Hillwalker Geplaatst 29 april, 2008 Rapporteer Share Geplaatst 29 april, 2008 Tja, nu zie je echt dat breedte van banden echt verband houd met toename verbruik. Verlaging van de auto heeft niet zoveel invloed...... ik heb zelfs een half jaar met dakdragers rondgereden en dat beinvloedde mijn verbruik gelukkig niet. Die bleef met 195/65/15 en CC op 100km/h, netjes op 1:20. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
nout Geplaatst 5 mei, 2008 Rapporteer Share Geplaatst 5 mei, 2008 Hoi Jeroen, Is door het vergroten van je velgen niet ook de totaalomtrek van je band toegenomen? Je band gaat dan minder keer rond om dezelfde afstand af te leggen. echter de boordcomputer en de kilometerteller gaan van een standaard bandenmaat uit. om een lang verhaal kort te maken.... het lijkt me sterk dat je totaal verbruik zo sterk zou toenemen als de boordcomputer zegt. ik ben benieuwd als je het eea eens zou checken met bijvoorbeeld een tom tom. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
DurkieBoy Geplaatst 24 december, 2008 Rapporteer Share Geplaatst 24 december, 2008 Na deze zomer heb ik alle 4 banden vernieuwd. Ik ging van winterbanden (Dunlop SP Winter Sport 3D, 205/55/16) naar zomerbanden (Pirelli P7, 205/55/16). Ik verwachtte dat het verbruik naar beneden zou gaan, maar dit is niet het geval. Eerst lag dat aan een vastzittende remklauw voor aan de bestuurderszijde, maar dat is inmiddels verholpen. Het verbruik is gestegen van 6,7 liter per 100 km naar 7,5 per 100 km. Zou iemand me kunnen vertellen wat hiervan de oorzaak kan zijn? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Roedy Geplaatst 25 december, 2008 Rapporteer Share Geplaatst 25 december, 2008 mijn 1.8 turbo verbruikt gemiddelt 1 : 8,5 is dit veel of is dit normaal alles is orgineel en sta op 17 inch met banden van 225 zeg er wel bij dat ik nooit als laatste bij het stoplicht weg ben maar boven de 3000 toeren kom ik niet heel vaak.. en zit ook niet veel op de snelweg.. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
3V Geplaatst 25 december, 2008 Rapporteer Share Geplaatst 25 december, 2008 Volgens mij is dat redelijk normaal, zeker met de huidige temperatuur. Vandaag een ritje van 330km gemaakt, kostte me 37 liter. Da's een kleine 1 op 9. Alleen snelwegen met 120 kmh, geen stadsverkeer, geen file. In de zomer haal ik op zulke ritten meestal wel een kleine 1 op 10. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
GJ&H Geplaatst 25 december, 2008 Rapporteer Share Geplaatst 25 december, 2008 's Winters hebben we winterbandjes met 195-65-15. We verbruiken dan 1 op 20 gemiddeld. Na de winter komt de 205-55-16 er weer onder en hebben we een gemdd. verbuik tussen 1 op 18,5 en 1 op 19. Kan natuurlijk zijn omdat het 's winter drukker is (meer auto's op de weg), zodat je zelf ook rustiger moet rijden en daardoor zuiniger rijdt. Maar het kan ook de breedte vd banden en rolweerstand vd banden liggen. Dus ik hou het maar op een combinaties van allerlei factoren. We hebben trouwens ook een bandenspanning van zo'n 2.6 (voor en achter). Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
iwan Geplaatst 27 december, 2008 Rapporteer Share Geplaatst 27 december, 2008 Ik kom in deze koude dagen met mijn 130pk (met chip 170pk ongeveer) niet verder dan 1 op 12,8 met veel korte stukjes, normaal (zomer) scoor ik dan toch nog zo'n 1 op 14,8 dus de winter die zorgt wel voor een aardige slok meer. Sommige banden hebben inderdaad meer rolweerstand en kunnen voor een hoger verbruik zorgen, zeker een zachter type band, maar die heeft dan weer veel voordeel met remweg en bochtengrip. Al met al zijn er dus veel factoren waar het aan kan liggen. gr. iwan. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Groovejunk Geplaatst 27 december, 2008 Rapporteer Share Geplaatst 27 december, 2008 Die van mij is ook niet echt zuinig met dit weer nee. Vooruitverwarming aan, achteruit, verwarming, spiegels.. Op korte stukjes red ik de 1: 10 en op de lange stukken 1:13,5 in de winter. Van de zomer haalde ik de 1:15,4 zo ongeveer. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jeroen Geplaatst 28 december, 2008 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 28 december, 2008 Ik haal op dit moment met de 15"schoenen weer waardes van: 1:18,5 en dat met 135kmh op de snelweg. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
blastaway Geplaatst 28 december, 2008 Rapporteer Share Geplaatst 28 december, 2008 1 op 20! Yeah! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
DurkieBoy Geplaatst 29 december, 2008 Rapporteer Share Geplaatst 29 december, 2008 Na deze zomer heb ik alle 4 banden vernieuwd. Ik ging van winterbanden (Dunlop SP Winter Sport 3D, 205/55/16) naar zomerbanden (Pirelli P7, 205/55/16). Ik verwachtte dat het verbruik naar beneden zou gaan, maar dit is niet het geval. Eerst lag dat aan een vastzittende remklauw voor aan de bestuurderszijde, maar dat is inmiddels verholpen. Het verbruik is gestegen van 6,7 liter per 100 km naar 7,5 per 100 km. Zou iemand me kunnen vertellen wat hiervan de oorzaak kan zijn?Bedankt voor alle reacties. Alleen heb ik daardoor nog geen antwoord op mijn vraag. Ik ben namelijk van winterbanden naar zomerbanden gegaan. Dit was in september. Zomerbanden zijn zuiniger, toch presteert mijn trouwe Passat vanaf toen op het gebied van verbruik hogere cijfers. Hoe kan dit? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
m@rcel Geplaatst 29 december, 2008 Rapporteer Share Geplaatst 29 december, 2008 Na deze zomer heb ik alle 4 banden vernieuwd. Ik ging van winterbanden (Dunlop SP Winter Sport 3D, 205/55/16) naar zomerbanden (Pirelli P7, 205/55/16). Ik verwachtte dat het verbruik naar beneden zou gaan, maar dit is niet het geval. Eerst lag dat aan een vastzittende remklauw voor aan de bestuurderszijde, maar dat is inmiddels verholpen. Het verbruik is gestegen van 6,7 liter per 100 km naar 7,5 per 100 km. Zou iemand me kunnen vertellen wat hiervan de oorzaak kan zijn?Bedankt voor alle reacties. Alleen heb ik daardoor nog geen antwoord op mijn vraag. Ik ben namelijk van winterbanden naar zomerbanden gegaan. Dit was in september. Zomerbanden zijn zuiniger, toch presteert mijn trouwe Passat vanaf toen op het gebied van verbruik hogere cijfers. Hoe kan dit? Zitten de banden op dezelfde velgen? Als de ET waarde verschilt en de breedte van de velg, dan kan het zijn dat de wielen verder naar buiten zijn komen te staan. Dit helpt niet echt mee qua aerodynamica. Ook kan het zo zijn dat je rijstijl iets anders is geworden met de zomerband. Overigens, in de winter heb je de kachel, in de zomer de airco of het openstaande raam die zorgt voor meer verbruik. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
DurkieBoy Geplaatst 29 december, 2008 Rapporteer Share Geplaatst 29 december, 2008 De nieuwe banden zitten om de zelfde velgen. Het verbruik zat vorig jaar het hele jaar door rond de 6,7 liter per 100 km. Heb Climatronic, en deze staat altijd op 'auto'. Dus het extra verbruik daardoor is er altijd. Heb juist deze banden gekozen omdat deze als beste koop op het gebied van zomerbanden zijn (de winterbanden zijn dit ook). Dit zou toch ook een laag verbruik moeten betekenen? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
m@rcel Geplaatst 29 december, 2008 Rapporteer Share Geplaatst 29 december, 2008 Tja, dan wordt het zo langzamerhand een vreemd verhaal. Het enige wat ik dan nog kan bedenken is dat de bandenspanning niet juist is of dat we compleet verkeerd zoeken en dat bijvoorbeeld je luchtfilter niet schoon is. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Vdub Geplaatst 29 december, 2008 Rapporteer Share Geplaatst 29 december, 2008 of defecte lmm/tempsensor Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
eikeboom Geplaatst 29 december, 2008 Rapporteer Share Geplaatst 29 december, 2008 Mag ik even inhaken op de reactie van Vdub mbt defecte lmm/tempsensor? Ik vind het verbruik van mijn Passat variant automaat 4 bak AVB motor de laatste tijd niet aan de lage kant. Wat me opvalt de laatste weken dat de ene keer de temperatuur meter vrij snel (na 4 tot 5 km) op 90 graden staat en dat het de andere keer wel een 10 kilometer duurt voordat het zover is terwijl de buitentemperaturen en windomstandigheden etc. weinig verschillen. Zou een defecte temp sensor hiervan de oorzaak kunnen zijn? (Ik heb trouwens altijd begrepen dat de temperatuur meter dan ging schommelen maar daarvan is geen sprake). Uit lezen zal uiteraard het antwoord geven maar ik heb nog geen tijd voor gevonden om naar iemand te gaan met VAG com. Wicher Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
DurkieBoy Geplaatst 29 december, 2008 Rapporteer Share Geplaatst 29 december, 2008 Tja, dan wordt het zo langzamerhand een vreemd verhaal. Het enige wat ik dan nog kan bedenken is dat de bandenspanning niet juist is of dat we compleet verkeerd zoeken en dat bijvoorbeeld je luchtfilter niet schoon is.Bandenspanning zal ik binnenkort laten meten en zonodig op spanning brengen. De Passat heeft net twee weken geleden een grote beurt gehad, dus het luchtfilterverhaal gaat (hopelijk/waarschijnlijk) niet op.of defecte lmm/tempsensorDe temperatuurmeter van het koelwater staat stokstijf op 90 graden. En de prestaties van de Passat zijn niet minder geworden (geen turboloosgevoel)... Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
3V Geplaatst 30 december, 2008 Rapporteer Share Geplaatst 30 december, 2008 In de winter komt je motortemperatuur niet zo hoog als in de zomer. Daardoor is je verbranding wat minder efficiënt, wat weer resulteert in een iets hoger verbruik. Maar of dat jouw verschil verklaart? Die bandenspanning is inderdaad ook een belangrijke factor. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten