Ga naar inhoud
  • 0

VR5 distributieketting vervangen


DaveSchuite

Vraag

Hallo vw liefhebbers, ik ben nieuw op dit forum en hoop eigenlijk advies te krijgen over het vervangen van een distributieketting van een vr5 passat van 1999.

Na veel onkosten heeft de garage geconstateert dat de ketting het mogelijke probleem is van het rare lopen van de auto.

Hij loopt op 5 cil. maar stationeer klinkt het als 4cil. en toch verneem je bijna niets tijdens het rijden alleen bij lage toeren gaat ie schommelen.

Prijs opgave bij vw dealer enschede 1450 euro :shock: IN DUITSLAND rond de 1200 euro :(

Is dit toevallig door een van jullie eerder gedaan, het vervangen hiervan en zoja kan ik hierover tips krijgen?

bvd en vriendelijke groet Dave

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

De auto is al door 3 verschillende dealers uitgelezen er is al een nieuwe luchtmassa meter gemonteerd, de laatste keer dat ie is uitgelezen is afgelopen maandag geweest door een vriend die in het magazijn werkt. Deze gaf de medeling dat na alles gecontroleerd te hebben toch mijn vermoeden werd bevestigd (helaas). Maar ik weet nu wat het is alleen om de kosten te drukken wil ik het zelf gaan doen. De ketting maakt ook iets lawaai, juist dat geluid wat een leek niet hoort zei mij al iets van een te slappe ketting.

Ik ben alleen benieuwd of de motor er volledig uitmoet en de cillinder kop eraf moet om het geheel te vervangen. Dit is mij volledig onbekend en alle tips zijn echt welkom zelfs die van "niet aan beginnen".

Alvast bedankt voor jullie snelle reacties, groeten Dave

ps foto's volgen nog wel op het forum.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb bij mijn eerste vr6 ook zelf een ketting revisie gedaan en ik moet zeggen dat het erg moeilijk was voor de eerst keer. Je hebt best veel hulpmiddelen nodig om het te doen en die je niet zomaar in je gereedschaps kist heb zitten. Ik zou zeggen als je geen ervaring heb dan zou ik Vdub zijn advies pakken en gewoon wegbrengen en niet zelf doen.

Vr6 specialist in Aalten die weet er wel raad mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het lijkt me stug dat de cyl.kop er af zou moeten. Sterker nog, ik denk dat het niet heel veel zal verschillen van een riemvervanging.... Misschien een optie om zo'n vraagbaakachtig boekje te lenen/ bekijken bij de bibliotheek? En anders aanschaffen, die prijs haal je er altijd uit.

Uiteraard moet je wel ervaring hebben, of een heel handige kennis...

Dan nog een vraag: hoeveel heeft de auto gereden, zou het niet alleen een spanner kunnen zijn, die stuk is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb zelf wel redelijk wat ervaring op technisch gebied dus misschien word dit wel een uitdaging mocht ie toch stuk gaan: een v6 past er ook in en volgens betrouwbare bronnen word er bij de apk niet meer gekeken naar het aantal cilinders, maar goed zover ben ik nog niet.

De kilometer stand is 152000.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi dave.

 

Ook mijn vr5 liep op 4 cylinders de eene keer op 5 de andere keer op 4

Wat blijkt 1 bezine injector was kapot koste 122 eurie per stuk.

Ik was 4 weken geleden naar de vr6 specialist geweest in aalten om een motor tjeck te laten doen , mijn toerental ging een beetje schommelen.

Mijn vr5 staat op 178.000 km en de vr6 specialist zei dat mijn ketting niet hoeft te vervangen mits je wat gaat horen.??????

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt voor alle reacties! Ik ben begonnen met het demonteren van het motorblok. Toch maar zelf doen scheelt mij ongeveer 1000 tot 1100 euro

Het materiaal de ketting en tandwielen spanners en bouten pakkingen etc,

kost mij +/_ 300,-. Dus dat scheelt nogal.

Voor diegene die er belang bij hebben zal ik een verder verslag uitbrengen.

Gr Dave

foto's wil ik wel sturen maar ik weet niet hoe ik ze bij de tekst hier krijg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als je er een mooi verhaal van kunt maken en de tekst en foto's gescheiden aanlevert(naar mn email), dus tekst in Word, waar de foto moet staan de bestandsnaam van de foto neerzetten zal ik hem dankbaar in de KB plaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja eindelijk weer eens bericht van deze nieuwkomer!!!!

Beste volkswagen liefhebbers zoals een aantal weten had ik een probleempje met de distributieketting van de passat vr5. Na veel info te hebben verzamelt werd mij aangeraden deze klus niet zelf te klaren, maar zoals mijn vrienden mij kennen deins ik niet snel terug voor veel werk vandaar dat ik zelf de ketting heb vervangen en gelukkig net op tijd. De ketting was al dusdanig van spanning af dat hij de linker boven geleider heeft gebroken en de nokkenas tandwielen heeft verscherpt. De schade: 2x nokkenas tandwielen 2x geleider en de hydraulische spanner.

Vervangen: 2x distributie ketting 2x ketting spanners 2x nokkenas tandw. 2x olie pomp tandw. 4x geleiders en div. bouten / pakkingen.

Motorblok moest met automaat bak eruit dit was de beste manier maar wel veel werk, automaat loskoppelen distr.kap eraf en daar is ie dan de ketting na 4 uur bereikt.

Ik heb de timing op gevraagt bij de automaterialen zaak en officieel is hier een stukje pasgereedschap nodig dit heb ik zelf gemaakt van een ijzeren plaat. Verder valt het vervangen en terugbouwen wel mee het blok zat er binnen 1,5 uur weer vast op de steunen met alle stekkers eraan.

Voor degenen die willen weten wat het mij heeft gekost aan materiaal , dit was compleet 300 euro met korting normaal kost dit 480,- .

1 HELE BELANGRIJKE TIP VOOR VR5 EIGENAREN!!!

VERVANG DE HYDRAULISCHE SPANNER VROEGTIJDIG BIJ ONGEV. 40000KM

DIT IS HEEL EENVOUDIG ALS JE HET WEET HIJ ZIT ONDER DE GASKLEPHUIS INDE ZIJKANT VAN DE DISTRIBUTIE DEKSEL. ERUIT HALEN NIEUWE ERIN EN AUTO EEN PAAR KEER STARTEN ZONDER BOUGIES OM OLIE DRUK OP TE BOUWEN IN DE SPANNER DIT TER VOORKOMEING VAN HET VERSPRINGEN VAN DE KETTING!!!!

Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik het wel .

ps mijn auto heeft nog nooit zo lekker gereden.

mvg Dave Schuite

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden