Ga naar inhoud
  • 0

Achterklep gaat niet open met CV


HansPassat

Vraag

Hi,

 

Een probleem met mijn Passat Variant 3B6 uit 2004. Op de camping in Frankrijk werkte na het sluiten van de achterklep de gehele CV niet meer.

Geen enkele deur ging meer open met de AB. Na wat onderzoek bleek de zekering van de CV eruit te liggen. Met een nieuwe zekering deden alle CV's het weer op de achterklep na.

 

Volgens mij zijn er sowieso al 2 mogelijkheden:

 

1) Sluiting ergens in de kabelbomen die naar de achterklep lopen, er is een linker en een rechter rubberen doorvoer naar de achterklep.

2) Misschien een motortje/servo doorgebrand/sluiting.

 

Het vreemde is dat de zekering door een piekstroom of sluiting is doorgebrand maar daarmee de sluiting ook meteen weer is opgeheven. Ik rijd er al weer 3 weken mee rond en de zekering is niet nogmaals doorgebrand. Dus als een kabel sluiting heeft gemaakt ligt die nu misschien gunstig zodat er geen sluiting meer is. Of als er een servo doorgebrand is, is daarmee de sluiting kennelijk ook meteen opgeheven.

 

Om maar niet meteen aan de draden te beginnen, dat lijkt me een moeizaam karwei, ben ik maar met item 2 begonnen, de servo, dat leek me wat simpeler om te checken.

 

Ik heb de bekleding nu weggehaald en zie een motertje/servo zitten met codenr 380 959 781 ,zie bijgevoegde foto.

Naar de servo lopen 2 relatief dunne draden een bruine en een blauwe, weet iemand de functie hiervan is het een plus 12V en een massa? Of zijn beide aanstuurdraden en zit de massa aan het chassis?  Ik meet geen spanning tussen de blauwe en bruine draad als ik op de schakelaar van de achterklep in het linker voorportier druk. Ook niet tussen de bruine en de massa, of de blauwe en de massa.

 

Op de servo zitten dus een blauwe en een bruine draad in 1 stekker. Als dat een 12V is en een massa zou ik de motor kunnen testen door er 12V op te zetten. Weet iemand of dit inderdaad kan of zijn beide aanstuurdraden en werkt het dus niet zoals ik hoop. Hoe werkt het dan wel?

 

Alvast bedankt

 

 

 

 

 

post-26257-0-94617000-1537618439_thumb.jpg

aangepast door HansPassat
Link naar reactie
Delen op andere sites

22 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Update van de problemen met het openen van de achterklep waarmee ik dit item opende vorige week.

 

Ik heb eindelijk het motortje/servo binnen, besteld via auto-onderdelen24.nl, duurde dus meer dan 1 week (van zaterdag 22 sept  tot maandag 1 okt).

Het moest uit voormalig oost Duitsland komen, dat viel dus tegen. Tevens zat er gedeeltelijk een ander korter (wit) asje aan de servo. Dit deel kon ik er gelukkig afklikken en uitwisselen met de oude. Na viel gepiel, het is totaal niet service vriendelijk in of uit te bouwen, uiteindelijk alles op zijn plaats gekregen en ja, het werkt weer.

Gelukkig was het dus geen draadbreuk, want dat is helemaal een nachtmerrie.

 

Zoals in eerdere post gezegd, ik kom in 1e instantie de as niet indrukken, later met veel kracht wel en kwam het motortje kennelijk los.

De oude servo maar eens open gemaakt, het motortje zat af en toe harstikke vast. 

 

Ik denk dat op vakantie het volgende is gebeurd. De motor zat waarschijnlijk vast bij het openen van de klep waardoor de zekering van 10A eruit vloog. Ik denk dat het met de koolborstels te maken heeft, misschien half vastgebrand vanwege slijtage/inbranden van de borstels (auto is van 2004)

Die koolborstels maakten vervolgens geen contact meer waardoor een volgende zekering er niet meer uitvloog en de overige deuren gelukkig bleven werken.

 

 

@ Dieselaar: De schakelaar in het linkerportier werkt wel degelijk zodra de stand van het slot in de klep op stand B staat, zie mijn vorige post aan Korre.

 

Je kunt de servo testen door er 12V op te zetten (met een flinke voeding) blauw is de min, bruin is de plus, andersom werkt niet.

post-26257-0-28931400-1538403972_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gaat ie wel los met de sleutel?

 

Hoor je niks als je de knop indrukt op de achterklep om hem open te maken?

 

Mijn schakelaar heb ik destijds vervangen omdat er ruitenwissersproeier was gelekt op de schakelaar, die daar door niet werkte. Was microswitch, had ik (achteraf) ook schoon kunnen maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja met de sleutel gaat alles nog open, ook de knipperlichten reageren erop door bijv dubbel te knipperen. Ik kan de auto dus wel gebruiken maar handig is het niet de klep met de sleutel te openen. Ik zie de microswitch ook wel zitten die klikt nog en ziet er nog schoon uit. Weet jij waar de aansluitingen op de servo voor dienen?

 

Nee ik hoor niets als ik op de schakelaar in het portierdruk of de schakelaar/handgreep in de achterklep zelf. Alles is "dood"

aangepast door HansPassat
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Jawel er zit een schakelaar in de linker portierdeur om de achterklep te openen, daarnaast zit er een voor de brandstofklep.

Maar zoals gezegd daar reageert de motor niet meer  op. Dus of een kabelbreuk of de motor, hopelijk niet beide ;-)  De motor gisteren uitgebouwd (bijna niet te doen om bij de schroeven te komen) en op 12V aangesloten, motor doet niets.

Nu weet ik ook niet welke van de 2 aansluitingen massa of 12V is. Maar op beide manieren (gecalculeerd risico) geen respons en gisteren dus maar een nieuwe motor besteld.

 

Ik kan het motorasje overigens ook niet induwen. Als ik de nieuwe motor heb ga ik de oude maar eens uit elkaar halen als "studie".

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Jawel er zit een schakelaar in de linker portierdeur om de achterklep te openen, daarnaast zit er een voor de brandstofklep.

Maar zoals gezegd daar reageert de motor niet meer  op. Dus of een kabelbreuk of de motor, hopelijk niet beide :wink:  De motor gisteren uitgebouwd (bijna niet te doen om bij de schroeven te komen) en op 12V aangesloten, motor doet niets.

Nu weet ik ook niet welke van de 2 aansluitingen massa of 12V is. Maar op beide manieren (gecalculeerd risico) geen respons en gisteren dus maar een nieuwe motor besteld.

 

Ik kan het motorasje overigens ook niet induwen. Als ik de nieuwe motor heb ga ik de oude maar eens uit elkaar halen als "studie".

 

 

Die schakelaar in de deur de Anti carjack en die staat idd standaard uit, het enige wat die functie doet is alles op slot bij 15kmh en alles open bij sleutel uit contact, staat los van de schakelaar in je portier.

Dit is de uitleg die ik ooit gekregen heb van Vdub.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb je ook op de draden bij de servo gemeten of daar wel spanning opstaat als je de achterklep selecteerd

 

Jawel maar geen spanning gezien. Vandaar ook de vraag wat is de blauwe en wat is de bruine draad van die stekker, staat daar kortstondig 12V op en wat is dan de plus of de min?

Omdat ik de motor na uitbouwen ook op een voeding niet aan de gang krijg (zowel niet met, 12V op bruin en massa op blauw en vice versa) hoop ik maar dat alleen de motor stuk is. Maar ik begrijp niet waarom ik geen 12V op de stekker kan meten als ik de schakelaar in het portier indruk. Tenzij ik me echt vergis in dat ik de achterklep open kon krijgen met de schakelaar, dat is namelijk niet iets wat je dagelijks doet realiseer ik me nu. Als dat toch inderdaad niet kan, zoals hier op het forum wordt beweerd, dan klopt het wel dat ik geen spanning meet. Dan vergis ik me dus dat ik de klep zo wel eens geopend heb, wel raar dat er dan een schakelaar zit.

 

Ik hoop maar dat de motor snel komt (besteld via auto-onderdelen24.nl) dan kan ik verder met het probleem.

De motor is iig ook niet in te drukken en het kan dus goed zijn dat deze inderdaad doorgebrand is, dat zou dan misschien ook het eenmalig doorbranden van de 10A zekering kunnen verklaren. De motor stinkt overigens niet naar verbranding, maar hij lijkt ook wel goed gesealed.

 

Afwachten op de nieuwe motor maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb net nog eens echt heel hard gedrukt op de servo en nu krijg ik hem wel ingedrukt en komt hij ook weer terug. Maar even testen dan of het nu wel werkt. Misschien zat hij gejammed?

 

Nee hij werkt nog steeds niet in e auto maar ook niet op een andere 12V voeding. Weet iemand misschien al waar je de 12V op moet zetten maw is het de bruine draad of blauwe?

Ik heb geen zin mijn nieuwe motor zelf om zeep te helpen als ik die op mijn externe 12V voeding even wil testen om te zien hoe het nu precies werkt.

 

Verder de spanning nog eens gemeten op de stekker met mijn digitale multimeter. Ik zie daar allen maar 2 waarden 0V bij dichte deuren en 25mV bij open deur, deuren op en dicht gedaan met de CV bediening. Maar 25mV ,niet echt begrijpelijk voor mij, of is dit een status signaal, van ik ben open?. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo iedereen dit is mijn eerste keer op dit forum. Ik heb een vraagje voor jullie, bij het openen van mijn Passat 3bg van 2001 via AB gaat mijn kofferklep niet meer open. Hij gaat wel open met het knopje aan m'n deur alsook met AB maar enkel als ik op het koffer-icoon druk. Enkele dagen geleden moest ik 2maal drukken en gingen al mijn deuren open inclusief kofferklep. Iemand ervaring mee? Hoor het graag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Welkom op het forum!

Voorstellen is niet verplicht maar wordt zeer gewaardeerd.

Je kunt jezelf en je passat voorstellen in het Ik ben.....En ik rij..... topic.

Bent u blij met onze hulp, steun dan de club. Zo word je Full Member

Veel leesplezier namens het moderatorteam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Korre,

 

Waarmee je de klep kunt openen hangt af van de stand van de slot in de achterklep. Kennelijk heb je hem per ongeluk van stand A naar stand B gezet.

Maar dat moet je hem dus een keer met de sleutel geopend hebben en zo per ongeluk van stand A naar B gezet.

Ze ook de gebruiksaanwijzing in die van mij op blz 30, zie ook de tekst in de bijlage

post-26257-0-15915700-1538402241_thumb.jpg

aangepast door HansPassat
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Update van de problemen met het openen van de achterklep waarmee ik dit item opende vorige week.

 

Ik heb eindelijk het motortje/servo binnen, besteld via auto-onderdelen24.nl, duurde dus meer dan 1 week (van zaterdag 22 sept  tot maandag 1 okt).

Het moest uit voormalig oost Duitsland komen, dat viel dus tegen. Tevens zat er gedeeltelijk een ander korter (wit) asje aan de servo. Dit deel kon ik er gelukkig afklikken en uitwisselen met de oude. Na viel gepiel, het is totaal niet service vriendelijk in of uit te bouwen, uiteindelijk alles op zijn plaats gekregen en ja, het werkt weer.

Gelukkig was het dus geen draadbreuk, want dat is helemaal een nachtmerrie.

 

Zoals in eerdere post gezegd, ik kom in 1e instantie de as niet indrukken, later met veel kracht wel en kwam het motortje kennelijk los.

De oude servo maar eens open gemaakt, het motortje zat af en toe harstikke vast. 

 

Ik denk dat op vakantie het volgende is gebeurd. De motor zat waarschijnlijk vast bij het openen van de klep waardoor de zekering van 10A eruit vloog. Ik denk dat het met de koolborstels te maken heeft, misschien half vastgebrand vanwege slijtage/inbranden van de borstels (auto is van 2004)

Die koolborstels maakten vervolgens geen contact meer waardoor een volgende zekering er niet meer uitvloog en de overige deuren gelukkig bleven werken.

 

 

@ Dieselaar: De schakelaar in het linkerportier werkt wel degelijk zodra de stand van het slot in de klep op stand B staat, zie mijn vorige post aan Korre.

 

Je kunt de servo testen door er 12V op te zetten (met een flinke voeding) blauw is de min, bruin is de plus, andersom werkt niet.

post-26257-0-90645200-1538403925_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden