Ga naar inhoud
  • 0

Aluminium dakrails behandeld met resultaat!


Herb17

Vraag

Hallo,

 

Iedereen met een Passat 3C (of Audi e.d.) en aluminium geanodiseerde dakrails kent wellicht dit probleem wel. Vooral auto's die veel de was-straat hebben gezien met de agressieve zure was-middelen. Dat is echt 'killing' voor de anodiseer laag. De geanodiseerde dakrails ziet er dof uit en stoort (mij) behoorlijk!

 

Van die witte vlekken erin en dof uitgeslagen. Kortom heel lelijk en het is zo hardnekkig, je poetst het niet zo even weg.

Als je begint denk je... heey dit werkt... tot dat je alles weer uitpoest... en komen de vlekken weer terug... zucht.. :(

 

Ook wil je abosoluut NIET de anodiseer laag eraf halen met de zwaardere metaal poets middelen. Als je doek / pad zwart wordt ben je te ver gegaan of te aggresieve middelen gebruikt... en is de anodiseerlaag weg.. Pas daar voor op.

 

Anodiseerlaag is keihard maar ook relatief dun.

 

Kortom lastig verhaal.... zucht.

 

Ik heb vandaag even flink getest en heb toch een aardig resultaat MET behoud van de anodiseer laag. Zie hieronder de Before en After pics.

 

(ps. auto is smerig je je ziet nog nog was plakresten van afplaktape ;) en het was al donker aan worden toen ik foto's nam).

 

Ik heb 1 kant gedaan. De andere kant volgt nog (wellicht met meer info als er interesse voor is... zal dan wel even de stappen beschrijven.)

 

In het kort was het recept:

1x DAP 500

1x rol 3M blauwe tape

1x groene PAD (heavy cutting factor) + Poorboys SSR 2.5 (DAP 500 op stand 5)

1x Witte PAD (polishing na de tijd) + Poorboys professional Polish (DAP 500 op stand 5)

1x pre-Sealer (mothers bv)

1x wax (laatste stap)

 

20130622_125612.jpg

 

 

 

Met de SSR 2.5 moet je echt even de tijd nemen en doe het moet een stevige en open structuur pad. De Groene in mijn geval.

Ga meerdere malen rustig over de rails en kijk tussen door even wat je progress is dmv een microvezel doen even de rail lokaal op te poetsen. Met de hand ga je dit niet redden, moet echt machinaal.

 

BEFORE

Before.JPG

 

DSC_7996.JPG

 

AFTER

AFTER1.jpg

 

after3.jpg

 

after_T.jpg

 

AFTER2.jpg

 

Inmiddels ook ALLE raamlijsten gedaan... PFFF 4 uur mee bezig geweest.... en 2 rollen afplaktape verder : :-o : Maar wat een verschil zeg! De witte waas en doffe plekken zijn volledig weg en alles glimt gewoon weer :D

DSC_8037.JPG

 

En ook de andere dakrail maar even gedaan:

20130622_125915.jpg

 

Deze PAD heeft het zware werk gedaan en is volledig versleten inmiddels...beide dakrails en alle lijsten... tijd voor de container en dus maar paar nieuwe bestellen.

 

20130622_175158.jpg

 

Al met al pittige klus. Ca. 6-8 uur werk. incl. napolijsten en in wax zetten. Moet nu nog de auto wassen, want er ligt een beste laag poeder op en plakbandresten e.d... Maar het was het allemaal waard. :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Nee ik zou ook nooit zelf voor de wasstraat kiezen... maar die lease-rijders kunnen er wat van ;)

 

Ja onderhouden is belangrijk. Ook het regenwater is niet altijd even neutraal... dus af en toe netjes in de wax zetten of sealer dan houd je ze mooi. Als ze al lelijk zijn... dan kun je ook het bovenstaande recept proberen en in toekomst ook goed onderhouden. Blijft gevoelig dat geanodiseerde alu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik neem ze met een detail ook altijd machinaal mee, ook de strips op de ramen

 

Rotary zou ik niet doen, aangezien de dakrails gebogen lopen is de kans groot dat je met zijkant van pad dak raakt, zeker als deze beetje toeren maakt gaat je dak dat niet leuk vinden

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik gebruik 6.5 inch pad op mijn AEG excenter en ga er met randje van de pad overheen, rest van de pad blijft dan op de lak, gaat prima. Opletten dat je niet te veel product gebruikt, anders zit het overal tussen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

wow wat een resultaat

ik zou hier een dakrail dag van maken , en gewoon een prijs noemen om de rails te doen , heb al heeeel veeeel passats gezien met die vieze dakrails en dat breekt de hele wagen af , heb zelf ook al eens gepolijst op een wagen met diverse producten en kreeg er gewoon geen verschil in , die man is nu radeloos en op zoek naar andere dakrails ,

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@guyke. Ja ik ben zelf ook erg happy met resultaat. Van het weekend ga ik ook de andere kant doen en wellicht ook raamstrips.

 

Haha ja dakrail dag is een leuk idee maar zou wel intensief zijn hoor pfff :D en extra setje sleep contacten nodig voor de DAP500 motor ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een fantastisch resultaat Herb, je hebt er veel tijd en energie ingestoken maar het resultaat is er ook naar.

 

Ik gebruik 6.5 inch pad op mijn AEG excenter en ga er met randje van de pad overheen, rest van de pad blijft dan op de lak, gaat prima. Opletten dat je niet te veel product gebruikt, anders zit het overal tussen.

 

Roterend is volgens mij inderdaad een stap te ver maar een excenter met een spotbuffpad lijkt me wellicht nog iets handiger. De zijkant van de pad gebruiken zoals Jeroen doet kan ook maar volgens mij is dat alleen veilig te doen met die enorme pads van 6,5 inch (dit omdat de 6,5 inch pads meestal verdiept liggen en zo de velcro buiten bereik houden) Als je de 5,5 inch pads gebruikt dan loop je het risico dat de velcro je lijsten raakt en dat zou pas echt jammer zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt voor de complimenten alle!

Nu een paar dagen later valt me nog steeds op dat er glans op de rails en raamstrippen zit. Knapt de auto echt super van op! Ga nu met plezier de auto weer wassen en dan uiteraard na de tijd even heel snel de rails in de wax voor onderhoud (en om de keer de raamlijsten neem ik me nu voor :) ) Dan bij de volgende auto polijst beurt hoef ik hopelijk alles alleen maar even aan te raken met de pad is het klaar voor weer 1 jaar.

 

oja, heb nog getwijfeld om de rails eerst de demonteren, want dan kan je ook goed bij binnenzijde en onderzijde... maar dat we me te veel werk. Alle zichtvlakken zijn nu mooi en de niet zichtvlakken vallen absoluut niet op.

 

Ik heb raamstrips ook met de groene heavy duty 5,5" pad gedaan maar dan meer met het buitenste deel van de pad (wel onderzijde pad!) en verder zowel de ramen als op de lak met afplaktape afschermen, 3 stroken hoog :D. IS even wat werk, maar dan kun je echt gerust aan de slag.

 

Ik heb ook nog even met de oranje pad geprobeerd omdat de groene bij de laaste deur bijna helemaal op was. Maar met oranje gebeurde er weinig. Je moet echt een pad hebben met forse cutting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik heb nu de dakrails geschuurd met korrel 2500 en daarna gepolijst met commadant 5, ik moet zeggen dat de vlekken grotendeels weg zijn, maar als je echt heeeeel goed kijkt zit nog wel wat vlekjes in de dakrails, maar ik denk dat die bijna niet weg te krijgen zijn, maar het is wel stukken beter dan het was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
ik heb nu de dakrails geschuurd met korrel 2500 en daarna gepolijst met commadant 5, ik moet zeggen dat de vlekken grotendeels weg zijn, maar als je echt heeeeel goed kijkt zit nog wel wat vlekjes in de dakrails, maar ik denk dat die bijna niet weg te krijgen zijn, maar het is wel stukken beter dan het was.

 

Heb je alles met de hand gedaan of machinaal? Ik heb wel gemerkt dat je echt machinaal het beste resultaat krijgt. Plaats anders even een foto van je resultaat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zijn echt nog top ook de raam lijsten glimmen nog steeds. De witte vlekken zijn totaal niet meer terug gekomen. Ben er echt happy mee. Anders had ik andere dakrails geplaatst. Zo'n behandeling is nu echt niet meer nodig voor mij.

 

Ik zet wel de dakrails ong. 1x per 2 maanden even snel in de was. Dit om weersinvloeden e.d. eruit te houden. Dat is nog geen 10 min werk. En met een doek even snel over de raamlijsten met iets was. En klaarrrr

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden