DM Geplaatst 8 april, 2008 Rapporteer Share Geplaatst 8 april, 2008 Aanstaande weekend wordt voor een AFN motor de distributieriem vervangen, inclusief waterpomp. Heeft iemand nog tips waar speciaal op te letten en zijn er ook speciale tools nodig? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Marco456 Geplaatst 8 april, 2008 Rapporteer Share Geplaatst 8 april, 2008 dat is toevallig mijn AVF is ook aan vervangen toe zie ander topic!! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Ted Geplaatst 8 april, 2008 Rapporteer Share Geplaatst 8 april, 2008 Vorig weekend zelf m'n AVB distributie gedaan. Goed gelukt, lekker stukje sleutelen wel Gelukkig stond ik in een goed uitgeruste werkplaats dus alle speciaal gereedschap was voorhanden. Normaal gesproken ben ik niet zo van het speciaal gereedschap, vaak lukt het toch wel met wat eigen gefabriceert of aangepast spul maar bij deze motor had je toch echt het borggereedschapje nodig om de krukas vast te zetten. Probleem is namelijk dat dat ding niet alleen je krukas vastzet, maar op dat gereedschap staat ook je markering van de bdp. Dus dat heb je echt nodig, tenzij je zelf streepjes zet en er maar vanuit gaat dat het altijd al precies goed stond. Voor de rest, een paspen om de nokkenas vast te zetten. Dit is een speciaal gereedschap, maar een boor, of drevel die precies past zal ook wel gaan. Voor een hydraulische riemspanner heb je nog een speciaal gereedschap nodig maar daarvoor kun je geloof ik ook een carosseriering gebruiken die je open gezaagd hebt. Maar ik heb een frictiespanner en die was heel makkelijk met een imbussleutel. Nogmaals, dit is voor de AVB, dat is een PD motor, de AFN zal ongetwijfeld iets anders zijn... Als voorbeeld een plaatje van de T10050, dat is degene die ik nodig had, maar er zijn er die er op lijken maar net niet passen Succes Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Vdub Geplaatst 9 april, 2008 Rapporteer Share Geplaatst 9 april, 2008 ja, let bij de AFN op de brandstofpomppoelie dat die niet verloopt. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 DM Geplaatst 9 april, 2008 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 9 april, 2008 Als ik de zaak op de markeringspunten op de poelie enz zet en dan (met de oude riem er nog op) de pomppoelie afkras is het toch OK? Vooraf wil ook eerst met vag-com de timing meten, stel je voor dat die nu al niet goed is. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Volkswagen Geplaatst 9 april, 2008 Rapporteer Share Geplaatst 9 april, 2008 Als ik de zaak op de markeringspunten op de poelie enz zet en dan (met de oude riem er nog op) de pomppoelie afkras is het toch OK? Vooraf wil ook eerst met vag-com de timing meten, stel je voor dat die nu al niet goed is. Welke timing wil je gaan meten bij een PD motor Dm? Het enige wat klote is is die spanrol, maar daar kom je ook wel weer uit. Hier is goed gereedschap en bijv. Autodata noodzaak. (speciaal stukje gereedschap is heel erg handig!) Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 DM Geplaatst 9 april, 2008 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 9 april, 2008 Als ik de zaak op de markeringspunten op de poelie enz zet en dan (met de oude riem er nog op) de pomppoelie afkras is het toch OK? Vooraf wil ook eerst met vag-com de timing meten, stel je voor dat die nu al niet goed is. Welke timing wil je gaan meten bij een PD motor Dm? Het enige wat klote is is die spanrol, maar daar kom je ook wel weer uit. Hier is goed gereedschap en bijv. Autodata noodzaak. (speciaal stukje gereedschap is heel erg handig!) Motortype is AFN, deze heeft een verdelerpomp, op de speek site staat het eea qua pomptiming wat je met vag-com kunt meten. Bij PD's staat de pomp automatisch op tijd, schijnt het. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Vdub Geplaatst 9 april, 2008 Rapporteer Share Geplaatst 9 april, 2008 Sjoerd.. hou je gewoon ff bij je Citroëns.. AFN is dezelfde motor als ik heb, en dat is een VP motor. De timing is af te lezen in Engine 01>Basic Settings 04>blok 000 veldje 2 deze waarde moet ca tussen de 50 en 60 liggen bij een 'standaard' afn. Een PD motor staat electronisch goed. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Volkswagen Geplaatst 10 april, 2008 Rapporteer Share Geplaatst 10 april, 2008 Oeps, zat ff fout met de motorcode's... AFN is idd VP. Zat te denken aan een AVB.. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 JurgenTDI Geplaatst 10 april, 2008 Rapporteer Share Geplaatst 10 april, 2008 Bij Gerrit Speek staat het idd goed beschreven, zie LINK. pomptiming O.K. En even zorgen dat de bedrijfstemperatuur van 85+ graden bereikt is... Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 jos_br Geplaatst 10 april, 2008 Rapporteer Share Geplaatst 10 april, 2008 Bij de AFN is het belangrijk dat de bout van de krukas ook vervangen wordt, wanneer deze stuk gaat heb je oud ijzer. Jos. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 DM Geplaatst 10 april, 2008 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 10 april, 2008 Die bout van de krukas wordt vervangen Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Vraag
DM
Aanstaande weekend wordt voor een AFN motor de distributieriem vervangen, inclusief waterpomp. Heeft iemand nog tips waar speciaal op te letten en zijn er ook speciale tools nodig?
Link naar reactie
Delen op andere sites
11 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten