Ga naar inhoud
  • 0

constante plus wel echt constant?


3V

Vraag

Even een vraagje voor de kenners: volgens mij is mijn constante plus niet echt constant. Het lijkt erop dat als ik mijn auto een aantal dagen niet heb gebruikt de constante plus (in het dashboard, voor bijvoorbeeld autoradio en telefoon) wegvalt of zoiets. Het geheugen van mijn radio is dan foetsie en ook de telefoon is niet meer verbonden met de carkit. Zou dat kunnen of is er dan iets mis?

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik weet niet wat voor soort autoradio je hebt maar bij sommige merken moeten de constante en geschakelde plus omgewisseld worden.

 

Als dit niet is gebeurd dan zou het geheugen van de radio enz, ook na het contact uitzetten wegvallen.

 

Mocht dit niet het geval zijn dan is er inderdaad is niet helemaal goed.

 

Hopenlijk dat iemand hier op het forum meer weet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt voor jullie reacties. Dat omwisselen van constante en geschakelde plus heb ik inderdaad ook moeten doen. Ik vermoed echter dat het probleem ergens anders zit, want als ik de auto uitzet en gewoon de volgende dag weer gebruik is er niks aan de hand. Het is pas mis als hij langer stilstaat. Ik dacht dat er misschien een beveiliging inzit tegen leegtrekken van de accu, zodat wanneer de spanning beneden een bepaald punt komt, bepaalde accessoires worden afgeschakeld. Zou dat kunnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Lijkt me sterk, want de auto staat gewoon stil op dat moment. Dan zou hij het wel of helemaal niet moeten doen. Als het gebeurt tijdens het rijden is het een ander verhaal, maar dan heb ik geen problemen.

 

Ik denk dat ik toch mijn accu eens laat testen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wat je zou kunnen controleren is of de bekabeling achter de radio origineel is. Wanneer er achteraf kabels zijn getrokken zou het kunnen zijn dat de constante voeding van een voedingsdraad is afgetapt die inderdaad wegvalt.

 

Om er zeker van te zijn dat je een echte constante voeding hebt, zou je een nieuwe voedingskabel kunnen trekken vanaf de relaiskast. Aan de onderzijde van de relaiskast zitten meerdere schroeven met diverse voedingen. De schroef waar een sticker met nummer "30" bij staat is een constante voeding. Het is verstandig om deze voedingsdraad met een zekering van 10 á 15 ampére af te zekeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het starten gaat prima, maar misschien wel dankzij die beveiliging. Ik hoef nooit door te starten, hij springt altijd in één keer aan. Maar deze reacties bevestigen mijn vermoeden van de accu, ik zal 'm eens laten testen en hou jullie op de hoogte. Bedankt in ieder geval voor het meedenken allemaal :thumb:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Meen je dat nou? Wat ik zeg, ik had zelf het idee dat starten wel goed ging. Maar ik heb weinig vergelijkingsmateriaal natuurlijk...

Des te meer reden om daar eens naar te kijken.

 

ik vond em moeizaam rondgaan.. en je zei nog dat er een jaar terug ofzo een nieuwe ingekomen was?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vanmiddag even laten testen, Endergebnis: Sehr Gut. Dus de accu is het niet...

Ik denk dat ik het er maar bij laat, ik kan er nog even een amperemeter tussenhangen om te kijken of er ergens een lekspanning is, maar ik denk dat ik gewoon wat vaker de auto moet pakken :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Misschien ben ik een rare met dit soort dingen, maar ik zou toch wel razend benieuwd zijn of die plusdraad nu constant is of niet. Waarom meet je het niet eens na een paar dagen stilstand? Met een voltmetertje moet dat vrij snel te doen zijn, mits die radio er makkelijk uit wil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zou ik kunnen doen, maar ik ben niet zo'n held met electra :-) Bovendien zou ik me kunnen voorstellen dat e.e.a. weer geactiveerd wordt zo gauw je je deur opent of de auto van het alarm afzet. Al die snufjes van tegenwoordig :shock::embarassed: ...

Vandaar dat ik eerst even rond ging vragen voor ik dingen los ging trekken.

Morgen gaat de auto naar een specialist m.b.t. caraudio, kan hem nog eens vragen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn vorige auto (Citroen :embarassed: ) had inderdaad een beveiliging om te voorkomen dat de accu leegging. Om die weer uit te schakelen moest je de auto starten. Het zou natuurlijk goed kunnen dat de Passat (mits deze zo'n feature heeft) al weer tot leven komt als je de deur opent of het alarm uitschakeld. Daar zit wel wat in...

 

Als je het echt sjiek wilt maak je tijdelijk een heel klein lampje (of een ledje) op de constante plus. Kun je van buiten zien of ie nog onder spanning staat. Ja ik draaf door maar ik ben soms een eikel met dit soort dingen :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden