Ga naar inhoud
  • 0

Olieverbruik


MichielN

Vraag

Hoi allemaal,

 

Mijn Passat uit 2003 (station 2.0L 20V) verbruikt nogal veel olie. Ongeveer 1 liter per 1000 a 1200 km. Er zit nu VW longlife olie in. Heeft iemand dezelfde ervaringen met dit olieverbruik? En is het misschien verstandig andere olie te gaan gebruiken om het verbruik te verminderen, en zo ja welke olie?

 

 

Alvast bedankt,

Michiel

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoi, ik heb dan wel geen 2.0 liter, maar toen ik voor een benzine passat aan het kijken was, werd deze motor mij afgeraden omdat deze vaak wel wat olie lusten.

Als je naar de dealer gaat met deze gegevens, zeggen ze dat dat normaal is (1 liter op 1000 km).

 

Ik weet niet of longlife beurten bij deze motor wel kunndn, maar ik heb de longlife-interval bij de mijne er direct afgegooid. Beurt voer ik elke 10dkm uit.

Dit is dan wel een turbomotor die de olie sneller vervuild.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ok dan snap ik het weer. Ik heb deze auto pas een paar maanden en schrok me rot vanwege het olie verbruik, maar het kan niet echt kwaad volgens de VW dealer. Ik ga die 10W40 is proberen (volledig synthetisch neem ik aan), is die ook goedkoper in de aanschaf?

Dan nog een vraagje, wat raad je aan. Doorrijden tot de grote beurt weer aan de beurt is (nog 20.000 km) en dan olieverversen en omruilen voor 10W40, i nde tussentijd steeds bijvullen met ??w?? (mag je olies mengen?). Of zo snel mogelijk olie laten verversen en overstappen op 10W40?

 

Dank je,

Michiel

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De ALT motor heeft grote interne toleranties. Vandaar dat ze bij VW een verbruik van 1 liter op de 1.000 á 1.500 km nog "normaal" vinden. Nou ik kan je zeggen dat ik dat niet normaal vind. Toen ik mijn 2.0 20v nog reed schrok ik er ook van. De auto had 115.000 gelopen toen ik hem kocht en verbruikte 1 liter op 2.000 km. Vervolgens ben ik andere olie gaan gebruiken (auto ook van long life gehaald) In het vergelijk van Castrol 5W40 met Castrol 10W40 gaat het iets beter met de Castrol 10W40. Het verbruik zit nu (bij km stand 193.000) rond de liter op 3.500 km. Daar is een stuk beter mee te leven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Die longlife olie is volgens mij 100% synthetisch. Wat raden jullie dan aan om mee te vervangen? synthetisch of half-synthetisch. Ik had ergens een keer gelezen dat als je eenmaal op de synthetische olie overgaat je niet meer terug kan naar de half-synthetische.

En maakt het merk nog veel uit of gaat het alleen om het nummer? Ik ga in ieder geval wel overstappen op 10W40 dankzij de reacties :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Die longlife olie is volgens mij 100% synthetisch. Wat raden jullie dan aan om mee te vervangen? synthetisch of half-synthetisch. Ik had ergens een keer gelezen dat als je eenmaal op de synthetische olie overgaat je niet meer terug kan naar de half-synthetische.

En maakt het merk nog veel uit of gaat het alleen om het nummer? Ik ga in ieder geval wel overstappen op 10W40 dankzij de reacties :)

 

Je kan gewoon naar half synthetisch hoor,dat is geen enkel probleem.

Als je altijd gewone olie gebruikt en dan vol synthetisch kan hij olie gaan verbruiken of lekken omdat die olie alle vervuiling in de motor losweekt zoals bij keerringen,klepseals en zuigerveren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden