Vorige week heb ik voor het eerst iets raars meegemaakt met mijn passat tdi uit 1998 (388.000km op de teller). Ik reed 100 op de cruisecontrol. Ineens was het net of de auto afremde, daarna alsof er gas bijgegeven werd en je zag even kort de km-teller naar rechts springen en dan weer terug en daarna stopte de cruisecontrol er mee.
Dan geef je met de voet gas, en daarna zet je hem weer op cruisecontrol en kan het zijn dat het gehaper weg is. Of het komt opeens weer terug. Na deze ene rit met ong. 3 haperingen een week zonder problemen gereden.
Vandaag begon het weer, weer bij 100km/h en later ook een keer bij 70km/h. En ong. 20 minuten na het starten van de motor was het goed. Ik rij altijd op cruisecontrol zodra het kan. Of het goed is met gewoon gasgeven met de rechtervoet weet ik niet. Op het moment dat ik gas geef met de voet is het weg, maar of het ook echt weg is? Ik heb toevallig deze week een aantal lange ritten gemaakt van zo'n 200km per rit en tja, 5 minuten haperen op 2 uur is natuurlijk niet veel.
Het ergste is dat ik net een afspraak gemaakt heb voor apk en de lekkende stuurbekrachtigingspomp. Hier kunnen ze de computer niet uitlezen (tja, goedkope garage he, ik rij niet voor niets een oude auto). Maar omdat het dus (gelukkig) niet reproduceerbaar is, is er natuurlijk ook niet makkelijk achter te komen wat het euvel is.
Ik heb geen zin in hoge kosten, daarvoor is de auto te oud. En helaas heb ik hele slechte ervaringen met garages.
Dus wie heeft een idee? Wat voor mij het allerbelangrijkste is dat ik niet strand met mijn auto (heb dat al 3 keer gehad door foutje van een garage).
Even voor de duidelijkheid over garages en mijn ervaringen: De olielekkage waar m'n auto dus nu last van heeft ben ik bij garage nr. 1 geweest: en zou 3000 euro kosten (lekkage brandstofpomp, lekkage stuurbekrachtigingspomp en lekkage motorolie bij turbo). Dus tja, dat doe je niet meer met zo'n auto. Toen ik zei van mijn auto verbruikt eigenlijk geen motorolie (wel afkloppen natuurlijk), ik rij al 5000km zonder bijvullen, zeiden ze van maar hij lekt toch.
Garage nr. 2 zei nee, hij lekt geen motorolie, maar de stuurbekrachtigingspomp wel (dat kon ik ook zien aan het niveau van deze olie). Er was nog wel een pakking van de brandstofpomp kapot. Maar kosten zijn flink minder (0 eraf zeg maar).
Dus garage nr. 2 mag dus de lekkages nu repareren, maar kan dus geen computer uitlezen. En dan blijf ik dus nog zitten met die haperende cruisecontrol
Vraag
Annette
Vorige week heb ik voor het eerst iets raars meegemaakt met mijn passat tdi uit 1998 (388.000km op de teller). Ik reed 100 op de cruisecontrol. Ineens was het net of de auto afremde, daarna alsof er gas bijgegeven werd en je zag even kort de km-teller naar rechts springen en dan weer terug en daarna stopte de cruisecontrol er mee.
Dan geef je met de voet gas, en daarna zet je hem weer op cruisecontrol en kan het zijn dat het gehaper weg is. Of het komt opeens weer terug. Na deze ene rit met ong. 3 haperingen een week zonder problemen gereden.
Vandaag begon het weer, weer bij 100km/h en later ook een keer bij 70km/h. En ong. 20 minuten na het starten van de motor was het goed. Ik rij altijd op cruisecontrol zodra het kan. Of het goed is met gewoon gasgeven met de rechtervoet weet ik niet. Op het moment dat ik gas geef met de voet is het weg, maar of het ook echt weg is? Ik heb toevallig deze week een aantal lange ritten gemaakt van zo'n 200km per rit en tja, 5 minuten haperen op 2 uur is natuurlijk niet veel.
Het ergste is dat ik net een afspraak gemaakt heb voor apk en de lekkende stuurbekrachtigingspomp. Hier kunnen ze de computer niet uitlezen (tja, goedkope garage he, ik rij niet voor niets een oude auto). Maar omdat het dus (gelukkig) niet reproduceerbaar is, is er natuurlijk ook niet makkelijk achter te komen wat het euvel is.
Ik heb geen zin in hoge kosten, daarvoor is de auto te oud. En helaas heb ik hele slechte ervaringen met garages.
Dus wie heeft een idee? Wat voor mij het allerbelangrijkste is dat ik niet strand met mijn auto (heb dat al 3 keer gehad door foutje van een garage).
Even voor de duidelijkheid over garages en mijn ervaringen: De olielekkage waar m'n auto dus nu last van heeft ben ik bij garage nr. 1 geweest: en zou 3000 euro kosten (lekkage brandstofpomp, lekkage stuurbekrachtigingspomp en lekkage motorolie bij turbo). Dus tja, dat doe je niet meer met zo'n auto. Toen ik zei van mijn auto verbruikt eigenlijk geen motorolie (wel afkloppen natuurlijk), ik rij al 5000km zonder bijvullen, zeiden ze van maar hij lekt toch.
Garage nr. 2 zei nee, hij lekt geen motorolie, maar de stuurbekrachtigingspomp wel (dat kon ik ook zien aan het niveau van deze olie). Er was nog wel een pakking van de brandstofpomp kapot. Maar kosten zijn flink minder (0 eraf zeg maar).
Dus garage nr. 2 mag dus de lekkages nu repareren, maar kan dus geen computer uitlezen. En dan blijf ik dus nog zitten met die haperende cruisecontrol
Link naar reactie
Delen op andere sites
10 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten