Ga naar inhoud
  • 0

Versleten wiellagers of winterbanden geluid?


Max1966

Vraag

Beste Forumgebruikers,

 

De laatste weken rij ik wat vaker in mijn wagen op en neer naar een maat van me en maak daardoor wat meer kilometers op de weg dan normaal.

 

(Ik zit meer / doe meer op de fiets dan in / met m'n wagen sinds een jaar.)

 

Het valt me op dat ik op de weg / snelweg rijdend , boven het normale motor geluid , een rollend / rrrrrrrrrrrrrrrrrr geluid hoor.

 

Geen knarsend geluid dus , maar echt rollend , alsof er een motortje meedraait.

 

Dat geluid was er (denk ik) eerst niet , althans niet zo hoorbaar als ik het nu hoor.

 

Bij het maken van bepaalde bochten is het meer hoorbaar en als ik bewust slinger , dus links - rechts stuur dan hoor ik het harder / zachter.

 

Volgens mij aan beide kanten , links lijkt iets harder hoorbaar.

 

Ik rij nu al / nog steeds op m'n winterbanden (met flink wat profiel) dus ik dacht eerst dat het misschien daardoor komt , die banden maken meestal meer geluid dan zomerbanden.

 

Mijn vraag nu :

 

Zijn er snelle manieren om er (al rijdend) achter te komen of het de lagers zijn?

 

M'n vriendin wil graag een trip naar België maken maar ik vraag me af of als het de wiellagers zijn dat wel veilig / wijs is...........

 

 

P.S. : M'n wagen heeft maart j.l. een APK / kleine beurt gehad en daarbij is natuurlijk ook de speling gecontroleerd.

 

 

Tips en advies zijn als altijd welkom!

 

PASSAT 3B Variant 1998

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Dank voor de reacties.

 

M'n wagen heeft net de 150.000 KM overschreden.

 

De winterbanden (ex verhuur en A merk) zitten er nu ongeveer 1.5 jaar onder , ik heb ze in "zo goed als nieuw staat" gekocht bij Profile , de garage waar m'n wagen in onderhoud is. Sindsdien ben ik er op blijven rijden , nog geen zomerbanden gekocht.

 

Ik laat 'm goed onderhouden , is in nette staat en bij de APK van eind maart j.l. was alles oké.

 

Zoals ik al zei rijd ik de laaste tijd niet veel in m'n wagen omdat ik veel op de fiets doe in centrum Den Haag. Het afgelopen jaar heb ik nog geen 6000 KM gereden.

 

Pas sinds kort rijd ik weer wat langere stukken op de snelweg.

 

Dat rollende geluid heb ik wel eens eerder gehoord maar dan meestal in een bocht naar links , zodra ik weer naar rechts stuurde / rechtuit reed was het weg.

 

Nu valt het me op zowel rechtuit rijdend als links en rechts sturend , het kan zijn omdat ik er nu extra op let , misschien was het altijd al zo.

 

Maar ik wil het liever zeker weten.

 

Het is een constant "RRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR" geluid dat met de snelheid toeneemt en afneemt.

 

Overigens rook ik op de laatste rit terug twee keer even een lichte brand / warmte geur.

 

Kan allemaal toeval zijn natuurlijk , bijvoorbeeld van nieuw asfalt , en ik had de verwarming volop aan staan (passief) op de voetenruimte.

 

Zijn er symptomen die altijd horen bij versleten wiellagers?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wat jij omschrijft valt mij ook altijd weer op als ik de winterbanden monteer. Een constante toon die toeneemt als je harder gaat rijden. ps. bandenspanning wel gecheckt?

 

Denk dat je je niet druk hoeft te maken, ook gezien de km-stand. Zou het gewoon afwachten, en gooi er van zomer weer eens zomerbanden onder. Dan weet je het meteen.

 

Beginnende wiellagers hoor je meestal bij het nemen van een bocht een piepend of knarsend geluid. Soms kunnen ook de remmen aanlopen en rare geluiden veroorzaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dank voor de reacties.

 

Ik heb net het loopvlak van de banden voor bekeken.

 

En op 4 van de stukken profiel van het loopvlak van de band rechts zitten in de lengte richting / achter elkaar wat beschadigingen.

 

Ik ben denk ik door iets scherps gereden waardoor die 4 beschadigingen zijn ontstaan en nu zitten er op die profielstukken flapjes / stukjes rubber los.

 

Het profiel is overigens ruimschoots goed en dik.

 

Ik vermoed dat die beschadigingen / flapjes het geluid veroorzaken.

 

Nu vraag ik me af of die losse stukjes er vanaf snijden beter is dan ze vanzelf er vanaf te laten slijten.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gisteren naar België geweest.

 

Eerst de bandenspanning gecontroleerd en bij twee banden iets moeten bijvullen naar 2.5.

 

En de 3 losse kleine stukjes rubber van het profiel afgesneden.

 

Viel me zodra ik op de snelweg zat weer op : dat "rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr"geluid boven op het normale motor geluid.

 

Ook in de bebouwde kom hoorde ik het.

 

 

Bij een bocht naar links in de bebouwde kom (op asfalt) is het duidelijk harder en meer aanwezig.

 

 

Ik vermoed dat het de winterbanden zijn , alleen is het raar dat ik er al een dikke 1.5 jaar op rijd en het me nu meer gaat opvallen.En dat het bij de bocht naar links harder aanwezig is....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik vermoed nog steeds / steeds meer de winterbanden zelf.

 

Op het web lees ik vergelijkbare verhalen die gaan over het rollende (rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr) bijgeluid van winterbanden dat zelfs het motorgeluid soms overstemt.

 

Zodra ik voor APK ga laat ik het nakijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ben net even langs Profile gereden , het filiaal Castorstraat in Den Haag (aanrader!!) waar mijn wagen in onderhoud is.

 

Het geluid ging me steeds meer irriteren en naar mijn idee ook steeds harder worden.

 

Het zijn helaas dus wel de wiellagers rechts , hij (de eigenaar Eelco Blok) hoorde het bij de testrit meteen.

 

Dus dat wordt een afspraak maken en na vervanging plus minus 225 euro's lichter zijn.

 

Is niet anders.

 

Dank voor alle reacties!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb vorige week zowel links als rechts laten vervangen.

 

Links was al zachtjes hoorbaar en nu stond m'n wagen er toch al en hoefde uitlijnen maar 1 keer.

 

Ook meteen APK laten doen.  Rechts was sowieso een APK afkeur punt (geweest) vertelde de monteur me.

 

Gelukkig kwam het niet als verassing en was ik al voorbereid.

 

Kostte me totaal 418.

 

Leek / lijkt me redelijke prijs.

 

En het rijdt weer als vanouds.......geen irritant brom / rrrrrrrrrrrr geluid meer.

aangepast door Max1966
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

En nu is de achterkant aan de beurt vrees ik....

 

Ik hoor rechtsachter hetzelfde rollende (rrrrrrrrrrrrrrrrrr) geluid dat toeneemt met de snelheid.

 

Er zitten na mijn vorige en oorspronkelijke post (2014) alweer nieuwe banden onder dus ik sluit cuppen uit.

 

Twee dingen nu :

 

1. Ik zie op de factuur van de toen vervangen wiellagers (voorkant)  dat voor die twee sets samen 192 euro (ex) is gerekend.

 

Ik heb net die bewuste set (VKBA 1355) eens opgezocht en die zijn verkrijgbaar vanaf nog geen 25 euro (inclusief) per stuk.... :blink2:

 

Heeft mijn zeer prettige en vriendelijke garage het een beetje bont gemaakt, of zijn die VKBA 1355 lagers in verschillende kwaliteiten te koop?

 

 

2. Rechtsachter hoor ik, al ik over bobbels of iets anders rij, dat er even iets rammelt. Op vlakke stukken hoor ik niets.

 

Ik heb van alles onderzocht en uitgesloten en het enige dat ik kan bedenken is dat het plastic stuk van de stofhoes van die veerpoot (het rubber is al tijden kapot en los) omlaag hangt en ergens tegenaan rammelt.

 

Heeft iemand hier een zelfde ervaring met dat gerammel? 

 

En kan ik dat losse stuk zelf fixeren met iets?

 

Tips en advies zijn als altijd welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nee, die 192 euro (ex) was alleen voor de twee lagers.

 

Ik las overigens net hier op het forum dat SKF (maker van de VKBA 1355) juist leidinggevend is.

 

Dat het dus goede kwaliteit is...en dat die VKBA 1355 sets op het net voor nog geen 25 (inclusief) per stuk te koop zijn......

aangepast door Max1966
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden