Ga naar inhoud
  • 0

EGR dichtzetten bij nieuwe passat maakt een enorm verschil


unibox

Vraag

Naar aanleiding van een probleem met mijn nieuwe passat, zie http://www.vwpassat.nl/viewtopic.php?t=19884&highlight=. Heeft de garage de EGR afgedopt om te zien of ik het probleem nog steeds heb, het is een tijdelijke test van 2 weken & mijn motorstoring lampje brand.

 

Nu moet ik zeggen dat buiten een oplossing voor de schokjes, de auto fenomenaal beter rijd! Hij is een beetje, maar merkelijk krachtiger & rijd een heel stuk vlotter. Voorbeelden:

 

* Vertrekken verloopt vlotter, minder lang koppeling/gas spelen. Ik kan zelfs schappelijk in 2de vertrekken of door de fille tuffen in 2de (handig). Vroeger moest ik de motor echt voeden zoals een benzine, ook als ik nog aan het bollen was.

 

* Scherpe bocht van 90° in 2de, koppeling/gas spelen niet meer nodig. Sterker nog ik kan dat nu zelfs in 4de, ok het is traag maar ik moet niet koppelen.

 

* Op schakelen & naar een rpm zone onder de turbo (2000rpm) verloopt vlotter.

 

De motor kreeg m.a.w. merkelijk teveel uitlaatgassen te verwerken i.p.v. zuurstof op de verkeerde momenten. Nu vraag ik me af of de wagen zo goed zal rijden als ze de klep fixen, of komt dit echt door het feit dat hij afgedopt is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Naar aanleiding van een probleem met mijn nieuwe passat, zie http://www.vwpassat.nl/viewtopic.php?t=19884&highlight=. Heeft de garage de EGR afgedopt om te zien of ik het probleem nog steeds heb, het is een tijdelijke test van 2 weken & mijn motorstoring lampje brand.

 

Nu moet ik zeggen dat buiten een oplossing voor de schokjes, de auto fenomenaal beter rijd! Hij is een beetje, maar merkelijk krachtiger & rijd een heel stuk vlotter. Voorbeelden:

 

* Vertrekken verloopt vlotter, minder lang koppeling/gas spelen. Ik kan zelfs schappelijk in 2de vertrekken of door de fille tuffen in 2de (handig). Vroeger moest ik de motor echt voeden zoals een benzine, ook als ik nog aan het bollen was.

 

* Scherpe bocht van 90° in 2de, koppeling/gas spelen niet meer nodig. Sterker nog ik kan dat nu zelfs in 4de, ok het is traag maar ik moet niet koppelen.

 

* Op schakelen & naar een rpm zone onder de turbo (2000rpm) verloopt vlotter.

 

De motor kreeg m.a.w. merkelijk teveel uitlaatgassen te verwerken i.p.v. zuurstof op de verkeerde momenten. Nu vraag ik me af of de wagen zo goed zal rijden als ze de klep fixen, of komt dit echt door het feit dat hij afgedopt is?

 

Die van mij 2004 96Kw is loopt ook mooier, krachtiger met de afgesloten EGR

 

Wat voel je zelf als je ademhaalt in een rokerige kroeg, of de frisse buitenlucht :wink: Zo voelt de engine van je voiture zich ook nu!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb het zelfde probleem met mijn 2.0 TDI. Ik wil hier as zaterdag weer aandacht aanbesteden, want zo ga ik echt niet op vakantie. Nu gaat eerst de Turning weer terug gezet worden en dan ga ik de egr eens reinigen met een speciaal goedje. Mocht dit niet voldoende zijn dan wil ik hem voor een 85% dicht laten zetten, alleen weet ik niet waar ik dat kan vinden in de files. Ik kom meerdere groepen tegen die temaken hebben met de egr. Mocht dat niet lukken, dan ga ik er een plaatje tussen zetten met een 11mm gaatje erin. Ik heb dit eens een keer ergens gelezen dat dit schijnt te werken voor de nieuwe modellen, zonder dat er een fout melding wordt gegeven.

 

Gr.Speedy

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Egr is altijd een drama, de meest idiote storingen krijg je erdoor. De nieuwe diesels geven altijd een storing met dichtmaken die zelfs met een gaatje in het plaatje niet goed weg te werken is. Een goede tuner haalt de storing die ontstaat na volledig dichtmaken middels een softwareaanpassing weg. Ik laat dit hier nu steeds vaker doen, het is vaak goedkoper dan een een nieuwe egr en de auto wordt vlotter.

 

Jos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja auto was vorige week vrijdag terug van de garage, ik post dit nu pas omdat ik een week met een polo benzine gereden heb en de passat was toch terug wennen...

 

Dus nu heb ik een EGR plaatje met een gaatje in van 9mm, ik moet zeggen dat de problemen opgelost zijn & dat hij beter rijd dan voordien, vooral bij lagere rpm zone (onder de turbo). Ik moet er ook wel bij zeggen dat hij belange niet zo goed rijd als toen de EGR volledig afgedopt was... Het 9mm gaatje, maakt dus wel een verschil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Kijk dan weet ik wat ik moet gaan doen. Heb gisteravond de klep en alle verwante onderdelen verwijderd en alles goed schoon gemaakt, dit was echt nodig. Wat was die klep cq het huis smerig. Ik had de dealer nog gebelt wat een nieuwe zou gaan kosten, dit komt op €133.90, ga toch maar weer de boel los halen en een plaatje monteren..

 

Ps is die van jou ook een 2.0 TDI?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ja auto was vorige week vrijdag terug van de garage, ik post dit nu pas omdat ik een week met een polo benzine gereden heb en de passat was toch terug wennen...

 

Dus nu heb ik een EGR plaatje met een gaatje in van 9mm, ik moet zeggen dat de problemen opgelost zijn & dat hij beter rijd dan voordien, vooral bij lagere rpm zone (onder de turbo). Ik moet er ook wel bij zeggen dat hij belange niet zo goed rijd als toen de EGR volledig afgedopt was... Het 9mm gaatje, maakt dus wel een verschil.

 

Nou vandaag een plaatje gemonteerd en ja hoor probleem opgelost, ik heb alleen het vermoeden dat ik wat inlever op vermogen. Nu kan ik het mis hebben natuurlijk. Zal hem wel even op de bank zetten bij de tuner, dan weet ik het zeker. Maar tot nu toe erg blij :wohow:

 

Gr.Speedy

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het nut van EGR is toch dat niet verbrandde diesellucht alsnog verbrandt wordt, waardoor de auto zuiniger rijdt? En met de huidige dieselprijs hebben wij er toch baat bij dat ons tditje zuiniger rijdt?

 

Waarom afdoppen dan? Voor die paar pk'tjes extra die je toch niet zal voelen/opmerken? Ik zou zegge laat die egr goed werken ipv buiten werking stellen.

 

Of sla ik hier de plank volledig mis?

 

Edit:

De zoekfunctie gebruikt, denk dat ik het ook maar ga doen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

je moet het gewoon vergelijken met een mens/dier, als je uit/inademt dat continu doet in een boterhamzakje, je ademt elke keer weer lucht in met minder zuurstof, daar wordt je op een gegeven moment niet lekker van.. net als de auto..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat zeg je nou heel mooi :thumb:

je moet het gewoon vergelijken met een mens/dier, als je uit/inademt dat continu doet in een boterhamzakje, je ademt elke keer weer lucht in met minder zuurstof, daar wordt je op een gegeven moment niet lekker van.. net als de auto..
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb een 1.9 TDI, van't werk dus ik chip hem liever niet. Tot nu toe nog steeds geen spijt van het afdoppen (met 9mm gaatje), vermogens verlies of winst merk ik niet.

 

Ben een sportieve chaufeur, maar betrap mezelf wel steeds meer in lagere toeren te rijden. Scherp bochtje of een parking oprijden, aanschuiven in de fille ... steeds naar éérste gaan is in deze omstandigheden verschrikkelijk beu en nu kan ik gerust in 2de blijven tuffen :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden