Ga naar inhoud
  • 0

cruisecontrole hapert? snelheidsmeter spring naar rechts


Annette

Vraag

Vorige week heb ik voor het eerst iets raars meegemaakt met mijn passat tdi uit 1998 (388.000km op de teller). Ik reed 100 op de cruisecontrol. Ineens was het net of de auto afremde, daarna alsof er gas bijgegeven werd en je zag even kort de km-teller naar rechts springen en dan weer terug en daarna stopte de cruisecontrol er mee.

Dan geef je met de voet gas, en daarna zet je hem weer op cruisecontrol en kan het zijn dat het gehaper weg is. Of het komt opeens weer terug. Na deze ene rit met ong. 3 haperingen een week zonder problemen gereden.

Vandaag begon het weer, weer bij 100km/h en later ook een keer bij 70km/h. En ong. 20 minuten na het starten van de motor was het goed. Ik rij altijd op cruisecontrol zodra het kan. Of het goed is met gewoon gasgeven met de rechtervoet weet ik niet. Op het moment dat ik gas geef met de voet is het weg, maar of het ook echt weg is? Ik heb toevallig deze week een aantal lange ritten gemaakt van zo'n 200km per rit en tja, 5 minuten haperen op 2 uur is natuurlijk niet veel.

Het ergste is dat ik net een afspraak gemaakt heb voor apk en de lekkende stuurbekrachtigingspomp. Hier kunnen ze de computer niet uitlezen (tja, goedkope garage he, ik rij niet voor niets een oude auto). Maar omdat het dus (gelukkig) niet reproduceerbaar is, is er natuurlijk ook niet makkelijk achter te komen wat het euvel is.

Ik heb geen zin in hoge kosten, daarvoor is de auto te oud. En helaas heb ik hele slechte ervaringen met garages.

Dus wie heeft een idee? Wat voor mij het allerbelangrijkste is dat ik niet strand met mijn auto (heb dat al 3 keer gehad door foutje van een garage).

 

Even voor de duidelijkheid over garages en mijn ervaringen: De olielekkage waar m'n auto dus nu last van heeft ben ik bij garage nr. 1 geweest: en zou 3000 euro kosten (lekkage brandstofpomp, lekkage stuurbekrachtigingspomp en lekkage motorolie bij turbo). Dus tja, dat doe je niet meer met zo'n auto. Toen ik zei van mijn auto verbruikt eigenlijk geen motorolie (wel afkloppen natuurlijk), ik rij al 5000km zonder bijvullen, zeiden ze van maar hij lekt toch.

Garage nr. 2 zei nee, hij lekt geen motorolie, maar de stuurbekrachtigingspomp wel (dat kon ik ook zien aan het niveau van deze olie). Er was nog wel een pakking van de brandstofpomp kapot. Maar kosten zijn flink minder (0 eraf zeg maar).

Dus garage nr. 2 mag dus de lekkages nu repareren, maar kan dus geen computer uitlezen. En dan blijf ik dus nog zitten met die haperende cruisecontrol

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Een garage gaat waarschijnlijk een andere stuurdoos leveren (nieuw/gebruikt)

Door solderen gaan ze niet doen vrees ik.

Je zou een oproepje kunnen doen wie jou kan helpen met door solderen.

 

Ik zal eens kijken of ik iets kan vinden hierover. De mijne wil ook wel eens af en toe haperen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Meende ook iets gelezen te hebben dat er wat op de printplaat doorgesoldeerd dient te worden in het kastje van de cc ergens onder het handschoen vakje.

Niet bij een TDI, daar zit zon kastje niet op, is alleen bij gaskabelmotoren

 

remschakelaar is vaak de boosdoener.

Zal hier waarschijnlijk niet zijn. Heb je toevallig een automaat?

 

Stuurhuizen gaan overigens lek bij de 3B, ik heb em bij mij destijds ook moeten vervangen.. geen prettig klusje als de bak er nog onder zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik had ook dat de naald heen en weer schoot. Tevens werkte de cruise control niet. Bij mij zat de stekker van de speedsensor vol met water en was die behoorlijk gecorrodeerd. Ik heb de stekker goed schoon gemaakt en de sensor voor de zekerheid vervangen. Hierna geen problemen meer gehad. Zie ook mijn vorige post hierover. Sensor en stekker kun je redelijk goed bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Op dit moment gaat de meter omhoog en omlaag, je kunt niet meer fatsoenlijk de snelheid aflezen. De cruisecontrol doet het uiteraard ook niet. Ik zal informeren bij de garage (auto heeft 2 weken stilgestaan i.v.m. mijn vakantie, en nu is het dus mis. )

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden