Ga naar inhoud
  • 0

Adaptive cruise control Scirocco


Roy_01

Vraag

Heeft iemand wel eens een Golf 6, Scirocco of ander vag model gezien dat onderstaande radar sensor ingebouwd had voor adaptive cruisecontrol?

De sensor is hierbij binnen boven de binnenspiegel geplaatst. Ik krijg het idee dat VW dit als test heeft ingebouwd bij de Golf V, VI en Scirocco en deze per ongeluk op de markt zijn gekomen.

Onderdeelnummer: 1K0907201 (worden aangeboden op ebay als Golf V, VI of Scirocco radar sensor)

 

Zie wel wat informatie op internet staan over inbouw bij een Golf VI maar dat is tot stand gekomen met het andere type radar sensor onder het embleem.

Nu een Scirocco het embleem op de motorkap heeft wordt dat wat lastig. Dan wordt het al de voorgrille aanpassen wat ik wel zonde zou vinden.

 

Verder begrijp ik hier uit het forum dat een nieuwere type abs nodig is (zoals onderstaande) om de acc werkend te krijgen om tot een volledige automatische stop te komen en front assist werkend te krijgen.

Mogelijke optie is flashen van de ABS maar daarvoor moet ook alles gedemonteerd/gesoldeerd worden dus dan wissel ik liever de complete pomp.

 

Nog een probleem is de motorsoftware die mogelijk de codering niet pakt. Ik begrijp dat deze eerst geupdate moet worden om het te kunnen coderen? Ik weet niet of dit een probleem gaat worden omdat het natuurlijk nooit op dit model officieel een optie is geweest. Voor de golf 6 heeft het in 2009 wel enige maanden in ETOS/ETKA gestaan want er zijn elektrische schema's van de ACC. Zie ook de onderstaande ABS pomp met optiecode PR-8T3 van een Golf VI.

 

Wat zou de beste stap wezen om te kijken of het uberhaupt mogelijk is? Motorsoftware updaten en dan ACC proberen te coderen in module 01 om vervolgens te kijken of er een fout code ontstaat dat er geen communicatie is?

 

Mijn auto is van modeljaar 2010 (bouwdata mei 2009) met een 2.0 CR motor (CBDB) met DSG 6 (LQV)

 

3AA 907 567A - ACC laser radar

1K0 953 549 CH - Lenksaeulen-Stg. ACC mit Lenkwinkelsensor 1K0 953 654 (Tiguan 08-11)

1K0 959 653 C - Schleifring

1K0 953 513 H - Lenkstock ACC

7N0 907 530 G/L/Q - CAN Gateway (Golf 10-13/Passat B6-B7/Scirocco 09-13/Tiguan 08-11)

1K0 614 517 BF - ABS Einheit (1K0 614 517 BFB EF / PR-8T3 / Golf 1K 2009-})

 

Via internet heb ik een Scirocco testmodel weten te traceren ook een 2.0 CR TDI met motorcode CBDB waar in iedergeval de radar sensor, sleepring en acc hendel overeenkomen met bovenstaande onderdeelnummers. De vincode van deze auto is WVWZZZ13Z9V002925, kan iemand hieruit opmaken welke ABS pomp en stuurwielmodule hierop heeft gezeten?

 

5cd93d166451.jpg

3903a8516ee1.jpg

FB0968_3244039_640.jpg

 

Edit: het gaat hier om de city braking van de UP wat hier waaschijnlijk getest is. Geen ACC.

We gaan verder met de AC20 radar van TRW autocruise die al sinds 2007 op de Passat wordt gebruikt.

 

The radar AC20 allows a very accurate follow-up of objects in any weather condition, on short or long distances.

It is able to simultaneously identify several different targets, and to classify them according to their height and shape.

The light and compact design of the AC20 makes it ideal for built-in applications. Especially when it is integrated on a vehicle.

 

produitsac20-300x221.png

 

TRW AC20 SPECIFICATIONS

 

Operating frequency: 76-77 GHz

Range: 1-200 m

Operating speed: From 30 to 180 km/h

Measurements: 98 mm x 98 mm x 63 mm

Speed accuracy: 0,09 km/h

Field of view : 11°

Operating temperature: From -40°C to +105°C

Operating voltage: 12 V

 

Manual

https://fccid.io/S9IAC20/User-Manual/User-Manual-590202

aangepast door Roy_01
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Anders ik wel haha. Ja hier heb ik eigenlijk nog niets aan gedaan. Gewoon een standaard PÉ buis van 160x10mm.

Logo (140mm) past daar precies weer in. Moet er nog wat kleine sleufjes in maken zodat het logo iets makkelijker erin te klemmen is en centreerd. Het metalen frame wordt laser gesneden en moet ik even op wachten. Dan kan ik het samenbouwen en alvast even grof uitlijnen.

Eerst maar eens die acc hendel inbouwen en een extra gat in de stuurkolom afdekking maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Net even de adaptive cruisecontrol hendel ingebouwd (aparte knipperlicht en cruise control hendel) en alvast draad verbinding gemaakt vanaf CCS signaaldraad tussen hendel en motor ecu voor de radar.

Stuurwielmodule is storingsvrij dus dat is al een goed teken naar mijn idee. Ook staat nu links van het cruise icoontje de snelheid 0 in het rood. Die was er eerst ook nog niet.

 

Kan de hendel alleen niet als 6 knops normale cruise hendel coderen dan flikkert het gloeispiraal en geeft hij aan module incorrectly coded.

 

Daarnaast even module 13 aut distance regulation aangevinkt in de can gateway module (module zit er nog niet in)

Dit gaat komende of volgend weekend gebeuren.

 

In engine coding II normale cruise uitgecodeerd 16167 en adaptive cruise geactiveerd (13377).

 

Foutcodes (in hoofdlijnen, uiteraard zijn er meer ivm ontbrekende radar module):

 

Address 01: Engine (CBD) Labels: 03L-906-022-CBA.clb

Part No SW: 03L 906 022 S HW: 03L 906 022 G

Component: R4 2,0L EDC A200AG 3888

Revision: 13H01--- Serial number:

Coding: 0000078

Shop #: WSC 00191 264 15243

VCID: 35783167C54183AAFC769F9-8060

 

1 Fault Found:

049717 - No Communications with Cruise Control (Front) Distance Sensor

U0235 - 000 -

 

Address 17: Instruments (J285) Labels: 5K0-920-xxx-17.clb

Part No SW: 1K8 920 884 A HW: 1K8 920 884 A

Component: KOMBI H03 0407

Serial number: 00000000000000

Coding: 181F01

Shop #: WSC 01357 011 00200

ASAM Dataset: EV_Kombi_UDS_VDD_RM09 A04114

ROD: EV_Kombi_UDS_VDD_RM09_SK35.rod

VCID: 347E0C63CE3B9622CB68EA5-8060

 

1 Fault Found:

12727552 - Function Restricted due to Missing Message(s)

U1111 00 [009] - -

 

Volgende schermen staan dan voor:

 

IMG_8250.jpg

IMG_8251.jpg

aangepast door Roy_01
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja inderdaad die fouten helpen je weer wat op weg! Beter dan dat je niets ziet inderdaad haha.

Ja klopt polar Fis pf 03 is dit. Mooi dingetje erg handig als je snel even wat waarden wil zien ook zonder vcds.

Bijna alles kun je tevoorschijn toveren tijdens het rijden. (10 van dit soort schermen).

Daarnaast kun je er ook wat simpele dingen mee coderen lichtsensor gevoeligheid, regen sluiten, drl, etc.

Stopwatch 0-100 km/h bijvoorbeeld, ook helemaal aanpasbaar.

aangepast door Roy_01
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb er ook 1 liggen, heb deze er tussen uit gehaald omdat ik mijn tel module niet kon benaderen. Heb de nieuwste software erop laten zettten. Nu moet ie er maar weer eens tussen.

 

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Oh dat is waar ook, ik heb hier geen last van omdat ik geen orginele carkit heb.

Ik dacht dat als je het FIS menu verlaat dan het telefoon menu actief werd, en dan de FIS inactief wordt. En visa versa.

Maarja als je aan het bellen bent is dat ook niet zo erg lijkt mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Top dankjewel @@dreke , volgens mij ondersteund mijn abs blok dat niet maar zal het even opschrijven voor de toekomst. Ik moet nog een abs blok zoeken die voor deze auto geschikt is.

 

Er zit nu in:

 

Part No SW: 1K0 907 379 AP HW: 1K0 907 379 AP

Component: ESP MK60EC1 H45 0107

 

En kwam onderstaande tegen die mogelijk uitwisselbaar is hiervoor:

 

1K0614517BF(BEF)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Net even codering 30903 in engine coding II geprobeerd en dit werkt ook gewoon. Dus waarschijnlijk ondersteund de engine controller ook front assist.

 

Het aparte is dat ik in mijn laatste scan engine component R4 2,0L EDC A200AG 3888 aangeeft.

Na het coderen met 30903 is dit veranderd in component R4 2,0L EDC F200AG 3888.

Voordat ik ACC had gecodeerd en standaard cruise control had aan staan was dit component R4 2,0L EDC G200AG 3888.

 

Dit schijnt dus mee te veranderen. A=ACC, F=ACC+Front assist G=Normale cruise control.

 

Maar ABS blok ondersteund het waarschijnlijk niet maargoed alvast handig om te weten.

aangepast door Roy_01
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Net even codering 30903 in engine coding II geprobeerd en dit werkt ook gewoon. Dus waarschijnlijk ondersteund de engine controller ook front assist.

 

Het aparte is dat ik in mijn laatste scan engine component R4 2,0L EDC A200AG 3888 aangeeft.

Na het coderen met 30903 is dit veranderd in component R4 2,0L EDC F200AG 3888.

Voordat ik ACC had gecodeerd en standaard cruise control had aan staan was dit component R4 2,0L EDC G200AG 3888.

 

Dit schijnt dus mee te veranderen. A=ACC, F=ACC+Front assist G=Normale cruise control.

 

Maar ABS blok ondersteund het waarschijnlijk niet maargoed alvast handig om te weten.

Deze verandering heb ik ook gemerkt... was bij mij ook zo (ook CBBB)

 

 A = ACC, maar ook met Front Assist, alleen geen follow to stop, en F is met follow to stop...

 

Volgens mij maakt dat geen verschil voor het ABS blok.... tenzij de codering, die heb ik wel moeten aanpassen.

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@dreke Oke dus als ik het goed begrijp kan iedere abs overweg met front asssit alleen heb je de PR-8T3 abs nodig voor folllow to stop. Dat wordt dan denk ik een vervolg project als ik een geschikte abs kan vinden.

 

Wat heb jij allemaal gewijzigd qua codering in het abs blok en voor welke functies?

Ik kom tegen byte 16 bit 5 op 0 zetten.

Dit heb ik gedaan en geen foutcodes.

Gebruikte de front assist ook de lane assist camera of is dat alleen bij pq46 auto's?

 

VAS6041/3 is ook bijna gereed

IMG_8287.jpg

IMG_8291.jpg

aangepast door Roy_01
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zal persoonlijk even wachten met kalibreren roy. Eerst alles werkenden maken en kijken hoe ie reageert. Mijn acc werkt top heb het idee dat ie bijna perfect staat enige waar die moeite mee heeft is alles er een motor niet helemaal in het midden rijdt.

aangepast door Passat Rdi
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja ik kan hem niet calibreren ik gebruik alleen de laser om hem zo goed mogelijk waterpas te stellen. Net zoals jij hebt gedaan met de waterpas. Weet ik tenminste dat hij goed naar voren kijkt. Oke dat wetende kun je daar wel rekening mee houden natuurljk. De side assist pikt dit trouwens wel goed op ook fietsers. Maar die radar bundel is niet zo geconcentreerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Klopt helemaal. Heb alleen de front assist nooit werkende gezien bij lage snelheid. Wel paar keer op de snelweg als er een vracht wagen wat over de lijn reed. Dan krijg ik een groot gevaar logo in m'n mfa en de auto remt dan abrupt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden