Ga naar inhoud

  • 0

Adaptive cruise control Scirocco


Roy_01

Vraag

Heeft iemand wel eens een Golf 6, Scirocco of ander vag model gezien dat onderstaande radar sensor ingebouwd had voor adaptive cruisecontrol?

De sensor is hierbij binnen boven de binnenspiegel geplaatst. Ik krijg het idee dat VW dit als test heeft ingebouwd bij de Golf V, VI en Scirocco en deze per ongeluk op de markt zijn gekomen.

Onderdeelnummer: 1K0907201 (worden aangeboden op ebay als Golf V, VI of Scirocco radar sensor)

 

Zie wel wat informatie op internet staan over inbouw bij een Golf VI maar dat is tot stand gekomen met het andere type radar sensor onder het embleem.

Nu een Scirocco het embleem op de motorkap heeft wordt dat wat lastig. Dan wordt het al de voorgrille aanpassen wat ik wel zonde zou vinden.

 

Verder begrijp ik hier uit het forum dat een nieuwere type abs nodig is (zoals onderstaande) om de acc werkend te krijgen om tot een volledige automatische stop te komen en front assist werkend te krijgen.

Mogelijke optie is flashen van de ABS maar daarvoor moet ook alles gedemonteerd/gesoldeerd worden dus dan wissel ik liever de complete pomp.

 

Nog een probleem is de motorsoftware die mogelijk de codering niet pakt. Ik begrijp dat deze eerst geupdate moet worden om het te kunnen coderen? Ik weet niet of dit een probleem gaat worden omdat het natuurlijk nooit op dit model officieel een optie is geweest. Voor de golf 6 heeft het in 2009 wel enige maanden in ETOS/ETKA gestaan want er zijn elektrische schema's van de ACC. Zie ook de onderstaande ABS pomp met optiecode PR-8T3 van een Golf VI.

 

Wat zou de beste stap wezen om te kijken of het uberhaupt mogelijk is? Motorsoftware updaten en dan ACC proberen te coderen in module 01 om vervolgens te kijken of er een fout code ontstaat dat er geen communicatie is?

 

Mijn auto is van modeljaar 2010 (bouwdata mei 2009) met een 2.0 CR motor (CBDB) met DSG 6 (LQV)

 

3AA 907 567A - ACC laser radar

1K0 953 549 CH - Lenksaeulen-Stg. ACC mit Lenkwinkelsensor 1K0 953 654 (Tiguan 08-11)

1K0 959 653 C - Schleifring

1K0 953 513 H - Lenkstock ACC

7N0 907 530 G/L/Q - CAN Gateway (Golf 10-13/Passat B6-B7/Scirocco 09-13/Tiguan 08-11)

1K0 614 517 BF - ABS Einheit (1K0 614 517 BFB EF / PR-8T3 / Golf 1K 2009-})

 

Via internet heb ik een Scirocco testmodel weten te traceren ook een 2.0 CR TDI met motorcode CBDB waar in iedergeval de radar sensor, sleepring en acc hendel overeenkomen met bovenstaande onderdeelnummers. De vincode van deze auto is WVWZZZ13Z9V002925, kan iemand hieruit opmaken welke ABS pomp en stuurwielmodule hierop heeft gezeten?

 

5cd93d166451.jpg

3903a8516ee1.jpg

FB0968_3244039_640.jpg

 

Edit: het gaat hier om de city braking van de UP wat hier waaschijnlijk getest is. Geen ACC.

We gaan verder met de AC20 radar van TRW autocruise die al sinds 2007 op de Passat wordt gebruikt.

 

The radar AC20 allows a very accurate follow-up of objects in any weather condition, on short or long distances.

It is able to simultaneously identify several different targets, and to classify them according to their height and shape.

The light and compact design of the AC20 makes it ideal for built-in applications. Especially when it is integrated on a vehicle.

 

produitsac20-300x221.png

 

TRW AC20 SPECIFICATIONS

 

Operating frequency: 76-77 GHz

Range: 1-200 m

Operating speed: From 30 to 180 km/h

Measurements: 98 mm x 98 mm x 63 mm

Speed accuracy: 0,09 km/h

Field of view : 11°

Operating temperature: From -40°C to +105°C

Operating voltage: 12 V

 

Manual

https://fccid.io/S9IAC20/User-Manual/User-Manual-590202

aangepast door Roy_01
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Antwoorden 154
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Popular Posts

Zo radar zit erin en even uitgelijnd met laser. Morgen even aansluiten en kijken waar we staan. Monteren ging nog best lastig alle boren gingen stuk op die bumper steun. Als het werkt logo maar uit

Vanochtend ook de eerste ingreep gehad van de front assist. Iemand besloot op het laatste moment nog de afrit te pakken vanwege een file en meteen nog een baan op te schuiven waar ik reed. Gelukkig hi

Vandaag op weg naar het hotel een ingreep gekregen met 20 km per uur. Was zelf iets verblind door de zon en zat ook niet echt op te letten had verwacht dat m'n voorganger de rotonde die we naderde wel

Posted Images

Aanbevolen berichten

  • 0

Dit zit nu in mijn auto, er zit een extended can gateway in. Niet duidelijk of deze acc met frontassist ondersteund.

 

Address 01: Engine (CBD) Labels: 03L-906-022-CBA.clb

Part No SW: 03L 906 022 S HW: 03L 906 022 G

Component: R4 2,0L EDC G200AG 3888

Revision: 13H01--- Serial number:

Coding: 0000078

Shop #: WSC 00191 264 15243

VCID: 35783137C54183AAFC769F9-8060

-------------------------------------------------------------------------------

Address 02: Auto Trans Labels: 02E-927-770.lbl

Part No SW: 02E 300 052 HW: 02E 927 770 AJ

Component: GSG DSG AG6 440 1904

Revision: 04844002 Serial number: 00000904302211

Coding: 0000024

Shop #: WSC 44551 111 44551

VCID: 51B065A751E9CF8AC04EAB9-8004

-------------------------------------------------------------------------------

Address 03: ABS Brakes (-----) Labels: 1K0-907-379-60EC1F.clb

Part No SW: 1K0 907 379 AP HW: 1K0 907 379 AP

Component: ESP MK60EC1 H45 0107

Revision: 00H45001

Coding: 743B40F5092200FB2E1402EC901A00423D00

Shop #: WSC 00020 790 12345

VCID: 001690E3CA03FA021F60D65-8054

-------------------------------------------------------------------------------

Address 09: Cent. Elect. (J519) Labels: 1K0-937-08x-09.clb

Part No SW: 5K0 937 087 AB HW: 5K0 937 087 AB

Component: BCM PQ35 H 122 0174

Revision: BE122001

Coding: 66100ABBE8210A0440080089210008EE43F50000537D8560E48460000000

Shop #: WSC 00020 790 12345

VCID: 75F8F13785C1CFAA3CF6DF9-8020

-------------------------------------------------------------------------------

Address 16: Steering wheel Labels: 1K0-953-549-MY9.lbl

Part No SW: 1K0 953 549 CD HW: 1K0 953 549 CD

Component: J0527 055 0111

Coding: 0001632

Shop #: WSC 00020 790 00000

VCID: 76FAF63B98C7C8B235FCC0D-8022

 

Subsystem 1 - Part No: 5K0 959 542 Labels: 3C8-959-537.CLB

Component: E221__MFL-TAS H05 0010

Coding: 00000131

Shop #: WSC 00000

------------------------------------------------------------------------------

Address 17: Instruments (J285) Labels: 5K0-920-xxx-17.clb

Part No SW: 1K8 920 884 A HW: 1K8 920 884 A

Component: KOMBI H03 0407

Serial number: 00000000000000

Coding: 281D01

Shop #: WSC 01357 011 00200

ASAM Dataset: EV_Kombi_UDS_VDD_RM09 A04114

ROD: EV_Kombi_UDS_VDD_RM09_SK35.rod

VCID: 347E0C33CE3B9622CB68EA5-8060

-------------------------------------------------------------------------------

Address 19: CAN Gateway (J533) Labels: 7N0-907-530-V2.clb

Part No SW: 7N0 907 530 AA HW: 7N0 907 530 G

Component: J533 Gateway H41 1632

Revision: H41 Serial number: 280612F2003088

Coding: 354000

Shop #: WSC 05314 123 12345

VCID: 6FF4C35FE79DF57AF63A1D1-803A

aangepast door Roy_01
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Zo te zien is de stuurmodule 1K0 953 549 CD die ik erin heb zitten geschikt voor de acc cruisecontrol hendel 1k0 953 513H. Snap alleen niet hoe je het onderdeelnummer van de sleepring uit kan lezen.

206105248-w988-h594.jpg

aangepast door Roy_01
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Met hulp van Dre al iets verder gekomen en het coderen in de motor en can gateway getest.

01 Engine coding II: deactivate CC: 16167 and vervolgens active ACC: 13377

19 Can gateway : module 13 dist. reg. geselecteerd in installation list

Dit resulteerde in een bericht in de mfd ACC fout in combinatie met een rood cruisecontrol icoontje links onderin.

Ook verschijnt er een storingsmelding in vcds ACC no communication. Dus er wordt geprobeerd te communiceren met de module.
 

Na de zomer maar eens de ACC hendel inbouwen in de stuurkolom en ik wil de 3AA 907 567 J of M radar sensor gaan gebruiken.

Ik vertrouw de testversie van de Golf VI/Scirocco niet die achter het raam zit, deze werkt ook met laser ipv radar. Het zal zijn redenen hebben dat deze niet in productie is genomen.

Wat ik wel moet doen is een afdekking van de sensor fabriceren zodat het er een beetje normaal uitziet achter de grille.

Ik denk dat ik hiervoor de sensorafdekking van de Golf VII ga gebruiken. Deze moet wel demontabel zijn voor het uitrichten met een laser.

 

$_86.JPG

aangepast door Roy_01
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Hoi Dre,

 

Wat ik bedoelde te zeggen is dat de 3AA 907 567 zo'n amberachtig oog is die normaal achter het embleem zit.

Omdat hij voor de grille komt is het mooi als er een zwart kunstof kapje overheen zit net als bij de golf VII inderdaad.

 

https://i.ebayimg.com/00/s/ODUzWDEyODA=/z/LAMAAOSwTVtZZh~t/$_1.JPG

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Meteen maar even verder alles uitgezocht.

Montageplaat moet ik met de hand maken. Het wordt ongeveer zoals onderstaand.

Eerst even de sensor bestellen en frame met de stelschroeven om alle maten op te kunnen nemen.

 

348nbwh.jpg

 

Voor de stelplaat voor de sensor gebruik ik een Touareg frame (7L6971303B) die iets op maat gemaakt zal moeten worden omdat de zijkanten erg in het zicht zullen zitten.

 

s-l300.jpg

 

Verder snap ik de functie van het scheidingsrelais niet helemaal. Is dit om de sensor van de can gateway af te sluiten als de motor uitstaat, i.v.m. communicatie problemen die anders onstaan of overbelasting?

T20/3 die het relais aanstuurt is zoals ik het lees can-hi powertrain. @@dreke weet jij dit?

aangepast door Roy_01
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

@@Roy_01 Een scheidingsrelais heb je niet nodig wanneer je met extended can werkt.

De versie in de 3C gebruikt wel een scheidingsrelais omdat die op de powertrain can zit. 

Welk schema gebruik je voor ACC? van een 3C of van een B7?

 

grtz, dre

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

@@dreke

 

Oke dat scheelt me weer wat werk. Er zit een extended can gateway in dus dan is het simpeler.

Ik had het onderstaande aansluitschema gevonden voor de radar sensor 3AA 907 567 (passat cc).

Zit daar onderling ook weer verschil in?

02 = Massa       

04 = 17 can hi

05 = 07 can low                 
08 = T20/16 stuurmodule GRA signaal

09 = Massa

10 = Plus geschakeld

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Ik heb besloten deze ombouw toch niet uit te voeren omdat je niet kunt schakelen tussen ACC en normale cruisecontrol tijdens het rijden waar ik van weet dat ik het ga missen.

Rij zelf veel in de spits ook en lees hier op het forum dat je dan last krijgt van invoegende auto's kort voor je.

Mooi optie voor de volgende auto waar wellicht wel een keuze gemaakt kan worden tussen de 2 typen cruisecontrol.

Iedereen bedankt voor het meedenken!

Ga verder met side assist.

aangepast door Roy_01
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

@@Roy_01

Ik kwam dit topic zojuist tegen, ik heb jaren in een Golf VII met ACC(wel de radar versie) gereden, in het begin(eerste week) dacht ik ongeveer net zo over als jou. Ik was na 2 weken wel gewend en heb de ACC zelden als hinderlijk ervaren en heb de “normale cc” nooit gemist. Alleen dat de vmax op maximaal 160 ingesteld kon worden was een beetje jammer. Ik rij in Duitsland meestal net wat sneller, je moet dan over op je normale manier van gasgeven. Bij mijn laatste auto (Opel Astra 2017) was dit net wat beter geregeld, die kon tot 200 ingesteld worden.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Zelfde ervaring hier. Een aantal dagen met een Golf Sportsvan opstap geweest. Heerlijk zo'n ACC. De Radar ziet of iemand naar je toekomt of bij je vandaan rijdt en anticipeert daar op.

Ben je echt te dichtbij dan remt de wagen wel, maar dit kun je zelf overrulen door licht gas te geven.

Ik weet echter niet of de ACC van Golf VII van een zelfde generatie is als die in de Passat B7.

aangepast door dieseltje
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Ben je echt te dichtbij dan remt de wagen wel, maar dit kun je zelf overrulen door licht gas te geven.

Ik weet echter niet of de ACC van Golf VII van een zelfde generatie is als die in de Passat B7.

Dit laatste weet ik ook zo niet, inmiddels heb ik bij VW al wel 4 systemen qua sensor voorbij zien komen.

1 van de topic starter

2 de glazen bol in de eerste Golf VII

3 het kunstofplaatje in de opening in de grill

4 volgens mij zit het tegenwoordig in het logo?

 

Uiteraard is de besturing erachter doorslaggevend hoe fijn het rijdt. Ik reedt altijd vlot door en had zelden auto’s welke net voor mij langs reden, dan heb je ook bijna geen comfort issues.

 

Je moet het systeem leren rijden. Zoals je al aangeeft af en toe even de voet op het gas om hem even te overrulen. 90-95% van de tijd voldoet het systeem perfect.

 

Kleine waarschuwing, mijn golf detecteerde een reeds stilstaande auto bij het stoplicht niet. Wanneer de voorligger in beweging is dan detecteerde hij hem wel altijd.

Overigens heb ik nog een kleine waarschuwing, fietsers met brede fietstassen, per jaar toch 2-3 keer gehad dat hij die voor een auto aanzag en een noodstop maakte wanneer de auto vondt dat hij te dichtbij kwam.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

@@Roy_01

Ik kwam dit topic zojuist tegen, ik heb jaren in een Golf VII met ACC(wel de radar versie) gereden, in het begin(eerste week) dacht ik ongeveer net zo over als jou. Ik was na 2 weken wel gewend en heb de ACC zelden als hinderlijk ervaren en heb de “normale cc” nooit gemist. Alleen dat de vmax op maximaal 160 ingesteld kon worden was een beetje jammer. Ik rij in Duitsland meestal net wat sneller, je moet dan over op je normale manier van gasgeven. Bij mijn laatste auto (Opel Astra 2017) was dit net wat beter geregeld, die kon tot 200 ingesteld worden.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

 

Er zijn blijkbaar twee versies : een tot max. 160 en een die hoger gaat...

 

 

Dit laatste weet ik ook zo niet, inmiddels heb ik bij VW al wel 4 systemen qua sensor voorbij zien komen.

1 van de topic starter

2 de glazen bol in de eerste Golf VII

3 het kunstofplaatje in de opening in de grill

4 volgens mij zit het tegenwoordig in het logo?

 

Uiteraard is de besturing erachter doorslaggevend hoe fijn het rijdt. Ik reedt altijd vlot door en had zelden auto’s welke net voor mij langs reden, dan heb je ook bijna geen comfort issues.

 

Je moet het systeem leren rijden. Zoals je al aangeeft af en toe even de voet op het gas om hem even te overrulen. 90-95% van de tijd voldoet het systeem perfect.

 

Kleine waarschuwing, mijn golf detecteerde een reeds stilstaande auto bij het stoplicht niet. Wanneer de voorligger in beweging is dan detecteerde hij hem wel altijd.

Overigens heb ik nog een kleine waarschuwing, fietsers met brede fietstassen, per jaar toch 2-3 keer gehad dat hij die voor een auto aanzag en een noodstop maakte wanneer de auto vondt dat hij te dichtbij kwam.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Een stilstaande auto wordt niet herkend door ACC, daar heb je Front assist voor...

 

En dat met die fietstassen snap ik helemaal... Ik heb het ook al gehad met iemand die net te traag voor je uit een straat inrijdt... je ziet zelf wel dat die gaat weg zijn, maar je noodstopfunctie reageert toch.... zelfs zonder dat ACC aanstaat.

 

grtz, dre

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Er zijn blijkbaar twee versies : een tot max. 160 en een die hoger gaat...

 

 

Een stilstaande auto wordt niet herkend door ACC, daar heb je Front assist voor...

 

En dat met die fietstassen snap ik helemaal... Ik heb het ook al gehad met iemand die net te traag voor je uit een straat inrijdt... je ziet zelf wel dat die gaat weg zijn, maar je noodstopfunctie reageert toch.... zelfs zonder dat ACC aanstaat.

 

grtz, dre

Klopt! Die front assist is alleen niet heel subtiel. Gordels worden aangespannen en maximaal in de ankers

 

Of die 160 sensor gerelateerd is weet ik niet, kan ook de hardware in de auto liggen.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

De side assist zit er nog geen 3 dagen op en ik verveel me nu al. Zal ik dan toch de ACC erop zetten...

Coderen lukte, ecu lijkt het te ondersteunen aan de foutmeldingen die ik te zien krijg als ik het activeer.

 

Zie het aparte type radar 1K0907201 op ebay staan (zit boven de spiegel). Maar dit is een test onderdeel dus ook niet optimaal, zal niet voor niets niet in productie zijn genomen. De 3AA radar heb ik al, daar maar mee verder gaan. Nu nog even kijken of ik een ander afdekkapje kan scoren gelijk aan de Golf 7 radar omdat ik geen VW logo in de grill heb. Bevestiging van de radar komt aan de voorste draagbalk net achter de bumper.

 

Dan het uitlijnen, dit zou ik met een laser kunnen doen.

Net zoals deze persoon gedaan heeft. Desnoods met een grotere afstand zodat het nog nauwkeuriger wordt. Om de onnauwkeurigheid van de methode te verminderen.

 

http://jimmy-cbx.blogspot.nl/2015/07/adaptive-cruise-control-on-passat-b7.html?m=1

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Haha ja mooi heh, dat kaartje is wel een VAS hulpmiddel. Normaal wordt hij op 1,4m uitgelijnd dus als je dit op 20m doet dan heb je hem behoorlijk nauwkeurig.

Net even bij de dealer geweest om een afdekking voor de radar te zoeken die ervoor zou kunnen. De 8V0 907 224B had ik hiervoor in gedachte om dan pas te maken, maar deze is dus open bij het ronde radar gedeelte dus dan nog niet beschermd. Zie nummer 5.

 

https://www.ebay.com/p/Audi-OEM-15-16-A3-Cruise-Control-System-bracket-8V0907224/1179245771

 

Dan maar een vierkant plaatje laten maken, ziet er ook mooier uit dan iets ronds in de grille vind ik persoonlijk. En ook makkelijker me het gat zagen.

Zolang het een gelijkmatig kunstof plaatje is en niet te dik dan moet de radar hier prima doorheen kunnen kijken.

aangepast door Roy_01
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Ben weer even verder gegaan hiermee.

Bumpersteun zit toch verder naar voren als dat ik dacht.

Dus hij komt aan de voorzijde achter de gril te zitten.

Grondplaat van 3 of 4 mm RVS/aluminium.

Beschermring eromheen van ABS/PE.

VW ACC radar logo komt daar weer voor, die is besteld.

Zet ik met een paar kleine kunststof schroefjes vast.

Als het goed is kan ik straks precies bij de stelschroeven en het uitlijn spiegeltje.

Mocht het niet werken kan ik altijd nog 2 spijltjes uit de bumper halen.

 

IMG_7844.jpg

IMG_7842.jpg

IMG_7843.jpg

IMG_7769.jpg

aangepast door Roy_01
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Volgens mij kan je ipv het logo gewoon een stukje plastic of plexi gebruiken...

 

Misschien heeft het logo het voordeel dat het rondgebogen is, en daarmee minder makkelijk vuil opneemt...

 

Succes alleszins met de inbouw.

 

grtz, dre

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Bedankt Dreke, heb het logo al gekocht. En vind het wat mooier dan een zwart plaatje.

Maar dat is wel weer wat opvallender, even kijken in het echt.

Over vuil zat ik ook al na te denken. Mocht dat zo zijn dan kan ik hem eventueel nog onder een hoek plaatsen net als in de grille.

Eerst dit maar eens erin en dan de stuurwiel electronica ombouwen daar deze geen acc ondersteunt.

aangepast door Roy_01
Link naar bericht
Delen op andere sites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden