Ga naar inhoud
  • 0

AVF blok blijft koud


DaSuperGrover

Vraag

Mijn AVF blijft sinds kort kouder dan verwacht. Als ik op de snelweg rijdt met deze temperaturen, komt de meter niet boven de 75 gr, in de stad wordt hij iets warmer en dus bijna 90 gr, maar zodra ik weer ga rijden, loopt ie meteen weer terug.

 

Ik heb de thermostaat al een keer los gehad helaas had ik toen niet de juiste gekregen en heb ik de oude weer moeten inbouwen. Er zaten in ieder geval geen onderdelen tussen (in het verleden blokkeerde bij mijn vorige Passat een O-ring de thermostaat :shock: ), en hij bewoog goed heen en weer, moeizamer dan de nieuwe die ik had gekregen.

 

De ventilator draait gewoon, als de motor koud is ook.

 

Ik heb een paar vragen:

 

1. Hoort de fan altijd te draaien?

2. Klopt mijn redenatie dat de thermostaat dicht blijft bij een koude motor, zodat het een circuit is met minder water wat eerder opwarmt?

3. Als je de onderste slang van de radiator wil afhalen, en de henn-kupplung (gebogen draad) loshebt, is het dan gewoon een kwestie van trekken?

4. Kan dit probleem veroorzaakt worden door een kapotte temperatuur sensor?

5. Als de temp sensor stuk is, is dan de motor temperatuur gewoon OK?

 

Ik heb al heel wat afgezocht, maar kon nog niet 1,2,3 vinden welke methode ik het beste kan volgen om het probleem te verhelpen.

 

Alvast bedankt!

 

Frank

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

1: ja, fan aan bestuurderszijde draait altijd, bijrijderskant is elektrisch en afhankelijk van temp en airco stand.

2: Ja, klopt helemaal.

3: Geen idee, moet je het antwoord hierop schuldig blijven.

4: Antwoord heb je geloof ik al.....

5: Normaal gesproken wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Denk ook eigenlijk dat je thermostaat overleden is. Je kunt m vrij eenvoudig testen, door m uit de wagen te halen. Als t goed is, staat ie nu dicht. Wanneer je m in heet water legt, moet oe open gaan. Gebeurt er niets, dan is je thermostaat kapot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Maar als de thermostaat nou juist dicht zou blijven zitten, dan blijft toch alleen het kleine circuit door de motor lopen?

 

Wat dus betekend dat ie juist normaal op temperatuur komt, maar bij te veel opwarmen niet het gehele circuit gaat gebruiken?

 

Ik zag dat de thermostaat bij de stealer iets van €35,- kost, bij een automaterialenzaak hier is het meestal maar iets van €15,-

 

Weet iemand of een alternatieve thermostaat ook in de houder (2 op het plaatje) past?

 

2012-12-171030-ScreenHunter_zps04be0567.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als de thermostaat goed is, is ie in het begin dicht en als de koelvloeistof warm wordt, gaat ie open staan.

Is je thermostaat kapot, dan kan ie dus dicht maar ook open blijven staan ;).

 

Bij een automaterialenzaak kunnen ze toch gewoon zien welk alternatief er is en welke zou passen. Je hoeft niet altijd het materiaal van de dealer aan te houden hoor...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi Wakes,

 

ik had een alternatieve thermostaat, maar daar paste het 'brugje' niet in de houder.....

 

Ik ga vanmiddag wel even naar dezelfde zaak, ze zouden een ander merk gaan proberen, ze hadden er nog nooit van gehoord.

 

Ik kan natuurlijk ook het nokje afbreken, maar dan ben je nog meer aan het klootzakken om dat ding erin te krijgen ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nieuwe thermostaat is geplaatst!

 

Had nog wel wat voeten in de aarde, 1 van de 2 boutjes van het thermostaathuis viel ergens naar beneden, tot op heden nog niet teruggevonden. Nu heeft VW hier een M7 (!) bout voor gebruikt, dus even wachten tot de dealer weer open was.

 

Na plaatsen van de bout, zeek het er nog uit :-( Bleek dat de O-ring klem had gezeten en daardoor niet meer afdichtte. Na vervangen is de lekkage weg, en de auto wordt weer veel sneller warm. Straks bij de kerst visite maar eens kijken hoe ie zich houdt op de snelweg.......

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mooi dat het bij jouw opgelost is. :)

Ik wil het onderwerp niet kapen, maar ik heb ook een thermostaat probleem. Vandaag een nieuwe gehaald bij de stealer die ik er morgen in wil zetten.

 

Vraag: Moet de o-ring precies op die richel in de thermostaat passen? Zo ja, dan heb ik de verkeerde ring mee gekregen. Deze is nl. net iets te groot en valt er overheen.

Jammer dat de afbeeldingen het op dit moment niet doen, anders had ik me misschien daarmee kunnen redden.

 

 

Thermostaat 044 121 113

Pakking Ring: 038 121 119 B

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het is gelukt. De ring was de juiste. hij valt in de buitenrand. Tijdens het sleutelen brak ook nog het oranje omhulsel van de oliepeilstok af! Het onderdeel was zo bros en verweerd. Gelukkig was deze op voorraad en was ik voor 5,75 klaar. Bijna 5 liter verse koelvloeistof erop en klaar is kees!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden