Ga naar inhoud
  • 0

Is dit het einde van de motor?


kolst007

Vraag

Mijn Passat TDI 81kw met kilometerstand 248.000 verbruikt olie zo'n 1 liter op 5000 km.

Tevens verliest deze vermogen en komt er bij vlot optrekken zwarte rook uit de uitlaat.

Hier kunnen verschillende oorzaken zijn.

-kapotte turbo

-defecte lmm

of andere defecten.

 

Ik ben hier toch niet gerust over.

Hebben jullie enige tips of adviezen?

Voordat ik naar de dealer ga vind ik het toch interessant om te weten wat mij eventueel te wachten staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Olieverbruik is niet veel aan te doen, denk ik, maar nog wel mee te leven...

Zelf zou je naar de EGR klep kunnen kijken, of deze niet vast zit in open stand.

Defecte LMM geeft volgens mij alleen vermogensverlies, geen roet....

Maar idd, meten is weten, dus aan de laptop met dat ding.... :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik weet dat sommige autofabrikanten 1 liter olie op 1000 km nog acceptabel vinden. Bij Opel staat dit zelfs in de instructiehandleiding. Zelfs wanneer de auto nieuw is kan het daar voorkomen.......

 

Niet mijn ding, maar dus inderdaad acceptabel. Zeker bij deze km stand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Is dan alleen een dure aangelegenheid. Als je longlife olie erin hebt en je mag iedere 1000 km een liter navullen. Zo wil het wel. Een voordeel: De olie vervuilt iets minder snel....

 

Waar blijf je dan met je roetfilter als je op 1000 km 1 liter olie verstookt? Lang leve het milieu, je katalysator en je mooie roetfilter.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

is soms moeilijk te zeggen he als ze met zo een vraag komen aanlopen .

9 kansen op 10 is bij 250000km de tubo de boosdoener .

speling op de as kontroleren .

mijn passat heeft ondertussen ook 250000km.

verbruikt halve liter op 10000km gedeeltelijk door turbo.

van de 85kw blokken kan ik geen slecht woord zeggen zijn in mijn ogen de betere motoren van vw .

de meeste zijn bij 250000km pas uit rodage (ingelopen)ze gaan wel 600000km mee ,zie taxis die te koop staan op mobile.de .

soms helpt het ook om eens een extra smeermiddel toe te voegen aan de olie dit verlengt de levensduur van motor en turbo.

ik gebruik bij iedere grote beurt het additief zenox (van marly).

na 5000km merkt men reeds dat dat de motor vlotter draait .

zelf smeer ik met een mengeling van 5w40en 0w40 (duckhams)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik gebruik bij mijn 110pk VP ook Duckhams, alleen dan de 10W40, bevalt goed, elke 60dkm doe ik een tube van Xado Revitalisant erin..

 

Ik ben benieuwd of mijn verbruik van ca 1L op 7,5dkm er met de nieuwe AVF turbo verdwijnt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

als men met additieven werkt kan men zo ver gaan dat de motor zelfs niks meer verbruikt ik denk als ge een nieuwe turbo plaatst dat uw verbruik naar een minimum herleid wordt .

naarmaal met uw motor kunt ge overschakelen naar 5w40.

zeker met uw pk.s smeert nog beter op hogere temperatuur .

 

ge moet eens vragen aan de man die tdi specialist wat ik allemaal aan die 2.0tdi blok kan vervangen voor hem op te voeren .

ga dit nog allemaal doen voor hij de test bank op gaat dan kan ik reeds zien voor hij herschreven wordt wat dat op geleverd had.

met diesels opvoeren hebben we niet zo veel ervaring eerder met benzines

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het overmatig roken en verminderd vermogen is opgelost.

Zoals afgesproken is mijn Passat naar de specialist geweest voor een 250.000 km onderhoudsbeurt.

 

De auto is uitgelezen en geen meldingen naar voren gekomen.

De oorzaak van het roken was de EGR-klep. Deze zover losgekoppeld.

Het roken is nu veel minder en het vermogen cq trekkracht is weer terug gekomen.

Hij rijdt nu weer als vanouds en de problemen zijn opgelost.

 

Leek mij goed om jullie dit te melden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hier heb ik ook nog een linkje voor de toekomst misschien.

Beter van niet maar ja dat heb je niet altijd voor het kiezen.

 

http://www.masterturbo.nl/storingstabel.html

 

Geluk dat het de turbo niet is, ben je toch gelijk een hoop geld kwijt.

 

Was idd wel content dat de turbo het niet was.

Hij rijdt nu weer naar behoren.

Een handig schema trouwens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden