Ga naar inhoud
  • 0

Welke OBD2 scanner


Richardschoots

Vraag

Beste allemaal en met name de mods

@Mods mijn welgemeende excuus als deze topic verkeerd staat

Pak voor je start koffie en koekjes
Ik heb een vraag over aanschaffen van een OBD2 scanner voor onze Passat TSi BlueMotion B6 C3 uit 2010 (als ik het goed heb)
Nu heb ik hier diverse topics over gevonden op dit platform, maar allemaal overjarig (jongste is uit 2023)
De reden voor het willen aanschaffen van een scanner is om zelf storingen te kunnen uitlezen, de foutcodes er bij te kunnen pakken om te zien wat het probleem is
Met deze info wil ik dan bij mijn eigen vakgarage (Geen vw dealer) kijken of hun de storing kunnen verhelpen
Het is dus NIET de bedoeling om zelf meldingen te wissen of andere aanpassingen te doen, waarmee ik de auto dan door onkunde verkl**t

Nog een reden om zelf middels de OBD2 storingen uit te lezen is omdat ik een onderbuik gevoel heb dat we een beetje belazerd worden bij de VW dealer

Afgelopen maanden na aanschaf van de Passat in november 2023, blijft er hardnekkig een motormanagement lampje te pas en te onpas branden
Te pas en te onpas omdat het lampje zomaar ineens aanspringt, en na 1 dag of 2 dagen ineens weer uit is, gewoon uit zichzelf, om dan dagen uit te blijven, en ineens weer aanspringt, geen idee wat het kan zijn
We zijn hiermee naar de VW dealer gegaan en die heeft een algehele diagnose voor ons gedaan (rond de 100 euro)
Ik heb nadrukkelijk het motormanagementlampje probleem aangegeven
Omdat ik deze melding ook niet kon wegkrijgen middels instellingen via het stuur, waardoor je eigenlijk wel kan uitsluiten dat het lampje brand vanwege de 10K beurt
De dealer kwam met een storing aangaande een stuurkolomvergrendeling, (en nog een storing welke sporadisch zou zijn) en dat deze zo spoedig mogelijk vervangen dient te worden om onderweg niet voor verrassingen te komen
Maar niets over een motormanagementlampje, ook niet bij navraag
Kosten van deze stuurkolomvergrendeling reparatie 633 euro

Een week is het lampje van het management uitgebleven en toen brandde hij opeens weer
Direct terug naar de VW dealer die hem gelijk uitgelezen heeft (kosten 35 euro)
Ze kwamen terug met de melding dat de computer van de DSG bak stuk was, en dat dit de reden was van het branden van het managementlampje, een nieuwe DSG computer 3200 euro kost (SliK.....hebben we dan de kat in de zak gekocht???)
We zijn hierover gaan nadenken of we het gaan vernieuwen, of de passat verkopen, dat laatste is zuur omdat we er best veel ingestoken hebben
Zoals 900 euro voor een Android radio incl. inbouwen, uitbouwen kost nog eens 130 euro en ga ik niet zelf doen
De auto gaat nu eerst naar een versnellingsbakspecialist, welke de DSG bak gaat uitlezen, kosten 55 euro die we nog wel willen investeren

Afgelopen weken lopen nadenken over het gehele gebeuren, en dan voel ik mij een beetje belazerd door de VW dealer
De totale kosten nu zit rond de 765 euro, en we zijn er nog niet
Want....waarom nu ineens bij de 2de diagnose de bak computer kapot, volgens hun de reden van het steeds branden van het motormanagementlampje, waarom kwam dat een week eerder bij de eerste diagnose er niet uit, terwijl ik hier op gehamerd heb dit te onderzoeken

Dus:
Om in de toekomst dingen te tackelen zoals hierboven omschreven heb ik met moeder de vrouw overlegt om zelf een OBD2 scanner aan te schaffen
Geen allerjesus dure omdat ik toch niet sleutel, maar wel 1 die accuraat is en geschikt is voor onze passat
Nu zijn er te kus en te keur te krijgen op Ali en Temu in diverse prijs categorieën
En op Temu heb ik deze gezien, welke geschikt zou zijn voor auto`s vanaf 2010 
Temu OBD2 Scanner
Alleen met dit soort zaken ben ik dan weer een beetje huiverig om dit te bestellen, omdat wij altijd het geluk hebben dat dit soort zaken niet voor onze auto geschikt is
Dus heb ik gezocht op google naar een andere mogelijkheid, en die gevonden bij deze leverancier, maar wel gelijk voor een verdubbelde kostprijs en met 70 euro voor mijn doen best aan de prijs
OBD partner Vag diagnose scanner
Bij deze word aangegeven dat hij voor diverse merken is zoals VW en volgens mij veel meer kan uitlezen dan de scanner van Temu
Dus voor welke van deze 2 bovenstaande zal ik gaan, de Temu versie of die van OBD partner

En dan gelijk de vraag of er ergens voor onze passat een storingscodelijst te downloaden is waar je kan nazoeken wat de betreffende storing kan zijn

Wat is wijsheid, want bij Temu hebben ze ook scanners voor pakweg 15 euro en geschikt voor voertuigen vanaf 1996
Maar dan zal je net zien dat deze niet werkt op onze passat B6 C3 uit 2010
Goedkope Temu OBD2 scanner van 15 euro

Alvast bedankt voor jullie expertise en een fijn weekend

Richard

aangepast door Richardschoots
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Storings code lijst downloaden kan pas als je weet wat voor uitlees apparaat je gekocht heb. codes van het ene merk komen vaak niet overeen met het andere. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Geplaatst (aangepast)

@Petroman & @Diver

Beide dank voor jullie reactie

@Petroman
Ik zal vorderen hier aan de baas voorleggen
Is dit de VAG specialist die je bedoeld ??
https://vagperformancecenter.nl/

@Diver
Vandaar ook de vraag aangaande de aanschaf van een OBD2 scanner
Ik ben er helemaal niet in thuis, vandaar ik jullie expertise vraag

aangepast door Richardschoots
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
@Petroman & @Diver

Beide dank voor jullie reactie

@Petroman
Ik zal vorderen hier aan de baas voorleggen
Is dit de VAG specialist die je bedoeld ??
https://vagperformancecenter.nl/
@Diver
Vandaar ook de vraag aangaande de aanschaf van een OBD2 scanner
Ik ben er helemaal niet in thuis, vandaar ik jullie expertise vraag
Dat is@vdub, de eigenaar van dit forum

Verstuurd vanaf mijn SM-G780G met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zou zelf helemaal niets kopen, er zitten er hier genoeg met de apparatuur en de kennis om dit te gebruiken en de codes te snappen.

Ik heb zowel VCDS-origineel als ook OBD-11-pro.

Ik zou inderdaad even vragen aan Matthijs @Vdub. Het kan zijn dat de bak een keer gespoeld moet worden en verse olie. Stuurkolom is inderdaad wel een dingetje bij de 3C (en helaas ook de latere types hebben we ondervonden). Ik ben binnenkort ook in Vorden voor mijn eigen auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je kan bij mij altijd langsrijden als je even van te voren belt of appt, storingen uitlezen kost hooguit een paar minuten tijd.
Als je toevallig in de buurt rijdt kun je ook langsrijden, je weet dan alleen niet (zeker) of ik er ben of niet.

Ik kan je dan wel vertellen wat er wel en niet aan mankeert (tov vorige diagnoses).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
22 uren geleden, Vdub zei:

Je kan bij mij altijd langsrijden als je even van te voren belt of appt, storingen uitlezen kost hooguit een paar minuten tijd.
Als je toevallig in de buurt rijdt kun je ook langsrijden, je weet dan alleen niet (zeker) of ik er ben of niet.

Ik kan je dan wel vertellen wat er wel en niet aan mankeert (tov vorige diagnoses).

Hoi @Vdub (Matthijs) 

Super, dank je wel
Ik zal het in de groep gooien hier
Misschien dat we het met iets kunnen combineren met het 1 of ander
En anders maar een keer vanuit Almelo naar Vorden, das het eind van de wereld ook niet (Uurtje)
Graag zou ik dan wel de eventuele kosten willen weten van dit uitlezen
Dat mag eventueel aangaande de forum regels ook via dm op dit platform

Verder heb ik al een afspraak staan bij Ganzenboom te Almelo om de bak uit te lezen
Die afspraak laat ik nog even voor wat het is, en kan nooit kwaad
Ook die uitslag kunnen we dan eventueel meenemen naar Vorden voordat we overgaan op reparatie van zaken

Vanaf eergisteren krijgen we ook ineens volledig andere meldingen (zie foto, genomen voor thuis wegrijden op parkeerplaats na starten) welke niets te maken hebben (vermoeden wij) met de huidige problematiek aangaande het motormanagementlampje
Deze meldingen hebben we nog niet eerder gehad
De ABS en antislip meldingen zijn nieuw
Ook de melding van de elektronische parkeerrem
Maar de melding van elektronische stuurinrichting, daarvoor steek ik een vingertje op naar de reparatie van het stuurkolomslot, die de zelfde melding gaf maar dan in rood
Hierbij is de gehele stuurkolom los geweest mij de VW dealer
Ook komt er dan een melding tussen de toerenteller en de Km teller, maar die is al weer weg voordat ik die met de camera heb kunnen vastleggen
(Ook iets met elektronische parkeerrem)

Om dit soort meldingen dus gelijk te kunnen tackelen, wilde ik dus een eigen OBD scanner
Zodra er dan een melding komt, ik de auto aan de kant kan zetten en uitlezen en noteren
Met dat verhaal dan naar de garage, waar ze ons nu alles wijs kunnen maken, omdat wij niet zien wat er op het schermpje staat
Ik kreeg ook niet de volledige uitdraai van de diagnose mee, met als excuus dat ze dat niet mogen van VW zelf
Dat zet mij weer aan het denken en geeft een onderbuik gevoel, wat word er achter gehouden

Verder rijd de wagen prima, is stil wat wij fijn vinden, en zit ook goed

(Ondertussen hebben wij zwaar het vermoeden dat wij de brol van een ander gekocht hebben, en nu in de prijzen zitten)

 

Passat meldingen.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden