Ga naar inhoud
  • 0

Hevig trillen op stationair toerental- Nieuwe update VCDS


Asynchroon

Vraag

Hallo,

 

sinds kort heeft m'n wagen last van hevig "schommelen" van de motor op stationair toerental.

De motor is een 2.0tdi BMA, waar ik eigenlijk verder nog geen problemen mee heb gehad. Het is enkel als de motor warm is, dus wanneer het stationair toerental op z'n laagst is, bij koude motor en iets hoger stationair toerental heeft hij het niet. Als ik dan het toerental licht verhoog is het schommelen ook weg. Wat zou hier de oorzaak van zijn?

Motorsteunen zou mij sterk lijken aangezien het probleem van de ene op de andere moment zich is gaan voordoen, en de motorsteun geleidelijk aan verslijt. Een te laag, stationair toerental bij warme motor? Alle ideeën zijn welkom!

 

Edit: Het vliegwiel en de koppeling zijn in februari vervangen, en in mei opnieuw (onder garantie) omdat er een ontkoppelingsprobleem was bij de eerste reparatie, dus het zou mij zeer straf lijken als het daar aan zou liggen. Wagen heeft nu 167k km.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Omdat alles 2 x los is geweest zou ik toch eerst de ophanging versnellingsbak/ motor controleren, de bout van de dogbone tussen versnellingsbak en subframe is bij mij al eens half eruit getrild en heb 'm daarrna met loctite vastgezet.

Controleer even met de kap open of ie met uitzetten ook erg heen en weer slaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Omdat alles 2 x los is geweest zou ik toch eerst de ophanging versnellingsbak/ motor controleren, de bout van de dogbone tussen versnellingsbak en subframe is bij mij al eens half eruit getrild en heb 'm daarrna met loctite vastgezet.

Controleer even met de kap open of ie met uitzetten ook erg heen en weer slaat.

 

Goed idee, welke bout is dit juist en hoe kan ik deze 't makkelijkst bereiken.

De wagen uitlezen zal ik vanavond doen, maar ik denk niet dat er een foutcode zal opduiken, maar je weet maar nooit.

 

Pompverstuivers zijn ook dit jaar in februari vervangen (terugroepactie van volkswagen die nog openstond).

De opvoerpomp of tandempomp, hoe kan je deze controleren? En zou het slecht lopen dan niet over het hele toerentalbereik voorkomen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Omdat alles 2 x los is geweest zou ik toch eerst de ophanging versnellingsbak/ motor controleren, de bout van de dogbone tussen versnellingsbak en subframe is bij mij al eens half eruit getrild en heb 'm daarrna met loctite vastgezet.

Controleer even met de kap open of ie met uitzetten ook erg heen en weer slaat.

 

Goed idee, welke bout is dit juist en hoe kan ik deze 't makkelijkst bereiken.

De wagen uitlezen zal ik vanavond doen, maar ik denk niet dat er een foutcode zal opduiken, maar je weet maar nooit.

 

Pompverstuivers zijn ook dit jaar in februari vervangen (terugroepactie van volkswagen die nog openstond).

De opvoerpomp of tandempomp, hoe kan je deze controleren? En zou het slecht lopen dan niet over het hele toerentalbereik voorkomen?

 

viewtopic.php?f=185&t=49582

dogbone zit met 3 bouten vast, je kunt er alleen bij wanneer je de motorplaat verwijdert.

Tandempomp moet je ven kijken bij de vele topics die er over zijn, de laatste van Nitro dacht ik

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Collega hier op het werk denkt aan de EGR-klep, dat deze niet meer volledig sluit en dan op het lage stationair toerental voor problemen zorgt. Kan dit?

 

Kijken = weten, in dit geval dan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Volgens jouw topic was die dogbone een pain in the ass om te vervangen precies... Ik heb ondertussen ook maar in 1 keer de linker en rechtermotorsteun besteld om deze te vervangen.

 

Nee is niet juist, dogbone vervangen is piece of cake, 5 minuten werk. Vervangen beide rubbers in het subframe waar de dogbone aan vastzit is k- klus!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gisteren geen tijd meer gehad om de wagen uit te lezen of de dogbone te bekijken, zal een werkje voor in het weekend zijn denk ik. Als de EGR niet meer degelijk afsluit, geeft dit altijd een foutmelding of geeft deze enkel een foutmelding wanneer de klep helemaal niet meer reageert?

Andere ideeën over de oorzaak zijn ook nog altijd welkom :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gisteren even de wagen uitgelezen en geen enkele foutcode te bespeuren. Als ik dan in de 01 engine block de "readiness" van de systemen bekeek stond er bij Exhaust gas recirculation "failed or incomplete". Dit was toen de motor stil stond. Eens de motor aan het draaien was, was de melding voor de EGR "passed", dus ik denk niet dat het daar aan ligt?

Ik heb dan ook een log/graph gemaakt van het toerental en de luchtmassameter. Voor het stationair toerental schommelde het toerental tussen 795 en 810rpm, en het luchtdebiet tussen 6,45 en 6,85g/s. Zijn dit normale waardes? Tijdens het loggen was het trillen van de motor wel niet zo erg als dat het zich soms voordoet...

Morgen ga ik de motorsteunen vervangen (links en recht) en eens kijken naar de bevestiging van de dogbone. Als ik tijd over heb ga ik de EGR eens proper maken en dan hoop ik dat het opgelost is, anders weet ik niet wat ik nog kan doen... Zijn de dichtingen van rond de EGR trouwens te herbruiken of kan ik best andere dichtingen kopen aangezien er toch een aanzienlijke druk op het inlaattraject staat? Anders zal dat werkje voor volgende week zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Auto al eens laten uitlezen?

 

Kabelboom pompverstuifers? Tandempomp? Opvoerpomp?

 

Ik noem maar wat.

 

Die opvoerpomp lees ik ook veel over, moet je het geluid echt duidelijk en hard horen als je het contact op zet? Kan je deze uitmeten met een multimeter oid? En waar kan je die juist bereiken bij een sedan?

De tandempomp vermoed ik van niet, heb geen stinkende olie, of ze staat alleszins niet hoger dan normaal, zal morgen bij de werken voor alle zekerheid nog maar eens controleren. Mss een beetje olie aflaten en kijken of er zich een laagje diesel in gaat vormen na settelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zojuist toen ik thuis aankwam van werk was de motor weer hevig aan het schommelen op stationair toerental. Meteen de laptop bovengehaald en de wagen uitgelezen. Nog steeds geen foutcodes te bespeuren, maar wat ik gisteren stelde, te zien in de quote hieronder, is niet meer correct.

 

Gisteren even de wagen uitgelezen en geen enkele foutcode te bespeuren. Als ik dan in de 01 engine block de "readiness" van de systemen bekeek stond er bij Exhaust gas recirculation "failed or incomplete". Dit was toen de motor stil stond. Eens de motor aan het draaien was, was de melding voor de EGR "passed", dus ik denk niet dat het daar aan ligt?

 

Zoals te zien valt op de 1e foto was er ook bij draaiende motor de "failed" boodschap bij de EGR. Ik weet niet of deze meting of status er iets toe doet?

 

Dan heb ik opnieuw een log gemaakt van het toerental en de airmassflow, deze valt te zien in de 2e foto, en nu schommelde het toerental veel harder. De motor draaide op stationair tussen de 775 en 820, wat wel heel wat is natuurlijk.

Iemand al een diagnose met wat ik hier nu mee moet aanvangen?

post-18656-1423828941,4554_thumb.png

post-18656-1423828941,5179_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Met deze melding zou ik toch de Egr eerst controleren, je kunt beginnen met het vacuumslangetje los te trekken van de vacuumdoos Egr, je krijgt dan een fout melding op je dashboard, gewoon negeren en kijken wat ie dan doet.

Heb je geen verschil dan zou ik toch de egr klep effe uitbouwen en controleren of ie misschien blijft hangen of lekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Houd er even rekening mee dat je nu net zo diagnose stelt als een dealer, "Nee meneer er staan geen foutmeldingen in dus er is niks aan de hand"

 

Je kan alleen goed diagnose stellen door de meetwaardenblokken van bijvoorbeeld de timing te bekijken, percentage aansturing EGR etc..

 

EGR is altijd dicht bij volgas (alles anders dan stationair/deellast)

Nokkenastiming is het mooist (meetwaardenblok 004, vakje 4) als die tussen 0 en +2 staat (bij een 2.0TDI)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gistern de motorsteunen links en recht vervangen en de dogbone nagekeken, deze was nog in orde vond ik. Nadien heb ik de egr en de gasklep er uit gehaald en beide mooi proper gemaakt.

De hoeveelheid aangekoekte roet/smurrie in de EGR viel eigenlijk nog heel goed mee. Dan heb ik wat vacuum gezet op het membraan en op die manier getest of het membraan niet lek was oid en dit was niet het geval. Klep opende, en bleef ook open bij aanhoudend vacuum.

Na alles terug ingebouwd te hebben ben ik de motor gaan warm rijden, de trillingen tijdens het rijden zijn natuurlijk aanzienlijk minder met die nieuwe motorsteunen. Maar eens de motor warm was en ik de motor terug liet vallen op stationair toerental was het getril terug. Dus het gedane werk was dus niet de oorzaak van de trillingen.

De motorolie staat op normaal niveau, dus een lekkende tandempomp zal het ook wel niet zijn, de opvoerpomp heb ik nog niet gecontroleerd.

De luchtmassameter heb ik vandaag dan maar uitgebouwd en met een spray behandeld, dus ik hoop dat het daarmee klaar is, dat zal ik morgen weten. Anders heb ik geen idee meer wat doen... :(

 

Je kan alleen goed diagnose stellen door de meetwaardenblokken van bijvoorbeeld de timing te bekijken, percentage aansturing EGR etc..

 

EGR is altijd dicht bij volgas (alles anders dan stationair/deellast)

Nokkenastiming is het mooist (meetwaardenblok 004, vakje 4) als die tussen 0 en +2 staat (bij een 2.0TDI)

 

Voor dit uit te meten, is dat bij block 01 Engine en dan de live waardes uitlezen op blok 004? En welke blok is deze van de aansturing van de EGR?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dat hangt van het weer af :-) Staat nu meestal op ECON (dus airco uit).

 

Bij mij staat die meestal ook op ECON, maar soms heb ik dat uit staan en dan heb ik heel soms last van hevig trillen.

 

Maar met ECON aan trilt ie dus ook?

 

Laatst was jij ook naar de dealer geweest voor de werkplaatsactie m.b.t. de pompverstuivers, toch? En was toen de kabelboom ook vervangen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Je kan alleen goed diagnose stellen door de meetwaardenblokken van bijvoorbeeld de timing te bekijken, percentage aansturing EGR etc..

 

EGR is altijd dicht bij volgas (alles anders dan stationair/deellast)

Nokkenastiming is het mooist (meetwaardenblok 004, vakje 4) als die tussen 0 en +2 staat (bij een 2.0TDI)

 

Voor dit uit te meten, is dat bij block 01 Engine en dan de live waardes uitlezen op blok 004? En welke blok is deze van de aansturing van de EGR?

 

EGR is vakje 4 van meetwaardenblok 003 zo uit mn hoofd(egr dicht is 4,8 bij alles anders dan deellast)., die ander waardes, vakje 1 is toerental, vakje 2 is gevraagde LMM waarde en vakje 3 is geleverde LMM waarde..

 

Gevraagde LMM waarde is overigens bij jou volgens mij altijd 850g/s, de geleverde waarde moet er (met de meeste gelogde toerentallen) ruim boven zitten

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag bij aankomst op het werk nog steeds hetzelfde probleem met warme motor, LMM met cleaning spray bewerken heeft dus ook niets uitgehaald.

Deze avond (of morgen) de wagen nog maar eens uitlezen en ook de EGR en nokkenastiming bekijken. Die LMM waardes zal ik ook bekijken dan, als deze afwijken van de waardes die jij vermeld Vdub zijn we mss weer een stapje verder...

 

Laatst was jij ook naar de dealer geweest voor de werkplaatsactie m.b.t. de pompverstuivers, toch? En was toen de kabelboom ook vervangen?

 

Of de kabelboom ook vervangen is weet ik helaas niet, kan ik wel evt eens voor bellen naar de dealer, kan je dit ergens aan herkennen?

De enige notitie die achterin m'n onderhoudsboekje staat is : Ti91C7Cr01. Ik vind nu niet meteen op google wat dit kan zijn... En dit is uitgevoerd op 6/8/2009. Wat dus wil zeggen dat de dealer hier in Hasselt niet ingevuld heeft wat er gedaan is. Wel weet ik dat ze er maar 3 vervangen omdat er al 1 vervangen was...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gisteren de wagen weer uitgelezen in koude en warme toestand, waarvan je hieronder de afbeeldingen kan bekijken.

Op de eerste afbeelding is de data en grafiek te zien van de motor in "koude" toestand, waarbij het toerental rond de 830 licht en alles normaal lijkt.

 

VDub:

EGR is altijd dicht bij volgas (alles anders dan stationair/deellast)

Nokkenastiming is het mooist (meetwaardenblok 004, vakje 4) als die tussen 0 en +2 staat (bij een 2.0TDI)

 

De steering angle (ik veronderstel dat dit de nokkenastiming is?) staat daar ook op 0° maar de LMM waardes die je aanhaalde kloppen precies niet? Bedoelde je 250 ipv 850?

De waarde van de EGR-klep heb ik nergens in de measuring blocks gevonden helaas... (of toch niet op het eerste zicht :mrgreen: )

 

Vervolgens zie je 2 afbeeldingen van de meting in warme toestand, waarbij je op de eerste van de 2 afbeeldingen ziet dat de gevraagde LMM waarde een vreemde curve maakt, bij een klein stootje gas viel deze terug naar de normale waarde. Hier zie je ook dat het stationaire toerental heel laag ligt (schommelt tussen 770 en 810 rpm).

De nokkenastiming zit daar op -0,35°, wat dus heel wat afwijkt van de waarde die Vdub aanhaalde, namelijk ergens tussen 0° en 2° (positief veronderstel ik dan). De 2e afbeelding is dezelfde meting zonder die gekke sprong in gevraagde LMM waarde

 

Ook heb ik tijdens het draaien op stationair de LMM eens uitgetrokken, geeft even een foutmelding natuurlijk, maar de motor bleef leuk op hetzelfde regime verder draaien. Ik weet niet of dit normaal is...

 

Dan heb ik als laatste nog even in de kofferbak gekeken of daar stickertjes in hangen over de gedane werken onder een terugroepactie, en daar hing dan wel een stickertje van begin dit jaar toen de verstuivers vervangen zijn met de code 23H9/01 (waarbij de H ook een N kan zijn, was niet echt duidelijk te lezen...)

 

Laat de ideeën en oplossingen maar komen zou ik zeggen :)

post-18656-1423828957,2826_thumb.jpg

post-18656-1423828957,4233_thumb.jpg

post-18656-1423828957,5795_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

jouw labelfiles zijn niet goed, die 0,00 is de waarde van de Nokkenastiming(mwb 4 vakje 4), op zich precies correct zoals het hoort, afgesteld met de juiste gereedschappen.

 

Je EGR staat 39,9% open, MWB 3 vakje 4

 

Die van de LMM moet je meten, volgas rijdend in zn 3 van 1200-4200rpm, MWB3 vakje 2 zal dan 850 aangeven, vakje 3 hoort hoger te zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden