Ga naar inhoud
  • 0

Verlies koelvloeistof waarschijnlijk cilinderkop BKP


Willem nunspeet

Vraag

Ik heb al 2 jaar een constant klein verlies aan koelvloeistof en denk dat ik het nu "voorlopig" heb opgelost en wil dit hier effe delen.

 

Ik heb bij 266.000 km, zo'n 2 jaar geleden de EGR verwijderd omdat ik dacht dat ie lekte, ik verloor per 3000 km ongeveer 0,1 / 0,2 liter koelvloeistof, niet veel maar een koelsysteem moet normaliter dicht zijn.

Na het verwijderen bleef ik koelvloeistof verliezen, erg weinig en het nam ook niet toe, maar ik kon nergens lekkage vinden.  

Wat overblijft is dan inwendige lekkage, de BKP 16 klepper staat erom bekend dat er haarscheuren in de cilinderkop optreden, heb er op ons forum nog niet veel gevallen voorbij zien komen maar in Duitsland (rijgedrag autobahn?) komt het veelvuldig voor.

Maar om nu meteen mijn cilinderkop te demonteren bij zo'n klein verlies ging mij iets te ver, weet bovendien niet hoelang ik met deze Passat blijf rijden, twijfel een beetje tussen diesel en benzine. Wil er in ieder geval tot eind volgend jaar mee door blijven rijden.

Kwam op een Duits forum een geval tegen die het had opgelost met NIGRIN koelvloeistoflekkage afdichting, dit is een additief wat je toevoegt en wat niet de kachel poriën verstopt, dat was voor mij wel een voorwaarde.

Ik heb dit besteld via Ebay voor 8 euro en 2 maanden geleden toegevoegd, ik heb nu 6000 km gereden en ben nog geen druppel koelvloeistof verloren, daarnaast werkt mijn kachel nog als een tierelier. 

Ben hier zeer tevreden over!

 

post-14821-0-45348500-1454436637_thumb.jpg

EGR die ik verwijderd heb

 

post-14821-0-53083800-1454436652_thumb.jpg

4 dopjes NIGRIN toegevoegd, ik vul het expansievat altijd tot minimum bij koude motor

 

post-14821-0-54605300-1454436660_thumb.jpg

De 16 klepper BKP, door deze constructie is het oppervlak behoorlijk gevuld en houd je zeer smalle afdichtingen over die kunnen scheuren.

aangepast door Willem nunspeet
Link naar reactie
Delen op andere sites

20 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Dat is mooi spul, misschien iets om bij die van mij toe te voegen .

Lekt ergens koelvloeistof, geen idee waar.

Als de auto een beurt heeft gehad staat het koelvloeistof niveau op max en na ongeveer 2 wkn staat het op minimaal en blijft ook zo staan.

1x in het jaar zakt het niveau onder minimaal en gaat er een halve liter in het vat.

Zal eerdaags eens op Ebay gaan snuffelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb ongeveer 2 liter afgetapt bij warme motor door een slang van de oliekoeler lost te trekken, wanneer je dan even blaast in het expansievat dan komt er genoeg koelvloeistof uit. Daarna slang vastgezet, nigrin erin en bijgevuld tot minimum en meteen 15 minuten gereden. In theorie is bijvullen in expansievat bij warme motor voldoende omdat de koelvloeistof dan constant wordt doorgepompt.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb ook maar een flesje besteld mijn passat had ook ineens een lage koelvloeistof nivo. Garage heeft geen grote lekkage gevonden systeem is een nacht op druk gezet geen lekkage.

 

Auto dag op stationair laten draaien ook geen verbruik

 

dus misschien toch ergens kleine lekkage wanneer het systeem echt onder drukbezet word met een warm systeem die ik dan kan dichten.

 

Dus 4 dopjes in het expansievat? En dan een tijdje rond rijden moet genoeg zijn? Koelvloeistof laten weg lopen vind ik een beetje omslachtig!

aangepast door Roeland
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb ook maar een flesje besteld mijn passat had ook ineens een lage koelvloeistof nivo. Garage heeft geen grote lekkage gevonden systeem is een nacht op druk gezet geen lekkage.

 

Auto dag op stationair laten draaien ook geen verbruik

 

dus misschien toch ergens kleine lekkage wanneer het systeem echt onder drukbezet word met een warm systeem die ik dan kan dichten.

 

Dus 4 dopjes in het expansievat? En dan een tijdje rond rijden moet genoeg zijn? Koelvloeistof laten weg lopen vind ik een beetje omslachtig!

 

Er zit een duidelijke gebruiksaanwijzing bij het flesje Nigrin, die gewoon opvolgen en let wel: het is bedoeld om zeer kleine lekkages te verhelpen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb vanochtend toch eerst de koelvloeistof nog een keertje bij gevuld.

na 2 weken en +- 2000 km dat hij bij de garage was geweest was hij weer ietsje gezakt mischien toch wat lucht in koelsysteem.

 

nu weer tot iets boven de Max bijgevuld als hij nu weer zakt ga ik het pas toevoegen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Net weer terug van een heerlijke reis door zuid-oost Polen met de Passat, ben nu 10.000 km verder en nog geen druppel koelvloeistof kwijtgeraakt. Wat me ook opvalt is de zuinigheid, heb nu 3400 km gereden met gemiddeld 1:18

Diesel in Polen 94 cent, vinden de Polen duur en gaan daarom over de grens in de Oekraïne tanken......

 

 

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Net bij @@Willem nunspeet geweest en vier dopjes Nigrin in het expansievat gegooid.

Eens kijken of de lekkage stopt.

Dank Willem voor de hulp en de koffie.

 

PS Ik zal te denken: zal ik de rest van het flesje in de tank kieperen, misschien wordt ie dan wel zuiniger.

aangepast door martijn v o
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De lekkage is inderdaad een gietfout en zit bij de uitlaat van de eerste cilinder. Toevallig hebben we een kop doorgezaagd in verschillende stukken om zo'n kop te laten flowen en daar kon je mooi zien wat er fout is gegaan tijdens het gieten. Het lijkt erop dat waar een paar plekken het alluminium bij elkaar komt dit op een plek al teveel gestold is daar niet goed in elkaar vermengd maar het alluminium tegen elkaar "aanligt". Met een beetje geluk blijft het dicht, maar je kunt wel nagaan dat bij het warm en koud worden dit gewoon een scheurtje wordt.

 

Jos.

 

Heb @%#$ vergeten er een foto van te maken.........

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@jos,

 

Ik geloof ook niet zo in dit soort middelen en als er idd een scheurtje(tjes) in de cilinderkop zit dan zal het ongetwijfeld terugkomen.

Ik verbaas me wel over het constante verlies over een langere periode die niet toeneemt, ook niet met zware temperatuurswisselingen zoals rijden met een caravan. Je zou verwachten dat ie verder gaat scheuren...

Mocht ie weer koelvloeistof gaan verbruiken dan laat ik weten!

 

 

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Na 1500 km weer expansie vat leeg een melding koelvloeistof controleren... Heb het toen bij gevuld en had ook zo,n flesje NIGRIN 4 cupjes toegevoegd en 15 min gaan rijden.... Nu na ongeveer 1500 km zakt het koelvloeistof wederom. Daarom heb ik de auto nu toch maar ingeruild had nog 1 jaar willen door rijden... Ik heb twee kleine kinderen en kan het er niet bij hebben om met de kids stil te komen staan. Rijd nu een Skoda Octavia Combi 1.6 TDI Greentech Elegance. Rijd ook heerlijk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Resultaat na de Nigrin behandeling van Willem.

Nog steeds een beetje koelvloeistof verlies als daarvoor maar nergens te bekennen waar het lekt, tot van de week piep prufe koelmittel of zoiets. Ik had een stuk met de caravan gereden. Bijgevuld en daarna nergens geen last meet van. Alles maar na laten kijken ik was van plan om het systeem te laten afpersen totdat de garage met de mededeling kwam dat de waterpomp lekt. Dat det hij al een tijdje want er zit opgedroogde koelmiddel aan.

Dus nu maar de waterpomp vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden