Ga naar inhoud
  • 0

Adaptive cruise control Scirocco


Roy_01

Vraag

Heeft iemand wel eens een Golf 6, Scirocco of ander vag model gezien dat onderstaande radar sensor ingebouwd had voor adaptive cruisecontrol?

De sensor is hierbij binnen boven de binnenspiegel geplaatst. Ik krijg het idee dat VW dit als test heeft ingebouwd bij de Golf V, VI en Scirocco en deze per ongeluk op de markt zijn gekomen.

Onderdeelnummer: 1K0907201 (worden aangeboden op ebay als Golf V, VI of Scirocco radar sensor)

 

Zie wel wat informatie op internet staan over inbouw bij een Golf VI maar dat is tot stand gekomen met het andere type radar sensor onder het embleem.

Nu een Scirocco het embleem op de motorkap heeft wordt dat wat lastig. Dan wordt het al de voorgrille aanpassen wat ik wel zonde zou vinden.

 

Verder begrijp ik hier uit het forum dat een nieuwere type abs nodig is (zoals onderstaande) om de acc werkend te krijgen om tot een volledige automatische stop te komen en front assist werkend te krijgen.

Mogelijke optie is flashen van de ABS maar daarvoor moet ook alles gedemonteerd/gesoldeerd worden dus dan wissel ik liever de complete pomp.

 

Nog een probleem is de motorsoftware die mogelijk de codering niet pakt. Ik begrijp dat deze eerst geupdate moet worden om het te kunnen coderen? Ik weet niet of dit een probleem gaat worden omdat het natuurlijk nooit op dit model officieel een optie is geweest. Voor de golf 6 heeft het in 2009 wel enige maanden in ETOS/ETKA gestaan want er zijn elektrische schema's van de ACC. Zie ook de onderstaande ABS pomp met optiecode PR-8T3 van een Golf VI.

 

Wat zou de beste stap wezen om te kijken of het uberhaupt mogelijk is? Motorsoftware updaten en dan ACC proberen te coderen in module 01 om vervolgens te kijken of er een fout code ontstaat dat er geen communicatie is?

 

Mijn auto is van modeljaar 2010 (bouwdata mei 2009) met een 2.0 CR motor (CBDB) met DSG 6 (LQV)

 

3AA 907 567A - ACC laser radar

1K0 953 549 CH - Lenksaeulen-Stg. ACC mit Lenkwinkelsensor 1K0 953 654 (Tiguan 08-11)

1K0 959 653 C - Schleifring

1K0 953 513 H - Lenkstock ACC

7N0 907 530 G/L/Q - CAN Gateway (Golf 10-13/Passat B6-B7/Scirocco 09-13/Tiguan 08-11)

1K0 614 517 BF - ABS Einheit (1K0 614 517 BFB EF / PR-8T3 / Golf 1K 2009-})

 

Via internet heb ik een Scirocco testmodel weten te traceren ook een 2.0 CR TDI met motorcode CBDB waar in iedergeval de radar sensor, sleepring en acc hendel overeenkomen met bovenstaande onderdeelnummers. De vincode van deze auto is WVWZZZ13Z9V002925, kan iemand hieruit opmaken welke ABS pomp en stuurwielmodule hierop heeft gezeten?

 

5cd93d166451.jpg

3903a8516ee1.jpg

FB0968_3244039_640.jpg

 

Edit: het gaat hier om de city braking van de UP wat hier waaschijnlijk getest is. Geen ACC.

We gaan verder met de AC20 radar van TRW autocruise die al sinds 2007 op de Passat wordt gebruikt.

 

The radar AC20 allows a very accurate follow-up of objects in any weather condition, on short or long distances.

It is able to simultaneously identify several different targets, and to classify them according to their height and shape.

The light and compact design of the AC20 makes it ideal for built-in applications. Especially when it is integrated on a vehicle.

 

produitsac20-300x221.png

 

TRW AC20 SPECIFICATIONS

 

Operating frequency: 76-77 GHz

Range: 1-200 m

Operating speed: From 30 to 180 km/h

Measurements: 98 mm x 98 mm x 63 mm

Speed accuracy: 0,09 km/h

Field of view : 11°

Operating temperature: From -40°C to +105°C

Operating voltage: 12 V

 

Manual

https://fccid.io/S9IAC20/User-Manual/User-Manual-590202

aangepast door Roy_01
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Dat lijkt me het belangrijkste dat het werkt op hoge snelheid. Misschien zit daar ook wel een minimale snelheid aan vast voordat het werkt. Heb jij follow to stop eigenlijk?

Ik heb het er wel op zitten, is wel makkelijk in de file. Kan soms wel abrupt werken

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@dreke Oke dus als ik het goed begrijp kan iedere abs overweg met front asssit alleen heb je de PR-8T3 abs nodig voor folllow to stop. Dat wordt dan denk ik een vervolg project als ik een geschikte abs kan vinden.

 

Wat heb jij allemaal gewijzigd qua codering in het abs blok en voor welke functies?

Ik kom tegen byte 16 bit 5 op 0 zetten.

Dit heb ik gedaan en geen foutcodes.

Gebruikte de front assist ook de lane assist camera of is dat alleen bij pq46 auto's?

 

VAS6041/3 is ook bijna gereed

 

@@Roy_01 Je hebt een 8T3/8T5 ABS nodig voor ACC en follow to stop. en deze hebben ook front assist.

8T3 = tot 30 km/u; 8T5 = tot stilstand. 

Deze ACC radar maakt geen gebruik van de lane assist camera.

 

Niet alle motoren werken met 8T5 (pd motoren)

 

Qua codering is het ABS van de passat totaal andere dan het jouwe, dus daar kan ik je niet in helpen. Ik zal wel eens kijken dat ik er iets van vind.

 

Kalibreren heb ik ook niet laten doen, en werkt gewoon heel goed.

 

Succes nog!

 

grtz, dre

aangepast door dreke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat is inderdaad al fijn dat de ACC bij jou ook gewoon aan blijft staan ten opzicht van normale cruise control @@Passat Rdi .

160 km/h vind ik prima, die enkele keren dat ik in Duitsland kom en harder rij dan dat op de cruise control dat komt ook weinig voor.

 

Hmm oke @@dreke wordt het toch iets lastiger dan gedacht. Ik had begrepen dat alleen een andere abs nodig was voor follow to stop tot stilstand.

Even afwachten dus wat deze abs doet. Als ik onderstaande ombouw van een Golf 6 GTI bekijk dan is het met een 1K0 907 379 BJ abs ook mogelijk.

En daar zie ik ook geen 8T3 of 8T5 optie codes achter staan als ik ze op zoek. Of de abs moet geflashed zijn en men heeft het niet beschreven, maar dat lijkt me ook sterk om dat weg te laten.

Naja volgende week vrijdag eerst maar eens die radar in bouwen. Dan zien we wel verder waar we staan.

 

https://www.dropbox.com/s/1v9gxusxpqdxpxt/umruestung-acc-final.pdf?dl=0

aangepast door Roy_01
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Tot 30 km per uur dan zegt ie rem in trappen. Ik heb geen dsg bak maar handbak. Wat ik wel lekker vind is dat ik gewoon kan schakelen zonder dat de acc/cruise uit gaat.

Is dat bij een 3C ook niet te realiseren dat niet uitgaan van de cc

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat is inderdaad al fijn dat de ACC bij jou ook gewoon aan blijft staan ten opzicht van normale cruise control @@Passat Rdi .

160 km/h vind ik prima, die enkele keren dat ik in Duitsland kom en harder rij dan dat op de cruise control dat komt ook weinig voor.

 

Hmm oke @@dreke wordt het toch iets lastiger dan gedacht. Ik had begrepen dat alleen een andere abs nodig was voor follow to stop tot stilstand.

Even afwachten dus wat deze abs doet. Als ik onderstaande ombouw van een Golf 6 GTI bekijk dan is het met een 1K0 907 379 BJ abs ook mogelijk.

En daar zie ik ook geen 8T3 of 8T5 optie codes achter staan als ik ze op zoek. Of de abs moet geflashed zijn en men heeft het niet beschreven, maar dat lijkt me ook sterk om dat weg te laten.

Naja volgende week vrijdag eerst maar eens die radar in bouwen. Dan zien we wel verder waar we staan.

 

https://www.dropbox.com/s/1v9gxusxpqdxpxt/umruestung-acc-final.pdf?dl=0

 

@@Roy_01  Wat wel eigenaardig is, is dat het nummer 1K0 907 379 BJ niet te vinden is in Etk@. De golf VI gebruikt daar wel 1K0 614 517 xx of 1K0 907 375 xx of 1K0 614 117 xx ABS blok...

 

Ik zou zeggen een schrijffout, maar het lijkt zo gekopieerd te zijn uit de logfile.

 

Verder is het ook niet duidelijk welke opties de blokken hebben, en ook is er niet altijd vermeld van/tot welke periode ze ingebouwd zijn. Het zal een verassing zijn....

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@dreke Dat is inderdaad iets waar ik vanochtend ook achter kwam.

Het lijkt wel of ze die nummers hebben laten vervallen. Of een paar abs series hebben gecombineerd in 1 nieuwe serie.

Ik kon mijn eigen abs ook niet eens vinden terwijl het nummer wel in de lijst staat achter het artikel waardoor het vervangen is.

 

De 379 in de code is gewijzigd in 375. De 379 serie kom je ook gewoon op ebay tegen maar niet in de catalogus inderdaad.

 

Zie vanaf positie 2 in de stuklijst en dan rechts erachter het oude nummer.

Wel raar dat je er niet meer op kunt zoeken, terwijl er wel een vervangend nummer voor is.

 

Het zal inderdaad een verassing worden, hopelijk heb ik wat geluk.

 

http://www.oemepc.com/vw/part_single/catalog/vw/markt/RDW/modell/SCI/year/2009/drive_standart/651/hg_ug/614/subcategory/614000/part_id/3706317/lang/e

aangepast door Roy_01
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zo radar zit erin en even uitgelijnd met laser.

Morgen even aansluiten en kijken waar we staan.

Monteren ging nog best lastig alle boren gingen stuk op die bumper steun. Als het werkt logo maar uit de motorkap laten halen en spuiten. Of het radar logo zwart maken?

 

IMG-8355.jpg

 

IMG-8357.jpg

aangepast door Roy_01
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag de radar aangesloten. Ik heb nu nog onderstaande foutcodes. Zal straks even in adaptation remmen tot stilstand uitschakelen en elektronische handrem gedeactiveerd. (Login: 21056)

De foutcode 00272 - Function Disabled due to Electromagnetic Interference zegt met even niets, zou net zo goed een defecte radar kunnen wezen.

Eerst maar even de andere foutcodes wegwerken. De codering staat in iedergeval op DSG dus dat is al in orde.

Of de software/hardware versie te nieuw is durf ik niet te zeggen, zou ook kunnen dat de radar te nieuw is voor de auto.

In de abs module staan geen fouten, waarschijnlijk komt dit door het ontbreken van de parkeerrem of remmen tot stilstand of frontassist.

Zal straks even in engine alleen ACC coderen met 13377 en kijken of dit nog uitmaakt.

 

Cruisecontrol hendel werkt in iedergeval, symbool onderaan in het middelste scherm gaat weg als ik de hendel uit zet.

Symbool is ook veranderd van rood naar oranje dus er zit vooruitgang in;)

Ook verschijnt front assist in het assistent menu.

 

Address 01: Engine (CBD) Labels: 03L-906-022-CBA.clb

Part No SW: 03L 906 022 S HW: 03L 906 022 G

Component: R4 2,0L EDC F200AG 3888

Revision: 13H01--- Serial number:

Coding: 0000078

Shop #: WSC 00191 264 15243

VCID: 357831C7C54183AAFC769F9-8060

 

1 Fault Found:

053283 - Please Check Fault Codes in Control Module for Automatic Distance Regulation

U1023 - 000 -

Freeze Frame:

Fault Status: 01100000

Fault Priority: 6

Fault Frequency: 1

Reset counter: 255

Mileage: 310305 km

Time Indication: 0

Date: 2013.03.05

Time: 00:15:21

 

Freeze Frame:

RPM: 828 /min

Speed: 0.0 km/h

(no units): 0.00

(no units): 0.00

(no units): 4.0

Bin. Bits: 00000111

(no units): 0.0

 

Readiness: 0 0 0 0 1

 

Address 13: Auto Dist. Reg Labels: None

Part No SW: 3AA 907 567 HW: 3AA 907 567

Component: AC201 RDW A 031 0143

Revision: 00031000 Serial number: 00000000069664

Coding: 0010000

Shop #: WSC 05311 000 08193

VCID: 77E4FBCF9FCDB1BA2ECAF51-8022

 

3 Faults Found:

00272 - Function Disabled due to Electromagnetic Interference

012 - Electrical Fault in Circuit - MIL ON

Freeze Frame:

Fault Status: 11101100

Fault Priority: 7

Fault Frequency: 1

Reset counter: 102

Mileage: 310305 km

Time Indication: 0

Date: 2013.03.05

Time: 00:14:11

 

Freeze Frame:

Count: 53

 

00473 - Control Module for Elect. Park/Hand Brake (J540)

004 - No Signal/Communication - MIL ON

Freeze Frame:

Fault Status: 11100100

Fault Priority: 3

Fault Frequency: 1

Reset counter: 102

Mileage: 310305 km

Time Indication: 0

Date: 2013.03.05

Time: 00:14:11

 

Freeze Frame:

Count: 43

 

01316 - ABS Control Module

013 - Check DTC Memory - Intermittent - MIL ON

Freeze Frame:

Fault Status: 10101101

Fault Priority: 3

Fault Frequency: 3

Reset counter: 142

Mileage: 310305 km

Time Indication: 0

Date: 2013.03.05

Time: 00:15:53

 

Freeze Frame:

Count: 15

aangepast door Roy_01
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ondertussen 01 engine coding II met alleen ACC gecodeerd (13377).

Gloeispiraal gaat dan knipperen omdat follow to stop nog aan stond op de radar. (Bedankt @@dreke)

 

Vervolgens in 13 aut. distance control ingelogd met security acces (23092).

Adaptation kanaal 09 follow to stop uitgezet (01=uit). (Bedankt @PassatRdi)

Nu nog op zoek naar het kanaal om de automatische parkeerrem uit te schakelen.

 

Foutcode van de ABS is nu verdwenen. Foutcode van engine is een verwijzing naar foutcodes in module 13 dus nog 2 foutcodes te gaan.

 

Foutcodes:

Address 01: Engine (CBD) Labels: 03L-906-022-CBA.clb
Part No SW: 03L 906 022 S HW: 03L 906 022 G
Component: R4 2,0L EDC F200AG 3888
Revision: 13H01--- Serial number:
Coding: 0000078
Shop #: WSC 00191 264 15243
VCID: 357831C7C54183AAFC769F9-8060

1 Fault Found:

053283 - Please Check Fault Codes in Control Module for Automatic Distance Regulation
U1023 - 000 -

Address 13: Auto Dist. Reg Labels: None
Part No SW: 3AA 907 567 HW: 3AA 907 567
Component: AC201 RDW A 031 0143
Revision: 00031000 Serial number: 00000000069664
Coding: 0010000
Shop #: WSC 05311 000 08193
VCID: 77E4FBCF9FCDB1BA2ECAF51-8022

2 Faults Found:

00272 - Function Disabled due to Electromagnetic Interference
012 - Electrical Fault in Circuit - MIL ON

00473 - Control Module for Elect. Park/Hand Brake (J540)
004 - No Signal/Communication - MIL ON

 

Adaptation

 

A01,0,;1
A01,1,;ON

A02,0,;1
A02,1,;Locked

A05,0,;1
A05,1,;0 Not OK

A06,0,;1
A06,1,;ON

A07,0,;1
A07,1,;ON

A09,0,;1
A09,1,;OFF (Follow to stop)

A10,0,;127

A11,0,;1
A11,1,;ON

A12,0,;1
A12,1,;ON

A13,0,;1
A13,1,;ON

aangepast door Roy_01
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Opnieuw in module 13 aut. distance control ingelogd met security acces (23092).

Adaptation kanalen uitgeprobeerd en kanaal 11 is de instelling electronische parkeerrem aanwezig (1=Ja 0=Nee). Deze op 0 gezet.

Foutcode van de electronische parkeerrem is nu ook verdwenen, nu nog 1 foutcodes te gaan.

Deze zegt me even zo snel niets maar zou ook zo een defecte sensor kunnen zijn.

Als ik de foutcode opzoek dan komt het hier vaak op neer.

Wanneer ik het bedradingschema bekijk dan heb ik hier wel vertrouwen in dat het goed zit, er is communicatie en er is spanning.

Beide massadraden zitten gecombineerd net na de aansluitstekker dus verwisseling met het snelheidssignaal draad naar de stuurkolom is niet mogelijk.

 

Foutcodes:

Address 01: Engine (CBD) Labels: 03L-906-022-CBA.clb
Part No SW: 03L 906 022 S HW: 03L 906 022 G
Component: R4 2,0L EDC F200AG 3888
Revision: 13H01--- Serial number:
Coding: 0000078
Shop #: WSC 00191 264 15243
VCID: 357831C7C54183AAFC769F9-8060

1 Fault Found:

053283 - Please Check Fault Codes in Control Module for Automatic Distance Regulation
U1023 - 000 -

Address 13: Auto Dist. Reg Labels: None
Part No SW: 3AA 907 567 HW: 3AA 907 567
Component: AC201 RDW A 031 0143
Revision: 00031000 Serial number: 00000000069664
Coding: 0010000
Shop #: WSC 05311 000 08193
VCID: 77E4FBCF9FCDB1BA2ECAF51-8022

1 Fault Found:

00272 - Function Disabled due to Electromagnetic Interference
012 - Electrical Fault in Circuit - MIL ON

 

Adaptation

A09,0,;1
A09,1,;OFF (Follow to stop)

A11,0,;1
A11,1,;OFF (Electronic parking brake installed)

 

Bedradingschema

 

 

02 = Massa       

04 = 17 can hi

05 = 07 can low                 
08 = T20/16 stuurmodule GRA signaal

09 = Massa

10 = Plus geschakeld

aangepast door Roy_01
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja spannend hoor! Denk alleen dat ik nu even vastloop met deze fout.

Kom hem al op diverse plaatsen tegen. Denk niet dat flashen zal helpen om deze fout eruit te krijgen.

Of zou de massadraad niet gecombineerd via 1 draad mogen lopen? Lijkt me stug.

 

http://forum.vwpassat.nl/index.php?/topic/42869-acc-foutmelding-en-module-onbereikbaar-01319-control-module-for-distance-control-j428/page-2

 

https://forums.vwvortex.com/showthread.php?9233405-Problem-with-ACC&p=112422741

 

https://forums.mwerks.com/showthread.php?8247113-Issue-with-ECU-coding-P1647-008

aangepast door Roy_01
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij mij is de massa ook gecombineerd. Kan goed zijn als je morgen uitleest die fout ook weg is. Maar denk dat je eerst de abs ook moet gaan vinden /plaatsen. Misschien geeft die fout helemaal geen hinder op de werking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja nu je het zegt dat zou best wel eens kunnen. Misschien moet hij zichzelf nog even herpakken en wat km nodig.

Laat ik daar mee even op wachten voor allerlei dingen uit te gaan halen. Kan sowieso toch even weinig doen.

Volgens mij werkt hij niet zolang die fout erin staat, staat nu ACC fault in de teller.

Maar wie weet kan ik hem morgen middag na het werk wel wissen na een stuk gereden te hebben.

Goede tip.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Aparte pomp was toch alleen om follow to stop mogelijk te maken?

 

Ik hou nog steeds die golf 6 handleiding aan en daar is het ook zonder aparte pomp gelukt. Maar met een 1K0 907 379 / 375 BJ waar ook geen 8T3 optie code bij staat. Of men moet iets achterhouden dat deze geflasht is?

 

https://www.dropbox.com/s/1v9gxusxpqdxpxt/umruestung-acc-final.pdf?dl=0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Oh oké ik dacht bij de passat eerst ook zo maar moest echt een andere pomp plaatsen. Dacht ook dat de acc zal werken met iedere b7 pomp alleen wel of niet met front assist maar niks bleek minder waar. Er moest echt een geschikte pomp in voor het 3aa platform.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja bij de Passat is het wel aardig bekend maar bij het PQ35 platform nog nauwelijks.

Wil eerst even kijken of het met deze lukt en van daaruit verder.

Misschien moet ik die front assist ook even uitzetten om het stap voor stap te laten functioneren.

Bij de 1K0 907 379 / 375 BJ abs zie ik iedergeval alleen optie codes 1AS en 1AT. (ESC)

Bij mijn abs de 1K0 907 379/375 AP staat UG1 (Hill hold control).

En kon de bit van ACC coderen in de ABS (ongedocumenteerd).

Wel vreemd want deze heeft ook gewoon ESC en traction control en parkassist.

Maar wellicht zijn de eerste 2 standaard geworden dat ze het daarom niet meer benoemen.

Wat ik ook nog even ga doen is het radar logo even verwijderen en kijken of dat verschil maakt.

aangepast door Roy_01
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Oke het werkt!!! :wub::mrgreen:

Andere 2e hands radar sensor geplaatst (3AA 907 567A) om van de electromagnetic interference fout af te komen.
Daarna follow to stop & electronic parking brake uitgezet.
Gewoon gaan rijden en hij ziet nu al voertuigen 100m voor zich, nog niet eens met laser uitgelijnd!

Maar ik moet zeggen wat rijd dit relaxed zeg! Geen gedoe met cruise control verstellen meer en je hoeft geen al te groot gat te laten vallen zoals met normale cruise control.

Remt ook mooi af voor het stoplicht t/m 30 km/h daarna voet op de rem.

Over dat de cruise control te veel afstand houd begrijp ik nog niet echt, als ik hem op de grootste afstand zet zoveel ruimte laat ik normaal ook. Maar kan zijn dat dat bij snelweg gebruik is.

Het optrekken vanaf stoplicht vind ik wel iets langzaam gaan maar misschien moet ik zelf wat sneller optrekken en dat de cruisecontrol dit bij activeren dan deze acceleratie vasthoud.

Front assist noodstop heb ik nog niet uitgetest, eerst maar even kijken hoe betrouwbaar alles is.

Heb nu 1 uur gereden ermee en de bumper grill heeft geen nadelige gevolgen, kijkt er recht doorheen. Ook geen foutcodes gehad.

Soms even bij een slingering in de weg dat hij de radar lock verliest maar dit is volgens mij normaal. En ziet de voorliggende auto na de bocht meteen ook weer.

Ben ook benieuwd of mijn radar met sneeuw gaat werken omdat hij dieper in de auto zit en wat meer beschut zit tegen sneeuw.

 

Ga er even goed van genieten na al het uitzoekwerk en bedankt mannen voor alle hulp! @@dreke en @@Passat Rdi en @@Diver en andere die ik misschien vergeten ben.

Symbool in de teller (ACC max snelheid 210 kmh)

A50-A14-D0-F00-D-44-E5-B18-A-0-A7-B26533

Video met ACC actief

aangepast door Roy_01
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden