Ga naar inhoud
  • 0

Vastzittende remklauw ?


RogerPassat

Vraag

Vanmorgen kwam er opeens rook onder de linkerzijde van het passaatje uit na het afremmen voor een stoplicht. Bij controle bleek het van het linker voorwiel af te komen, rook en het wiel was veel te warm.

Nu heb ik de wagen opgekrikt en nu blijkt dat het wiel bijna niet rond te draaien is.

Hoe kan ik dit oplossen ? Wie heeft er snel een antwoord ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Nu hebben ik er niet zoveel verstand van nieuwe auto's, maar kan het ook het maken hebben met een defecte remcilinder?

 

We hebben het gehad met onze 412. Eén trommel bleef hangen na het remmen bij onze remmentest. We hadden er al eerder nieuwe trommels en cilinders opgezet, nu bleek dat een remslag lekt. Er kwam dus te weinig druk om de voering weer terug te laten gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De voorremmen bij een passat zijn (geventileerde) schijfremmen, dus van trommels en cylinders heb je niet zo gauw last. Maar het idee kan wel eens kloppen, het kan namelijk ook zijn dat de zuiger vastzit in de remklauw. Door roest, of waarschijnlijker, door remstof. Het is weliswaar afgeseald, maar rubbers hebben ook niet het eeuwige leven (zie ook aandrijfashoezen die regelmatig spontaan de geest geven). En een complete remklauw wordt een stuk lastiger te repareren c.q. vervangen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

kleine tip: als je je remklauwen er af hebt, controleer dan even (puur voor alle zekerheid) of je wiel dan wel vrij draait. In theorie kan het namelijk ook nog iets van een wiellager zijn, hoewel me dat niet waarschijnlijk lijkt. Maar als je de boel toch los hebt...

Zet 'm dan wel ff in z'n vrij :-):)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Kan ook de hoofdremcylinder zijn, was bij mij ook eens kapot gegaan, niet aan kloeien dus.

En wat Arjan (DM) al zei "Waarschijnlijk zit de remklauw vast op de twee geleidingspennen, schoonmaken en opnieuw invetten (speciaal spul)."

Probeer dat eerst, en mocht dit niet lukken, naar de dealer/garage.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

een defecte klauw/cylinder komt bijna niet voor.

 

99 vande 100 keer zijn het de geleidingsbouten waar het harmonicarubber omheen zit. Heb ik voor 2wkn terug nog gehad aan de achterkant. Hier draai je dus de bouten in om de klauw aan de klauwhouder te bevestigen. Je moet de "moer" moet het rubber in kunnen drukken en hij zal zelf weer uit moeten veren. Kijk daar dus eerst even naar voor je je monteur een onnodige zuigerrevisie laat doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
een defecte klauw/cylinder komt bijna niet voor.

 

99 vande 100 keer zijn het de geleidingsbouten waar het harmonicarubber omheen zit. Heb ik voor 2wkn terug nog gehad aan de achterkant. Hier draai je dus de bouten in om de klauw aan de klauwhouder te bevestigen. Je moet de "moer" moet het rubber in kunnen drukken en hij zal zelf weer uit moeten veren. Kijk daar dus eerst even naar voor je je monteur een onnodige zuigerrevisie laat doen.

 

Dat wat jij aangeeft, Mathijs, is het probleem. Hij zal dat zelf wel opmerken, ik kan er nu niet meer aan beginnen....er moeten ook nog centjes binnenkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

1e bericht alhier :embarassed:

 

Het leed van Rogerpassat is sinds gisteren alweer achter de rug. :thumb:

 

De remzuiger LV (linksvoor) zat vast in de cilinder zoals ik al vermoedde Aangezien de gangbaarheid van de geleidepennen bij onderhoud wordt gecontroleerd had ik niet het idee dat het de geleidepennen zouden zijn.

Een remslang kan (zeer incidenteel) ook nog wel eens zo'n probleem geven.

 

Oorzaak van het vastzitten: roest aan de bovenkant van de zuiger en bovenste randje van de cilinder agv vocht. Wellicht aangebracht door hogedrukreinigers / stoomcleaners :roll: . De geringe speling die er tussen de onderdelen bestaat wordt ruim opgevuld door de roest en het spul zit VAST !!

 

De zuiger is uit de klauw geperst dmv het rempedaal, normaal wordt dat met perslucht gedaan maar dat ging hier niet meer lukken.

Klauw is uitgebouwd, gedemonteerd, roest is weggeschuurd, cilinder is gehoond en zuiger is gedeeltelijk gestraald, stofkap en remcup zijn vervangen.

Terugmonteren, ontluchten en klaar. Voor alle zekerheid nog effe een testje op de remmentestbank.

Nu `rolt` ie weer lekker uit ipv acuut tot stilstand te komen.

 

En passant heb ik nog even de bevestingsbouten van de achtersloten losgemaakt, aangezien het gebit van de bouten verdwenen was :angry:

 

 

 

Wie is Luka ?

De monteur :twisted: en ook familielid van Rogerpassat :angel::wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hei Luka, is dit ff een verrassing. :?:?

Maar jij bent, denk ik persoonlijk, van waarde op dit forum met alle kennis die over auto's hebt.

Ondanks dat je geen Passat rijdt, maar Audi.

Komt misschien nog.

 

Nog bedankt voor het losdraaien :twisted::twisted: van de bevestigingsbouten. Nu kan ik op zoek naar de storing van de cv in de achterdeuren (Printplaat).

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden