Ga naar inhoud

BANDEN: stikstof of gewoon lucht


tomaat85

Aanbevolen berichten

Stikstof vulling komt uit de racerij (F1). Gezien de dichtheid van stikstof tov lucht kan het de warmte van de band beter "afvoeren". Heeft in de winter naar mijn idee weinig zin. Dat de banden goed op spanning blijven hangt af van het ventiel, de gebruikte sealing op LM en de manier van opbergen (donker en gestapeld).

 

Bas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm, dit is weer zo'n geval van wel de klok horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt.. Het voordeel van stikstof is de dichtheid. Lucht "verdampt" als het ware door de band heen en stikstof niet. Dat is de reden dat een band gevult met stikstof op druk blijft. Bijkomend voordeel van stikstof is dat het onder zwaardere omstandigheden niet uitzet. In de zomer heb je dus het voordeel dat de bandenspanning niet oploopt in de zon. dit voordeel heb je in de winter ook, maar dan de andere kant uit geredeneerd. Dus kortom: Stikstof heeft wel degelijk zin!

En een beetje service verlenende autoboer vult ze gewoon gratis af met stikstof

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat rond je heen zwerft is voor 78% aan stikstof. Dus je pompt in principe ook een hoop stikstof je band in. 22% overige stoffen zouden dan door de poriën in band heen kunnen dringen.

 

Als je je band monteert zonder de band op te pompen zit er al 1 bar atmosferische druk in waarvan 22% overige stoffen en 78% stikstof. Als je er stikstof bij pompt zul je nooit de volle 100% stikstof halen want er zit altijd voor een groot deel nog zuurstof etc in. Eigenlijk zou je de band vacuum moeten trekken dan.

 

 

Neemt niet weg dat het allicht beter is dan de traditionele manier van banden oppompen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat rond je heen zwerft is voor 78% aan stikstof. Dus je pompt in principe ook een hoop stikstof je band in. 22% overige stoffen zouden dan door de poriën in band heen kunnen dringen.

 

Als je je band monteert zonder de band op te pompen zit er al 1 bar atmosferische druk in waarvan 22% overige stoffen en 78% stikstof. Als je er stikstof bij pompt zul je nooit de volle 100% stikstof halen want er zit altijd voor een groot deel nog zuurstof etc in. Eigenlijk zou je de band vacuum moeten trekken dan.

 

 

Neemt niet weg dat het allicht beter is dan de traditionele manier van banden oppompen.

 

Je hebt gelijk dat er in zuurstof ook een merendeel stikstof zit, dat neemt echter niet weg dat een band gevult met stikstof betere eigenschappen heeft dan een band gevuld met lucht

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na de eerste 'lucht'-vulling zit er 78% stikstof in. Laten we voor het gemak zeggen dat de overige 22% langzaam verdwijnt uit de band (zuurstof, co2 en ander spul) Vul je dit dan weer aan met lucht (met o.a. stikstof), en je herhaalt dit enkele keren, dan zal je theoretisch toch ook na verloop van tijd op 98% (oid.) stikstof zitten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb altijd begrepen dat idd de zuurstof ontsnapt, dus telkens als je bijvult hou je een hoger gehalte aan stikstof over. Gaat natuurlijk niet op bij een lek. Omdat vulling met stikstof mij iets van 5 euries per band zou moeten kosten heb ik ze maar met de gratis lucht laten vullen :D .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb altijd begrepen dat idd de zuurstof ontsnapt, dus telkens als je bijvult hou je een hoger gehalte aan stikstof over. Gaat natuurlijk niet op bij een lek. Omdat vulling met stikstof mij iets van 5 euries per band zou moeten kosten heb ik ze maar met de gratis lucht laten vullen :D .

 

Dan heb jij wel een héél slecht adrs voor je banden :roll:

Een beetje bandenboer rekent er nl niets extra's voor.

Ik heb nog nooit betaald voor een stikstofvulling en heb 3 auto's rijden, allemaal met stikstof afgevuld

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij weten heeft stikstof dus idd ook een hogere dichtheid en zijn de deeltjes van stikstof ook een stuk groter dan zuurstof.

Ook weet ik vanuit de koel techniek dat er totaal geen vocht in stikstof kan zitten. (en vocht zet echt als een gek uit bij temp verschillen)

 

Als je je banden met stikstof laat vullen dan is dit samen geperste stikstof.

Tuurlijk blijft er nog altijd een deel zuurstof in je banden (en andere gassen)

Maar doordat de dichtheid van de deeltjes stikstof vele malen hoger is zou je het verschil wel degelijk moeten merken.

 

Voordelen die ik in het verleden gemerkt heb zijn idd.:

Geen bij pompen (door dat de grotere stikstof deeltjes niet makkelijk kunnen ontsnappen)

Geen tot zeer weining spannings verschil bij een warme of koude band

En ik vond dat er ook minder geluid van de banden te horen was.

 

Ik heb de banden op dit moment niet met stikstof gevuld omdat ik deze winterbanden ff snel bij een anwb tank station op gepompt heb :)

(anwb nog 1 van de laatste tank stations met gratis lucht)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden