Ga naar inhoud

Wanneer geef je je jouw auto op?


wannes

Aanbevolen berichten

Misschien een rare vraag, maar wat is het punt waarop je zegt: Nu steek ik geen kosten meer in mijn auto? De Passat wordt binnenkort 20 jaar en er staan met 367.000km (1.9TDI) weer wat kosten voor de deur: groot onderhoud en distributieriem vervangen.

Nu heeft hij/zij de laatste tijd al wel wat last gehad van ouderdomskwaaltjes en dan komt de vraag wanneer de pensioenleeftijd bereikt is en je stopt met kosten in de auto te steken. Een tijd geleden heb ik de veren vervangen na veerbreuk, vorig jaar de kabelboom van de motor vervangen en een spatbord vervangen wegens roest. 
Ondertussen heb ik gemerkt dat er links achteraan (onder het kastje van de krik) water staat (nog geen idee van waar dit komt). Verder werkt het alarm al een tijd niet meer (enkel de pinkers gaan nog), doet de deurvergrendeling wel eens raar, werkt de klink van de bestuurdersdeur niet altijd meer en sinds gisteren krijg ik een melding dat er een probleem is met de airbag. Het is dus nooit saai met de auto, en de vraag is of dit de voorbode is naar nog meer (hoge?)kosten, of dat dit kleine kosten zijn die je met elke auto wel kan hebben. Mijn vriendin vraagt altijd als er weer kosten zijn of dit dan de laatste kosten zijn en hij/zij daarna terug in orde is.

Hoe bekijken jullie dit?

aangepast door wannes
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij was de druppel dat meerdere duurdere dingen vervangen moesten worden: nokkenas, kleppen van climatronic en nieuw onderstel
Daarbij speelde mee dat verschillende carrosseriedelen begonnen te roesten en daar ook wat aangedaan moest worden.

Alleen een distributieriem vervangen zou ik wel doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En soms wil je gewoon weer een nieuwer modelletje 😄 als die verder nog goed bevalt lekker door rijden een d-riem ben je 600 euro verder gok ik. En die 1.9 zijn haast niet kapot te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

in principe mag je wel 1000 euro per jaar aan onderhoud uitgeven als je voor die 1000 euro niet wat beters kan kopen dan je nu hebt.

Natuurlijk speelt het belastingklimaat mee en hoe netjes de auto is..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben de switch gemaakt van 3BG naar GTE toen de achteruit niet meer betrouwbaar was ook niet te repareren (kosten/baten) met 100% garantie op zorgeloos rijden. En als je een paar keer vast komt te staan op je oprit of erger parkeerplaats van supermarkt dan wil je gewoon een betrouwbare auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Belangrijkste voor mij is inderdaad dat een auto het gewoon doet, dus betrouwbaar is. De rest is secundair. Inmiddels ook wel wat 'pech' gehad (blokwissel), maar de auto toen weg doen zou alleen maar nog veel duurder uitpakken qua afschrijving.

Dus voorlopig gewoon doorrijden, maar naarmate de auto ouder wordt, wordt de drempel om hem weg te doen bij weer iets geks natuurlijk wel steeds lager.

Hoe blij ik in het begin met de Passat ook was, inmiddels kan de auto zelf me weinig meer schelen en zie ik het gewoon als een vervoermiddel wat gewoon nog ff moet blijven rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, bm-er zei:

Belangrijkste voor mij is inderdaad dat een auto het gewoon doet, dus betrouwbaar is. De rest is secundair. Inmiddels ook wel wat 'pech' gehad (blokwissel), maar de auto toen weg doen zou alleen maar nog veel duurder uitpakken qua afschrijving.

Dus voorlopig gewoon doorrijden, maar naarmate de auto ouder wordt, wordt de drempel om hem weg te doen bij weer iets geks natuurlijk wel steeds lager.

Hoe blij ik in het begin met de Passat ook was, inmiddels kan de auto zelf me weinig meer schelen en zie ik het gewoon als een vervoermiddel wat gewoon nog ff moet blijven rijden.

Niet schelen, je kleed de dame steed verder aan, dus ze moet er voor jou ook goed uitzien. Ik weet het je doet het omdat het kan, en niet omdat het moet:thumb::mrgreen: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het aankleden is de hobby en inderdaad meer omdat het kan of dat jij het wilt hebben dan omdat het nodig is.
Maar de basis blijft toch dat ie betrouwbaar rijdt.
Maar op het moment dat de velgen het duurste deel van de wagen wordt is het wel oppassen met investeringen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden