Ga naar inhoud
  • 0

Syncro in relatie kilometerstand. Kwetsbaar ??


Baksteen

Vraag

Rondkijkend naar een andere Passat zou het zou kunnen zijn dat ik best heel erg geïnteresseerd ben geraakt in een 2.8 V6 met syncroaandrijving. :embarassed::lol:

 

 

De auto heeft er wel al een goede 200.000 op staan en van die syncroaandrijving heb ik eigenlijk geen kaas danwel worst of whatever gegeten.

 

Zijn er kwetsbare punten in die aandrijving, dingen die meegenomen zouden moeten zijn in het onderhoudsschema, bijzonderheden of wat dan ook dat vermeldenswaardig is om op te letten bij de bezichtiging van een syncroaangedreven auto ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Tja, wat moet ik er van zeggen...

Zorg dat je een auto krijgt met de volledige onderhoudshistorie. Het synchro (vanaf 1999: 4Motion) systeem is redelijk betrouwbaar. Zorg in ieder geval dat je een uitgebreide proefrit kan maken. Maak dan ook een aantal scherpe bochten met lage snelheid. Soms hoor je dan een knakkend geluid. Komt dat midden onder de auto vandaan (vooral bij linkse bochten) dan is dat normaal, dat is het tussendifferentieel dat bij sommige exemplaren wat bijgeluiden maakt.

Komt het geluid echter van voren of van achteren, dan is de kans groot dat één van de homokineten kapot is, en die zijn aan de prijs. Dit is een zwak punt van de passat, maar een 4WD heeft er 4 van.

Kijk ook de stofhoezen om die homokineten goed na op lekkage of kleine scheurtjes.

Een ander zwak punt van de 2.8 V6 is de koppakking, vaak ontstaat dat probleem door onderliggende oorzaken zoals een verstopte carterventilatie.

Een derde punt om op te letten is het tussenlager van de cardanas, als de auto dreunt tijdens het rijden kan dat daardoor komen.

Bij 4Motions is de uitlaat van voor naar achter 1 geheel, ook links en rechts zit dus aan elkaar vast. Gaat niet snel kapot, maar als hij gaat is dat een prijzige hobby.

Tenslotte: let op eventueel olieverbruik, dat moet eigenlijk nul zijn bij een V6.

 

Verder gelden de algemene passatpuntjes zoals de accubakafwatering e.d.

Zijn er electronicaproblemen dan bestaat de kans dat er water in het interieur heeft gestaan en dan kun je de auto beter laten staan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik kocht mijn Passat bij 197.000 km. en nu staat hij op 311.000 km.

Ik heb nog niets gehad aan het aandrijfsysteem.

Het systeem van de Passat 3B(G) is onderhoudsvrij. (torsen-differentieel)

Het systeem van de passat 3C en de VW Golf en Bora behoeft wel enig onderhoud. (haldex-koppeling)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb nu 100 dkm met de 4 motion erop zitten (272 dkm op de teller) en heb last van zwetende cardan keerringen. Achter vervangen, voor bakolie ververst + een toevoeging.

 

En exrta uitlijn mogelijkheden (achterwieloph) zijn fijn, maar kosten ook meer tijd=geld.

 

Gr Sabo

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn achterdif is gereviceerd (275 dkm).

Normaal gesproken hoeft de olie niet vervangen te worden, maar omdat het toch allemaal tandwielen zijn die slijten, en het slijpsel voor grotere slijtage kan zorgen laat ik om de 90.000 de olie vervangen.

De laatste keer was rond de 250 dkm, en toen was er duidelijk slijpsel aanwezig in de olie.

 

De klok staat momenteel op 321 dkm. (Dus binnenkort maar eens kijken of de achterdif weer een beurtje nodig heeft...

 

Hier staat een leuk stukje over syncro's :

http://www.golf-syncro.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een ander zwak punt van de 2.8 V6 is de koppakking, vaak ontstaat dat probleem door onderliggende oorzaken zoals een verstopte carterventilatie.

 

Dat is niet helemaal juist, het gaat op de kleppendekselpakkingen. Niet de koppakking. (gelukkig)

..

Bij 4Motions is de uitlaat van voor naar achter 1 geheel, ook links en rechts zit dus aan elkaar vast. Gaat niet snel kapot, maar als hij gaat is dat een prijzige hobby.

 

Dat is ook niet helemaal correct, de V6 heeft een gescheiden uitlaat systeem voor beide cilinderbanken. Alleen bij de middendemper komt links en rechts even bij elkaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

...

Hier staat een leuk stukje over syncro's :

http://www.golf-syncro.nl/

 

Het syncro van de Golf 2 en Golf 3 heeft helemaal niets te maken met het syncro/4Motion van de Passat 3B en 3BG.

 

Voor uitgebreide info over het Syncro/4Motion van de Passat 3B en 3BG kun je in de KB kijken of zoeken op het internet naar info over het quattro systeem van Audi. Met uizonderingen van de Audi 80, 100, 200, A3, TT en Q7. De Audi RS4 ('06-'08 ) en de nieuwe A4 en A5 hebben ook bijna het zelfde systeem maar werken met een ander Torsen-differentieel dat een standaard verhouding van 40% voor en 60% achter aanhoud.

Het systeem dat de Passat wordt ook wel het 2e generatie quattro genoemd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden