Ga naar inhoud
  • 0

Distributieriem vervangen TDI, motorcode AFN


DM

Vraag

11 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Vorig weekend zelf m'n AVB distributie gedaan. Goed gelukt, lekker stukje sleutelen wel ;) Gelukkig stond ik in een goed uitgeruste werkplaats dus alle speciaal gereedschap was voorhanden.

 

Normaal gesproken ben ik niet zo van het speciaal gereedschap, vaak lukt het toch wel met wat eigen gefabriceert of aangepast spul maar bij deze motor had je toch echt het borggereedschapje nodig om de krukas vast te zetten. Probleem is namelijk dat dat ding niet alleen je krukas vastzet, maar op dat gereedschap staat ook je markering van de bdp. Dus dat heb je echt nodig, tenzij je zelf streepjes zet en er maar vanuit gaat dat het altijd al precies goed stond.

 

Voor de rest, een paspen om de nokkenas vast te zetten. Dit is een speciaal gereedschap, maar een boor, of drevel die precies past zal ook wel gaan. Voor een hydraulische riemspanner heb je nog een speciaal gereedschap nodig maar daarvoor kun je geloof ik ook een carosseriering gebruiken die je open gezaagd hebt. Maar ik heb een frictiespanner en die was heel makkelijk met een imbussleutel.

 

Nogmaals, dit is voor de AVB, dat is een PD motor, de AFN zal ongetwijfeld iets anders zijn... Als voorbeeld een plaatje van de T10050, dat is degene die ik nodig had, maar er zijn er die er op lijken maar net niet passen :o

 

Succes :)

post-3909-1423822629,9128_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als ik de zaak op de markeringspunten op de poelie enz zet en dan (met de oude riem er nog op) de pomppoelie afkras is het toch OK?

 

Vooraf wil ook eerst met vag-com de timing meten, stel je voor dat die nu al niet goed is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Als ik de zaak op de markeringspunten op de poelie enz zet en dan (met de oude riem er nog op) de pomppoelie afkras is het toch OK?

 

Vooraf wil ook eerst met vag-com de timing meten, stel je voor dat die nu al niet goed is.

 

Welke timing wil je gaan meten bij een PD motor Dm?

 

Het enige wat klote is is die spanrol, maar daar kom je ook wel weer uit. Hier is goed gereedschap en bijv. Autodata noodzaak. (speciaal stukje gereedschap is heel erg handig!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Als ik de zaak op de markeringspunten op de poelie enz zet en dan (met de oude riem er nog op) de pomppoelie afkras is het toch OK?

 

Vooraf wil ook eerst met vag-com de timing meten, stel je voor dat die nu al niet goed is.

 

Welke timing wil je gaan meten bij een PD motor Dm?

 

Het enige wat klote is is die spanrol, maar daar kom je ook wel weer uit. Hier is goed gereedschap en bijv. Autodata noodzaak. (speciaal stukje gereedschap is heel erg handig!)

 

Motortype is AFN, deze heeft een verdelerpomp, op de speek site staat het eea qua pomptiming wat je met vag-com kunt meten. Bij PD's staat de pomp automatisch op tijd, schijnt het.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Sjoerd.. hou je gewoon ff bij je Citroëns..

 

AFN is dezelfde motor als ik heb, en dat is een VP motor. De timing is af te lezen in Engine 01>Basic Settings 04>blok 000 veldje 2

 

deze waarde moet ca tussen de 50 en 60 liggen bij een 'standaard' afn.

 

Een PD motor staat electronisch goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden