Ga naar inhoud
  • 0

Versleten wiellagers of winterbanden geluid?


Max1966

Vraag

Beste Forumgebruikers,

 

De laatste weken rij ik wat vaker in mijn wagen op en neer naar een maat van me en maak daardoor wat meer kilometers op de weg dan normaal.

 

(Ik zit meer / doe meer op de fiets dan in / met m'n wagen sinds een jaar.)

 

Het valt me op dat ik op de weg / snelweg rijdend , boven het normale motor geluid , een rollend / rrrrrrrrrrrrrrrrrr geluid hoor.

 

Geen knarsend geluid dus , maar echt rollend , alsof er een motortje meedraait.

 

Dat geluid was er (denk ik) eerst niet , althans niet zo hoorbaar als ik het nu hoor.

 

Bij het maken van bepaalde bochten is het meer hoorbaar en als ik bewust slinger , dus links - rechts stuur dan hoor ik het harder / zachter.

 

Volgens mij aan beide kanten , links lijkt iets harder hoorbaar.

 

Ik rij nu al / nog steeds op m'n winterbanden (met flink wat profiel) dus ik dacht eerst dat het misschien daardoor komt , die banden maken meestal meer geluid dan zomerbanden.

 

Mijn vraag nu :

 

Zijn er snelle manieren om er (al rijdend) achter te komen of het de lagers zijn?

 

M'n vriendin wil graag een trip naar België maken maar ik vraag me af of als het de wiellagers zijn dat wel veilig / wijs is...........

 

 

P.S. : M'n wagen heeft maart j.l. een APK / kleine beurt gehad en daarbij is natuurlijk ook de speling gecontroleerd.

 

 

Tips en advies zijn als altijd welkom!

 

PASSAT 3B Variant 1998

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik gun iedereen z'n omzet maar dit is wel een behoorlijk prijsverschil.

 

Wellicht had het er mee te maken dat hij toen nog onderdeel was van de Profile groep en dat hij aan hun eisen moest voldoen.

 

Ik zal het het maandag, dan heb ik afspraak staan, even navragen.

 

En ik heb net weer even gekeken bij het bewuste achterwiel.

 

De hardplastic afdicht "dop" van de de stofhoes hangt inderdaad los (omlaag) en zal dus bij hobbels en bobbel heen en weer / op en neer gaan..... :blink1:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Marge op onderdelen is minimaal 35%. Op olie kan dit wel oplopen tot 80%. De garage rekent jou bijna altijd de bruto adviesprijs en die is vaak fors. Een vergelijking maken met bijvoorbeeld Autodoc laat vaak een fors tot extreem prijsverschil zien. Mijn ervaring is hetzelfde als die van jou, een aandrijfashoesje van Spidan bij de garage ruim € 35,- en éénje van SKF bij Autodoc krap een tientje.

 

Denk niet dat de garage het heel bont heeft gemaakt. Een deel van de winst komt nu eenmaal uit de onderdelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik kocht vorige week 2 lagers voor de vooras van mijn B7 voor dik €90,- terwijl ze bij winparts €136,- per stuk kosten.

Je had ze wel goedkoop Foppe maar 2x54,- is geen 9 tientjes

Heb nu een adresje waar ik originele kan krijgen voor 80,-.

Hoe dan ook. Shoppen loont. Er is enorm veel te besparen.

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vergeet ook niet dat er op het gebied van prijzen voor aftermarket delen ook het nodige is gebeurd de laatste 4 jaar. 

En de garage kan vaakvia onderdelen leverancier het niet goedkoper inkopen als dat je het zelf kan via online winkels.

 

Om terug te komen op je geluid achter van wiellagers. Ja dit komt ook nog al eens voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vanochtend naar m'n garage geweest.

 

Het is de wiellager inderdaad. Nog niet dramatisch versleten, aan het wiel zelf is het nog niet te voelen, alleen bij het rijden hoor je het.

 

Ik heb afspraak gemaakt om toch maar meteen de beide lagers te laten vervangen.

 

Eerst leek het er op dat de lagers ongeveer 90 euro ex per stuk waren maar na nader onderzoek zijn de lagers die ze willen / moeten gebruiken een stuk duurder.

 

Rond de 190 euro ex per stuk.

 

Wel even andere koek dus. :blink2:

 

Blijkbaar hebben de duurdere lagers een voordeel bij het demonteren en monteren. Minder werk ook.

 

 

Is deze prijs redelijk?  Dit is zonder werkloon etc.

 

Ik gun natuurlijk iedereen winst en inkomen (en zeker deze vriendelijke garage)  maar vind het prettig om jullie mening te horen.

 

 

De rammel die ik rechtsachter hoor is waarschijnlijk een steentje dat op de een of andere manier terecht is gekomen achter de plastic beschermplaat bij het achterwiel.

 

Ik zag het uit een ronde uitsparing in de plaat steken maar het schoot weer naar binnen toen ik het wilde vastpakken.

 

En nu kan het weer fijn gaan liggen rammelen. :razz:

 

Passat Variant 3B van eind 1998.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

190,- ex zijn dealer prijzen. Veel centen, wordt fiks op verdiend.

Een SKF of FAG (origineel=FAG) lager is verkrijgbaar voor nog geen 6 tientjes incl BTW.

Is het bij je garage niet mogelijk zelf de onderdelen aan te leveren?

Bespaart je een enorme bak centen.

 

Met vlagen ben ik geniaal...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nog even vlug gekeken.

Compleet lager van SKF is VKBA 3489.

Check wel even voor de zekerheid via je kenteken.

Zijn verkrijgbaar in Duitsland voor 180,- per set van 2.

Iets duurder dus dan ik in 1e instantie riep maar scheelt nog steeds enorm.

Wellicht met beter zoeken nog meer voordeel te behalen.

 

Met vlagen ben ik geniaal...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dank voor de reacties.

 

Ik heb gisteren ook al de grote verschillen van prijzen op het internet aangekaart.

 

Die beaamde de medewerker ook, hij wees me toen op de eventuele kwaliteitsverschillen, dat je maar mocht hopen origineel materiaal te krijgen.

 

Ik heb geen idee waar zij hun onderdelen bestellen.

 

Mijn probleem is dat ik zelf de knowhow en de garage niet heb om ze zelf te vervangen.

 

Ik ben bij dit soort reparaties / vervangingen afhankelijk van hen.

 

Zelf aanleveren heb ik met andere kleinere onderdelen wel gedaan maar ik vermoed dat ik ze wellicht hiermee tegen het zere been trap omdat ze zelf dus met deze (bij mij nog onbekende soort) aankomen.

 

Ik heb een goede band met ze, het is een familiebedrijf en ik gun ze zeer zeker hun omzet.

 

Maar als ik de resultaten van zoeken op het internet zie dan zijn de verschillen met hun opgegeven "rond de 190 per stuk" inderdaad wel flink......daar wrikt het (toch wel) een beetje.

 

https://www.mister-auto.nl/wielnaaf/volkswagen-passat-stationwagen-3b5-1-8-125pk_v7933_g653.html

aangepast door Max1966
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Van het spul dat als eerste wordt getoond in je laatste link zou ik ook niet vrolijk worden.

Tegen een A merk als SKF en FAG zou ik echt geen bezwaar hebben.

Uiteraard heb ik het dan niet over de Chinese clones.

 

Ik gun ook ieder zijn omzet maar me laten bestelen gaat me te ver!

 

Met vlagen ben ik geniaal...

aangepast door Harrynak63
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Is er ook een 'handigheidje' om het achterste wiellager los te krijgen?

 

Ik heb zaterdag de achterste remblokken vervangen en eens een kritische blik geworpen op de wielnaven/lagers.

Zijn m.i. nog niet aan vervanging toe maar in de toekomst zullen ze er vast een keer aan moeten geloven.

De 5 bouten waarmee de wielnaaf vastzit zijn zo verroest dat ik er met moeite inbusbouten van kan maken. Hoe krijg je zoiets fatsoenlijk los?

 

Ik had al ruzie met de 2 bouten waarmee de remklauw vastzit dus ik voorzie een oorlog als ik het wiellager moet vervangen.

aangepast door Michieltje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Weinig handigheidje.

Zorg dat je de bouten goed schoonmaakt aan de buitenkant zodat je gereedschap past zoals het hoort.

Dan een kwestie van een wringijzer dat lang genoeg is zodat je een fatsoenlijk losdraaimoment kunt behalen.

Dan komt de handel echt wel los.

 

Met vlagen ben ik geniaal...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik had de onderstaande link van Mister Auto doorgestuurd naar m'n garage omdat ik dacht dat dat alles was wat ik nodig heb / had.

 

Maar ik heb nu van hen begrepen dat wat ik heb doorgestuurd alleen de wielnaven zijn. :blink1:

 

https://www.mister-auto.nl/wielnaaf/volkswagen-passat-stationwagen-3b5-1-8-125pk_v7933_g653.html

 

Daar moeten dus de lagers nog bij.

 

Als ik voor de 2 losse onderdelen (naaf en lager en dan voor L en R achter) zou gaan dan kost het uiteindelijk inclusief het inpersen ook weer meer aan arbeidstijd.

 

Hij doelt / doelde dus op een complete set van wielnaaf en wiellager in 1 en die zijn dus rond de 190 begrijp ik.

 

(Of ik moet het niet goed begrijpen) :wink:

aangepast door Max1966
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden