Ga naar inhoud
  • 0

ABS/ESP melding


Harrynak63
 Share

Vraag

Beste,

Deze week onder het rijden opeens de melding ABS/ESP storing.

Auto uitgelezen en ja hoor, de ABS sensor linksachter gaf een foutmelding:

1 Fault Found:
00290 - ABS Wheel Speed Sensor; Rear Left (G46) 
            008 - Implausible Signal - Intermittent

 

Sensor besteld en vervangen. Helaas geen resultaat. Hij blijft dezelfde foutmelding geven.

Symptoom:

Als ik bij een net gestarte auto wegrijd gaan de foutmeldingen weg, maar voelt remmen aan alsof de ABS ingrijpt. Boven 40 km/h komen de foutmeldingen op het dashboard en voelt remmen weer normaal aan. ABS is dan natuurlijk uitgeschakeld.

 

Ook op de nieuwe sensor krijg ik een implausible signal. Bij het uitlezen onder het rijden zie ik de sensor linksachter ook af en toe verspringen in waarde.

Nieuwe sensor kapot? Probleem met ABS ring? Probleem met ABS module?

 

Wie helpt me de juiste richting in? Bij voorbaat dank voor jullie hulp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik kaap even dit draadje... sorry..
Helaas heb ik sinds afgelopen vrijdag ook last van kerstverlichting op mijn dashboard...
Zojuist even uitgelezen, en helaas een serie foutmeldingen betreffende oa ABS.

Ik krijg dus foutmeldingen betreffende de ABS Wheel Speed sensor, rechtsachter. En de RPM sensor rechtsachter. Is dit 1 en dezelfde sensor, of zit er dan nog een 2e sensor.. Mijn gevoel zegt dezelfde, maar check het liever...

En dan ook nog de ABS Control Module. Mijn gevoel zegt dat dat door de fout in de sensor komt, en dat dat ook voorbij zal zijn als de sensor vervangen is, klopt dat??
Of heb ik echt het stomme toeval dat mijn ABS sensor rechtsachter en de ABS module gelijktijdig de geest hebben gegeven...?
 

Address 03: ABS Brakes        Labels: 3AA-614-109.clb
   Part No SW: 3AA 614 109 AF    HW: 3AA 614 109 AF
   Component: J104   C2 450M V412 0024  
   Revision: --H07---    Serial number: 00000006190409
   Coding: 0002489
   Shop #: WSC 05311 000 00000
   VCID: 71E3B0C3687100C224-8024

4 Faults Found:
00287 - ABS Wheel Speed Sensor; Rear Right (G44) 
            008 - Implausible Signal - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00111000
                    Fault Priority: 1
                    Fault Frequency: 2
                    Reset counter: 55
                    Mileage: 263743 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2016.01.04
                    Time: 11:26:50

             Freeze Frame:
                    Speed: 79.0 km/h
                    Hex Value: 0x0001
                    Bin. Bits: 00000000 00000000
                    Voltage: 13.25 V
                    Bin. Bits: 00011111
                    Count: 27
                    Hex Value: 0x0000

03842 - RPM Sensor Rear Right: Incorrect Signal 
            012 - Electrical Fault in Circuit - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00101100
                    Fault Priority: 3
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 54
                    Mileage: 263764 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2016.01.04
                    Time: 11:57:52

             Freeze Frame:
                    Speed: 9.0 km/h
                    Hex Value: 0x0001
                    Bin. Bits: 00000000 00000000
                    Voltage: 13.50 V
                    Bin. Bits: 00011111
                    Count: 180
                    Hex Value: 0x0000

03842 - RPM Sensor Rear Right: Incorrect Signal 
            000 -  - 
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00101100
                    Fault Priority: 3
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 54
                    Mileage: 263764 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2016.01.04
                    Time: 11:57:52

             Freeze Frame:
                    Speed: 9.0 km/h
                    Hex Value: 0x0001
                    Bin. Bits: 00000000 00000000
                    Voltage: 13.50 V
                    Bin. Bits: 00011111
                    Count: 180
                    Hex Value: 0x0000

00287 - ABS Wheel Speed Sensor; Rear Right (G44) 
            004 - No Signal/Communication - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00111000
                    Fault Priority: 1
                    Fault Frequency: 2
                    Reset counter: 55
                    Mileage: 263743 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2016.01.04
                    Time: 11:26:50

             Freeze Frame:
                    Speed: 79.0 km/h
                    Hex Value: 0x0001
                    Bin. Bits: 00000000 00000000
                    Voltage: 13.25 V
                    Bin. Bits: 00011111
                    Count: 27
                    Hex Value: 0x0000

 

Address 44: Steering Assist        Labels: 5N1-909-144.clb
   Part No SW: 5N1 909 144 N    HW: 5N1 909 148 G
   Component: J500__APA-BS KL.310 1101  
   Revision: 1AH03735    Serial number: 00122490054301
   Coding: 0000258
   Shop #: WSC 05311 000 00000
   VCID: 3D7B5CF364A9B4A2F0-8068

1 Fault Found:
01316 - ABS Control Module 
            013 - Check DTC Memory - MIL ON
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 11101101
                    Fault Priority: 6
                    Fault Frequency: 10
                    Reset counter: 18
                    Mileage: 263743 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2016.01.04
                    Time: 11:26:51

             Freeze Frame:
                        Term 15 On
                    RPM: 1703 /min
                    Speed: 80.0 km/h
                    (no units): 7.0
                    Voltage: 13.40 V
 

Address 53: Parking Brake        Labels: 3AA-907-801.clb
   Part No SW: 3AA 907 801 H    HW: 3AA 907 801 H
   Component: J540 EPB4  VW-86594 0010  
   Revision:   H19       Serial number: 00000000451688
   Coding: 0022167
   Shop #: WSC 05311 000 00000
   VCID: 366943DF419F67FA31-8062

1 Fault Found:
01316 - ABS Control Module 
            013 - Check DTC Memory
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 01101101
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 10
                    Reset counter: 18
                    Mileage: 263743 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2016.01.04
                    Time: 11:26:50

             Freeze Frame:
                    Voltage: 13.30 V
                    Count: 105
                    Speed: 80.0 km/h
                    Hex Value: 0x1268
                    Hex Value: 0x8004
                    Hex Value: 0x0101

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb zojuist ook even Gerritspeek bekeken... Bij de ABS module foutmelding verwijst ie naar de storingen in module 03, oftewel de ABS en RPM sensor..
Dat zal de oorzaak dus wel wezen inderdaad...

Nu lees ik dat @Harrynak63 dit zelfs heeft gedaan zonder het wiel te verwijderen.. Nog tips misschien hoe je dat dan gedaan hebt?

Maar wat is nu het verstandigst... een ATE kopen of echt bij de VW dealer eentje halen...?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Just now, Vinniepilon said:

En het wiel verwijderen is makkelijker om er bij te komen of er helemaal onder kruipen. Of op een brug zetten. 

Dat leek mij ook al.. maar het feit dat het dus kennelijk kan.. Dan moet het goed te doen zijn.
Ik zie allemaal filmpjes waarbij de remschijf verwijderd word.. Als het wiel kan blijven zitten, dan kan de remschijf toch zeker wel blijven zitten, toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
9 minutes ago, m18587 said:

Dat leek mij ook al.. maar het feit dat het dus kennelijk kan.. Dan moet het goed te doen zijn.
Ik zie allemaal filmpjes waarbij de remschijf verwijderd word.. Als het wiel kan blijven zitten, dan kan de remschijf toch zeker wel blijven zitten, toch?

Om de abs sensor te vervangen hoeft alleen het wiel eraf.. rest kan blijven zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Sensor vervangen is nog geen 30 min, wiel er af, verlengstuk plus 5mm inbus dop ( M6 boutje ) boutje er uit beetje rommelen aan de sensor dat hij los komt en wisselen met de nieuwe. beetje vet op het inbusbouitje en klaar is kees. Pas ook gehad links achter. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wiel er af is het handigst, maar als je hem op een brug of assteun hebt staan kun je er van onderen ook gewoon bij.

De schijven worden ooit verwijderd als de sensor met geen mogelijkheid loskomt. Dan wordt ie met een drevel naar buiten getikt, maar dat is alleen in het uiterste geval, is normaal gesproken echt niet nodig.

Zoals @Diver omschrijft: M6 boutje los, sensor verwijderen door er aan te trekken en een beetje naar links en rechts te draaien. Connector losmaken en de nieuwe plaatsen in omgekeerde volgorde. That's it.

Ik heb eens ergens gelezen dat de sensoren op de ABS module af fabriek per ongeluk verwisseld zijn (links=rechts en andersom). Weet niet wat daar van klopt, maar dat kun je controleren door in jouw geval het linker achterwiel te draaien (kant die nog wel werkt) en kijken of die in VCDS echt op de linksachter sensor een snelheid aangeeft.

 

Verder idd een kwestie van een sensor bij de dealer of een Ate. Dealer levert ook een Ate, is daar waarschijlnijk snel leverbaar maar kent ook een andere prijs.

Zou nergens anders mee experimenteren. Zijn er een heleboel die het daarmee niet opgelost hebben en alsnog een originele moesten kopen.

Succes. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
On 15-8-2021 at 15:03, Harrynak63 said:

Wiel er af is het handigst, maar als je hem op een brug of assteun hebt staan kun je er van onderen ook gewoon bij.

De schijven worden ooit verwijderd als de sensor met geen mogelijkheid loskomt. Dan wordt ie met een drevel naar buiten getikt, maar dat is alleen in het uiterste geval, is normaal gesproken echt niet nodig.

Zoals @Diver omschrijft: M6 boutje los, sensor verwijderen door er aan te trekken en een beetje naar links en rechts te draaien. Connector losmaken en de nieuwe plaatsen in omgekeerde volgorde. That's it.

Ik heb eens ergens gelezen dat de sensoren op de ABS module af fabriek per ongeluk verwisseld zijn (links=rechts en andersom). Weet niet wat daar van klopt, maar dat kun je controleren door in jouw geval het linker achterwiel te draaien (kant die nog wel werkt) en kijken of die in VCDS echt op de linksachter sensor een snelheid aangeeft.

 

Verder idd een kwestie van een sensor bij de dealer of een Ate. Dealer levert ook een Ate, is daar waarschijlnijk snel leverbaar maar kent ook een andere prijs.

Zou nergens anders mee experimenteren. Zijn er een heleboel die het daarmee niet opgelost hebben en alsnog een originele moesten kopen.

Succes. 

Nog even terugkomend op jouw problemen. Is het bij jou nu wel helemaal opgelost?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Wat was het uiteindelijk dan? Aangezien je nogmaals de melding terug kreeg...
Het zijn 2 afzonderlijke issues geweest.
1e keer het lager. Melding ging toen niet weg met een nieuwe sensor. Oude weer terug geplaatst. Lager vervangen en fouten weg.

Na een aantal maanden kwam het probleem terug. Toen weer begonnen met sensor vervangen (minste werk). Probleem meteen opgelost.

Ik had dus de twijfelachtige eer dat het lager en de sensor elkaar opvolgden met een storingsvrije tussenperiode.


Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
9 minutes ago, Harrynak63 said:

Gewoon de sensor vervangen. Grote kans dat je probleem dan is opgelost.

Jouw verhaal is mij nu een stuk duidelijker.. THNX

Ik ga morgen proberen te achterhalen of het daadwerkelijk rechts is, zoals mijn VCDS aangeeft...
Daarna maar bij winparts bestellen.. (2 dagen levertijd tegen 37 of 40 euro, afhankelijk links of rechts) tegen de Dealer a 91.94 euro ex btw....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het heeft uiteindelijk nog even geduurd voordat ik 'tijd' had om de sensor te vervangen. (Langleve een nieuwe pup :-) )

Maar afgelopen woensdag de auto even op de brug, en binnen een half uur was ik weer klaar. Wellicht had het sneller gekund als ik niet eerst het verkeerde wiel eraf haalde... ;-)

Iedereen bedankt voor de tips.. Na het vervangen hoefde ik niets te resetten, de storing was gelijk verdwenen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden