Ga naar inhoud
  • 0

Nieuwe KONI SportKit: Raak de grond!


gurby

Vraag

Heb sinds een klein maandje nu een KONI SportKit onder m'n auto zitten en bevalt goed, rijdt erg fijn en comfort genoeg!

De auto is in vergelijking met m'n originele Sportline toch nog wel een 2,5cm verder gezakt denk ik. Volgens mij zakt de auto met het 'nieuwe type' KONI SportKit (met H&R veren) iets verder als met de 'oude type' set, die had ik namelijk bij de Passat van Redmiller bekeken en die stond niet heel veel lager dan m'n - toen nog - originele Sportline die ernaast stond.

 

Goed zichtbaar maar ook: al meerdere keren de grond geraakt, afgelopen zondag zelfs erg hard met het midden van de auto ergens toen ik een (hoge) drempel afreed. Met de voorwielen was ik er weer af en het midden van de auto bonkte hard tegen de drempel. Ik reed ongeveer stationair in z'n 2 dus zeker niet hard ofzo.

 

En eerder ook al een keer zo'n ronde drempel in de weg waar je wielen precies omheen kunnen, die sloeg ook tegen de onderkant van de auto aan.

 

 

Zijn er bepaalde plekken onder de Passat 3BG die het laagst zijn, en dus het eerst geraakt worden, en zijn die daar kwetsbaar vor?

 

Daarnaast, heeft iemand hier ervaring met veerwegbegrenzers? Sowieso voor met de caravan wil ik die gaan toepassen 's zomers denk ik maar wellicht heb ik daar bij hoge drempels ook profijt van dat ie net niet zover naar beneden komt om de drempel te raken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Als je met de originele sportline het probleem niet hebt gehad, dan vraag ik me af of je wel de juiste set hebt gekregen (asbelasting). De sportline is al niet het meest stugge onderstel, dus als je daar de problemen niet mee hebt gehad, dan klopt er waarschijnlijk iets niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

He Gerben,

 

wat bale zeg! Achteraf zei m'n zwager dat hij wel 2 slagen gegeven had aan de veerpoot, maar dat maakt natuurlijk niets uit in hoogte. Zou het komen door de HR veren? Hopelijk kan het een beetje normaal worden opgelost.

 

Het laagste punt is trouwens het carterpandeksel en daarna de brug onder de uitlaat. Die carterpan wil je er natuurlijk niet uit hebben, das een dure!

 

 

Groet, Aart

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
He Gerben,

 

wat bale zeg! Achteraf zei m'n zwager dat hij wel 2 slagen gegeven had aan de veerpoot, maar dat maakt natuurlijk niets uit in hoogte. Zou het komen door de HR veren? Hopelijk kan het een beetje normaal worden opgelost.

 

Het laagste punt is trouwens het carterpandeksel en daarna de brug onder de uitlaat. Die carterpan wil je er natuurlijk niet uit hebben, das een dure!

 

 

Groet, Aart

 

2 slagen kan wel veel doen in demping, Konie heeft nml dempers in hardheid verstelbaar voor.

En bij draaien kun je hem meer comfort geven, en dus minder demping.

Waardoor hij door kan veren, en grond kan raken..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij mij staan ze op de soepelste stand zoals ze uit de doos komen ja. Rijdt verder prima en drempel was echt een beruchte en hele hoge hoor, raak ik met de trekhaak de grond ook al met m'n originele Sportline set...

Er zit zeker wel de juiste set onder, dat is nog geverifieerd voor de montage. Ik heb nu 15" winterbanden eronder (wieldoppen) en 's zomers de 16" road america.

 

't Is allemaal niet heel vreselijk, deze week nog niks geraakt en het rijdt geweldig hoor haha!

Maar ik moet even een simpel iets hebben dat ie niet tever kan doorzakken, bumpstops ofzo, ook voor rijden met caravan en belading straks in de zomer denk ik. Hier dus geen ervaringen met die dingen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi Gurby,

Ik heb precies hetzelfde probleem met dezelfde wagen met dezelfde koni-set.

Met 16ers in de winter moet ik heel goed oppassen, ook als ik alleen in de wagen zit. Laat staan met volle belading.

Met de zomervelgen, 19 inch nooit en nergens problemen.

Ik weet ook niet waar het aan ligt, al ben ik er inmiddels aan gewend dat de krikpunten de drempel raken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi gurby,

 

Mischien dat hier je oplossing bij staat.

Nu jij dit probleem beschreven hebt, ben ik ook op zoek naar een oplossing.

Ik ga in ieder geval info inwinnen over de heavy duty veerklemmen. Deze hebben ook nog als voordeel dat je de wagens hiermee zowel kan verhogen als verlagen.

 

http://www.nlpower.com/Producten/tabid/ ... fault.aspx

 

Als iemand hier ervaring mee heeft, hoor ik het graag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hoi gurby,

 

Mischien dat hier je oplossing bij staat.

Nu jij dit probleem beschreven hebt, ben ik ook op zoek naar een oplossing.

Ik ga in ieder geval info inwinnen over de heavy duty veerklemmen. Deze hebben ook nog als voordeel dat je de wagens hiermee zowel kan verhogen als verlagen.

 

http://www.nlpower.com/Producten/tabid/ ... fault.aspx

 

Als iemand hier ervaring mee heeft, hoor ik het graag.

 

 

Wanneer je dit soort "oplossingen" nodig hebt klopt er fundamenteel iets niet aan met name de veer/demper karakteristiek. Ik heb me altijd al verbaasd over het "comfortabele" van deze set, helaas heb je altijd een bepaalde veerweg nodig om de boel goed te laten functioneren. Wanneer een auto verlaagd (lees; kortere veerweg) wordt de auto helaas altijd stugger. Wanneer dit niet zo is slaat de veer te ver door met alle gevolgen van dien. Het betekent ook dat de veer niet progressief is zoals bij Eibach en KW.

Nog een over Gomaxx achtige oplossingen, deze geven een dusdanige vervorming op èèn plek van de veer dat deze op een vreemde manier belast en zelfs kan breken.

 

Jos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi Jos,

Het gaat in het topic niet over het doorslaan van de koni's of andere merken sportsets, maar om het feit dat de wagen net te laag ligt om probleemloos over drempels te gaan. Dit geldt zowel voor de topic-starter als voor mij. We rijden beide met dezelfde set-up, die mij overigens prima bevalt.

 

De "gomaxx-achtige" oplossing is niet de oplossing die ik aandroeg, maar de veerklemmen die aan 2 zijden op elke veer geplaatst worden om de wagen net iets hoger te leggen.

 

Gr. Roger

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Van de zomer eens zien wat die doet met de 16" road america's eronder, ik zal de beruchte drempel in Zoetermeer nog wel een paar keer opzoeken ;-)

Dan kan ik idd altijd winterbanden om een extra setje road america's leggen maar heeft niet m'n voorkeur.

 

Blijft over dat ik voor rijden met caravan bv toch een tijdelijk iets wil hebben om zeker te weten dat ie niet te laag gaat staan, al moet ik zeggen dat ie er met volle kofferbak nog netjes bijstaat en dan niet veel verder meer lijkt in te veren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hoi Jos,

Het gaat in het topic niet over het doorslaan van de koni's of andere merken sportsets, maar om het feit dat de wagen net te laag ligt om probleemloos over drempels te gaan. Dit geldt zowel voor de topic-starter als voor mij. We rijden beide met dezelfde set-up, die mij overigens prima bevalt.

 

De "gomaxx-achtige" oplossing is niet de oplossing die ik aandroeg, maar de veerklemmen die aan 2 zijden op elke veer geplaatst worden om de wagen net iets hoger te leggen.

 

Gr. Roger

 

Dat de wagen te laag ligt om over drempels te gaan heet gewoon doorslaan en heeft wel degelijk te maken met het feit dat de veren niet progressief zijn. De z.g. veerklemmen vindt ik helemaal een giller, vindt het zelfs verbazingwekkend dat dit verkocht mag worden. Ee ieder die een beetje kijk heeft op de belasting van de veer op de plek waar die dingen geplaatst worden ziet toch dat die daar makkelijk kan breken??

Nogmaals; wanneer je iets nodig hebt om de veerweg te begrenzen zit er iets niet goed.

Jos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi Jos,

Dus als ik jouw goed begrijp, zou het te laag liggen om over een drempel heen te gaan verholpen dienen te worden door er een verlagingsset van een ander merk (zoals jij aangeeft bv KW) eronder te zetten.

Lijkt me sterk, want probleem blijft toch ook als ik er bv een schroefset van KW onder zet en deze lekker laag leg.

Mijn wagen ligt met de winterbanden gewoon 1-2mm te laag om bij sommige drempels eroverheen te komen zonder iets te raken. Ook als ik zo langzaam rijd dat ik op de drempel stil sta. Bij mij zijn het de krikpunten die de drempel raken.

 

In mijn ogen is doorslaan gewoon het inveren als je over de drempel gaat, maar wie ben ik :):) .

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Verlagingssets waaronder KONI sportkit zijn gemaakt om een auto te verlagen, dat de grond dan dichterbij komt mag duidelijk zijn. Als er dan af en toe een drempel ligt die iets te hoog is dan gebruikelijk, of bv omhooggedrukt wordt door boomwortels, is het logisch dat je eens wat raakt.

Doorslaan klinkt mij alsof ie dan tegen het eind van z'n veerweg aanslaat, dat gebeurt niet want hij raakt eerder al de grond haha

 

De set rijdt perfect, vele malen beter dan de Weitec die ik vroeger eens had op een vorige Passat.

Kortom ik ben erg blij met t setje en zal van de zomer eens kijken wat hij doet op de 16" sloffen die natuurlijk wel wat stugger zijn dan de 15" winterbanden.

Ik ben zeer benieuwd hoe het gaat van de zomer met de caravan als ik de auto zo zwaar mogelijk belaadt ivm auto-aanhanger gewichtsverhouding + 75/80kg op de kogel. Voor die gevallen wil ik wel een setje veerwegbegrenzers achter de hand hebben. Naast veerklemmen zijn er meerdere mogelijkheden, ook zogeheten bump stops enz. Met Jos eens dat het niet sjiek is maar die dingen zijn niet voor niets bedacht, af en toe zullen ze nuttig zijn. Dat veren gaan breken door zulke toepassingen geloof ik echt niets van en heb vele forums afgestruind naar ervaringsverhalen met die dingen en mensen die het gebruiken zijn er positief over. Natuurlijk is het slechts een workaround maar als ik kijk naar de reacties op basis van ervaringen dan heb ik geen negatieve dingen gehoord/gelezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb in het verleden een soort van rubber blokken die in de richting van de veer meedraaien gehad. Was een goede hulp omdat ik niet een juiste set had.En daar het geld ook niet voor had op dat moment, en met die blokken was ik prima tevreden, en was goed te doen.Wat ook een mogelijk hulp middel is, wat veelal voorkomt is bumbstops, die schuif je om je demper heen, en houd de schotel vand e demper af, zodagt hij niet meer doorveert. Maar stopt.

Net as origineel die dingen om je demper, maar dan stugger en stijver.

 

En anders wat jos zegt een extra rubber ring onder je ver leggen, die hem net even ophoogt.

Of op 18 inch rijden. :P

 

Ik heb zelf vanmiddag 17 inch velgen gehaald, gezien Wendy haar golf 16 heeft en verlaagd is, dan rijd 17 net iets beter.

En 18 nog beter, maar ik had budget voor 17 :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden