Ga naar inhoud

Probleem(pje) bij stuur vervangen


rrmvdweijer

Aanbevolen berichten

Aangezien het leer van mijn huidige stuur erg aan slijtage onderhevig is heb ik recentelijk een nieuw stuur besteld. Vorige week wilde ik het stuur vervangen, maar kwam tot de ontdekking dat het stuur was vastgezet met een schroef waarvoor ik geen gereedschap heb.

 

Ik was aan het denken om het met een grote TORX-dop te proberen, maar later bedacht ik dat dit wellicht de schroef zou beschadigen dat zou inhouden dat ik het stuur er nooit meer vanaf kan krijgen!

 

Het betreft een zogenaamde "Zylinderschraube mit Innenvielzahnkopf" te zijn met de maat M18x1,5x18. Volgens diverse fora zou het gereedschap "maat 12" zijn.

 

Heeft iemand toevallig gereedschap, bijvoorbeeld voor op een ratel, waarmee ik deze schroef los kan draaien?

 

In het VAG-handboek heb ik een foto gevonden en de complete omschrijving:

 

innenvielzahn.jpg

 

Wellicht kan iemand me verder helpen??

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 years later...

Hey jongens,

 

ik heb een vraagje wat betreft de stuurwiel, ik heb zo'n standaard stuurwiel. productcode 3B0419091AE maar nu wil ik een leder stuur ik weet dat er 2 modellen zijn die in de passats worden/werden gebruikt. het betreft de 3B0419091AE en de leder uitvoering 3B0419091AF. nu wil ik een die leder uitvoering aanschaffen.

 

maar past mijn airbag op de 3B0419091AF stuur. ik ga er wel van uit maar toch vraag ik het voor dat ik de leder uitvoering aanschaf.

 

ik wil mijn huidige stuurwiel vervangen omdat hij helemaal aan de randen en de bovenkant vervaagd is en putjes in zitten.

 

ik vraag het alvast voor dat ik weer vragen ga stellen. het vervangen de stuurwiel moet ik nog ergens op letten. sleepring enzz.

 

hartelijk bedankt alvast.

 

Damir

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey jongens,

 

ik heb een vraagje wat betreft de stuurwiel, ik heb zo'n standaard stuurwiel. productcode 3B0419091AE maar nu wil ik een leder stuur ik weet dat er 2 modellen zijn die in de passats worden/werden gebruikt. het betreft de 3B0419091AE en de leder uitvoering 3B0419091AF. nu wil ik een die leder uitvoering aanschaffen.

 

maar past mijn airbag op de 3B0419091AF stuur. ik ga er wel van uit maar toch vraag ik het voor dat ik de leder uitvoering aanschaf.

 

ik wil mijn huidige stuurwiel vervangen omdat hij helemaal aan de randen en de bovenkant vervaagd is en putjes in zitten.

 

ik vraag het alvast voor dat ik weer vragen ga stellen. het vervangen de stuurwiel moet ik nog ergens op letten. sleepring enzz.

 

hartelijk bedankt alvast.

 

Damir

 

 

ZIe KB

 

:arrow:Klik hier zo

 

Groetjes Fai

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Fai,

 

dank je wel. voor de voorbeeld deze ga ik zeker gebruiken. alleen waar ik mee zit is die sleepring. ik hoop dat ik daar niet aan hoeft te zitten. want ik wil niet dat er lampjes op mijn dashboard gaan branden.

 

ik hoor het graag van je en alvast bedankt.

 

Damir

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Fai,

 

dank je wel. voor de voorbeeld deze ga ik zeker gebruiken. alleen waar ik mee zit is die sleepring. ik hoop dat ik daar niet aan hoeft te zitten. want ik wil niet dat er lampjes op mijn dashboard gaan branden.

 

ik hoor het graag van je en alvast bedankt.

 

Damir

 

En ziet je stuur Airbag model zo eruit :?:

post-13179-1423827546,7858_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Fai en Dieseltje,

 

wat betreft de stuur ik heb een gewone 4 spaak stuur nu maar wil deze vervangen voor een 4 spaak stuur maar dan alleen van leer. met die voorbeelden heb ik al een gedeelte mistrie opgelost. alleen lees ik nu veel dat de sleepring verdraait kan worden en daar zit ik nu mee.

 

ik hoop dat ik aan de sleepring niets hoef te doen? en als je de moer van de stuur los draait kan je de sleepring ook verdraaien?

 

nogmaals thanks.

 

Damir

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 accu los koppelen

2 je airbag los maken

3 zet je stuur recht

4 stuur los maken de bout

5 zet je stuur recht

6 je stuur na je toe treken wel recht

7 sleepring nu van afblijven

8 pak je nieuwe stuur en zet hem recht erin ook in de penjes van de sleepring er in

9 afbouwen

 

Groetjes Fai

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Fai en Dieseltje,

 

dank jullie wel voor de samenvatting. in ieder geval weet ik dat die nu niet heel snel kapot gaan en de juiste volgorde hoe ik het moet doen om geen airbag lampjes op mijn dashboard te krijgen.

 

nog een vraagje en bedankt voor jullie geduld. moet de autosleutel de hele tijd in de contactslot blijven wanneer de accu is losgekoppeld of moet ik hem bij de bovengenoemde samenvatting bij een bepaalde punt eruit halen?

 

nogmaals bedankt en ik laat jullie weten of het allemaal gelukt is.

 

Damir

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je sleutel kan op een stand dat je hem niet op contact hebt, en dan draait je stuur wel, daar zet je hem op.

Dan pik je die airbag los, handig is even klein spiegeltje, dan zie je de veer wat zitten, die moet geklikt worden, en dan los, draadjes los airbag is los, en dan komt die bout. Die los, en eraf, en andere erop. Er zit in de stuurpen een gleufje dat is het hart, dus als die goed is uitgelijnd dan staat je stuur recht. En sleep ring ook, want die beweegt haast niet, maar een mm, en dat doet niks. Klik je de airbag er weer op, en accu er weer op en rijden.

Ik laat accu trouwens gewoon vast zitten, ik doe het altijd zo even, en is zo klaar. alleen kan de airbag eraf halen soms wat lastig zijn. En dan probeer je eerst de andere kant. En dan zul je zien wil het wel.

 

Succes,

of je komt dit weekend op de meeting in Arnhem, daar is volk genoeg die je kan helpen :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Blaauwwiekel,

 

thanks voor de info, nu weet ik dat ik geen problemen ga krijgen. en dat er een beetje beweging in zit op dat moment dat het ook niet erg is.

 

helaas kan ik dit weekend niet. had graag gekomen.

 

nogmaals bedankt, ik laat even weten hoe het is gegaan.

 

Damir

Link naar reactie
Delen op andere sites

officieel moet je nog een centerpunt in de centrale bout tikken bij elke montage.

 

het borgmiddel op de bout wordt 5 montages gegarandeerd en moet dan officieel gezien vervangen worden.

 

 

Ik gebruik altijd Loctite schroefdraadborgmiddel :mrgreen:

 

Dan hoef je niet een nieuwe te kopen centrale bout :mrgreen:

 

Groetjes Fai

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden