommigen al een jaar of langer met een lek stuurhuis doorrijden/ doorreden.

 

Ik ben er ondertussen redelijk klaar mee. Ik heb nog nooit zo veel ellende meegemaakt met 1 auto.

 

Alvast bedankt voor jullie reactie

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

stuurhuis kan uiteraard lek slaan door een ongeval .

het is me niet bekend dat dit een veel voorkomend probleem is bij de passats heb namelijk nog nooit een moeten vervangen .

maar het lijkt me wel veel geld dat je moet betalen .

als ik me niet vergis kun je het stuurhuis laten reviseren nieuwe dichtingen laten plaatsen dat scheelt een hoop poen .

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

stuurhuis gaat veel vaker kapot bij een passat. reparatieprijs is normaal, aangezien zowel bak als subframe eronderweg moeten.

 

Ik zou er niks mee doen in eerste instantie. Ik heb 1,5jr rondgereden zo en af en toe iets olie bijgevuld. NU ik toch met n bak bezig ben heb ik van de nood een deugd gemaakt.. anders was ik mooi zo rond blijven rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
martin schilder zeker ?

 

gratis zomercheck. en er dan ff een reparatie van 5 1200 uit weten te slepen.

 

als je het laat maken dan lekker bij een andere garage. ( bovag of beun )

 

Dat vind ik ook...Als je nog weg kunt, doe net als Vdub. 1200 euro vind ik veels te duur. Geloof niet klakkeloos alles ga altijd zelf kijken en controleren..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
stuurhuis gaat veel vaker kapot bij een passat. reparatieprijs is normaal, aangezien zowel bak als subframe eronderweg moeten.

 

Bak en subframe kunnen gewoon blijven zitten hoor!

Het is een heel gepiel maar wel te doen.

 

De prijs is idd normaal alleen een nieuw stuurhuis kost al (ligt aan type) tussen de 800 en 1100 euro voor passats...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Bak en subframe kunnen gewoon blijven zitten hoor!

Het is een heel gepiel maar wel te doen.

 

En ik weet precies hoe het in zn werk gaat, en je eigenlijk net als het vervangen van de D-riem niet (fatsoenlijk)kunt doen zonder de neus in servicestand zetten.

 

Ik denk niet dat een dealer gaat pielen, die doen het zoals het hoort volgens de opleiding/elsa

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
k zou er niks mee doen in eerste instantie. Ik heb 1,5jr rondgereden zo en af en toe iets olie bijgevuld. NU ik toch met n bak bezig ben heb ik van de nood een deugd gemaakt.. anders was ik mooi zo rond blijven rijden.

 

In de eerste plaats bedankt voor alle reacties.

 

Vdub volgens de dealer is dit punt waarop je niet wordt goedgekeurd voor de APK. Heb jij dan "mazzel" doordat keuringsinstantie dit probleem niet vind of wordt ik "verkeerd"voorgelicht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

APK Eisen:

 

11 Stuurinrichting

 

» Er mogen geen 'zware' punten in het stuurhuis zitten.

» Stuur en fuseekogels mogen een max speling hebben van 1mm, TOT 1mm is adviespunt en moet op het APK rapport vermeld worden.

» Er mogen geen onderdelen van het stangenstelsel verbogen, gescheurd of beschadigd zijn.

» De auto moet goed sporen.

» De spoorstangkogels mogen nagenoeg geen speling hebben en de spoorstangkogelrubbers alsmede de rubberbalgen van het stuurhuis dienen gaaf te zijn.

» De eventuele aanwezige stuurbekrachtiging mag lekken zolang het maar functioneert.

 

 

Tevens als jij het nog niet gemerkt hebt aan het geluid van de tandwielen van de pomp dan is er nog niet sprake van een stortvloed aan olieverlies.

 

Neem dus een andere dealer/apk keurstation. Ik zal het mn oom(apk-keurmeester) nog ff navragen, of dit idd klopt, hij heeft net zn brevet weer verlengd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gereviseerde stuurhuizen zijn ook via een andere leverancier te koop.De montage is een ander verhaal aangezien de ruimte om dit te doen klein is. Feit is dat de stuurhuizen vaker en inderdaad zomaar kapot/lek gaan.

 

Jos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb net contact gehad met een bedrijf hier in de buurt. Nieuw stuurhuis, ruil welliswaar, kost daar 235 euro ex.btw. Scheelt een kleine 500 euro met de dealer en als je het zelf doet scheelt je dat ook een 470 euro aan arbeid. Ik heb hem al besteld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ben inmiddels over de eerste schok heen (er zijn dagen dat ik niet 1200 euro verdien :embarassed:).

 

Ga in ieder geval een second opinion vragen of stuurhuis inderdaad lek is.

 

Verder al wat rond gebeld en de niet-dealers rekenen tussen de 800 - 1050 voor de vervanging van het stuurhuis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mede op advies van de jongens hier, heb ik het stuurhuis niet vervangen en ben ik naar gewoon op vakantie gegaan naar Zuid Frankrijk. Inmiddels zijn we een maand en 4000 km verder (sinds de diagnose door de dealer) en heb ik geen druppel olie verloren. (Let wel tussen de laatste beurt en de zomercheck zat een half jaar en 5000 km en in die periode zou ) Uiteraard ben ik blij verrast en zie ik voorlopig geen reden om het stuurhuis te vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden