Iedereen met een Passat 3C (of Audi e.d.) en aluminium geanodiseerde dakrails kent wellicht dit probleem wel. Vooral auto's die veel de was-straat hebben gezien met de agressieve zure was-middelen. Dat is echt 'killing' voor de anodiseer laag. De geanodiseerde dakrails ziet er dof uit en stoort (mij) behoorlijk!
Van die witte vlekken erin en dof uitgeslagen. Kortom heel lelijk en het is zo hardnekkig, je poetst het niet zo even weg.
Als je begint denk je... heey dit werkt... tot dat je alles weer uitpoest... en komen de vlekken weer terug... zucht..
Ook wil je abosoluut NIET de anodiseer laag eraf halen met de zwaardere metaal poets middelen. Als je doek / pad zwart wordt ben je te ver gegaan of te aggresieve middelen gebruikt... en is de anodiseerlaag weg.. Pas daar voor op.
Anodiseerlaag is keihard maar ook relatief dun.
Kortom lastig verhaal.... zucht.
Ik heb vandaag even flink getest en heb toch een aardig resultaat MET behoud van de anodiseer laag. Zie hieronder de Before en After pics.
(ps. auto is smerig je je ziet nog nog was plakresten van afplaktape en het was al donker aan worden toen ik foto's nam).
Ik heb 1 kant gedaan. De andere kant volgt nog (wellicht met meer info als er interesse voor is... zal dan wel even de stappen beschrijven.)
In het kort was het recept:
1x DAP 500
1x rol 3M blauwe tape
1x groene PAD (heavy cutting factor) + Poorboys SSR 2.5 (DAP 500 op stand 5)
1x Witte PAD (polishing na de tijd) + Poorboys professional Polish (DAP 500 op stand 5)
1x pre-Sealer (mothers bv)
1x wax (laatste stap)
Met de SSR 2.5 moet je echt even de tijd nemen en doe het moet een stevige en open structuur pad. De Groene in mijn geval.
Ga meerdere malen rustig over de rails en kijk tussen door even wat je progress is dmv een microvezel doen even de rail lokaal op te poetsen. Met de hand ga je dit niet redden, moet echt machinaal.
BEFORE
AFTER
Inmiddels ook ALLE raamlijsten gedaan... PFFF 4 uur mee bezig geweest.... en 2 rollen afplaktape verder : : Maar wat een verschil zeg! De witte waas en doffe plekken zijn volledig weg en alles glimt gewoon weer
En ook de andere dakrail maar even gedaan:
Deze PAD heeft het zware werk gedaan en is volledig versleten inmiddels...beide dakrails en alle lijsten... tijd voor de container en dus maar paar nieuwe bestellen.
Al met al pittige klus. Ca. 6-8 uur werk. incl. napolijsten en in wax zetten. Moet nu nog de auto wassen, want er ligt een beste laag poeder op en plakbandresten e.d... Maar het was het allemaal waard.
Vraag
Herb17
Hallo,
Iedereen met een Passat 3C (of Audi e.d.) en aluminium geanodiseerde dakrails kent wellicht dit probleem wel. Vooral auto's die veel de was-straat hebben gezien met de agressieve zure was-middelen. Dat is echt 'killing' voor de anodiseer laag. De geanodiseerde dakrails ziet er dof uit en stoort (mij) behoorlijk!
Van die witte vlekken erin en dof uitgeslagen. Kortom heel lelijk en het is zo hardnekkig, je poetst het niet zo even weg.
Als je begint denk je... heey dit werkt... tot dat je alles weer uitpoest... en komen de vlekken weer terug... zucht..
Ook wil je abosoluut NIET de anodiseer laag eraf halen met de zwaardere metaal poets middelen. Als je doek / pad zwart wordt ben je te ver gegaan of te aggresieve middelen gebruikt... en is de anodiseerlaag weg.. Pas daar voor op.
Anodiseerlaag is keihard maar ook relatief dun.
Kortom lastig verhaal.... zucht.
Ik heb vandaag even flink getest en heb toch een aardig resultaat MET behoud van de anodiseer laag. Zie hieronder de Before en After pics.
(ps. auto is smerig je je ziet nog nog was plakresten van afplaktape en het was al donker aan worden toen ik foto's nam).
Ik heb 1 kant gedaan. De andere kant volgt nog (wellicht met meer info als er interesse voor is... zal dan wel even de stappen beschrijven.)
In het kort was het recept:
1x DAP 500
1x rol 3M blauwe tape
1x groene PAD (heavy cutting factor) + Poorboys SSR 2.5 (DAP 500 op stand 5)
1x Witte PAD (polishing na de tijd) + Poorboys professional Polish (DAP 500 op stand 5)
1x pre-Sealer (mothers bv)
1x wax (laatste stap)
Met de SSR 2.5 moet je echt even de tijd nemen en doe het moet een stevige en open structuur pad. De Groene in mijn geval.
Ga meerdere malen rustig over de rails en kijk tussen door even wat je progress is dmv een microvezel doen even de rail lokaal op te poetsen. Met de hand ga je dit niet redden, moet echt machinaal.
BEFORE
AFTER
Inmiddels ook ALLE raamlijsten gedaan... PFFF 4 uur mee bezig geweest.... en 2 rollen afplaktape verder : : Maar wat een verschil zeg! De witte waas en doffe plekken zijn volledig weg en alles glimt gewoon weer
En ook de andere dakrail maar even gedaan:
Deze PAD heeft het zware werk gedaan en is volledig versleten inmiddels...beide dakrails en alle lijsten... tijd voor de container en dus maar paar nieuwe bestellen.
Al met al pittige klus. Ca. 6-8 uur werk. incl. napolijsten en in wax zetten. Moet nu nog de auto wassen, want er ligt een beste laag poeder op en plakbandresten e.d... Maar het was het allemaal waard.
Link naar reactie
Delen op andere sites
28 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten