Ga naar inhoud
  • 0

Camera coderen Passat GTE


Rikkie789

Vraag

Goedemorgen,

 

ik heb een camera ingebouwd in een passat GTE uit 2016.

het gaat om deze set: https://www.autopar.nl/product/volkswagen-passat-b8-sedan-achteruitrijcamera/

en dan de highline versie.

ook heb ik deze geprobeerd te coderen, maar volgens mij gaat hier iets fout(zie bijlages)

 

iemand enig idee wat ik fout doe?

 

alvast bedankt!

 

IMG_0292.jpeg

IMG_0275.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

net even gekeken in de schema's en de beschrijving klopt wel,

wat je nog even kan checken is de aansluiting op de stekker van het camera logo of daar wel alles op zijn plaats zit,

8-polige stekker,

T8j pin 1 : Rood/wit -> Fuse SC18

T8j pin 2 : NC

T8j pin 3 : NC

T8j pin 4 : Oranje/Paars -> Infotainment can high --> ofwel gateway Pin 20 / ofwel MIB unit pin 6

T8j pin 5 : Bruin -> massa

T8j pin 6 : wit -> achterklep schakelaar

T8j pin 7 : NC

T8j pin 8 : Oranje/bruin -> Infotainment can low --> ofwel gateway pin 10 / owel MIB unit pin 12

 

Fuse SC18 zit op klem 30 (constante plus) dus daar moet je zeker al 12V op meten ongeacht of het contact op staat of niet. zou daar eerst even mee beginnen om te kijken of je al voeding krijgt tot aan de camera.

succes !

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoe heb je de bedrading/ aansluiting aangepakt ?

Bij deze foutcode krijg ik verschillende beschrijvingen ..

131689 - Backup Camera System Calculator
U104C 00 [009] - No communication

nieuwe camera ? Geen calibratie aanwezig ? 

Geen of niet de juiste dataset geladen in de camera ?

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
6 uren geleden, wulfke zei:

Hoe heb je de bedrading/ aansluiting aangepakt ?

Bij deze foutcode krijg ik verschillende beschrijvingen ..

131689 - Backup Camera System Calculator
U104C 00 [009] - No communication

nieuwe camera ? Geen calibratie aanwezig ? 

Geen of niet de juiste dataset geladen in de camera ?

ik heb de handleiding gevolgd die erbij geleverd werd:

- blauwe connector achterin de radio zit de videokabel op aangesloten:

pin 6 transparant(ik vermoed buitenmantel)

pin 12 zwart(ik vermoed signaal draad)

- grijze connector achterin de radio zitten de canbus draden op aangesloten:

pin 6(High) oranje/paars

pin 12(Low) oranje/bruin

- rood/wit aangesloten in zekeringkast op zekering 18

 

de hele set is nieuw, en compleet besteld bij de link wat ik in de openingspost staat vermeld, en eerlijkgezegd vanuit ervanuit dat er dataset ingezet is.

 

mvg Rik

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
8 minuten geleden, wulfke zei:

Heeft u een volledige vcds scan ?

Is adres 6C te benaderen met VCDS ?

 

nee heb ik op dit moment niet, word denk ik morgen dat ik die kan maken.

 

en adres 6C is niet te benaderen… dus daar zal het probleem ook ergens zitten…

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Is adres 6C beschikbaar in de installed list, zo ja dan is dat adres aangevinkt in de gateway en is dat aspect al goed. Als dit zo is dan krijg je in de log te zien 

Adres 6C : cannot be reached

Als dat zo is,

Dan krijgt ofwel de camera geen voeding, massa niet goed, of de can bedrading is niet correct aangesloten. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
5 minuten geleden, wulfke zei:

Is adres 6C beschikbaar in de installed list, zo ja dan is dat adres aangevinkt in de gateway en is dat aspect al goed. Als dit zo is dan krijg je in de log te zien 

Adres 6C : cannot be reached

Als dat zo is,

Dan krijgt ofwel de camera geen voeding, massa niet goed, of de can bedrading is niet correct aangesloten. 

 

het is precies zo, Adres 6C is beschikbaar in installed list, maar als ik deze aanklik kan deze niet worden uitgelezen.

bedankt voor het meedenken alvast, ik ga de bedrading en de pen bezetting nogmaals controleren, en daarna laat ik van mij horen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Op 26-3-2024 om 19:57, wulfke zei:

net even gekeken in de schema's en de beschrijving klopt wel,

wat je nog even kan checken is de aansluiting op de stekker van het camera logo of daar wel alles op zijn plaats zit,

8-polige stekker,

T8j pin 1 : Rood/wit -> Fuse SC18

T8j pin 2 : NC

T8j pin 3 : NC

T8j pin 4 : Oranje/Paars -> Infotainment can high --> ofwel gateway Pin 20 / ofwel MIB unit pin 6

T8j pin 5 : Bruin -> massa

T8j pin 6 : wit -> achterklep schakelaar

T8j pin 7 : NC

T8j pin 8 : Oranje/bruin -> Infotainment can low --> ofwel gateway pin 10 / owel MIB unit pin 12

 

Fuse SC18 zit op klem 30 (constante plus) dus daar moet je zeker al 12V op meten ongeacht of het contact op staat of niet. zou daar eerst even mee beginnen om te kijken of je al voeding krijgt tot aan de camera.

succes !

vanavond dit gecontroleerd, en ben erachter gekomen dat ik zelf fout zat: ik had de CAN draden in de grijze connector op pin 1 en pin 7 aangesloten inplaatsvan pin 6 en pin 12(verkeerde kant van de stekker dus)

 

een echte beginnersfout helaas, maar ik ben blij dat het opgelost is en de camera naar behoren werkt.

 

allen hartelijk bedankt voor het meedenken!

 

groeten Rik

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dit is wat @wulfke er van zegt. Meet je wel goed. Heb je wel goed contact met de pennen van de multiemeter.

 

Fuse SC18 zit op klem 30 (constante plus) dus daar moet je zeker al 12V op meten ongeacht of het contact op staat of niet. zou daar eerst even mee beginnen om te kijken of je al voeding krijgt tot aan de camera.

aangepast door Diver
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
2 uren geleden, nyro187 zei:

@wulfke je had het over sc18 fuse moet 12v hebben maar met multi meter meer ik geen 12v het zekering is wel goed. 

Dan moet je bovenliggend gaan zoeken waarom steekplaats SC18 geen voeding krijgt. Maar ik heb eens gereageerd in uw topic maar geen reactie op gekregen om eens te meten rechtstreeks op de connector naar de module. 

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
4 uren geleden, nyro187 zei:

@wulfke je had het over sc18 fuse moet 12v hebben maar met multi meter meer ik geen 12v het zekering is wel goed. 

hier moet inderdaad constante voeding op staan. als je dat niet hebt zal de schakelaar(het logo) in de achterklep ook niet werken om de koffer te openen.

 

Op 27-3-2024 om 21:39, wulfke zei:

Dank voor de feedback en leuk dat u het werkende hebt gekregen 👍🏻

feedback geven is wel het minste wat ik kan doen, jullie hebben er ook tijd en energie ingestoken, en kan me voorstellen dat je het dan ook leuk vind om de oplossing te horen!

 

5 uren geleden, BARRY_TDI zei:

Mooi dat je de fout hebt kunnen opsporen. En fijn om het te vermelden. Een ander heeft hier ook wat aan👍

voor jou hetzelfde, ook bedankt voor alle hulp.

 

groeten Rik

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden